Jump to content

ИНЖЕКЦИОННА СИСТЕМА SIMOS ЗА БЕНЗИНОВИ ДВИГАТЕЛИ


Recommended Posts

SIMOS е нова система за впръскване и запалване известна под името “Digifant”.

Предимства на новата система са:

- подобряване на смесообразуването

- повишаване надеждността чрез намаляване броя на детайлите в нея

- оптимизация регулировката на празен ход

- оптимизация разхода на гориво

- намаляване на вредните емисии в изгорелите газове

Системата е структурирана от следните датчици:

- разходомер за въздух G70

- разпределител /делко/ на запалването с датчик за 1-ви цилиндър G145

- кислороден датчик /ламбда сонда/ G39

- датчик за детонационно горене G61

- датчик за температурата на засмуквания въздух G42

- датчик за температурата на антифриза G62

- датчик за горна мъртва точка /ГМТ/ на буталото и брой на оборотите на коляновия вал G28

- потециометър за сервопривода на дроселовата клапа G88

- потециометър на дроселовата клапа G69

- датчик за празен ход F60

Системата е структурирана от следните изпълнителни устройства /елементи, органи/:

- трансформатор за високо напрежение с изходяща каскада N152

- клапанни дюзи N30, N31, N32, N33

- реле за бензиновата /инжекционна/ помпа J17

- електромагнитен клапан на системата за утилизация на бензиновите пари N80

- сервопривод на дроселовата клапа V60

БЛОК ЗА УПРАВЛЕНИЕ /БУ/ SIMOS

Системата SIMOS регулира впръскването на гориво и запалването му в зависимост от действителното натоварване на двигателя. То се определя по сигналите на разходомера за въздух и датчика за оборотите на двигателя. По тези сигнали БУ изчислява с отчитане на корекционни фактори, продължителността на впръскване и момента на запалването.

Чрез SIMOS се реализират следните функции:

- разделно за всеки цилиндър антидетонационно регулиране

- екологично регулиране

- регулиране режима на празен ход

- управление процеса на утилизация на бензиновите пари

ВИДОВЕ ДАТЧИЦИ:

- Разходомер на въздуха. В него няма подвижни части. Затова не се износва и притежава минимално аеродинамично съпротивление. Въздухът постъпва през направляваща решетка, препятстваща завихрянето на потока в обходен канал, където се намира мястото на измерване. Благодарение на това възвратните вертикални въздушни потоци не изкривяват резултата на измерването. В мястото на измерването заедно с термоелектрически елемент /платинена жичка/ се намира и датчик за температура на въздуха. БУ загрява платинената жичка до 180 градуса по Целзий, а преминаващия покрай нея поток въздух я охлажда. Датчика подава на БУ информация за температурата на преминаващия въздух, въз основа на което БУ изчислява големината на тока, съответстващ на температурата на нагрятата платинена жичка. Тази големина на тока е и мярка за натоварването на двигателя. Предпазното стъкло на платинената жичка и високата скорост на въздуха в обходния канал предпазва прибора от замърсяване и свързаното с това намаляване точността на измерването. Изгаряне на замърсяванията по повърхността на прибора не се налага.

- датчик за ГМТ и броя на оборотите на двигателя. В SIMOS се използва датчик работещ на принципа на Хол. Той е нечувствителен към колебанията в температурите и радиалното биене на венеца на маховика. Генерира сигнал с достатъчна сила дори при ниски обороти. По честотата на променливото напрежение БУ изчислява броя на оборотите на коляновия вал. По белег /празнина/ във венеца на маховика, съответстващ на 80 градуса преди ГМТ, се определя достигането на буталата в 1-ви и 4-ти цилиндри крайно горно положение. За разделното антидетонационно регулиране БУ трябва да различава 1-ви от 4-ти цилиндър. 1-ви цилиндър се разпознава по сигнала от датчика на Хол по прореза в палеца на делкото. При отпадане на сигнала за броя на оборотите на двигателя, инжекционната помпа автоматично се изключва, при което двигателя спира да работи. В режим на самодиагностика се разпознава отсъствието на сигнала от датчика за броя на оборотите на двигателя. За компенсиране разликата в температурите и механичното износване, микросхемата се комплектова с 2 датчика на Хол /работещи на принципа на сравнението/. В микросхемата сигналите от двата датчика се обработват, усилват и се подават на БУ във вид на променливо напрежение.

