Jump to content

Широки или тесни гуми?


Recommended Posts

Кой размер гуми са най-подходящи за моя автомобил? Как различните размери гуми ,променят поведението на колата? Въпроси, които много автомобилисти си задават. Дали по-широките са по-спортни и следователно по-некомфортни? Дали по-тесните гуми автоматично намаляват динамиката? Специалистите от Германското издание "Autozeitung" се опитват да намерят отговорите, подлагайки на изпитание пет различни размера от една и съща гума върху един и същ автомобил. Петте дименсии на Goodyear exellence, трябва да обяснят как се променя поведението на автомобила и да проверят дали широко разпространените мнения за това кой размер гуми са по-спортни и кои по-комфортни, са наистина верни.

Петте тествани размера са с диаметър 15" до 18" и ширина от 195 до 225 мм. и именно както следва : 195/65/15 V, 205/55/16 V , 215/45/17 V, 225/45/17 и 225/40/18. Избраната гума предлага еднакъв профил на протектора за тези размери. Монтажа е върху алуминиеви джанти.

За да се оползотвори напълно динамичния потенциал на гумите, първите тестове се правят на суха писта. Тук ясно личат предимствата на 18". С тях се постигат най-добри показатели при спиране, слалом и управление. Освен това с този размер, автомобилът е идеално балансиран. Дори при търсеното поднасяне на слалома, колата (1.4 TSI- 170к.с.) остава в избраната траектория. След това се нареждат почти еднакви показатели размерите 225/45/17 и 205/55/16. С тях управлението не са толкова прецизни, а времената за преминаване през различните дисциплини са значително по-дълги. И с двата типа гуми автомобилът презавива на слалома. Малкото предимство на седемнайстките се компенсира ,от по-високия комфорт и по-тихото преминаване на трасето. При по-нервно шофиране с 15" автомобилът приплъзва и четирите колела, което ускорява износването на профила повече, отколкото с останалите размери. С 215/45/17 колата страда от изявено недозавиване.

На мокра писта обаче, резултатите са съвсем противоположни. 215/45/17 остават на предишното слабо ниво. Най-добри тук са 16-цоловите гуми с ширина 205. Спирачния им път е къс, а времената за обиколки по трасето са кратки. Освен това, с тях колата се движи най-сигурно, спестявайки на пилота сложни ситуации. Когато става дума да се провери реакцията за аквапланинг, малките 195/65/15 показват на конкурентите си как най-добре се изтласква водата. Но дори с тях ,на мокра писта колата недозавива и значително забавя скороста при слалом. Освен това се уголемява ъгълът на завой. Много по-директни са 17" и 18". И двата размера са добри при надлъжен аквапланинг, но слаби когато поднасянето е напречно, а и правят задницата по-неспокойна.

Въпреки че 205/55/16 събира най-много точки и е най-балансирания размер в този тест, водачите със спортни претенции, би трябвало да изберат 225/45/17" или 225/40/18". 215/45/17, пък не показват убедителни качества, предвид високата си цена.

195/65/15"

мокра писта

аквапланинг-84.1 км/ч

спирачен път 80-0 км/ч 30.5м

отлична в дълбока вода

суха писта

спирачен път от 100-0 км/ч 35.9м

шум при 60 км/ч -66.7 децибела

неподходяща за спортно шофиране

205/55/16

мокра писта

аквапланинг-80.3 км/ч

спирачен път 80-0 км/ч 30.4м

победител на мокра писта

суха писта

спирачен път от 100-0 км/ч 35.5м

шум при 60 км/ч -66.8 децибела

осигурява висока скорост

215/45/17

мокра писта

аквапланинг-77.9 км/ч

спирачен път 80-0 км/ч 31.6м

слаба на мокро

суха писта

спирачен път от 100-0 км/ч 35.3м

шум при 60 км/ч -66.9 децибела

недостатъчно балансирана на сухо

225/45/17

мокра писта

аквапланинг-80.6 км/ч

спирачен път 80-0 км/ч 32м

дълъг спирачен път

суха писта

спирачен път от 100-0 км/ч 35.3м

шум при 60 км/ч -67.4 децибела

бърза и с директни реакции

225/45/18

мокра писта

аквапланинг-82.4 км/ч

спирачен път 80-0 км/ч 34.2м

склонност към аквапланинг

суха писта

спирачен път от 100-0 км/ч 35.2м

шум при 60 км/ч -67.2 децибела

бърза, сигурна, но не особено комфортна

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 4 years later...
  • Отговори 56
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

Браво, супер статия. :respekt:

За пореден път се убеждавам, че зададените фабрични размери не са случайни и е много важно да се спазват.

