Jump to content

Вредно ли е да слагаме само Антифриз - концентрат за охлаждане


Tsanko Veselinov Dimitrov

Recommended Posts

Здравейте колеги.

Искам да направя една тема за да видим и да обсъдим вредно ли е за нашите коли да ги караме само с Антифриз - концентрат или не. Трябва ли да го разредим с вода. Увреждат ли се помпите, маркучите и т.н. от това, че сме сложи ли само концентрат.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ами аз никога не карам само с концентрат!?

Вече съм с червения G12 и го разреждам с дейонизиранаа вода, като на литър концентрат слагам около 400мл. от водата...

Чувал съм ,че не е добре да е само концентрат, но нямам конкретна идея...А и не ме интересува, честно казано... :hilezh:

edit:

Странно е, какви неща има в нета:

Антифриз (от гръцкото ???? — "против, срещу" и от английското freeze — "замръзвам") е течност, която не замръзва при ниски температури и се използва за охлаждане в двигатели с вътрешно горене. В качеството на антифриз се използва смес от етиленгликол, пропиленгликол, глицерин, алкохол и някои други съставки, примесени с вода. Целта на антифриза е да предотврати фаталното за двигателя замръзване на течността в охладителната система при ниски температури.

Вода

Коя течност охлажда най-добре ?

Противно на очакванията, водата е течността с най-добри охлаждащи свойства. До достигането на точката си на кипене, водата отнема топлината много по-добре от който и да било антифриз. В един идеален свят всички радиатори биха били пълни с чиста вода, и дискусията би спряла до тук.

За съжаление обаче именно в израза "до достигането на точката си на кипене" се крият детайлите които променят всичко. В момента в който водата кипне, нещата естествено тръгват на зле: при кипване водата губи контакт с повърхността която трябва да охлади. При липса на контакт - липсва и отвеждане на топлината. А в момента в който това отвеждане на топлината престане, главата прегрява, цилиндъра също. Получава се затворен кръг, чийто резултат е изкипяла вода и пълна липса на охлаждане. Следваща спирка - сервиза.

Мога ли да ползвам чешмяна вода ?

Чешмяната вода съдържа прекалено много минерали - калций, магнезий, понякога хлор и флуор, както и различни други елементи които с нагряването се отделят и наслагват по охладителната система с всяко запалване и влизане в температура на двигателя. Тези отлагвания в крайна сметка могат не само да запушат охладителните магистрали, но и с наслагването си по стените им създават изолационен слой, който пречи на топлообмена и на охлаждането на тези повърхности.

Гликол

Гликолът е една от основните съставки на антифриза. При смесване с вода не само смъква точката на замръзване далеч под 0°C, но и вдига точката на кипене над нормалните 100°C на чистата вода. Основните видове гликол употребявани при производството на антифриз са два - етиленгликол и пропиленгликол.

Етиленгликол

Етиленгликолът е по-ефикасен в охладителни течности от пропиленгликола. В смес с вода при съотношение 50/50, точката му на замръзване е почти -37°C, а точката му на кипене е 130°C (и в двата случая - при налягане една атмосфера). Проблемът с употребата на етиленгликол е че е силно токсичен и при поглъщане е смъртоносен. На вкус е сладък, което го прави особено опасен капан за малки деца. Изхвърлянето на антифриз или съхраняването му на места където може да бъде достигнат от деца е опасно - това е една от причините на мястото на етиленгликола често да се ползва пропиленгликол.

Пропиленгликол

Пропиленгликолът е алтернатива на етиленгликола при производството на антифризи. Ефикасноста му не е толкова висока - при налягане една атмисфера точката на замръзване на смес 50/50 с пропиленгликол с вода е -32°C, а точката на кипене е 125°C. Цената на етиленгликола като суровина е два пъти по-висока от тази на етиленгликола.

Смеси

Точката на кипене на чистият етиленгликол е 197°C. Защо е нужно тогава да се сипва смес 50/50 с вода, вместо чист етиленгликол ?

Причината е че етиленгликолът просто отвежда топлината далеч по-зле от водата.

