Jump to content

Recommended Posts

техническа информация на ABS

начин на деиствие

устроиство

АЗБУКА НА ABS-а

Известно е, че при внезапно /екстремно/ спиране, с натискане педала на спирачката до дъно, предните колела блокират и автомобила става неуправляем. Да се върти волана в този случай е безполезно. Опитният шофьор спира на порций, давайки възможност на колелата да се превъртат. Това, което е сложно за човека е възможно за безпристрастната електроника.

ABS - Устройство

Състои се от електро-помпа, акумулатор /резервоар/ за налягане, електронен блок за управление /EBU/, колесни датчици, блок електромагнитни хидроклапани.

EBU следи за скоростта на въртене на колелата. Тази информация идва от колесните датчици, контролиращи всяко едно колело. Възможна е ситуация, когато хлъзгавия път под едно от колелата да провокира неговото ранно блокиране. Тогава EBU по сигнал на датчика от това колело издава команда за намаляване на спирачното усилие, като се предотвратява занасяне и завъртане на автомобила. Наистина, при тази ситуация спирачния път ще бъде такъв, какъвто би бил, ако всички колела се намират на хлъзгав път. Но в случая е важно да се запази управляемостта и възможността за маневриране на автомобила.

Блока на електромагнитните хидроклапани управлява спирачната течност. Във всеки от контурите на спирачната система има по 2 клапана- входящ, който отваря пътя на спирачната течност от акумулатора за налягане към работния /колесния/ цилиндър, когато трябва да се увеличи спирачното усилие и изходящ, позволяващ спирачната течност да се върне обратно в казанчето, когато трябва да се намали налягането, респективно спирачното усилие. При изправна ABS, тези клапани или се отварят или затварят по ред, ако в системата трябва да се запази непроменено налягане.

Важно е да се знае, че в покой входящите клапани са отворени, а пък изходящите са отворени, а пък изходящите, затворени. Това позволява при отказ на ABS-а, тя да се изключи от EBU и спирането да се извършва, както при обикновен автомобил.

Принципната схема на ABS на фирмата "Teves", монтирана на VW Passat 1990 г. не е сложна. За тези, които се решават да извършат самостоятелно ремонт на ABS е важно да знаят следното:

1. Преди сваляне на акумулатора и извършване на заварочни работи по автомобила, задължително трябва да се извади щепсела от EBU към ABS. Този блок в Passat-а е разположен под задната седалка.

2. При бояджийски работи EBU не трябва да се подлага на въздействието на температура 85 градуса по Целзий повече от 2 часа.

3. Преди всякаква работа със спирачната система трябва да се намали налягането в акумулатора за налягане, помпайки не по-малко от 20 пъти педала на спирачката при изключено запалване, иначе в системата се запазва налягане около 180 атмосфери.

4. Внимателно да се включва запалването при разхерметизирана спирачна система, защото в този случай работи електропомпата.

В сервизните центрове има устройство, позволяващо да се снеме информация от системата за самодиагностика. То е скъпо и практически е недостъпно за автолюбителя. Ако се използва мултицет е необходимо да се извършат измервания в 40 точки на елверигите. Това е труд, който не се рентира при наличието на добре екипирани сервизи.

Обезвъздушаването на спирачната система има своите особености. И така върху щуцера за обезвъздушаване се "нахлузва" прозрачен маркуч и неговия край се потапя в съд със спирачна течност. Натиска се педала на спирачката, охлабва се щуцера и се включва запалването. При това започва да работи помпата на ABS, която обезвъздушава системата.

Когато в съда престанат да излизат мехурчета, педала на спирачката се отпуска, завива се щуцера за обезвъздушаване и се изключва запалването.

Електронната блокировка на диференциала / ЕДС / е логично допълнение към АБС-а. Основно ЕДС има компонентите на АБС, такава електроника повишава безопасността, подобрява теглителните качества при неблагоприятни пътни условия, особено при изкачване, при ускоряване и тръгване от място.

Основни отличителни особености на ЕДС са следните-

1.Повишава се пригодността на автомобила към зимна експлоатация

2.Блокировката на диференциала се извършва автоматично

3.При необходимост е възможно плавно принудително включване на блокировката

4.Няма негативно отражение върху управлението на автомобила

5.ЕДС еприложима само на предните двигателни колела или на всичките колела при задвижване 4х4

6.Реализацията на ЕДС не нарушава работата на спирачната система в режим на АБС

Като правило, автомобилът се задвижва от двете колела на двигателния мост. Между тях няма твърда кинематична връзка. В завой те изминават различни по дължина пътища, поради което ъгловите им скорости /обороти/ също трябва да бъдат различни. Тази разлика в оборотите се компенсира чрез работата на диференциала, поставен между двигателните колела. В завой въртящия момент се разпределя така, че движението на автомобила е възможно и при разлика в оборотите на двигателните колела.Това означава, че движението се осъществява без приплъзване /пробуксуване, влачене/ на колелата, не предизвиква допълнително износване на гумите и не оказва вредно влиянние на управлението на автомобила.

