Jump to content

Как трябва да изглежда един газов смесител


Recommended Posts

  • 1 month later...
  • 8 years later...
На 5.06.2014 г. at 10:38, koko60 написа:

Мислех да кръстя темата "Дойде края на досадните проблеми с плочката на газта при обикновена АГУ", но щеше да се бърка много с другата ми тема за тампоните на макферсоните.
От пролетта на 2013г. сина ми се сдоби с Б4 Компетишън, куатро, с небезизвестния мотор 2.0, 16V, АСЕ. Когато купихме колата, газовата беше спряна, под предлог, че всички хора, които търсят Компетишън не искат и да чуват за газ!? При пускането на обикновената АГУ на тази кола се натъкнах на фатални грешки във газовите плочки, продавани в магазините и създаващи проблеми на всички хора, дръзнали да си сложат на колите обикновена АГУ. Проблемите са до болка ясни: незадоволителен разход или спъване на колата във високите обороти и на газ и на бензин. Невъзможност за достигане на предимствата на ГИ. Според общоприетото мнение газовата плочка "хваща за гърлото" мотора и го задушава. Поставянето на по-голяма плочка не е решение, защото тогава възникват проблеми от друг характер, а именно - лоши ниски обороти и висок разход.
Четох много за плочките в интернет, включително и в други форуми. Имаше много противоречиви мнения, имаше и много грешни тези. Ето един пример: Твърди се, че щом плочката е с по-малко сечение от сечението на дросела, колата задължително се задушава. Това е валидно само за плочките от нашите магазини (с много малки изключения), но принципно е абсолютна глупост!
Стигам до извода, че никой не знае защо дроселите се правят с такива големи сечения. Ако
някой знае, да каже.
   Във всеки форум имаше по някой ентусиаст, който беше усетил, че проблема е в плочката и търсеше усилено решение, според мен в съвсем грешна посока. Основно в намирането на най-подходящия диаметър, за добър разход и динамика във целия оборотен диапазон. А да се обръща внимание само на диаметъра е меко казано примитивно. Малко или много някои хора постигаха някакви резултати, естествено с компромис в разхода или динамиката. И понеже доста хора не ги интересуват обороти над 4000, този резултат за тях беше удовлетворителен. А нали и общоприетото мнение е, че с газова плочка компромиса е неизбежен. Явно аз трябваше да опитам да направя плочка, с която колата да върви както аз искам и да няма голям разход.
По-нататък в изложението ще обясня по какъв път тръгнах аз и защо това общоприето мнение е дълбоко погрешно.
  Газовата плочка работи на принципа на ефекта на Вентури.

http://koko60.snimka.bg/automobiles/gazov-smesitel.796345.32593335

  Идеята е въздушния поток засмукван от мотора да се свие до ЗНАЧИТЕЛНО по-малък диаметър, така да увеличи скоростта си и вследствие на увеличението на скоростта в най-тясната част да се получи разреждане, което е необходимо за засмукване на газ от газовите дюзи. Това е ефекта на Вентури. При тръбата на Вентури това свиване на потока се прави така, че той да остане ламинарен и загубите от тази трансформация да са пренебрежимо малки. Има определени аеродинамични изисквания, които трябва да се спазят. Тогава ограничаването на дебита (рестрикцията) е минимално. Газовата плочка трябва да бъде "тръба на Вентури". Дали плочките от магазина са такива?

http://koko60.snimka.bg/automobiles/gazov-smesitel.796345.32319956

Плочките от магазина са едни къси бленди, изработени набързо, като единствения стремеж е бил явно икономия на материал. Тези плочки по нищо не приличат на цитираната тръба, даже не са нейн много далечен роднина. Те са своего рода една бленда-рестриктор, поставена на пътя на въздушния поток. А всички знаят, че блендите се използват за ограничение на дебита на флуиди. И тези плочки правят това ограничение по най-перфектния начин. Защо е така? Потока преминаващ през нея силно се турбулизира, вследствие на самата конфигурация на плочката, а характерното за турбулентния поток е, че има много големи загуби от вътрешно триене между слоевете, което намалява скоростта на потока, а от там разреждането става много малко и даже нищожно. Точно това се нарича ограничение на дебита. Аз не знаех точно какво ще постигна с моето начинание, но във едно нещо бях абсолютно сигурен - газовата плочка в никакъв случай не трябва да изглежда така!
   Не е лошо да спомена, че открих сериозни принципни грешки и производствени дефекти при плочките, продавани в магазините за газови уредби. Виждал съм обаче и плочки, при които си личи че има някакъв замисъл. Просто тези за които говоря мисля че са най-разпространени.
  Тук ще цитирам дословно колега, мисля от друг форум (не си спомням кой беше):
  "Между другото, още едно заблуждение е, че стеснявайки една тръба, ограничаваме дебита
през нея. Това всъщност изобщо не е задължително. Дебита се ограничава, само когато се
повишава съпротивлението на тръбата. Двете съвсем не са едно и също. Например можем да стесним тръбата без да увеличим загубите (примерно с плавни, аеродинамични преходи) - тогава просто скоростта на газа ще се увеличи в стеснението, а дебита ще си остане същият. А можем да повишим съпротивлението и без да намаляваме сечението (например с груба повърхност, ръбове, които да създават турбуленция и др.под.) тогава дебита ще се намали, въпреки че сечението е постоянно."
   Явно производителите на плочки са предпочели втория вариант и всички ние сме жертви на това тяхно решение! Според мен главния проблем идва от аеродинамиката на плочката.
Естествено не трябва да се прекалява със сечението нито в едната, нито в другата посока.
Сечението, при което колата ще работи добре не е точно определено, а е диапазон от сечения. Мое мнение е също, че за предпочитане е да бягаме към по-малки сечения, с перфектна аеродинамика.
   Освен това за тръбата на Вентури има изискване за дължината и, тя трябва да е няколко
пъти по-дълга от диаметъра. Ясно е че в колата в повечето случаи такава тръба няма къде да се сложи. Все пак трябва да се направят някакви компромиси, но въпреки всичко в най-лошия случай тя трябва да е поне бледо копие на прословутата тръба. В противен случай резултата трябва да е ясен на всички.
  Би трябвало след дългото изложение да е станало ясно на всички къде е проблема. И всеки
сам да си отговори на въпроса, защо някои колеги не искат и да чуят за обикновена газова
уредба и карат на бензин.
 