По тази причина, всеки антифриз на гликолна основа е компромис - температурата му на замръзване е далеч по-ниска от тази на водата, температурата му на кипене е по-висока от тази на водата, но това далеч не означава че охлажда по-добре от водата - напротив. При това положение, антифриз с високо съдържание на гликол ще охлажда всъщност по-зле от колкото такъв с ниско съдържание на гликол. При двигатели с ниска работна температура, охлаждането с вода ще е по-ефикасно отколкото с антифриз.

Добавки

Освен гликоли, в състава на антифризите влизат различни видове добавки, всяка със специфична функция:

Инхибитори на корозия

Съприкосновението на повечето метали с вода е предпоставка за корозия. Дори при дестилирана или дейонизирана вода, постоянните цикли на загряване и охлаждане, заедно с движението на водата по охладителната магистрала, отмиват нечистотии от метала и ги размиват във водата. Ефектът е същият като каране с чешмяна вода - образуват се същите налепи по охладителната магистрала като при употребата на вода съдържаща минерали.

За да се предотврати корозията, в охладителните течности се слагат инхибитори на корозия - най-често нитрати и силикати при автомобилните антифризи. Именно изобилието на силикати при автомобилните антифризи е един от факторите който е потенциален проблем при употребата им в мотоциклетни двигатели. Силикатите са вредни за алуминиевите блокове и бързо зацапват водните помпи.

Мазане

Водата не блести с някакви особени мажещи свойства, и не спомага за мазането и запазване гъвкавостта на семерингите и на елементите по водната помпа. При изсъхване на семеринг на водната помпа уплътнението се нарушава, и е възможно протичане на охладителна течност в маслото. Антифризите съдържат разтворима във водата силиконова добавка, която им придава мажещи свойства без да отнема от охладителните им свойства.

Добавки против запенване

Поставянето на всяка течност в постоянно движение и завихряне е силна предпоставка за образуване на пяна. Пяната в охладителната течност има ефект на изолиращ слой между течността и повърхността от която трябва да се отведе топлината. Запазването на оптимален контакт между течността и нагорещената повърхност е изключително важно, и всякакво запенване на течността трябва да се предотврати.

За целта се добавят добавки на силиконова основа, които правят течността прекалено "хлъзгава" и не позволяват образуването на мехурчета въздух.

Сурфактанти (повърхностно активни вещества - ПАВ)

ПАВ намаляват повърхностното напрежение на охладителната течност и и позволяват този начин да "обгърне" по-плътно микро-грапавините по повърхността която трябва да охлади. Накратко - подобряват контакта между течността и повърхността за охлаждане. Колкото по-лесно течността обгръща метала който трябва да охлади, толкова по-дълбоко прониква в различните микро-грапавини и неравности и толкова по-ефикасно е отнемането на топлината.

Силикати

Силикатите са сред най-ефективните антикорозионни вещества които могат да се добавят в охладителна течност, и се употребяват щедро в автомобилните охладителни течности. В автомобилните охладителни системи детайлите рядко са толкова малки колкото в мотоциклетните системи, и силикатите не са особен проблем.

Всеки четвърти антифриз на пазара дава някакви отклонения от заложените стандарти. Това установи изследване на единствената на балканите лицензирана лаборатория за нефтопродукти към “Приста Ойл”.

8 НЕЩА, КОИТО ТРЯБВА ДА ЗНАЕТЕ

1. Смяна на антифриза

Срокът за смяна зависи от препоръката на производителя на охладителната система (респективно производителя на двигателя). Сигурен показател за изчерпването на антикорозионните добавки е смяната на цвета на антифриза. Това е сигнал за начало на корозия в охладителната система, налагаща смяната. За модерните двигатели се използват антифризи на основата на добавки на соли на органични киселини т.нар. LongLife антифризи. При тях се препоръчва смяна на 650 000 км пробег (или 8000 часа), когато се използва в камиони и автобуси; и на 250 000 км пробег (или 2000 часа) за леки автомобили.

Смяната на охлаждащата течност се препоръчва на всеки 5 години или след изминаването на гореспоменатия пробег (което от двете се случи първо).

2. Доливане на течност

Недопустимо е доливане само на антифризен концентрат. Неподходящото съотношение на вода и етилен гликол може да доведе до влошаване на топлоотвеждането и прегряване на системата. Ето защо количеството на етилен гликол и вода трябва да е добре балансирано. По-високото количество на антифризен концентрат понижава течливостта на охлаждащата течност и намалява нейната способност да отвежда топлина.