БЛОК ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА ДРОСЕЛОВАТА КЛАПА

Новоразработения блок за управление на дроселовата клапа стабилизира режима на празен ход при всякакви условия на работа и натоварване на двигателя. При това разхода на въздух на празен ход се намалява чрез регулирането му директно от дроселовата клапа, а не с използването на обходен канал, както е било преди. Разбираемо е, че се намалява и разхода на гориво. Информация за действителното положение на дроселовата клапа постъпва вБУ от датчика за празен ход, потенциометъра на дроселовата клапа и потенциометъра на нейният привод. За промяна положението на дроселовата клапа при режим на празен ход БУ включва нейния привод. На механична регулировка не подлежат нито датчиците, нито потециометрите. Тяхната наладка се извършва изходната настройка с помоща на тестера V.A.G1551.

Регулиране режима на празен ход се извършва от сервопривода на дроселовата клапа, който я отваря или притваря в зависимост от натоварването и температурата на двигателя. В резултат на това оборотите на празен ход винаги са оптимални.

При рязко отпускане педала на газта, сервопривода не дава възможност на дроселовата клапа да се затвори също така рязко, а плавно я задържа до достигане номиналните обороти на празен ход.

При повреда в лостовата система на дроселовата клапа, защитен механизъм /пружинен/ я поддържа в определено непроменливо положение. На завъртането на дроселовата клапа от педала на газта, този механизъм не влияе.

СИСТЕМА НА ЗАПАЛВАНЕ

Основни фактори:

- брой на оборотите на коляновия вал

- натоварване на двигателя

Корегиращи фактори:

- сигнал за детонационно горене

- температура на засмуквания въздух

- температура на антифриза

Момента на запалване се изчислява с отчитане на гореизброените основни и корегиращи фактори по еталонна триизмерна характеристика, използвана за управление работата на двигателя.Антидетонационното регулиране се осъществява разделно за всеки цилиндър. При получаване на съответен сигнал от датчика за детонационно горене, БУ на SIMOS поетапно, със стъпка 3” се намалява предварението на запалването в детониращия цилиндър.

ФУНКЦИИ НА СИСТЕМАТА НА ЗАПАЛВАНЕ

- регулиране момента на запалване

- изчисление ъгъла на затворено състояние на контактите

- стабилизация режима на празен ход

- разделно за всеки цилиндър антидетонационно регулиране

- многоискрово запалване при пускане на студен двигател

Нововъведението многоискрово запалване подобрява пусковите качества на двигателя при температури по-ниски от +10 градуса по Целзий.

Пускането на студен двигател се разпознава по броя на оборотите на стартера. При затворени смукателни и изпускателни клапани, БУ на SIMOS извършва многократно включване на трансформатора за високо напрежение, генерирайки във всеки цилиндър по няколко запалителни искри. В резултат на това пускането се облегчава осезателно.

ГОРИВНО И ХРАНИТЕЛНА СИСТЕМИ

Електрическа бензинова /инжекционна/ помпа подава гориво през горивен филтър към впръскващия блок /рейка/ на смукателния колектор. Специален регулатор поддържа постоянно по-високо налягане на горивото спрямо налягането в смукателния колектор.

Инжекционната помпа се включва с включването на запалването. Ако след 2 секунди в БУ не постъпи сигнал, помпата автоматично се изключва. Налягането в системата е 3 атм. и остава постоянно в целия диапазон на натоварване. Затова впръскваното количество гориво зависи само от времето за отваряне на клапанните дюзи.

Впръскваното количество гориво се впръсква разделно за всеки цилиндър.

Впръскването започва и завършва при отворени смукателни клапани.

СИСТЕМА ЗА ВЕНТИЛАЦИЯ НА БЕНЗИНОВИЯ РЕЗЕРВОАР

Парите на бензина, образуващи се в резервоара, се натрупват във въгленов филтър, а след това чрез електромагнитен клапан, подконтролен на БУ на SIMOS, се отправят в горивната камера. Парите на бензина не само не се изхвърлят в атмосферата, но и стимулират горенето в цилиндрите.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
  • Потребители разглеждащи страницата   0 потребители

    • Няма регистрирани потребители разглеждащи тази тема.
×
×
  • Create New...