Jump to content

Как трябва да изглежда един газов смесител


Recommended Posts

Мислех да кръстя темата "Дойде края на досадните проблеми с плочката на газта при обикновена АГУ", но щеше да се бърка много с другата ми тема за тампоните на макферсоните.
От пролетта на 2013г. сина ми се сдоби с Б4 Компетишън, куатро, с небезизвестния мотор 2.0, 16V, АСЕ. Когато купихме колата, газовата беше спряна, под предлог, че всички хора, които търсят Компетишън не искат и да чуват за газ!? При пускането на обикновената АГУ на тази кола се натъкнах на фатални грешки във газовите плочки, продавани в магазините и създаващи проблеми на всички хора, дръзнали да си сложат на колите обикновена АГУ. Проблемите са до болка ясни: незадоволителен разход или спъване на колата във високите обороти и на газ и на бензин. Невъзможност за достигане на предимствата на ГИ. Според общоприетото мнение газовата плочка "хваща за гърлото" мотора и го задушава. Поставянето на по-голяма плочка не е решение, защото тогава възникват проблеми от друг характер, а именно - лоши ниски обороти и висок разход.
Четох много за плочките в интернет, включително и в други форуми. Имаше много противоречиви мнения, имаше и много грешни тези. Ето един пример: Твърди се, че щом плочката е с по-малко сечение от сечението на дросела, колата задължително се задушава. Това е валидно само за плочките от нашите магазини (с много малки изключения), но принципно е абсолютна глупост!
Стигам до извода, че никой не знае защо дроселите се правят с такива големи сечения. Ако
някой знае, да каже.
   Във всеки форум имаше по някой ентусиаст, който беше усетил, че проблема е в плочката и търсеше усилено решение, според мен в съвсем грешна посока. Основно в намирането на най-подходящия диаметър, за добър разход и динамика във целия оборотен диапазон. А да се обръща внимание само на диаметъра е меко казано примитивно. Малко или много някои хора постигаха някакви резултати, естествено с компромис в разхода или динамиката. И понеже доста хора не ги интересуват обороти над 4000, този резултат за тях беше удовлетворителен. А нали и общоприетото мнение е, че с газова плочка компромиса е неизбежен. Явно аз трябваше да опитам да направя плочка, с която колата да върви както аз искам и да няма голям разход.
По-нататък в изложението ще обясня по какъв път тръгнах аз и защо това общоприето мнение е дълбоко погрешно.
  Газовата плочка работи на принципа на ефекта на Вентури.

http://koko60.snimka.bg/automobiles/gazov-smesitel.796345.32593335

  Идеята е въздушния поток засмукван от мотора да се свие до ЗНАЧИТЕЛНО по-малък диаметър, така да увеличи скоростта си и вследствие на увеличението на скоростта в най-тясната част да се получи разреждане, което е необходимо за засмукване на газ от газовите дюзи. Това е ефекта на Вентури. При тръбата на Вентури това свиване на потока се прави така, че той да остане ламинарен и загубите от тази трансформация да са пренебрежимо малки. Има определени аеродинамични изисквания, които трябва да се спазят. Тогава ограничаването на дебита (рестрикцията) е минимално. Газовата плочка трябва да бъде "тръба на Вентури". Дали плочките от магазина са такива?

