Jump to content

Какъв е този електронен SMD елемент? (снимка + рисунка)


Recommended Posts

Здравейте.

Боря се да подкарам един bluetooth Fiscon Basic Plus за RNS-E. Купих го на търг от и-бей като продавача пише, че не е ползван... При опита ми да го пусна не се случи нищо: навигацията не го познава, не се появява ново блутуут устройство, не черпи ток... пълно мъртвило.

Отворих кутийката и почнах да се чеша по главата. Има голям чип с надпис АТМЕL AT90CAN128. Пред/след него има TJA1040. Масата от 2-ри крак излиза директно на буксата, но Vcc на 3-ти не стига до нея...

Започнах в обратната посока да меря захранванията и стигнах до въпросния елемент: 4 на 3 мм. От едната страна е директно към плюса от буксата, явно вход, от другата отива до TJA-то, 3-ти крак. При захранване на буксата на входа идват 12 в, на изхода нищо... Смятам, че това е причината да не работи устройството. Понеже съм абсолютен невежа не знам как да намеря що за елемент е това. Явно е някаква защита, но не смея да я байпасна. Ето снимка:

P1130402.jpg

 

Понеже не мога да снимам какво пише отгоре съм го нарисувал:

Shema Fiscon.jpg

 

Съседния цилиндричен елемент също получава захранване директно. На входа е 12-и-нещо, на изхода е 11-и-нещо. Не мога да му прочета надписа, но според мен си работи.

 

Моля за помощ и съвет как да процедирам. Ако може линкове от къде да купя такова нещо

Благодаря

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Можеш да разбереш дали е диод като го премериш с милтимер. Слагаш черната сонда на страна с чертичката и червената на страна без чертичката. Уреда да е в режим за диоди, трябва да покаже между 0.4 и 0.8V. Възможно е да покаже и повече, ако е шунтиран с резистор някъде по платката. Надявам се, че няма да има сърдити за начина по който обяснявам, просто за да ме разберете. Ако е диод катода му (страната с чертичката) трябва да е към TJA1040, защото иначе никога няма да се отпуши... освен ако не е ценеров диод, като този. Ценеровия диод се отпушва в обратна посока при определено напрежение. При тях изгарянето (в 80%) се наблюзава в това, че са постоянно отпушени и нямат прагово напрежение. Можеш да го хванеш ако в режим за измерване на диоди покаже нещо близо до 0V. 

 

В този корпус може и да е бушон, но се обезмисля начина му на свързване (по това което си описал).

 

ON е много верятно да означава ON semiconductor-фирмата производител. Това ли са всички означения по него? Можеш ли да му направиш една снимка?

 

Съседния елемент със сигурност е диод. Нормално е напрежението след него да е по-малко, защото има пад върху него.

Редактирано от papi92
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Здравейте пичуи!

Тоя елемент навярно е диод но предполагам не е интересен. TJA1040 работи на 5 Волта така че трябва да се види кой ги произвежда. Било на тази платка, било да влизат отвън през този диод който така ви озадачава.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Неясния елемент е трансил 18В - https://octopart.com/1.5smc18at3g-on+semiconductor-346247

Със сигурност не е в него проблема. От там трябва да влязат 12В явно.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Кога? Питам, защото при заводското изпълнение всички компоненти са захранени постоянно, а се "събуждат" по CAN. Този е 0 волта при подадени 12 на страната с чертичката. Теста е само с + и -, CAN сигнали няма, но първото включване беше с всичко навързано и пак нищо не се случи. Не трябва ли този TRA1040 да получава захранване постоянно?