Преди години в рамките на 1 седмица карах с 225/50/17, вместо 235/45/17 и бях потресен колко различно се държа колата, наблюдавах само негативи.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

...При по-нервно шофиране с 15" автомобилът приплъзва и четирите колела, което ускорява износването на профила повече, отколкото с останалите размери.

Интересни заключения. Естествено по-тясната гума да се износва по-бързо. Има по-малко материал при същото натоварване. Не са отбелязали разликите в материалите при различните класове гуми, разхода и как се минава по хронични неравности (шосе с дупки).

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Браво, супер статия. :respekt:/>

За пореден път се убеждавам, че зададените фабрични размери не са случайни и е много важно да се спазват.

Преди години в рамките на 1 седмица карах с 225/50/17, вместо 235/45/17 и бях потресен колко различно се държа колата, наблюдавах само негативи.

Добре де, според производителя, кои са най-комфортно и меко возещите 16ки, които трябва да си взема?

gumi.jpg

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Toва не е таблица за комфорт, а за примерно налягане на гуми отпред и отзад, в зависимост от броя хора, багаж и примерни (размери) гуми.

Все пак,

на мен ми се струва, че най-комфортно трябва да вози с 4-ти ред във 2-рата колона отгоре надолу. smile.gif

Редактирано от Cornu©opia
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Колкото по-висок борд, по-добра возия и смяташ 205Х60%=123мм. борд. Другият размер 225Х55%=123.75мм, тоест това е размера с по-добра возия.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Пичове, нали знаете че пълно щастие нЕма. Затова винаги се прави някакъв компромис. Един иска добра возия, друг добро пътно поведение, стабилност, хендлинг, трети добра визия пред кафето... Всеки си избира. :rolleyes:/>

п.п. Специално на А4 /В6 и В7/ 235/45/17 е възможно най-добрия компромис за летни гуми. Дет се казва в Ауди са го преценили и не виждам смисъл философстване.

Тва ако гумите са читави де.

За зимни, може би не.

Редактирано от IVO
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

205/55/16, 215/55/16, 225/45/17, 235/45/17 :rolleyes:/>/>/>/>

Мое ти звучи странно, ма нЕкои като сгрешим, се пробваме да зимаме поуки от грешките.

2011 и аз като ламе, се подведох от сток размера 205/55/16 и реших че треа да зема 225/45/17. Ама не бЕх прочел че 205/55/16 е допустим а не основен размер. Е... такива грешки водят до изваждане, нещо за което имам предположения че не те кефи толкова. :rolleyes:/>/>/>/> Отекаха ени гудиърчета игъл Ф1 асиметрик.

Е... минах на 235/45/17... ама като ного голЕмо баро, зех мишелин пилот Спорт 3 с тредуеър 320. :steinigung:/>/>/>/> На дълго нямаше проблем, гумите бяха супер, но на градско беше тегаво. Немат загряване. :unsure:/>/>/>/>

Накрая реших проблема, ама като себестойност... аве не правете тва в къщи. Търсете инфо преди да се фърлите. :D/>/>/>/>

п.п. Виж 13-ки като теб не съм имал. Там ако каеш че е супер, Ше ти повЕрвам. :hilezh:/>/>/>/>

Редактирано от VBI
Цитиране на предходен пост!
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

да ве така си и мислех само си лалаш,

имАл съм:

195/65/15

205/60/15

205/55/16

225/55/16

225/45/17

225/50/17

225/55/17

Най добре возят 225/55/16, и тъй като не ходя като оптимиста редовно по писти моа кажа, че разлика в устойчивост няма с другите карани от мен размери.

пс а ти с тая лагерна количка и 17-ки си представям къв мазохизъм.