http://koko60.snimka.bg/automobiles/gazov-smesitel.796345.32319956

Плочките от магазина са едни къси бленди, изработени набързо, като единствения стремеж е бил явно икономия на материал. Тези плочки по нищо не приличат на цитираната тръба, даже не са нейн много далечен роднина. Те са своего рода една бленда-рестриктор, поставена на пътя на въздушния поток. А всички знаят, че блендите се използват за ограничение на дебита на флуиди. И тези плочки правят това ограничение по най-перфектния начин. Защо е така? Потока преминаващ през нея силно се турбулизира, вследствие на самата конфигурация на плочката, а характерното за турбулентния поток е, че има много големи загуби от вътрешно триене между слоевете, което намалява скоростта на потока, а от там разреждането става много малко и даже нищожно. Точно това се нарича ограничение на дебита. Аз не знаех точно какво ще постигна с моето начинание, но във едно нещо бях абсолютно сигурен - газовата плочка в никакъв случай не трябва да изглежда така!
   Не е лошо да спомена, че открих сериозни принципни грешки и производствени дефекти при плочките, продавани в магазините за газови уредби. Виждал съм обаче и плочки, при които си личи че има някакъв замисъл. Просто тези за които говоря мисля че са най-разпространени.
  Тук ще цитирам дословно колега, мисля от друг форум (не си спомням кой беше):
  "Между другото, още едно заблуждение е, че стеснявайки една тръба, ограничаваме дебита
през нея. Това всъщност изобщо не е задължително. Дебита се ограничава, само когато се
повишава съпротивлението на тръбата. Двете съвсем не са едно и също. Например можем да стесним тръбата без да увеличим загубите (примерно с плавни, аеродинамични преходи) - тогава просто скоростта на газа ще се увеличи в стеснението, а дебита ще си остане същият. А можем да повишим съпротивлението и без да намаляваме сечението (например с груба повърхност, ръбове, които да създават турбуленция и др.под.) тогава дебита ще се намали, въпреки че сечението е постоянно."
   Явно производителите на плочки са предпочели втория вариант и всички ние сме жертви на това тяхно решение! Според мен главния проблем идва от аеродинамиката на плочката.
Естествено не трябва да се прекалява със сечението нито в едната, нито в другата посока.
Сечението, при което колата ще работи добре не е точно определено, а е диапазон от сечения. Мое мнение е също, че за предпочитане е да бягаме към по-малки сечения, с перфектна аеродинамика.
   Освен това за тръбата на Вентури има изискване за дължината и, тя трябва да е няколко
пъти по-дълга от диаметъра. Ясно е че в колата в повечето случаи такава тръба няма къде да се сложи. Все пак трябва да се направят някакви компромиси, но въпреки всичко в най-лошия случай тя трябва да е поне бледо копие на прословутата тръба. В противен случай резултата трябва да е ясен на всички.
  Би трябвало след дългото изложение да е станало ясно на всички къде е проблема. И всеки
сам да си отговори на въпроса, защо някои колеги не искат и да чуят за обикновена газова
уредба и карат на бензин.
 

Стигайки до тези фундаментални заключения, аз се реших да направя плочка за тази кола,
която в голяма степен да се подчинява на тези закони.
  

Идеята взех от една фабрична плочка, мисля че е полска, която колегата integrale45 ми
изпрати. С нея колата тръгна, но имаше какво още да се желае. Направих я от дуралуминий,
възможно по-широка, колкото ми позволяваше тялото. Взети са всички мерки, за да има малки загуби при свиване на потока. Характерното за нея е че има в центъра си ядро, което
значително увеличава скоростта на потока в близост до газовите дюзи и респективно -
разреждането. Захранена е от два щуцера за газ. Резултатите от нея са следните: разход 13
градско в София, 10 извънградско. Това е добър резултат за куатро. Най-важното е че колата
има перфектна динамика в целия оборотен диапазон и на газ и на бензин. Не се наблюдава
забележима разлика в поведението на колата със и без плочка. Трябва да отбележа, че може би не е окончателно прецизирана настройката на изпарителя, понеже колата не е при мене. А и известно време при тези резултати решихме да не пипаме нищо.
 
Основни предимства на така изработената плочка:

http://koko60.snimka.bg/automobiles/gazov-smesitel.796345.32319975

1. Задоволителен разход.Тази плочка работи с по-затегнат винт за чувствителност  на    
    изпарителя.
2. Добра динамика в целия оборотен диапазон на газ и на бензин поради добрата  

    аеродинамика  на плочката.
3. Поради постигане на доста по-доброто разреждане в областта на газовите дюзи, 

    значително  намаляване на вероятността от обедняване на сместта в определени режими

    и последвал гърмеж.

   В никакъв случай не се заблуждавах, че съм направил перфектната плочка. После направих
още две с по-различна конфигурация. Не са пробвани на колата, споменах че не е при мен. Това наложи да си направя една елементарна постановка, с която да наблюдавам разреждането, което прави всяка една, при някакъв постоянен поток. Това смятам за много важно. Бях приятно изненадан - последната ми плочка правеше около 5 пъти по-добро разреждане от тази от магазина, която снимах най-горе, при еднакви сечения.
И това беше очаквано, защото последната се оказа доста близка роднина с "тръбата на
Вентури"! Скоро ще се изпробва и тя.

