Jump to content

Мини-проект: Уред за измерване на тока и напрежението на алтернатора


CVT

Recommended Posts

От доста време исках да си монтирам постоянен амперметър който да ми показва какъв ток произвежда алтернатора. В последно време на пазара излязоха доста панелни уреди, които мерят тока през 100А шунт. Проблема при тях обаче е че шунта трябва да прекъсне веригата от страната на минуса. Ако се прекъсне на плюса направо изгарят. Минуса на алтернатора обаче е свързан към шасито на колата и няма как да се прекъсне. Оказа се обаче че има и друг вид, които работят на принципа на DC амперклещите. Те могат да мерят тока както на плюса така и на минуса: цък!

 

51lmqOyvF7L._AC_SL1024_.jpg

Като пристигна реших да видя колко е точен, оказа се че изобщо не е зле:

 

20210111_095345_mfnr.thumb.jpg.41a705675e769016de22cf03da06a6d3.jpg

 

Идеята ми беше да го монтирам близо до алтернатора, за да мога да го гледам от камерата която съм монтирал при мотора. Отвора на сондата е 20 мм и нямаше никакъв проблем да прекарам накрайника на шината която отива към акумулатора през нея. Дисплея го закачих за скобата от която се затяга ремъка с една специална стойка която имах под ръка:

 

20210113_142612_mfnr.thumb.jpg.69e4042eba9cb5c776c358df3af84cf6.jpg

 

Ето и крайния резултат:

 

 

Редактирано от CVT
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 1 month later...
  • 6 months later...

Не е ли по-полезно да мериш тока към акумулатора? Тогава ще знаеш баланса дали е положителен или отрицателен? Токът от алтернатора е любопитен но безполезен щом нямаш електромер там за таксуване. :hilezh:

Иначе хвалА за ентусиазма, винаги съм искал такава мерачка.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Наистина щеше да е по-интуитивно ако токовата проба беше при акумулатора и мереше положителен и отрицателен ток. Проблема обаче беше че никоя от клемите при акумулатора не можеше да мине през 20-милиметровия отвор на тази проба и се налагаше да се режат и после съединяват доста дебели кабели. Не исках да влизам във филми на греещи съединения и реших да го направя по по-лесния начин. Клемата на алтернатора спокойно минава през отвора на пробата.

 

Иначе дали тока ще се мери при акумулатора или при алтернатора не е от голямо значение, защото след като вече знам какъв ток колата харчи в движение при напълно зареден акумулатор и без включени допълнителни консуматори, мога просто да го извадя от тока който виждам при алтернатора за да получа тока който влиза в акумулатора.

 

Редактирано от CVT
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Като идея - може да сложиш два сензора и да ги превключваш за да виждаш двата тока. Все ми се струва че може да се намери начин да се монтира и сензор на акумулатора (може и на минуса). Дори ако трябва да се разглоби/счупи/залепи сензора.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • Потребители разглеждащи страницата   0 потребители

    • Няма регистрирани потребители разглеждащи тази тема.
×
×
  • Create New...