Jump to content

Малко помощ от ел.техниците


Recommended Posts

Здравейте. Решил съм да си подменя старото табло което е с 4 винтови предпазителя и ново с АП. Старото табло е със следните кръгове:

1 Осветление

2 Бойлер

3 Контакти

4 усилен контакт кухня

Значи като отворих таблото на предпазител 3 който е контакти излизат два кръга като отвия предпазителя спират контактите на целиат апартамент с изключение на усиленият контакт за готварската печка и бойлера. Въпросът ми е следният: тези два кабела които излизат от този предпазител дали са два отделни кръга които в новото табло мога да разделя с самостоятелни предпазители или е така нареченото "кръгово" захранване тоест фазата излиза от предпазителя прави един кръг през всички контакти и пак се връща в предпазителя с цел ако някой контакт изгори или се повреди да не се прекъсва веригата към другите а от обратната страна на кръга да се захранват другите. Принципно лесно мога да проверя дали са два кръга или е кръгово захранване като откача един от кабелите но разправията ще ми е голяма. Трябва да търся домоуправителя за да ми даде ключ от ГРТ-то. Ако някой има представа от опит какво представляват тези два кабела ще ми спести доста разправия. Става въпрос за панелка в Люлин. А също да попитам за стойностите на АП към които съм се спрял дали правилно се ориентирам.

Осветление - 10 А

Бойлер - 25 А

Контакти - х 20 А на кръг или вече ме посъветвайте какъв да сложа ако не са два отделни кръга ами това се окаже "кръгово" захранване

Усилен кухня - 25 А

Главен 50 А

Изчислявам го като разделя предполагаемата консумация на напражението примерно 4000W / 220V = 18А

Редактирано от REPLAY
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Колега,правилно си решил да монтираш главен предпазител,такъв с който,да спираш захранването на цялото табло.Той трябва да ти е със стойност по-малка от този на електромера.

-За осветление: 10А ти е достатъчен.

-За бойлер и за готварска печка,отделно един от друг двата уреда: предпазители от по 25А са достатъчни.Все пак стойностите зависят от консумацията.Предполагам,че бойлера е 3квт,а при готварската печка не се пуска фурната на максимум плюс всички котлони.

-За контактите:не съм чувал за подобно захранване,такова каквото описваш,дори не мога и да си го представя.Може да се раздели на отделни кръгове например: осветление от контакти(както е при теб)-два кръга;контакти,бойлер,готварска печка-три кръга.Възможно е и следното нещо:контактите от апартамента да се разпределят на два или повече предпазителя,тогава пак може да се каже ,че има два или повече кръга,НО само за контактите.Най-вероятно при теб е така,двата кабела,които сега са ти вързани на единия предпазител за контакти,са за две различни помещения,но най-добре ги замери за да си сигурен.Откачи единия и виж къде има напрежение и къде не.Като стойност на предпазителите за контакти обикновенно се слагат от 16А до 25А,но това си зависи от консумацията на съответния кръг.Ако отоплението е на ток или се включва друг мощен консуматор(дал си предполагаема консумация около 4квт или 18А ) заложи 25А

-Вземи си малко по-голямо табло,например за 8 предп.

П.П. Предполагам ще използваш бикновени предпазители,а не от тези с дефектотокова защита,защото ще трябва да си преправяш инсталацията и сметките стават други.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

...Най-вероятно при теб е така,двата кабела,които сега са ти вързани на единия предпазител за контакти,са за ...различни помещения,но най-добре ги замери за да си сигурен....

:all_coholic:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Публикувано (Редактирано)
....

Не ДТЗ няма как да сложа понеже нямам отделен кабел за заземяване. Контактите са занулени а през нулата винаги има минимално протичане на ток и ДТЗ-то предполагам винаги ще изключва. Кръгово захранване представлява най-точно описано ако вземем една верига с крушки. Ако фазата тръгва от източника на енергия минава през всички крушки и НЕ се връща обратно в източника то тогава при изгарянето на една крушка от веригата всички следващи няма да светят т.е. фазата прекъсва до там. Ако обаче фазата е направила един кръг и се връща обратно в источника на енергия то като изгори крушка от веригата другите крушки се захранват от обратната страна на веригата и в случая няма да свети само изгорялата крушка.