   След тази сага с АСЕ-то реших да си направя плочка и за моето АБТ. Старата изглеждаше
идентично с тази на АСЕ-то от втората снимка, само че беше друг диаметър. Разхода беше голям и не вървеше. Явно затова наричат тази кола куц кон. Ето няколко снимки:

http://koko60.snimka.bg/automobiles/plochka-za-abt.810973.32879173

  Вижда се, че съм направил обтекател на тялото на дюзата, за да има по-добра аеродинамика плочката и да може добре да засмуква газ. Няма никаква подложка на плочката и не трябва да има. Аз може би съм единствения, който смята, че тялото на дюзата не пречи, а помага. Диаметъра на отвора на плочката е 36 мм, и заедно с новооформения корпус на дюзата се получава светъл отвор около 400 кв.мм. За сравнение площта на обикновена плочка 36 мм, с подложка на дюзата, за да не "пречи" е  1017 кв.мм.  Дросела на АБТ е 38 мм. Площта на този отвор при напълно отворена клапа и приспадане на площта на оста е 829 кв.мм.по мои сметки. Светлия отвор на новата плочка е повече от 2 пъти по-малък от площта на дросела! Тук ще направя едно заключение, с което много хора няма да се съгласят: Тези плочки които направих не спъват мотора, въпреки, че сеченията им изглеждат прекалено малки.

 Разход извънградско, скорост 100-120 км/ч  - 7,5-8/100.
 Разход градско  -  11/100
 Разход градско, ходене на работа всеки ден, отсечка 3,5 км  -  13/100. При това засичане
мотора е загряван около 20 пъти.

 Въпреки че съм с дългата кутия CDY, колата има много добра динамика и нямам абсолютно никакви забележки при изпреварване на 5-та.
Имам ТАП, аванса на газ е 7,5 гр. върху аванса на бензин.
В колата има ламбда монитор и постоянно гледам сместа - не е бедна.

   Вече коня не е куц и е излекуван!
 

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Браво, успял си да направиш плочката :gut:. Трябва да ги пуснеш серийно :).

Редактирано от VBI
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Потвърждавам горе написаното, ползвам плочка направена от Коко60 и ефекта е уау.

Колата си има работния диапазон от до като разхода е повече от задоволителен.

Никога преди това не съм вярвал, че авант куатро може да даде разход под 10/100 с кротко каране.

Или, че може да падне под 15/100 градско.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 3 weeks later...

Бре мама му стара , чак да не повярва човек.  Заинтригуван съм , а понеже от утре ставам горд собственик на АСЕ с газ...моето бившо АСЕ с моята бивша газ , дето какво ли не съм я правил...даже съм заинтересован.

 

 Разход от 13л в София за куатро и добра динамика ...е ако тази плочка може да го постигне , ще спра да мисля за метан поне на тази Авант.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

13 в София много зависи как и къде караш.

В задръствания и тапи по скоро ще е 14 и малко.

Опита ми покзава, че 14.5 дава в час пик със висене.

Ако обикалям околовръса 13 си е съвсем реален разход.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 1 month later...

Похвала за хубавата тема. Цитираната от колега тема във Фолксваген-форума е моя - т.е. аз съм авторът й. Ще приложа и снимки на моите няколко плочки, които са направени на принципа на Вентури - също както е при теб. В момента карам с магазинска плочка, понеже се наложи да сменя колата, но съвсем скоро ще се постарая да направя и на нея като на предишната ми, от която бях доста доволен от разход/динамика като съотношение. Ползувам също и ТАП, но той не работи със статично (добавено) предварение на бензиновото, а с променливо.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Здравейте в чудесната тема!

 

Тия дни сериозно ще се захвана с изработка на моята плочка за да завърша на 100% АЦЕ към АБФ трансформърса.

Най-общо казано сега вече колата ми е с дросел с "паричка" ф65мм. Въздухопроводите са с вътрешно ф76мм. Одеве си играх да смятам малко и резултата който мисля да направя е следния:

 

-външен диам. на смесителя ф77

-обща дължина до 70-75мм(материала е толкова)

-вътрешен голям диаметър 50мм

-диаметър на ядрото 30мм

 

При смятането ми излиза прозорец около 1250мм2 което се равнява на ~38мм плочка без ядро. 

 

Конкретно към хората с опит как ви се виждат пропорциите??? Толкова  големия прозорец мога да намалям с корекция на ядрото, ако е необходимо. Споделете какво мислите. :zustimm:

Редактирано от Vankata_84
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не прави по-голям прозорец от 750-800 мм2. 1250 мм2 се равняват не на 38, а на 40мм обикновена плочка. АСЕ с купена плочка над 32 мм започва да има проблеми в ниските. При АБФ трябва да е същото.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Благодаря! На колко мм2 са твоите плочки за АЦЕ? 