 

Утре ще снимам цялата платка. Не мога да снимам само елемента: надписа не се чете. Рисувал съм 1:1

 

Малко извън конкретното устройство: надежда ми дава една тема в поски форум за ремонт на блока за управление на фаровете на BMW E60/61 preLCI. Имам един такъв неработещ модул и той се държи по същия начин: никакви признаци на живот. Събран е в същата кутия, има много подобен компонент директно след плюса, TRA1050, управлява/диагностицира се по CAN. Чисто лаишки ми прилича да са с един и същ дефект. Масово дават фира, но, без да кажат как, поляците са го съживили. Ние тука да не сме нещо по-кьопави :) 

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ако този диод е TVS както колегата @grizzly по-горе каза трябва да е свързан междy плюса и масата по следния начин:

 

TVS_Diode_circuit_Operation.jpg

 

Затова от страната на чертичката (катода) трябва да имаш плюс. Краче 3 на TJA1040 пък е Vcc - и там трябва да имаш плюс.

 

Виж и тази тема относно подобно устройство от същата марка: http://www.golfmkv.com/forums/showpost.php?p=1830025&postcount=17

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Пак се дзверих над платката:

1. наистина е свързан както е показано на схемата. Аз я видях в data sheet-a, но така с обяснение ми стана ясно. Явно не е в него проблема.

 

2. първоначалното ми изказване, че "изхода" му отива на 3-ти крак идва от грешно броене :steinigung:. Всъщност е на 2-ри крак, който е маса. Т.е и там всичко е точно

 

3. при захранване на буксата с + и - 12 волта на 3-ти крак на TRA1040 идват 5 волта

 

4. Погледнах и снимките на американеца, но моята изглежда по-сложна. Като за разликата в цената

 

5. Премерих BMW платката. На нейния TRA1050 не идват 5 волта. Там броих внимателно... Може би поне нея ще спасим?

 

Прилагам снимки и на двете:

Fiscon:P1140409.JPG

P1140405.JPG

P1140408.JPG

 

Една до друга с БМВ-то: 

P1140411.JPG

 

И снимката на поляка на неговата. По-добра му се е получила:

13z8nc4.jpg

 

Има ли нещо което мога аз да направя или желаещ да ми я ремонтира?

 

Поздрави

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

В ляво на твоята платка има 2 захранвания с чип 1765. Виж дали и двете работят - на някой от краката на диодите трябва да е напрежението. Единия ще е 5В вероятно, другия може би 3.3В

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Значи преди да се престъпи към опити за ремонт е добре да елиминираш възможността устройството да си работи, а просто да не го монтирваш и настройваш както трябва. Например американеца от линка по-горе казва че на неговия Голф трябвало с ВАГ-КОМа първо да активира телефонната функция в  CAN гейтуея. Не знам дали и при тебе това трябва да се направи.

 

Относно ремонта – добре е да намериш някой който не само притежава знанията, но и има нужното оборудване. За съжаление само с мултицет можеш да извършиш само първата стъпка – да провериш дали всеки чип се захранва. Просто търсиш дейта-шийта в Нета и мериш волтажа на Vcc крачето. Аз бих започнал с Atmel микроконтролера.

 

Ако всичко е захранено за по-нататък ти трябва осцилоскоп. Първото нещо е да видиш дали кварца на Атмела осцилира. Също този микроконтролер има вграден CAN контролер. Трябва да видиш на кои крачета е и дали има някакъв сигнал на тях. На платката имаш и един Сириус Лоджик цифрово-аналогов преобразувател. Той говори с микроконтролера през SPI или I2C шина. На кои крачета е тази шина и има ли сигнал по нея или не, и т.н. Същото за останалите чипове – какво са и говорят ли с процесора?

 

Ако всичко работи до тук след това ти трябва CAN декодер за да видиш точно какви пакети вървят по CAN шината. Колегите които се занимават по-сериозно с авто-електроника имат такива.

 

Другото е че тази платка която е запоена с глава надолу е Bluetooth модула и за да се прегледа трябва да се изкара на кабели за да имаш достъп. Тя пък си има отделен микроконтролер.

