Jump to content

Тест на автомобилното масло в домашни условия


Recommended Posts

В руския форум за масла има много интересна тема за тест и установяване качеството на маслото в двигателя.

http://www.oil-club.ru/forum/topic/5210-kapelnaja-proba-masla/

Процедурата е доста лесна и приложима в домашни условия.

 

6975cfbcc0cfbad5.jpegcda4b07edbe82332.jpg

 

Примерни проби направени от лаборатория

http://www.motor-checkup.ru/h_samples.html

Обяснението на методиката и начина на теста е в прикачения пдф файл.

Методика выбраковки масла для форума.pdf

Аз ще кача два резултата от мен.

15W40 от кауфланд K-Classic пробег 9500км - дизел

37365f778baa56f95b7d6463a5df4a55.jpg

Маслото според теста е на края на живота си.

има 3 кръга, двата вътрешни са сравнително бблизки по размер

1- (d1/d2)^2 дава около 0.4 - което е близо до критичното 0.35

Също третия кръг показва, че маслото почва да губи миещите свойства - присадките за миене са свършили.

5W50 Unil Gl-9 пробег 11500км

бензин-lpg

a1baf62b6155d19fc6a2ce3d7f9c6404.jpg

Маслото е в чудесно здраве и не е наложителна смяна.

Аз лично мисля да изкара до 15 000км и да го сменя.

Вие сте наред.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Много информация, много нещо....формули- мормули и т.н. Просто по цвета на маслото и това как се размазва при пипане с пръст не е ли достатъчно да се ориентира човек ? Мисля, че е нормално в твоя случай минералното масло да е черно и то на дизелов автомобил, а пък и масло от Кауфланд....Също така едно масло може да се оцвети различно , в зависимост от състоянието на двигателя, нагарите в него повече или по-малко, както и от условията на експлоатация.

Интересна тема все пак.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Изпаряването в различен оттенък говори за примеси на антифриз и чужди елементи в самото масло.

Има какво да се види само от една капка масло.

Формулата е лесна, а теста много прост и даващ добри отговори.

Аз ползвам за пробите нормална хартия за принтер.

Виждал съм подобни тестери с филтърна хартия точно на Унил.

Капваш една капка отработено масло и даваш пробата на дистрибутора.

Той като събере достатъчно ги праща за анализ в рафинерията.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Капваш една капка около половин час след като изгасил двигателя.

На чист лист за принтер и чакаш да се изпари.

На база на кръговете се смята по формулата и се определя дали е ок.

Мен в началото ми изглеждаше доста подозрителна тая работа.

Но щом го правят и в лаборатория явно има истина.

Редактирано от SunShine
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ето ти една по-проста формула...

В БГ караш с горива,които изискват смяна на маслото на всеки 10 000км!!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ако приемем, че караме с Уралски нефт и производните му както цяла Русия то какъв е проблема?

Че не е най качествената суровина в света и го знаем всички, но какво от това?

Друг избор така или иначе няма, след като има монопол от страна на Лукойл.

Целта на темата е чрез просто упражнение да се види какво се получава с различните масла купени на родния пазар.

А не дали трябва да се карат 10 000 или 8 000 километра.

Сега съм направил проба с масло 5W40 и така като гледам няма нищо общо с 15W40 от първия пост, а скоро наближава 13 000км пробег.

Редактирано от SunShine
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ако капнеш една капка вода, ще покаже, че още 100 000км може да караш с нея... :hilezh:  Интересно ми е теста как обяснява загубата на смазващи качества , които се появяват след период от време, независимо ,че може да са изминати малко км...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Нямам идея питай руснаците :hilezh:

 

ето един тест с три вида синтетични масла.

Кроон, Ксенум и Равенол.

Симулиране на пробег 15 000км

 

https://yadi.sk/d/gV1ljjoXdAynw

Редактирано от SunShine
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

С уралски нефт караме от Тюмен. Ако се зарежда от гърция, те карат с Саудитски по принцип който е на същото ниво на Уралски. Тежът и лош но преработката му е по добра. Същата работа и във Германия. Половината от нефта който внасят е Руски като нас но преработката му е по добра

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз ще кача два резултата от мен.

......

Вие сте наред.

 

Верно ли ти го написа това ?!?

Сравняваш две масла, като едното е 15W40 (марка > плод и зеленчук) и друго, което е 5W50.

Първо- двете нямат нищо общо по характеристики.

Второ- едното е от дизелов агрегат, а другото от бензинов... отново нищо общо за вадене на изводи за качествата им при сравнени едното с другото масло.

Леко са несериозни, тестове от типа > капвате една капка масло върху салфетка и по това съдите за характеристиките на маслото.