Редактирано от shpeksi
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

16" е най безмисления размер цолаж ... гумите струват колкото 17" и изглеждат и возят колкото 15"

абе всичко под 17' е скъсана ралта :lol: :lol:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Карал 8E шаси със 195/65/15, 205/55/16, 215/5516, 225/45/17, 225/50/17, 235/45/17, 235/40/18 .

Катогорично 235/45/17 е оптималния размер по моите критерии, управлението е директно, колата е стабилна, в същото време ми е комфортно.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

бла-бла...

бла-бла...

Най добре возят 225/55/16, и тъй като не ходя като оптимиста редовно по писти моа кажа, че разлика в устойчивост няма с другите карани от мен размери.

Ский сега шпек протрит. Аз преди малко не казах че 235/55/17 имат най-добра возия, а че са най-добрия компромис.

А и аз говоря за А4, ти даваш размери за А6.

И не става въпрос за писти, заеби го оптимиста, той още не може да преглътне мъката която 1,8Т му е причинявал. :hilezh:/>/>

За теб знаем че си седиш домА, щот жена ти не те пуска, да не те открадне нЕкой. :lol:/>/>

Ма аз обичам да ходА НА Велинград и част от удоволствието е да покараш на Юндола или по пътя Варвара-Велинград. И вЕрвай ми доста в час съм... станАх де. :rolleyes:/>/>

А 225/55/16 карах на А6-цата, зимни и да возеха като че ли малко по-добре от 245/40/18. Ма като визия бЕха се едно ти и Брад Пит да се явите на конкурс за красота.

Редактирано от IVO
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ский сега шпек протрит. Аз преди малко не казах че 235/55/17 имат най-добра возия, а че са най-добрия компромис.

А и аз говоря за А4, ти даваш размери за А6.

И аз казАх, че не виждам разлика в другите отношения но най добре возят.

Е те и при вас стават.

За теб знаем че си седиш домА, щот жена ти не те пуска, да не те открадне нЕкой. laugh.gif/>/>

Ма аз обичам да ходА НА Велинград и част от удоволствието е да покараш на Юндола или по пътя Варвара-Велинград. И вЕрвай ми доста в час съм... станАх де. rolleyes.gif/>/>

Представям си къв е болид нагоре или ти говориш за дизелчето.

А 225/55/16 карах на А6-цата, зимни и да возеха като че ли малко по-добре от 245/40/18. Ма като визия бЕха се едно ти и Брад Пит да се явите на конкурс за красота.

На 4ф-ката ли ?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

И аз казАх, че не виждам разлика в другите отношения но най добре возят.

Така де, ама аз затва ти казах пък че дет си го казал нищо не значи. :rolleyes:

Представям си къв е болид нагоре или ти говориш за дизелчето.

Нищо не си представяш, щот абер си нЕмаш. Там не може да караш с 200. Ама и не тва е идеята. Но както казах /цитирам Мъри Стоилов :hilezh: / ти няма как да знаеш, че кеф от каране, не значи да караш с 200. :rolleyes:

На 4ф-ката ли ?

Да на нея и да ти кажа точно по този път А4-ката се представя по-добре, нищо че е на предно. Но ти и тва нЕма от къде да го знаеш. Не че сравнявам колите, 4Ф е в пъти повече кола от В7, да не си помислиш нещо.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

...

пс а ти с тая лагерна количка и 17-ки си представям къв мазохизъм.

Нали не забравяш, че тази лагерна количка е с многораменно окачване отзад, а не с греда като твоето лимо. :hilezh:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Нали не забравяш, че тази лагерна количка е с многораменно окачване отзад, а не с греда като твоето лимо. hilezh.gif

Не.

Нищо не си представяш, щот абер си нЕмаш. Там не може да караш с 200. Ама и не тва е идеята. Но както казах /цитирам Мъри Стоилов hilezh.gif / ти няма как да знаеш, че кеф от каране, не значи да караш с 200. rolleyes.gif

Да удоволствие е да се кара спреляк с 80 по баири. Верно не го разбирам тоя кеф.

Да на нея и да ти кажа точно по този път А4-ката се представя по-добре, нищо че е на предно. Но ти и тва нЕма от къде да го знаеш. Не че сравнявам колите, 4Ф е в пъти повече кола от В7, да не си помислиш нещо.