 

Още нещо – даже и да намериш проблема няма гаранция че може да се оправи. Например ако е в микроконтролера, даже и да го смениш няма да можеш да програмираш новия, защото нямаш фърмуера, а пък стария най-вероятно е защитен и не можеш да го прочетеш.

 

От колегите във форума със сигурност знам че @papi92 и @bsdnikolov притежават нужните знания да ти го диагностират (сигурен съм че има и други). Дали обаче имат оборудването и времето не знам.

 

Редактирано от CVT
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Я, каква интересна темичка сте си заформили ^_^.

@HellFire, докато не си навържеш CAN infotainment, нямаш шансове да подкараш buethoot-a. Недей го чупи, според мен си работи. Просто нямаш CAN infotainment, по който до го управляваш! Закачи го към някоя В6-ца и ще се убедиш в работоспособността му.

Редактирано от bsdnikolov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

CVT: мерси за изчерателния отговор. 

Кодиране се извършва и при мен, направил съм го, но навигацията изобщо не отчита модула. Вече 2 месеца кодирам, прекодирам, доунгрейдвам и ъпгрейдвам...

Чипа не съм го мерил

За останалото знам, че нямам нужните знания и уреди. Елемента, от който започна всичко, много ми заприлича на някаква защита тип бушон и се надявах да е просто

В интерес на истината има уиндоус програмка за ъпдейт на фърмуеъра на устройството. Не съм се задълбочавал, но я има на сайта на производителя/продавача

 

Bsdinkov: аз за това се напъвах да подкарам онзи километраж, но знаеш какво стана. Сега имам под ръка една Б7, която преди беше с RNS-E. Сега е с китайско радио. Ще го извадя, за да видя какво е орязано и дали мога да пробвам на нея. Може и да е толкова просто, а аз да търся из под вола теле. Вторник ще пробвам

 

Само разсъждавам: радиото се "събужда" и "заспива" от CAN симулатора. Познава подсветката (макар и без димер) и S контакта. GALA-та работи, явно по Кан, защото не съм свързал жицата към радиото. Не трябва ли и това да живне и от там да почне да си "приказва" с навигацията???

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

преди 32 минути, HellFire написа:

Не трябва ли и това да живне и от там да почне да си "приказва" с навигацията???

Не. 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 2 weeks later...

Колегата се оказа напълно прав: вързах в Б7-мицата, откачих оригиналния телефон, кодирах, рестартирах и сработи идеално:steinigung:

 

Благодаря на всички отзовали се: устройството си е ОК, а аз се опитвам да кръстосам свиня със стоножка. Но опитите продължават в другата тема. Поне сега знам посоката...

 

Поздрави

 

П.С. Ако не съм нахален и имате интерес може да съживим БМВ-ейското

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 3 years later...
На 15.01.2017 г. at 9:55, CVT написа:

Значи преди да се престъпи към опити за ремонт е добре да елиминираш възможността устройството да си работи, а просто да не го монтирваш и настройваш както трябва. Например американеца от линка по-горе казва че на неговия Голф трябвало с ВАГ-КОМа първо да активира телефонната функция в  CAN гейтуея. Не знам дали и при тебе това трябва да се направи.

......

 

 

 

На 15.01.2017 г. at 15:36, HellFire написа:

........

Само разсъждавам: радиото се "събужда" и "заспива" от CAN симулатора. Познава подсветката (макар и без димер) и S контакта. GALA-та работи, явно по Кан, защото не съм свързал жицата към радиото. Не трябва ли и това да живне и от там да почне да си "приказва" с навигацията???

 

За протокола: след известно време пауза купих друг, по-модерен КАН емулатор. Вързах го и пак пробвах с телефона.... същото. Оказа се, че и с предишния и с този просто трябва да го изчакаш 5-10 мин и да си вържеш телефона... Колегата CVT e бил прав и моето незнание ме вкарва в приключения...

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
  • Потребители разглеждащи страницата   0 потребители

    • Няма регистрирани потребители разглеждащи тази тема.
×
×
  • Create New...