Не виждам как от този "тест" ще научим, какви са смазващите свойства на маслата... от едно петно

Редактирано от grizzly
Излишно дълго и скучно цитиране на цял пост.
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ти изобщо направи ли си труда да прочетеш първия пост?

Идеята е не да се сравнява дизел/бензин или олио и синтетика.

А да се види какви примеси има и колко е зле самото масло спрямо километрите си.

Двата семпъла от първия пост не са с цел сравнение, а просто установяване дали маслото има още живот!

Коментирай поста над твоя.

Еднакъв вискозитет и гориво.

Надявам се тоя път да хванеш идеята на база прочетеното от първия пост.

Поздрави.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Леко са несериозни, тестове от типа > капвате една капка масло върху салфетка и по това съдите за характеристиките на маслото.

Не виждам как от този "тест" ще научим, какви са смазващите свойства на маслата... от едно петно

Определено трябва да се чете

Файда, че маслото е с бистрота на олио "Бисер", а в двигателя триенето се е повишило, защото маслото е загубило свойствата си.

Поздрави !

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ако знаеш руски може да го обясниш на руснаците или на лабораторията.

След като има съмнения в теста с капката [emoji3]

Редактирано от SunShine
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз затова си правя мои тестове:

- слушам мотора за шум при първи старт за деня

- слушам мотора за шум след каране в по-високи обороти

- слушам мотора за шум преди да го загася

- гледам как се променя цвета и гъстотата на маслото след известен пробег

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз нямам такива способности, просто разчитам като сложа масло да е това което пише на етикета.

Това където е на 13 000 го дават да е ок до 15 000 или поне така твърдят в Нисан на Вапцаров.

А то видимо е чао с тези рязко отрязани граници и силната си замърсеност.

Нямам съмненения в двигателя защото го карам от нула километра.

Просто бях длъжен да сипвам такова заради гаранцията (поне тя свърши и вече няма да се съобразявам с изискванията им).

Лявото колкото и да казвате плод зеленчук е най нормална синтетика от кауфланд-а което всъщност е пакетаж на poweroil.de

Не блести с нищо, но поне не е маргарин продаващ се под известна марка за ниски пари.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не съм много на ти с руския но ето целия цитат как се определя състоянието.
Моля ако някой му се занимава да го преведе и ще помоля модератор да го сложи в първият пост.
 

Поясню. Одно из первых изобретений в области экспресс- анализа моторного масла в СССР было А.С. 201768 СССР, МПК 7 G01N 31/05, Способ определения необходимости замены масла в дизелях / ГОСНИТИ; Н.С.Пасечников, Н.М.Хмелевой. - №1081469/26-25. Заявл. 01.04.66. Опубл. 08.09.67. Бюл. №18. То есть все зоны расписаны в нем и значение каждой. Само авторское свидетельство найти не удалось в сети, а в патентную библиотеку в Москве еще ноги не дошли. Но в учебной и справочной литературе есть упоминание о расчетных соотношениях и связывают их с именем Н.М.Хмелевой. Вот, например, такая ссылка: "На бумажной хромотограмме (капельной пробе) измеряют диаметры трех зон капли, определяют их цвет и рисунок, равномерность растекания масла и изучают такие четыре составные части «капельной пробы»:
1 - ядро или центр капли, соответствующий первичной зоне капли до ее растекания по бумаге; здесь оседают все тяжелые нерастворимые мехпримеси - d1;
2 - краевая зона (темное/черное кольцо), окаймляющее ядро малорастворимыми в масле органическими примесями; кольцо отсутствует как при чистом масле, так и при очень грязном масле, а ядро имеет ровный цвет d2;
3 – широкое серое кольцо за ядром – зона диффузии через краевую зону масла с легкими растворенными органическими примесями - d3;
4 – самое внешнее светлое кольцо – кольцо чистого масла, если в нем начинает проявляться потеря моюще-диспергирующих присадок. Это кольцо – не частое явление - d4.
Чистое масло дает большое светлое пятно, исчезающее через несколько суток. 4-й элемент «капельной пробы» через несколько часов также исчезает. Если 3-й и 4-й элементы имеют рваную (амебообразную) форму, то масло обводнено, а стойкий желтоватый или светло-коричневый цвет зоны диффузии говорит о значительной окисленности масла из-за аварийного перегрева ДВС.
Как читать капельную пробу:
1.Чем светлее и равномернее цвет ядра и зоны диффузии, тем работоспособнее масло.
2.При росте мехпримесей темнеет ядро, зона диффузии и теряется краевая зона.
3.При потере присадок уменьшается зона диффузии, расширяется внешнее светлое кольцо.
4.Появление внешнего кольца чистого масла означает момент, когда начинают исчерпываться моюще-диспергирующие свойства масла. Для высокощелочных масел это не обязательно.
5.Отсутствие зоны диффузии или “свертывание” пятна из-за потери присадок, как правило, из-за воды в масле.
6.Густое, черное, мазеобразное ядро с блестками металла, коричневое или желтое кольцо свидетельствуют о браковочном состоянии масла и оно подлежит срочной смене.