Ами смятъл съм предполагаемо за стаите ако се пусне зимата един консуматор за отопление около 2000 вата телевизор към 150 вата и компютър и той към 300 вата, музика или нещо друго 100 вата - средно консумацията на стая е към 2500 - 600 вата йахде в такъв момент да предполажим че някой излиза от банята и включва сушоар - 2000 вата да кажем грубо 5000W максимална консумация която може да се получи. 5000/ 220 = 22А Тези 5000 вата доста грубо съм ги изчислил и мисля, че 20А предпазител ми стига за стая. Ако падат ще ги сменя с 25А но предполагам толкова голяма времена консумация няма как да се получи в една стая.

Редактирано от REPLAY
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Хайде малко инфо от практиката.

Колегата е описал правилно за главния предпазител. Оттам нататък предпазителите се подбират според сечението на проводниците след тях. Предпазителя има за цел да не позволи претоварване и повреда на кабела. Според новата актуализация в правилника в момента за малките сечения до 10 мм2 можеш да калкулираш по 5 ампера на 1 мм2. Т.е предполагам кабелите за нормалните контакти са 2,5 мм2 най-добре е да използваш 20 Ампера (може и 25 Ампера но не е препоръчително). Относно двата кабела понякога пияните електротехници които са ги правили тези инсталации не еднократно връзват двата кръга на "късо" и реално се получава контур "loop" към предпазителя. Тогава се избира място и се прекъсва контура и получаваш два нови кръга.

Относно ДТЗ-то това че нямаш отделно заземяване не значи че не ползваш предимствата на ДТЗ-то. Ако имаш истинска трипроводно захранване още с получаването на проблем в уреда и показването на "фазата" на корпус ДТЗ-то ще изключи, а ако си с двупроводна реално нещо трябва да затвори веригата към земя например ти но пак при протичане на ток по-голям от този оказан на защитата тя ще изключи и евентуално ще спаси нечии живот макар и с цената на хубаво разтрисане.

Драсни л.с. мога да ти уредя прилична цена на таблото ако не си го купил още.

Редактирано от PESHO OT MARS
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Пропуснах да напиша:купи си хубави предпазители Мерлин Жери,Мьолер...,ама на китайски не се спирай.

Има и едни корейски и те не са лоши.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Пропуснах да напиша:купи си хубави предпазители Мерлин Жери,Мьолер...,ама на китайски не се спирай.

Има и едни корейски и те не са лоши.

На Legrand съм се спрял

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Както казах заложил съм на Легранд. За дефектнотокова ако мога да сложа на двукабелна инсталация бих сложил но до колко знам няма как??? Утре ще видя дали това са два кръга или е кръгово захранване, та ще видя дали ще ми трябва още един АП.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Преди малко проверих таблото какво представляват тези два кабеле на един предпазител и се оказа както си мислех, че е "кръгово" захранване. Тоест като откачих единият кабел и замерих дали стига ток до него си стигаше при положение, че е откачен от предпазителя и после замерих на всички контакти си има ток. В такъв случай се получава, че цялата инсталация с контакти без усиленият в кухнята и линията за бойлера минават през един предпазител с закачени на него два кабела по 2,5 квадрата тоест по този начин се получава едва ли не 5 квадрата инсталация на контактите защото във всеки контакт влизат два кабела за фаза и два кабела за нула. Та сега въпросът ми е дали 25 А предпазител ще е достатъчен на всички контакти или да слагам 32 А Това са хол, част от кухня, детска и спалня. Зимата в детската си пускаме маслен радиатор а някой път пък в кухнята кварцова печка. По мои изчисления 25А ще си е достатъчен. Вие как смятате???

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Колега, имайки предвид електроквалификацията ти от ТАЗИ тема горещо ти препоръчвам да ползваш ЕЛЕКТРОТЕХНИК. Квалифициран.

Боравенето с електричество е опасно! За твоя живот и за живота на околните.

Редактирано от grizzly
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отговора е НЕ. както ти казах реши къде искаш да прекъснеш така сделания контур и да си направиш два електрически "кръга". и не завишавай предпазителите казах пазят кабела не консуматорите ти.

А относно ДТЗ-тата ми прочетете как работят и ще откриете че ще са ви полезни и животоспасяващи независимо от двупроводната система TN-C

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Колега, имайки предвид електроквалификацията ти от ТАЗИ тема горещо ти препоръчвам да ползваш ЕЛЕКТРОТЕХНИК. Квалифициран.

Боравенето с електричество е опасно! За твоя живот и за живота на околните.