 

Добре ли ти се вижда пропорцията на самата плочка за начало? В случая ще е с голям диаметър 50мм и ядро 32-35мм за да влезна в 700-850мм2 сечение. Отпред плочката мисля да е като тромпет полирана, отзад конус пак полирана(така е модела който имам на БРЦ) Ядрото също мисля да е така оформено.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Доколкото си спомням прозореца беше около 750мм2. Имам склонност да смятам, че с малко по-малък ще е по-добре. Но с перфектна аеродинамика. Пробвах с по-голям прозорец, като тоя дето мислиш да правиш, зле беше и го махнах бързо за да не гръмне!  Големия диаметър беше 41,5мм, ядрото - 26,5мм, като се приспаднат трите клечки, които държат ядрото и излиза към 750мм2. 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ето нещо интересно по темата:

http://dox.bg/files/dw?a=2a12cadc03

В интерес на истината доста неща по автомобилните горивни системи са изпълнени точно с принципа на Вентури - включая и моя карбуратор. В средата и на двете му камери, там, дето минава ГВС има подобия на обтекатели, предполагам с подобна идея като този на колегата направил тази тема. При смесването на бензин с въздух и газ с въздух нещата са малко по-различни, вероятно това е и причината магазинските плочки да не се изпипват в детайли. Темата със смесването е доста интересна и има предоволно материали в нета за нея, но като цяло правилната посока за колите на газ е именно тази - с Вентури тръба, според мен. Като държа дебело да подчертая, че плочката е само част от правилната или оптимална настройка на автомобила на газ. Другата не по-малко важна е предварението на запалването.

Редактирано от stefanvankov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Другата не по-малко важна е предварението на запалването.

 

Благодаря за инфото!

 

Мисля да поръчам по-натам един ТАП. Според мен ще свърши работа. Щом маха добавения аванс във високите и на празен ход може да се каже че е близо до истината. 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Честно казано пробвах всякакви настройки на Рунелския тап и не бях особено доволен от резултата. Със завъртане на делкото нещата бяха в пъти по-добре. Отделно им писах мейл на съпорта да ги питам за позициите на градусите и така и не получих отговор, което много ме натъжи, но го преглътнах. Един слънчев ден ми свърши газта точно преди да вляза в родната си Стара Загора, превключих на бензин и... няма искра. Добре, че сам си го бях монтирал и знаех кое и как, та го шунтирах и си вързах датчика на Хол директно, както си е заводски (таповете ползват неговия сигнал като го прекъсват и на изхода изменят във времето амплитудата на сигнала), та си запалих на бензин и си продължих по пътя. Дълго време карах с врътнато делко на + 12 над заводските 6 статични (които при карбуратора са с изваден вакуум и статични т.е. базови градуси), като бях доста доволен от разхода и вървежа на колата си. Така един ден попаднах на лицето Румен Роев, тогавашен член на Рено-форума (сега вече кара Хюндай, доколкото ми е известно), където имаше цяла тема за неговата разработка на ТАП. Реших да опитам с неговия и си го закупих, ден по-късно един ме удари на светофара и колата стана тоталка още преди да й го монтирам. Малко по-късно си закупих почти същата кола, сложих й газ и сега вече близо година си карам с неговото ТАПче, като смея да кажа, че във високите колата е по-жива сигурно ако не повече, то поне колкото на бензин (дал съм му максимално предварение на високите обороти по негова препоръка, колкото и скандално да звучи, понеже в някои източници се казва, че на газта не й трябвало предварение във високите обороти, ама... не). Та така. Сега четейки тази тема ми се иска да си направя отново плочка, но тоя път да е с обтекател, като на автора, понеже на предната ми кола беше само с с тръба на вентури (два конуса един срещу друг) без обтекател, но бях доста доволен от динамиката на колата.

За въпросния ТАП, с който съм в момента - по спомен на стробоскопа стандартните градуси при 800 об/мин за моя мотор са 18, с тапчето и с тези настройки в момента карам с около 28 или 29 градуса. На по-високите обороти не съм си играл да го гледам с уред, но там разликата би следвало да е още по-голяма (при пълен товар на мотора и максимална мощност заводските градуси са около 30, ако не се лъжа, с ТАПчето е възможно да са 50 или дори 60).

Редактирано от stefanvankov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз пък да ти кажа че от Румен взех един ТАП за Карината ми и съм меко казано безкрайно НЕдоволен.

 

В момента в който го включа дори на минимална корекция колата започва да прекъсва, губи примерно около 1 на всеки 10 запалвания и това се чува отчетливо. Първоначално бях с оригиналните свещи на 1.1 мм и Румен твърдеше че е от тях. Имаше известна иситина защото при 1.1 мм прекъсванията бяха 3 на всеки 10 после смених свещите със същото топлино число и 0.8 мм междуелектродно, тогава и послучих заветните 1 на 10 прекъсвания. Веднага след като изключиш джъмперите за корекция колата се оправяше. Продължи да твърди че трябва свещите да се "причукат" на 0.5 мм. при което просто спрях да го слушам защото за мен това си е пълно малоумие. Отделно е пълно безумие да се увеличава изпреварването при по-високи обороти. Имам си тема в която подробно съм описал че хората са правили експерименти и има и теоритично обяснение защо трябва да се намали изпреварването във високите обороти.