ЕЛЕКТРОННА БЛОКИРОВКА НА ДИФЕРЕНЦИАЛА

Електронен авторегулатор получава сигнали от колесните датчици за големината на ъгловите скорости на двигателните колела. Тези датчици са елементи от АБС-а.Той следи непрекъснато оборотите и ги сравнява помежду им.При разлика в оборотите, възникваща при буксуване на едно от колелата, то към него се прилага допълнително спирачно усилие, докато оборотите не се изравнят. В резултат на това регулиране, колелото имащо по- добри условия за сцепление с пътя, може да предава по- голямо тягово усилие.

Силите обуславящи работата на ЕДС са толкова незначителни, че не оказват негативно влияние на управляемостта и устойчивостта на автомобила при движение.

При разлика в оборотите, примерно от порядъка на 110 об/мин, системата се включва автоматично и действа без ограничение до скорост 40 км/ч.При последващо повишаване на скоростта, системата плавно и неусетно за водача излиза от работен режим.

ЕДС действа и при заден ход.Обаче в завой тя не действа.Самопроизволно задействане на спирачките при нормално пътуване е изключено, защото системата има многократна както електронна, така ихидравлична защита.Изменението на температурата на спирачките се контролира непрекъснато от електрониката на авторегулатора.При превишаване на допустимата температура ЕДС се изключва автоматично, но действието на АБС-а се запазва.

Екипиране с ЕДС е възможно само за автомобили с АБС и е предвидено за моделите Пасат, Голф, Джета и Корадо.За реализиране функциите на ЕДС се използуват вече наличните компоненти на АБС. В хидроагрегата се поставя допълнително блок на клапаните за ЕДС. Клапаните се наричат първи и втори. Първи клапан в покой и по време на работа на АБС е затворен. При работа на ЕДС, той е отворен, така, че налягането може да се подава към спирачните блокове /супорти/ на предните дискови спирачки.

Втори клапан в покой и по време на работа на АБС е отворен. При работа на ЕДС е затворен, така че спирачната течност не може да се върне в казанчето.

Ако при работа на ЕДС бъде натиснат педала на спирачката, то авто регулатора веднага превключва в режим на работа на АБС.Необходимият за тази цел сигнал се подава от манометричен изключвател.

Старият авторегулатор /електронен блок за управление/ се заменя с нов, който има разширено програмно обезпечение, предвидено за обслужване на АБС и ЕДС. В съответствие на нововъведението се видоизменя и снопът електропроводници.Видоизменя се и щепсела за подключване на електромагнитните клапани на АБС-а.Добавя се щепсел за подключване на блок клапани за ЕДС.

РАБОТА НА АБС С ЕДС В СТАТИЧЕН РЕЖИМ

АБС с ЕДС е готова за работа 10 сек след включване на запалването и от момента на изгасване на контролната лампа. В хидроакумулатора се поддържа налягане 180 атм.

РАБОТА НА АБС С ЕДС В РЕЖИМ БЛОКИРОВКА НА ДИФЕРЕНЦИАЛА

Буксуването на едно от предните двигателни колела се разпознава от момента на възникването му по сигнал от колесния датчик. Електрониката отваря главния клапан и втория клапан на ЕДС, като едновременно затваря първия. Спирачната течност преминавайки през редукционен клапан в главния спирачен цилиндър,намалява налягането си до 60-70 атм. В резултат на управлението на двойката електромагнитни хидроклапани на АБС, обслужващи спирачния контур на буксуващото колело се създава спирачно усилие, което сумирано с възможно предаваемото на него спирачно усилие е равно на спирачното усилие, реализиращо се на страната с по- високо сцепление с пътя.

АВТОРЕГУЛАТОР И ОСОБЕНОСТИ НА САМОДИАГНОСТИКАТА

1.На самодиагностика са подложени електрическите и електронни елементи на АБС и ЕДС

2.Авторегулатора разпознава и записва в паметта си неизправности и аварии, въникнали по време на работа и в процеса на самата диагностика

3.Спорадично възникващи отклонения се записват в паметта с последващо рападане на информацията,а всички останали- в постоянната памет

4.Дефекти в електромагнитните хидроклапани са приоритетни по отношение на спорадично възникващите отклонения

5.Дешифриране на кода за неизправностите от серията примигвания на контролната лампа се осъществява с помоща на дефекточетящия тестер VAG 1551. Контакта за неговото включване при диагностика се намира под декоративния капак в основата на лоста за управление на скоростите.