Ориентировочно работоспособность малощелочных и среднещелочных масел можно определять методом ГОСНИТИ (к.т.н. Хмелевой Н.М.) по нижеследующим показателям, увеличивающимся по мере срабатывания масла :
а) Кмд=d3/d2; Если Кмд>1,3, то моюще-диспергирующая способность масла чрезмерно ослабла;
б) Кмпр = d1/d2; Если Кмпр >0,75 – чрезмерное наличие мехпримесей".

Таким образом, соотношения приведены, но граничные значения (1,3; 0,75) и, самое главное, знак "больше" в формуле в сочетании с подчеркнутыми мной словами "увеличивающимся по мере срабатывания масла" наводили на мысль, что здесь есть ошибка. Потому, что приведенные на форуме фотографии капельной пробы, сделанные по мере увеличения пробега на одном и том же автомобиле и на одном и том же моторном масле, показывали не увеличение, а уменьшение показателей Кмд и Кмпр. Решил и я повторить "подвиг" авторов изобретения и проанализировать на современных маслах, двигателях и более совершенном техническом уровне вычислительной техники капельные пробы, представленные на форуме.

Когда я это сделал (более 70 капельных проб, масла для дизелей и бензиновых двигателей, полнозольные и малозольные и т.д.), то оказалось, что в соотношениях для количественной оценки показателей есть ошибки. Свои выводы изложил в виде методики, а полученные значения (Кмд=1,65 и Кмпр=0,44) предложил брать за выбраковочные. Как они получены - написано в методике. При большем наборе статистики эти граничные значения могут быть изменены. Но пока они такие, как я предложил для практического применения. Если следовать способу получения капельной пробы, написанному в методике, то возрастет число капельных проб на форуме и выбраковочные значения показателей будут другими или останутся на том же уровне.

В любом случае это численная оценка, которая лучше, чем смотреть на капельную пробу свою и "эталонную", полученную неизвестно на каком двигателе, каком моторном масле и при каких режимах эксплуатации.

 

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не знам какво толкова им се "впрягате" на маслата.

Аз в четвъртък съвсем случайно реших да си проверя бележката преди колко КМ съм сменял маслото.

Оказа се че преди 18472 км :hilezh: 

Останах много изненадан

Пък нито повдигачи тропаха нито налягане губеше като загрее.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ако не ти е проблем направи проба с капката.

Ще ми е интересно поне на мен какво ще се получи.

Маслата ако се експлоатират в нормален режим за тях и не са кръщавани карат много.

Тировете откарват по 60 000 и не се чупят, но там обороти и температура са много близки до идеалните в почти целия период на експлоатация.

Редактирано от SunShine
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз нямам такива способности, просто разчитам като сложа масло да е това което пише на етикета.

Това където е на 13 000 го дават да е ок до 15 000 или поне така твърдят в Нисан на Вапцаров.

 

Точно на Вапцаров са бати палачорите и нищо не разбират. На бившия ми шеф Кашкая влиза 2 пъти за ремонт на ходова част, щото тропаше като 80-ка....а колата беше на 80 000 км.....и след близо 1000 лв. за части и труд ефект нула.

 

Какво пише на етикета в повечето случаи не значи нищо. Много хора са споделяли за маслата, включително и аз, че до пробег от 5-6000 км. автомобила не гори масло, а след това за 1000-1500 км. изчезне 1л. Това не означава ли рязко влошаване на параметрите на маслото? Последен такъв случай коментирах с един приятел, който кара с ТОТАЛ 10-40. 

Тировете откарват по 60 000 и не се чупят, но там обороти и температура са много близки до идеалните в почти целия период на експлоатация.

Като каза тир-ове, вуйчо ми е шофьор на такъв камион. От фирмата му зачислиха преди 3г. чисто нов Мерцедес. Отива  за първо гаранционно обслужване след няколко мес....кара си той камиона и след 10 000 км. пробег вика.....долях 1л. масло. Преди това със заводското не било мръднало и милиметър.....говорим си за България хора.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

След 2000 километра ще налея от плод зеленчука на нисана.

И от сега имам предчувствието, че ще е много по добре положението спрямо сегашното.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Toва ако има тест дали е филтрирана втора употреба, щеше да е по-удачния вариант на подобен тест и какви са смазочните качества, а не колко е чисто или не . Също така , едно от основните качества на маслото е да обира тежките примеси и натрупвания, т.е. колкото по-черно след 5000км да речем, толкова по-добре.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
  • Потребители разглеждащи страницата   0 потребители

    • Няма регистрирани потребители разглеждащи тази тема.
×
×
  • Create New...