Високото количество вода не осигурява достатъчна защита на течността от замръзване, а ако процентът вода е над 70, тогава и защитата от корозия е недостатъчна. Когато съдържанието на вода е над допустимото, при ниски температури течността замръзва и може да доведе до спукване на радиатора и дори на блока на двигателя.

За нашия географски район е подходящо съотношение 1:1. При него се постига температура на начало на кристализация минус 37 градуса.

3. Цветове

Всички производители на автомобили имат изисквания към типа на охлаждащата течност. Това е свързано с металите, които те използват за конструкцията на двигателите и охлаждащата система, а това от своя страна е обвързано и с типа на добавките за антифриза. В много от тези спецификации се определя и цветът на охлаждащата течност. Така например VW регламентира в спецификациите G12 и G12 + цвета на антифриза, които са съответно червен и виолетов.

Почти всички големи фирми за антифризи, произвеждащи обикновени и LongLife антифризи, ги маркират с различни цветове - най-често син или зелен за обикновения и от оранжев до червен за LongLife.

4. Смесване на обикновен антифриз с LongLife антифриз

Не е желателно смесването на антифризи, съдържащи фосфати, нитрити и силикати (обикновени) с такива, произведени с органични инхибитори на корозия (LongLife). В краен случай това може да се направи, но трябва да се знае, че качествата и предимствата на LongLife антифриза се губят и на практика се обезсмисля неговото използване.

5. Може ли през лятото да се кара с вода, а само през зимата да се използва антифриз?

Недопустимо е използването само на вода, като охлаждаща течност, тъй като водата предизвиква силна корозия. Антифризът представлява добре балансирана смес от добавки, които осигуряват и защита от корозия на металните части на двигателя и охладителната система.

Освен това той е с по-висока температура на кипене в сравнение с водата. Това намалява загубите от изпарение и кавитациите по водната помпа, причинявани от мигновеното изпаряване. Не е за пренебрегване и по-доброто смазване на водната помпа, което осигурява антифризът. С две думи, трябва да се търси баланс между съотношението вода и антифриз. Балансът 1:1 гарантира максимална защита от корозия и прегряване целогодишно.

6. Има ли антифризи с концентрация минус 76 - 80 градуса?

Няма такива понятия за концентрация. Най-често използваните антифризи са на основа етилен гликол. Температурата на топене на чистия етилен гликол е минус 12,9 градуса. Само след смесване с вода неговите свойства се подобряват, т.е. температурата на начало на кристализация се понижава. Антифризният концентрат съдържа до 5 % вода.Температурата на начало на кристализация на такъв концентрат е около минус 72 градуса.

7. LongLife антифриз за стари автомобили?

Без проблем може да се използва, но е добре да се направи промивка на системата преди това.

8. Чешмяна или дестилирана за разреждане?

Има голямо значение каква вода ще използвате. Твърдата формира метални (калциеви, магнезиеви) соли, които се отлагат по стените на охладителната система под формата на котлен камък и влошават охлаждането. В модерните антифризи се добавят стабилизатори, които предотвратяват въздействието на твърдата вода, но е по-добре и се препоръчва дестилираната.

ИЛИ С НЯКОЛКО ДУМИ

Служи за:

1. Отвеждане на топлината от двигателя.

2. Антикорозионно действие.

3. Смазващо действие.

Трябва да има следните качества:

1.Да щади пластмасовите и гумени детайли

2.Да щади различните видаве метали

3. Да не замръзва /дори под точката на замръзването на която пише на етикета, той се сгъстява и става на желе, но не замръзва/

4. Да не кипи и да образува пяна и въздушни мехурчета. Това става лятото и при високи температури на ДВГ при всоки обороти. Т.е. има висока темп. на кипене - над 130 градуса.

5. Да има висок коефициент на топлоотдаване

6. Да е екологичен

7. Да е безопасен

Видове:

1.Спиртни

2.Солени

3. Етилгликолови/син/ - смяна на 2-3 год. Много вреден за хората и околната среда. Забранен в някои страни.

4. Гликолови /зелен/- смяна на 2-3 год.