Да за боравенето с електричество си прав, но не виждам смисъл от даването на 100лева на лице което ще извърши същото което ще направя и аз. Питането ми в онази тема за въпросното ключе е не толкова от съображения за опасност от токов удар а до толкова колкото да не прецакам самият уред. Пределно ми е ясно че каквото и да прекъсна дали фаза или нула ефектът ще е един и същ - ток няма да има. Смятам, че познанията ми по електричество (не електротехника) са ми достатъчни да си извърша тази манипулация сам. Както забелязвате аз първо доста се интересувам и питам преди да се захващам да го правя и ако не съм сигурен в мене си няма да го правя. Все пак съм работил към 2 години в монтажна база на асансьори и съм натрупал известни познания по електричество. Просто съм такъв, че винаги колкото и да си мисля, че знам искам съвета и на другите. На обяд разговарях и с комшия който е електротехник и той ми каза, че ако той или някой друг техник го смени ще ми вземе 100 лева и ме увери, че сам ако го сменям няма да имам никакви затруднения. Благодаря все пак за съобразителноста от твоя страна. :D

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Колега,вероятно "майстора жичкажия" навремето е пуснал два по-тънки кабела в паралел,вместо един по-дебел.Сложи за контактите предпазител от 25А.

Относно ДТЗ-то:прочети това http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%94%D0%B5%...%B8%D1%82%D0%B0

Монтажът и изборът на ДТЗ трябва да се извършва само от квалифицирани електротехници, за да се гарантира правилната и безопасна работа на устройството! ДТЗ не дава 100% гаранция за безопасност!!! Тя служи най-вече за задействане при повреди в изолацията и случаен допир до части под напрежение! В никакъв случай не разчитайте на нея, за да поправяте електроуреди под напрежение! Ако човек се допре едновременно до фазата и нулата, то токът, протичащ през него, до голяма степен ще се върне обратно през нулата и е възможно ДТЗ изобщо да не задейства или фатално да се забави!

При монтиране на предпазители с ДТЗ трябва да се вземе в предвид консуматора,като вид и възможната им бойка.Сьщо така си има и някои изисквания към самата ел. инсталация.Едно на пръв поглед дребно и елементарно нещо може да те дари с доста главоболия в последствие.

П.П. Ако имаш възможност (ДТЗ) направи го за бойлера(гот. печка),за друго не.

Редактирано от kolu
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Кой видя тук да говори за ремонт на уреди под напрежение. Говорим единствено и само за повишаване на безопасността на електрозахранващата система.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Кой видя тук да говори за ремонт на уреди под напрежение. Говорим единствено и само за повишаване на безопасността на електрозахранващата система.

Това колегата го е копнал от друг форум. Вчера изчетох доста за ДТЗ и поне до колкото разбрах точно за бойлер не е ефективна ДТ защитата поне бойлерът има голяма утечка и ще изключва защитата без да има причина. А ако се сложи по-малко чувстителна от 300 мА тя няма как да предпазва от токов удар човешко тяло.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ако бойлера има утечка, задействаща ДТЗ, то по-добре си смени бойлера.

Потвърждавам написаното от "PESHO OT MARS", че двупороводната инсталация намалява ефективността на ДТЗ, но не я прави излишна. Просто няма да се задейстева автоматично, а при допир - което не е фатално при праг на задействане 30мА. ДТЗ има смисъл колкото за бойлер и печка толкова (ако не и повече) за контактите с общо предназначение. Пример - скарата на терасата, сушоарът в банята, компютърът в детската и изобщо всеки уред във влажна среда или метален корпус.

Ако избираш комбинирана (с предпазител) ДТЗ, вземи Шнайдер. Избягвай китайските и др. подобни. Разликата е 20-на лева.

Ако си склонен да сложиш обща ДТЗ за няколко кръга - вземи Сименс за около 30-35лв.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ако бойлера има утечка, задействаща ДТЗ, то по-добре си смени бойлера.

Потвърждавам написаното от "PESHO OT MARS", че двупороводната инсталация намалява ефективността на ДТЗ, но не я прави излишна. Просто няма да се задейстева автоматично, а при допир - което не е фатално при праг на задействане 30мА. ДТЗ има смисъл колкото за бойлер и печка толкова (ако не и повече) за контактите с общо предназначение. Пример - скарата на терасата, сушоарът в банята, компютърът в детската и изобщо всеки уред във влажна среда или метален корпус.

Ако избираш комбинирана (с предпазител) ДТЗ, вземи Шнайдер. Избягвай китайските и др. подобни. Разликата е 20-на лева.

Ако си склонен да сложиш обща ДТЗ за няколко кръга - вземи Сименс за около 30-35лв.

