Jump to content

150 години от раждането на Рудолф Дизел


ole

Recommended Posts

Немският откривател Рудолф Дизел (Rudolf Diesel) е оставил на човечеството дизеловият мотор с вътрешно горене и една позабравена утопична теория, наречена Solidarismus.

Рудолф Дизел е роден точно преди 150 години на 18 март в Париж. Той има интересна съдба. След като прави голямото си откритие забогатява доста за времето си, но след това нещата се преобръщат, губи всичко, потъва в дългове и накрая свършва живота си при неизяснени обстоятелства.

Голямата част от своя живот Рудолф Дизел прекарва в Германия, въпреки че е роден във Франция. Неговият баща отива там, за да търси по-добър живот, като напуска баварския град Аугсбург. Семейството се издържа с малка фирма за кожени изделия, но преживява трудно. Рудолф е възпитаван строго и в силно религиозен дух. За всяка простъпка бил наказван жестоко, а когато баща му го уличавал три пъти поред в лъжа, трябвало да ходи на училище с табелка на гърдите, на която пишело „аз съм лъжец”.

През 1870 г. започва Пруско-френската война, която променя съдбата на семейство Дизел. Заради войната те трябвало да напуснат Франция и да се разделят. Родителите заминават за Лондон, а 12 годишният Рудолф за Аугсбург при своя чичо. Две години по-късно той вече учи в занаятчийско училище в града. Завършва с отличие и получава стипендия да продължи образованието си в Техническият университет в Мюнхен. Завършва през 1880 г. Като един от студентите с най- висок успех е назначен веднага във фабриката на Карл фон Линде (Carl von Linde), който произвеждал охладителна техника.

150 години от раждането на Рудолф Дизел

По това време Рудолф вече работел върху по-ефективен двигател с вътрешно горене в сравнение с вече разпространения бензинов агрегат. Прототип на първият двигател на Дизел се появява в началото на 90-те години на ХІХ век, а патент за него Рудолф получава през 1892 г. Първият прототип на двигателя задвижван от фракция на петрола по-тежка от бензин бил показан през 1895 г. През 1897 двигателят вече се задвижвал от нафта или от растително олио, това което днес наричаме „био гориво”.

Новият двигател използвал два пъти по-ефективно топлинната енергия в сравнение с най-добрата парна машина от това време. Двигателите на Дизел обаче все още били много обемни и тежки, за използването им в автомобили не можело и дума да става.

Благодарение на ниският си разход обаче, те много бързо намерили приложение в железниците и при корабите. През 1911 г. на вода е пуснат презокеанският кораб Selandia, оборудван с два четиритактови дизелови двигатели. Малко по-късно агрегатът намерил приложение и при подводниците.

Рудолф Дизел станал богат човек, благодарение на своето изобретение. Някъде по това време започнал да се занимава със социални теории, като написва труда си Solidarismus. В него обяснява възможността за възникване на общество, в което повечето членове имат свой дребен бизнес. Този тип общество няма да премине през революции, въстания, бунтове и жертви, а е обречено на просперитет, считал Дизел. Тази теория обаче не намерила много подкрепа в бурните години преди Първата световна война и предстоящите революции по света.

За пропагандирането на теорията си Дизел разпилял голяма част от парите си, натрупани благодарение на изобретения дизелов двигател. В крайна сметка стигнал до банкрут и поради лоши инвестиции и провалени инициативи. През октомври 1913 г. тръгнал от Антверпен към Англия с кораб по море, но никога не пристигнал. През нощта на 29 срещу 30 октомври изчезнал от палубата на кораба „Дрезден”. И до днес се спекулира по въпроса дали това е било самоубийство, убийство или нещастен случай.