Стигайки до тези фундаментални заключения, аз се реших да направя плочка за тази кола,
която в голяма степен да се подчинява на тези закони.
  

Идеята взех от една фабрична плочка, мисля че е полска, която колегата integrale45 ми
изпрати. С нея колата тръгна, но имаше какво още да се желае. Направих я от дуралуминий,
възможно по-широка, колкото ми позволяваше тялото. Взети са всички мерки, за да има малки загуби при свиване на потока. Характерното за нея е че има в центъра си ядро, което
значително увеличава скоростта на потока в близост до газовите дюзи и респективно -
разреждането. Захранена е от два щуцера за газ. Резултатите от нея са следните: разход 13
градско в София, 10 извънградско. Това е добър резултат за куатро. Най-важното е че колата
има перфектна динамика в целия оборотен диапазон и на газ и на бензин. Не се наблюдава
забележима разлика в поведението на колата със и без плочка. Трябва да отбележа, че може би не е окончателно прецизирана настройката на изпарителя, понеже колата не е при мене. А и известно време при тези резултати решихме да не пипаме нищо.
 
Основни предимства на така изработената плочка:

http://koko60.snimka.bg/automobiles/gazov-smesitel.796345.32319975

1. Задоволителен разход.Тази плочка работи с по-затегнат винт за чувствителност  на    
    изпарителя.
2. Добра динамика в целия оборотен диапазон на газ и на бензин поради добрата  

    аеродинамика  на плочката.
3. Поради постигане на доста по-доброто разреждане в областта на газовите дюзи, 

    значително  намаляване на вероятността от обедняване на сместта в определени режими

    и последвал гърмеж.

   В никакъв случай не се заблуждавах, че съм направил перфектната плочка. После направих
още две с по-различна конфигурация. Не са пробвани на колата, споменах че не е при мен. Това наложи да си направя една елементарна постановка, с която да наблюдавам разреждането, което прави всяка една, при някакъв постоянен поток. Това смятам за много важно. Бях приятно изненадан - последната ми плочка правеше около 5 пъти по-добро разреждане от тази от магазина, която снимах най-горе, при еднакви сечения.
И това беше очаквано, защото последната се оказа доста близка роднина с "тръбата на
Вентури"! Скоро ще се изпробва и тя.

   След тази сага с АСЕ-то реших да си направя плочка и за моето АБТ. Старата изглеждаше
идентично с тази на АСЕ-то от втората снимка, само че беше друг диаметър. Разхода беше голям и не вървеше. Явно затова наричат тази кола куц кон. Ето няколко снимки:

http://koko60.snimka.bg/automobiles/plochka-za-abt.810973.32879173

  Вижда се, че съм направил обтекател на тялото на дюзата, за да има по-добра аеродинамика плочката и да може добре да засмуква газ. Няма никаква подложка на плочката и не трябва да има. Аз може би съм единствения, който смята, че тялото на дюзата не пречи, а помага. Диаметъра на отвора на плочката е 36 мм, и заедно с новооформения корпус на дюзата се получава светъл отвор около 400 кв.мм. За сравнение площта на обикновена плочка 36 мм, с подложка на дюзата, за да не "пречи" е  1017 кв.мм.  Дросела на АБТ е 38 мм. Площта на този отвор при напълно отворена клапа и приспадане на площта на оста е 829 кв.мм.по мои сметки. Светлия отвор на новата плочка е повече от 2 пъти по-малък от площта на дросела! Тук ще направя едно заключение, с което много хора няма да се съгласят: Тези плочки които направих не спъват мотора, въпреки, че сеченията им изглеждат прекалено малки.

 Разход извънградско, скорост 100-120 км/ч  - 7,5-8/100.
 Разход градско  -  11/100
 Разход градско, ходене на работа всеки ден, отсечка 3,5 км  -  13/100. При това засичане
мотора е загряван около 20 пъти.

 Въпреки че съм с дългата кутия CDY, колата има много добра динамика и нямам абсолютно никакви забележки при изпреварване на 5-та.
Имам ТАП, аванса на газ е 7,5 гр. върху аванса на бензин.
В колата има ламбда монитор и постоянно гледам сместа - не е бедна.

   Вече коня не е куц и е излекуван!
 

 

Как можем да видим отново снимките на така направената плочка поне за пример на хора като мен със същите проблеми?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 2 months later...

и аз също търся работещи линкове :)

Редактирано от VBI
Не цитирай предходно мнение, ползвай бутона "@"
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
  • Потребители разглеждащи страницата   0 потребители

    • Няма регистрирани потребители разглеждащи тази тема.
×
×
  • Create New...