 

Още ми се търкаля из колата този ТАП и ако някой държи мога да му го дам за проба, за мен чеп за зеле не става от него.

 

Бих си купил един WOLF на A.E.B., бяха ми обещали един такъв за проба но все не можах да го взема и се чудя дали да жертвам парите за нов такъв за мен си.

Редактирано от PESHO OT MARS
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз споделих личните си впечатления от собствения си автомобил, иначе и аз съм чел по въпроса с предварението, че при по-високи обороти на газ е добре дори да е под бензиновото такова. Проблеми с прекъсвания, непалене и т.н. не съм имал с тапчето лично аз. Моите свещи заводски ги дават на 1.0мм междуелектродно и колата си работи прекрасно, поне по моите разбирания. Обаче на високите обороти колата си върви повече от добре, което за мен е супер странно, понеже ВАГ-двигателите от 80-те и 90-те са основно 8-клапанови и силата им е далеч под лютеницата. Вероятно и дифузьорите на газовата плочка изиграват своята роля и съвсем скоро ще имам новопроизведена плочка от мой колега, който има струг и ми прави разни неща понякога, като го помоля. Също така при монтаж на ТАП се прави нова настройка на газовата уредба, а не просто да се свърже в коша на мотора и да се чакат чудесата да се случат. Би ли заснел кой вариант на ТАП имаш, може и да те оттърва от него срещу известна сума да го метна на вентото на един приятел.

И още - примерно 10 градуса отгоре на заводското ще се отразят по един начин на Джета 1.6 69к.с., а на Карина 1.6 с 16-клапана, по-висока степен на сгъстяване и мощност съответно 90-100 коня - по съвсем друг. Смятам за това сме единодушни?

Редактирано от stefanvankov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

По принцип цапаме темата, и аз се извинявам, че пак след моето мнение стана така :)

 

Карината е много тъпи по-умна електроника. Работи и в аванс и в закъснение. При мен АБФ мисля също ги прави тия неща. Джетата ако е преди 94 година и е някаква моно инжекция също като Ауди 80-ките бачка само на "базов" аванс и динамичен добавен от центробежник, или от някой сензор от 3-те който общо има мотора. Хубаво е при избора на ТАП човек да ги съобрази тия неща. Едно е тригерно запалване и аванс +/-45 градуса, съвсем друго 6 градуса + няколко 15-20 от центробежник. 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

От днес официално приключих с плочките! Монтирах газоф спринцоФ,скоро ще споделя впечатления.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ще го снимам ТАП-а няма ядове. Мотора за който говоря не е 4A-FE или така известния 1.6/16v 99/107/110/115 коня а по прозаичния 2.0/16v 133 коньов 3S-FE.

 

По принцип Румен твърдеше че ТАП-а е съобразен с Карината ъс същия мотор (бил правил такъв за метан). Просто за мен този ТАП прави проблеми не коментирам ефекта от него. При явни прекъсвания докато работи няма как да определя дали с нещо допринася за работата на мотора. По принцип Карина заводски е с по-голямо изпреварване, мисля някъде около 12 градуса.

Но другото което ме вбеси бяха приказаките за причукване на свещите...

Редактирано от PESHO OT MARS
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ето как изглежда и моята измислена плочка от магазина.Чудя се тия отвори отгоре край дифузьорите каква роля играят? Имам усещането, че са сложени там, за да може подналягането отдолу под дифузьорите да смуче повече въздух, което би обеднило сместа допълнително. Освен това забелязах и, че плочката не ляга плътно на корпуса на карбуратора - остават леки междини, което не е добре, доколкото зная. Определено плочката не е идеално изравнена отдолу, като я поставих върху масата си пролича ясно. Отделно - на първа камера размерът на дифузера е 24 и малко мм (при 22мм дросел на карбуратора), а на втора съответно 27мм, което е пак с малко по-голямо от размера на дроселовата клапа и там. Общо взето имам да се боря над 3 проблема, надявам се скоро да ги разреша.

zsn7za.jpg

1sjokj.jpg

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
  • Потребители разглеждащи страницата   0 потребители

    • Няма регистрирани потребители разглеждащи тази тема.
×
×
  • Create New...