150 години от раждането на Рудолф Дизел

През последните години дизеловите двигатели без съмнение влизат в нов етап от развитието си. Днес в Европа повече от 50% от купувачите на лек автомобил избират той да бъде с дизелов двигател. Дизелът напредва и в страни като САЩ и Япония, където досега беше по-скоро екзотика при леките автомобили. Ниското потребление, високата ефективност, динамиката, тихият и равномерен ход и относително ниските вредни емисии са все неща характерни за новите дизелови двигатели, които най-вероятно скоро ще станат доминиращи в автомобилния отрасъл.

Източник: http://www.automedia.bg/

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...
  • 5 months later...
  • 1 year later...

Добра статия с малките уточнения , че

Днес в Европа повече от 50% от купувачите на лек автомобил избират той да бъде с дизелов двигател.

делът е 70:30 в полза на бензина , предполагам заради по-голямото разпространение в ниския клас , при големите седани може и да е над 50% дяла .

... тихият и равномерен ход ... са все неща характерни за новите дизелови двигатели

:bia:

И задължително трябва да се отбележи , че без дизела тежките транспортни и индустриални машини , нямаше да са това , което са :)

Редактирано от acho
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 2 weeks later...

.

E точно ти ли па се радваш на бензина с тая куца и безсмислена атмосферка, харчеща колкото 4.2ТДИ и вървяща колкото чипосана 1.9ТДИ :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

...и вървяща колкото чипосана 1.9ТДИ :lol:

Моля моля! Чипосаните 1.9 ТДИ дори версиите на 90 коня на А3 вървят в пъти повече от въпросната атмосферка. Съгласи се с мен.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Моля моля! Чипосаните 1.9 ТДИ дори версиите на 90 коня на А3 вървят в пъти повече от въпросната атмосферка. Съгласи се с мен.

Е.. и децата знаят, че дизела понъвървява доста, ма ааайде да не прекаляваме кгххг Идеше реч за чипосано 1.9ТДИ 130ПД

Редактирано от corso
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Бухахах, цорко, ше обадиш ли как атмосферния спреляк ADR 125 коня, разминава стоков AFN 110 коня на еднакви купета :bia:

Нещо ми казА ли? Как си представяш да ти наваксам годините в които е трябвало да се научаш да смяташ елементарна математика?

Мога да ти подскажа, нищо, че ще ти е сложно да го осъзнаеш: 125 > 110, демек 125 - 110 = 15. Кво точно питА?

Редактирано от corso
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

E нали има дизЪл пауа, има турбо, има малко по-голям обем, има доста повече въртящ момент. Нали тва е лафа на дизелистите "нютоните са най-важни". Как може един атмосферен бензин, по-стар от AFN-а, с по-малък обем да е по-бърз :bia: Петък е далече, ама да подгреем малко :hilezh:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ще ни изтрият мненията, ма да повторим пак нещата от живота. Колата я движат кс/кг, а не кубатура, турбо, въртящ момент или тип гориво. А АФН се слага от 95та, както и 1.8 125 коне.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 5 months later...

Добра статия с малките уточнения , че

делът е 70:30 в полза на бензина , предполагам заради по-голямото разпространение в ниския клас , при големите седани може и да е над 50% дяла .

:hilezh:

И задължително трябва да се отбележи , че без дизела тежките транспортни и индустриални машини , нямаше да са това , което са :hilezh:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 7 months later...

Хубава и много образувателна тема, не бях наясно в детайли с възникването и развитието на любимия ми агрегат.

Браво и благодаря

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 7 years later...

Ще си позволя някои дребни уточнения по темата.

Рудолф Дизел почива на 29 септември, а не на 29 октомври 1913 г., като очевидно става дума за самоубийство - така че няма никакви неизяснени обстоятелства. Освен това е твърде пресилено да се твърди, че към края на живота си губи спечеленото и потъва в дългове, тъй като при смъртта си той няма никакви дългове, а оставя в брой на жена си и децата си 200 000 DM, които към днешна дата са повече от 1 000 000 евро.

Редактирано от nickgaidarov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
  • Потребители разглеждащи страницата   0 потребители

    • Няма регистрирани потребители разглеждащи тази тема.
×
×
  • Create New...