Jump to content

какво е EDS


Recommended Posts

ABS в комбинация с EDS

Електронната блокировка на диференциала (EDS) е логично допълнение към ABS-а. Основно EDS има компонентите на ABS, такава електроника повишава безопасността, подобрява теглителните качества при неблагоприятни пътни условия, особено при изкачване, при ускоряване и тръгване от място.

Основни отличителни особености на EDS са следните-

1. Повишава се пригодността на автомобила към зимна експлоатация

2. Блокировката на диференциала се извършва автоматично

3. При необходимост е възможно плавно принудително включване на блокировката

4. Няма негативно отражение върху управлението на автомобила

5. EDS еприложима само на предните двигателни колела или на всичките колела при задвижване 4х4

6.Реализацията на EDS не нарушава работата на спирачната система в режим на ABS.

Като правило, автомобилът се задвижва от двете колела на двигателния мост. Между тях няма твърда кинематична връзка. В завой те изминават различни по дължина пътища, поради което ъгловите им скорости /обороти/ също трябва да бъдат различни. Тази разлика в оборотите се компенсира чрез работата на диференциала, поставен между двигателните колела. В завой въртящия момент се разпределя така, че движението на автомобила е възможно и при разлика в оборотите на двигателните колела.Това означава, че движението се осъществява без приплъзване /пробуксуване, влачене/ на колелата, не предизвиква допълнително износване на гумите и не оказва вредно влиянние на управлението на автомобила.

ЕЛЕКТРОННА БЛОКИРОВКА НА ДИФЕРЕНЦИАЛА

Електронен авторегулатор получава сигнали от колесните датчици за големината на ъгловите скорости на двигателните колела. Тези датчици са елементи от ABS-а.Той следи непрекъснато оборотите и ги сравнява помежду им. При разлика в оборотите, възникваща при буксуване на едно от колелата, то към него се прилага допълнително спирачно усилие, докато оборотите не се изравнят. В резултат на това регулиране, колелото имащо по-добри условия за сцепление с пътя, може да предава по- голямо тягово усилие.

Силите обуславящи работата на EDS са толкова незначителни, че не оказват негативно влияние на управляемостта и устойчивостта на автомобила при движение.

При разлика в оборотите, примерно от порядъка на 110 об/мин, системата се включва автоматично и действа без ограничение до скорост 40 км/ч. При последващо повишаване на скоростта, системата плавно и неусетно за водача излиза от работен режим.

EDS действа и при заден ход, обаче в завой тя не действа. Самопроизволно задействане на спирачките при нормално пътуване е изключено, защото системата има многократна както електронна, така ихидравлична защита. Изменението на температурата на спирачките се контролира непрекъснато от електрониката на авторегулатора. При превишаване на допустимата температура EDS се изключва автоматично, но действието на ABS-а се запазва.

Екипиране с EDS е възможно само за автомобили с ABS и е предвидено за моделите VW Passat, VW Golf, VW Jetta и Corado. За реализиране функциите на EDS се използуват вече наличните компоненти на ABS. В хидроагрегата се поставя допълнително блок на клапаните за EDS. Клапаните се наричат първи и втори. Първи клапан в покой и по време на работа на ABS е затворен. При работа на EDS, той е отворен, така, че налягането може да се подава към спирачните блокове /супорти/ на предните дискови спирачки.

Втори клапан в покой и по време на работа на ABS е отворен. При работа на EDS е затворен, така че спирачната течност не може да се върне в казанчето.

Ако при работа на EDS бъде натиснат педала на спирачката, то авторегулатора веднага превключва в режим на работа на ABS. Необходимият за тази цел сигнал се подава от манометричен изключвател.

Старият авторегулатор /електронен блок за управление/ се заменя с нов, който има разширено програмно обезпечение, предвидено за обслужване на ABS и EDS. В съответствие на нововъведението се видоизменя и снопът електропроводници.Видоизменя се и щепсела за подключване на електромагнитните клапани на ABS-а. Добавя се щепсел за подключване на блок клапани за EDS.

РАБОТА НА ABS С EDS В СТАТИЧЕН РЕЖИМ

ABS с EDS е готова за работа 10 сек. след включване на запалването и от момента на изгасване на контролната лампа. В хидроакумулатора се поддържа налягане 180 атм.

РАБОТА НА ABS С EDS В РЕЖИМ БЛОКИРОВКА НА ДИФЕРЕНЦИАЛА

Буксуването на едно от предните двигателни колела се разпознава от момента на възникването му по сигнал от колесния датчик. Електрониката отваря главния клапан и втория клапан на EDS, като едновременно затваря първия. Спирачната течност преминавайки през редукционен клапан в главния спирачен цилиндър, намалява налягането си до 60-70 атм. В резултат на управлението на двойката електромагнитни хидроклапани на ABS, обслужващи спирачния контур на буксуващото колело се създава спирачно усилие, което сумирано с възможно предаваемото на него спирачно усилие е равно на спирачното усилие, реализиращо се на страната с по- високо сцепление с пътя.