Ами по изчетеното до момента ми става ясно, че бойлерът има винаги някаква минимална утечка която разбира се не превишава 30 мА и за това не е хубаво да се връзва към общо ДТЗ на кръг към който е вързан още един или два тръбни нагревателя примерно готварска печка и пералня. За всеки такъв уред е желателно да се слага самостоятелна ДТЗ защото ако е боща тя сумира утечките на всички такива уреди и изключва без реална причина.

Другото което разбрах, че отделна земя в разпределителната мрежа няма т.е. рано или късно работната и защитната нула се обединяват правилото е да става преди ДТЗ-то или по-просто казано PE и N рано или късно се обединяват в PEN или заземена нула. При инсталация от типа TN-C е възможно поставянето на ДТЗ само ако се преправи инсталацията в комбинирана от типа TN-C-S което ще рече, че трябва да си се пусне трето жило от таблото което ще е вързано към нулата преди ДТЗ-то

image029.gif

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Значи понеже в началото и аз бях се засилил да купувам ДТЗ с предпазител заради мястото бях проверил подробно нещата и се оказа че комбинирания е по-скъп отколкото ДТЗ и предпазител отделно.

Сименс са скъпи, на нашия пазар има читави марки на които може да се разчита. Ако имаш повечко парички Шнайдер имат може би няй-голямата номенклатура от апаратура. Ако си по-скромен си вземаш Моелер там също гамата е много добра. Ако се гони цена най-изгодното от читавите марки е Легранд. Колегата се е спрял на тях поради финансови причини предполагам.

Колегата си има отделен кръг за бойлера така че спокойно може да си бодне една ДТЗ която да покрива усилените контакти и общите нужди.

И наистина ако бойлера има такава утечка е редно да се помисли по въпроса сериозно.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

...Ако се гони цена най-изгодното от читавите марки е Легранд. Колегата се е спрял на тях поради финансови причини предполагам...

Да поради тези причини се спрях на Легранд но имам комшия които е ел.техник и изкара от един куфар сумати предпазители на Мерилин Жерин (ползвани) и ми подари един 25А и един 10А Нямаше единичен 50А и изнамери от някъде трифазен като ми твърдеше, че мога да си го разделя на отделни - така и направих. Сега мисля да ги сложа тези които ми даде и да купя само два 25А понеже толкова не ми достигат. Не знам колко ще са читави тези които ми даде комшията но ще гледам при първа възможност да си ги подменя с нови. За целият кръг от контакти ще си взема нов предпазител от 25А а този който е ползван ще го поставя временно на контакта за бойлера понеже нямам бойлер и този контакт се ползва само за прахосмукачка. Ще си го оставя и за напред с 25А въпреки, че нямам бойлер - поне да имам един силов контакт. Така, че май от Легранд без да искам се спрях на Мерилин Жерин. Този който е от трифазният 50А е от серията multi9 E63N пак е крива "С" комшията ме убеждаваше, че бил доста хубав и нямало да съм имал проблеми въпреки, че бил от трифазен и, че бил употребяван. Даже ме посъветва да не ги сменям защото ми гарантирал, че съм нямало да имам проблеми. Вече го разделих и си го нитовах доста прилично утре ще купя само два 25А и ще се захващам за работа.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не е трябвало да го разнитоваш. теоритично съществува шанс да създадеш проблем. Отделно обикновенно си ограничен от енергото в таблото със 63А (или по-малък според отпуснатата/договорираната мощност) и горе имаш 63А съществува шанс при сериозно късо да паднат и двата (не че се очаква в крайна сметка имаш по-малки които трябва да изключат далеч преди главния)

Отделно ако са ти сбирток предпазителите е донякаде проблем с поставянето на гребена за захранването (особенно е зле ако имаш Сименсови и други предпазители)

Ако искаш да ползваш 100% от ДТЗ-то тогава има нужда да преправяш от TN-C на TN-C-S ако искаш да я ползваш само да се защитиш при утечка да не те убие можеш да си я монтираш и на TN-C то.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

........

Всичките са на Мерилин Жерин така, че захранващият гребен си пасна чудесно просто 3 от 5-те предпазителя са ползвани и не знам до колко ще има проблем за временното има ползване. ДТЗ за сега няма да слагам за напред ако почна по-мащабен ремонт ще подменя инсталацията но за сега нямам възможност. Имаш хиляди благодарности за обънатото ти внимание към мен. :hilezh:;)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
  • Потребители разглеждащи страницата   0 потребители

    • Няма регистрирани потребители разглеждащи тази тема.
×
×
  • Create New...