5. Карбоксилатови /червени/ - смяна на 4-5 год

Има обачи фирми производителки, които имат собствена цветова скала. На опаковката задържително трябва да има обозначение на стандарта на който отговаря течността вътре.

Правила за смяна и избор на антифриза:

1.Сипва се само каталожно предписаният.

2. Долива се само антифриз със същия цвят.

3.Чете се инструкцията на опаковката. За съотношение - антифриз-вода!

Финално:

1. Икономията от некачествен антифриз рефлектира след време в/у много по-скъпи ремонти.

2.Лошият антифриз не предотвратява образуванета на накипи /отлагания по стените/ с което увеличава температурното натоварване на мотора, разхода на гориво се увеличава до 10%.

3. В някои случаи от промяната на цвета и състава му, може да се съди за състоянието на мотора.

4. Задължителна смяна според предписнията.

Бърза и проста проверка за менте!

1. Слагате чаша с течността която сте купили в камерата на хладилника. Ако е менте, ще стане на бучка лед. Ако е добър, ще стане на желе, без да увеличава обема си.

И в заключение - съвет от мен!!

Избягвайте да ползвате добавките за почистване на системата, защото при по-агресивен препарат и по-стар автомобил, ще си създадете големи проблеми - ще започе да тече от всички уплътнения като лейка!!!

Редактирано от ИСО
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Концентрат не се ползва по две причини:

1. Замръзва по-лесно от разтвор.

2. По-лошо охлажда през лятото.

За България антифризът се разрежда 1:1 за температура -38 градуса.

Редактирано от grizzly
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз миналата година източвах цялата система и тогава налях по горната схема...от тогава съм доливал на няколко пъти, но само вода...

Карайки го още поне две години този антифриз, ще доливам само водица и ще съм го докарал до 1:1 :hilezh:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Е, нали това казвам, че само с концентрат не трябва...Но понеже когато го сменях изцяло, оставих концентрация по-завишена, затова от тогава му доливам само вода и зимата и лятото... :hilezh:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Най-добре става, като се премери до кви градуси издържа. Примерно в моя роден град - Севлиево, преди няколко зими няколко нощи си падаше чинно под -30 (една от тях до -37) При това положение 1:1 определено не беше достатъчно за кола, стояща навън....

Редактирано от andre7080
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

С концентрат не се кара защото помпата не е прадназначена за такъв вискозитет и може да прегрее двигателя. Ае почвайте да спорите, а пък аз ще снимам утре едно клипче с една помпа напор 40 МЕТРА как помпи пропилен-гликол концентрат, и как помпи 1към1 с вода. Помпата е тангенциална, за компютърджиите - същата като като автомобилните.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Помпата е тангенциална, за компютърджиите - същата като като автомобилните.

Важно уточнение за тия дето цъкат с мишките по цял ден или се дзверят в едни малки черни екрани с малки бели букви. Но според мен те дори не знаят какво е помпа. А за автомобили са чули от форумите.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Да, бе! То има и много шофьори, които не знаят какво е помпа ;-) Компютърджиите разбират от автомобили, както и механиците от компютри :-)

А освен това, след като в инструкцията за експлоатация е написано как се разрежда антифриза, разсъжденията на тема "трябва ли да разреждаме антифриза или не" са малко странни ;-)

Важно уточнение за тия дето цъкат с мишките по цял ден или се дзверят в едни малки черни екрани с малки бели букви. Но според мен те дори не знаят какво е помпа. А за автомобили са чули от форумите.

[/quote

Редактирано от Ernst
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз лично не знам какво е футбол, съответно не му разбирам. Това някаква част от модерните коли ли е?

Антифриза е просто нещо - ползва се според инструкцията за идиоти. Да не сте кретени че да не разбирате инструкция за идиоти?

Хубаво свойство на правилно разредения антифриз е да не замръзва така че да счупи мотор. -38 градуса става на кристали но не руши. Ясно ли е?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз пък от футбол нищо не разбирам, но по-важното е, че не ми остана никакво време да се заигравам да правя демонстрация и да я кача в нета клип, все пак друго си е да се види.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • Потребители разглеждащи страницата   0 потребители

    • Няма регистрирани потребители разглеждащи тази тема.
×
×
  • Create New...