АВТОРЕГУЛАТОР И ОСОБЕНОСТИ НА САМОДИАГНОСТИКАТА

1. На самодиагностика са подложени електрическите и електронни елементи на ABS и EDS

2. Авторегулатора разпознава и записва в паметта си неизправности и аварии, въникнали по време на работа и в процеса на самата диагностика

3. Спорадично възникващи отклонения се записват в паметта с последващо рападане на информацията, а всички останали- в постоянната памет

4. Дефекти в електромагнитните хидроклапани са приоритетни по отношение на спорадично възникващите отклонения

5. Дешифриране на кода за неизправностите от серията примигвания на контролната лампа се осъществява с помоща на дефекточетящия тестер VAG 1551. Контакта за неговото включване при диагностика се намира под декоративния капак в основата на лоста за управление на скоростите.

6. Информацията на записаните в паметта неизправности автоматически се изтрива след пълното им отстраняване и първото превишаване на 30 км/ч от автомобила

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Много хубаво си обобщил информацията колега :rolleyes: Само да добавя, че системата има и ограничения като на моменти EDS/EDL системите не са заместител на механичния блокаж на диференциала. Например моята кола е с EDS/EDL и при положение, че едната гума е на лед а другата на сняг и колата не е в движение се получава така, че гумата на леда почва да се върти и EDS/EDL не се намесва със спирачките може би защото отчита с помоща на сензорите на АБС-а, че нито едно от другите 3 колела не е в движение. Предполагам, че при по-новите системи е по друг начин, но друото което си мисля е, че това е направено с цел дуракоустойчивост на системата, защото например е възможно да е вдигната колата на крик (гумата която е на леда е с почти нулево сцепление също както гума вдигната от крик във въздуха) и някой без да се усети може да запали на скорост, като действието на EDS/EDL би довело до "слизането" на колата от крика и да доведе до евентуално фатални последици (ако някой е залегнал под колата).

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Това е точно така колега,напълно съм саглсен с теб.Трябва да има някакво движение и на другите колела за да сработи състема като в повечето случай се наблодават задните колела дали се в движение или покои.Механичния блокаж е нещо съвсем различно,там самите диференциали са с доработки и освен това се изполват и мултиплескори когато е 4х4.Много и най различни разработки има на това.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 1 year later...
Например моята кола е с EDS/EDL и при положение, че едната гума е на лед а другата на сняг и колата не е в движение се получава така, че гумата на леда почва да се върти и EDS/EDL не се намесва със спирачките може би защото отчита с помоща на сензорите на АБС-а, че нито едно от другите 3 колела не е в движение.

То тогава си губи смисъла. Основно би трябвало да помага при тръгване.

Аз също не знаех, че имам EDL и съм палил колата на крик, за да гледаме една джанта дали е крива и нищо не се случи, колелото се въртеше без проблем.

После прочетох, че имам EDL (от кодовете в багажника) разрових се и гледам в youtube клипчета test EDL и всички тръгват от място:

http://www.youtube.com/results?search_quer...l+test&aq=f

EDL-а ли не ми работи или трябва да се вкара в повечко обороти?

Редактирано от bokouser
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 2 months later...

На тези клипчета които си дал за пример става дума за 4motion или quattro тоест за автомобил 4х4 и там тръгват, но според мен не на факта, че ЕДЛ-а работи.

Редактирано от Grayfox
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Най-лесния начин е да си погледнеш етикета в нишата на резервната гума ( така наречените Option Codes):

020861882.jpg?r=0

Тези кодове показват всичко, което има колата.

Ето ти декодер:

http://igorweb.org/equidec/Default.aspx

Ако предпочиташ PDF:

http://www.laneholloway.com/wp-content/uploads/2009/05/PAG_PR_OptionsCodes.pdf

По принцип кода за EDL е 1AH, но е възмочно да излезе и с други кодове, ако е в комбинация с други системи, за това си прочети внимателно и си декодирай всички кодове. Тъкмо ше научиш какво друго има колата ти.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 1 month later...
  • 7 months later...

Предварително се извинявам за невежеството си.Аз имам AUDI-80 TDI94 ,Под капака там където е EBS на половината от блока пише и EDS .Когато тръгвам, почти веднага се чува шум, като че се задейства нещо.Когато съм на фарове те премигват,та мисълта ми е че EDS се задейства само при някакво движение на колата, не в покои.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ъхъ. Няма смисъл да блокираш диференциала на място. Ако погледнеш първия ред на първото мнение ще намериш обяснение на въпроса ти.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 2 months later...

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
  • Потребители разглеждащи страницата   0 потребители

    • Няма регистрирани потребители разглеждащи тази тема.
×
×
  • Create New...