Нема и никога да разбера щото нема да си купа подобна комбинация от мотори и модели.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Да удоволствие е да се кара спреляк с 80 по баири. Верно не го разбирам тоя кеф.

Е стига де, не всички имаме наточени състезателни машини като твоята. :lol:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Имал съм 185/65/15, 195/65/15, 205/55/16, 215/55/16, 235/45/17, 225/50/17 и мога да кажа, че 225/50/17 е изключително балансиран и оптимален за малко по-големите автомобили (над А3 или Голф). Возията и стабилността са оптимални, а и все пак има някакъв борд, който да издържа на БГ пътищата. :zustimm: височината на профила е точно колкото на масовия 205/55/16, но гумата цялостно е по-висока и ширината вече е достатъчна и да придаде стабилност.

Разбира се производителят обикновено знае по-добре от нас какво е нужно за колите ни, така че е хубаво да не се правиме на по-разбиращи от него. От друга страна лошо няма и да се експериментира с близки и сходни размери. Но излиза скъпо! :zustimm:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 1 year later...

Колеги, изчетох темата внимателно, но все още нямам точна представа и ме интересува следното. Ако мина от 16-ки на 17-ки какви гуми, като размер да сложа :nixweiss:
Гледах разни калкулатори спрямо сегашния размер, но не знам дали пък той е най-правилния (с тези гуми я купих).
Колата е кабриолет (Б4) и в момента е с 16-ки джанти и съответно гуми (205х55х16 - летни Мишлен). Кой би бил най-добрия вариант гума, като размер, ако искам да мина на 17-ки джанти ?
Като цялост скорост не се търси и без това рядко я карам с по-високо от разрешената магистрална, т.е. от значение са комфортна возия и стабилност или най-добър баланс между тях.
Иска ми се чисто визуално гумите да изглеждат малко по-големи в калниците, но не знам до каква степен е възможно без това да влияе отрицатлно на колата и пр.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Има и оригинални джанти 17-ки за кабриолет Б4,7х17,ЕТ 37. Гумите съответно са 225х45.

Редактирано от Emillion
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

   Колега най-добре пробвай конкретен размер на колата.Аз също карам В4 quattro и скоро минах от 15-ки на 17-ки.Калкулаторите за гуми са полезни,но не дават пълна информация-например промяната на офсета(ЕТ) и широчината на джантата(j) еднвременно трудно ще ги прецениш от раз.Размерът 225х45х17 ,който става на мнозина,при мен закачаше от вътрешната страна(задни гуми)-вероятно заради по особеното окачване на quattroto.Сега съм с 205х50х17 и със фланци 5mm.(дистанционни) отзад.Колата има страхотна визия,стабилност и малко по-твърда возия.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Мерси колеги,
Погледнах на калкулатора дава, че ако сложа 225х45х17 вместо сегашните 205х55х16, ще само с + 2 мм повече диаметъра, което е незначително.
Какво да очаквам от поведението на колата при таква "трампа" ? (в смисъл от по широката гума и по-нискък борд)

Другия размер за който споменава колегата 205х50х17 е към + 5мм отгоре.

Вариант 235х45х17 как би го  понесла колата. Увеличава с +11 м (нали търся по пълен калник, но няма ли да опира някъде!?)  Ще се налагат ли фланци някакви или според офсета на джантата !?

Доколкото знам при по-широка гума и по-голям разход да очаквам с колко % приблизително има ли някой наблюдение?

И още едно питане забелязах, че някои слагт по-широки джанти отзад, дори ми е попадала таква оферта за 17-ки. Това доколкото знам се компенсира с височината в борда на задните гуми (при еднакъв цолаж) , но ми е интересно, как се отразява на возията на кола, която е с предно като моята. Иначе изглежда "злобно" с по - широки джанти отзад :hilezh:

Проблема е че няма как да пробвам различни джанти и гуми, а ще трябва да съм почти на 100% сигурен, че ще пасане преди да взема нещо. И затова разчитам на мнения на хора с опит които са "извъртели" различни варианти.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
  • Потребители разглеждащи страницата   0 потребители

    • Няма регистрирани потребители разглеждащи тази тема.
×
×
  • Create New...