6.Информацията на записаните в паметта неизправности автоматически се изтрива след пълното им отстраняване и първото превишаване на 30 км/ч от автомобила

2811863u.jpg

2811828W.jpg

вие сте на ход :hilezh::P

Редактирано от miki69
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Само да вметна, хидросфера има на моделите АБС без сервоусилвател на спирачките. Там се подържат 160-180 атм. налягане. Такава схема ми прилича на дадената на втората картинка. Бързо отпадна, понеже ако има проблем с системата спирачките са неефективни, има налягане за 2-3 натискания, и предполагам после си в първата трънка

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

ДАТЧИЦИ НА АНТИБЛОКИРОВЪЧНАТА СПИРАЧНА СИСТЕМА

(ABS – ANTI LOCK BRAKE SYSTEM)

Общо описание:

Основното предназначение на ABS е да контролира скоростта на четирите колела и когато се натисне спирачния педал, да установи дали някое от колелата намалява по-бързо своята скорост от останалите. Това би означавало, че колелото е възможно да “блокира”. Съвременният еквивалент сега се нарича “Stability Control” (Управление на Стабилността) и е доста по-усъвършенстван от стандартната ABS. Новите автомобили са снабдени и със система срещу занасяне, която в основата си работи противоположно на ABS. Ако има известно увеличение на индивидуалната скорост на някое от колелата при ускорение, то това колело получава спирачно налягане, за да се коригира разликата. През това време електронният блок за управление извършва промяна на въртящия момент. Индикаторната лампа на ABS не премигва преди, по време на и след горното действие, т.е. управляващия блок възприема ситуацията не като грешка, а като нормална работа на ABS.

Принцип на работа на антиблокировъчната спирачна система

ABS се състои от три основни елемента:

• датчици за скоростта на въртене на колелата;

• електронен блок за управление (ЕБУ) или наричан още ABS контролер;

• изпълнителен механизъм – хидроагрегат.

Всяко регулируемо колело е снабдено със зъбно колело и индуктивен датчик, съдържащ постоянен магнит и бобина. Въртенето на зъбното колело индуцира в бобината на датчика променливо напрежение, честотата на която е пропорционална на ъгловата скорост на въртене и броя на зъбите на колелото.

Хидроагрегата включва в себе си хидроакумулатор, електрохидравлична помпа и електрохидравлични клапани. На всяко индивидуално регулируемо колело са монтирани двойка клапани: нормално отворен входящ клапан и нормално затворен изходящ клапан; посредством тези клапани ЕБУ може да повишава, понижава или да поддържа постоянно налягане в спирачната камера. В изходното състояние на хидроагрегата двата електромагнитни клапана и електродвигателя на хидропомпата за изпразнени. Спирачната камера е съединена с главния спирачен цилиндър през отворения изходящ клапан, при което входящия клапан е затворен.

При нормално работно налягане (без блокиране на колелата) спирачната течност без ограничение преминава от главния цилиндър в спирачната камера и налягането на течността в цилиндъра и в камерата е еднакво и пропорционално на степента на натиск върху спирачния педал. В този случай ABS не влияе на спирачната система. При рязко спиране ( с възможност за блокировка на колелата) ЕБУ подава сигнал едновременно към електромагнитите на двата клапана и те сработват. При това входящият клапан отделя спирачната камера от главния спирачен цилиндър, а изходящия я съединява с хидроакумулатора, което води до намаляване на налягането. Едновременно с това ЕБУ включва двигателят на хидропомпата, за да върне течността от хидроакумулатора в главния спирачен цилиндър.

Налягането в спирачната камера продължава да се понижава. Когато опасността от блокиране на колелата изчезне, ЕБУ затваря изходящия клапан. При това спирачната камера се оказва откачена и от главния цилиндър, и от хидроакумулатора, а налягането в камерата става постоянно и по-малко, отколкото в главния спирачен цилиндър. Когато колелото набере обороти, ЕБУ спира напрежението към входящият клапан, който се отваря и отново съединява спирачната камера с главния спирачен цилиндър. Налягането в камерата нараства и се изравнява с налягането в главния спирачен цилиндър. С това завършва цикъла на работа на ABS.

Ако колелото отново прояви стремеж към блокиране, започва следващият цикъл на работа. Честотата на работата на системата е 5Hz – 10Hz.

При работа на ABS средното налягане в спирачната камера не зависи от степента на натиск върху спирачния педал, а се определя от ЕБУ в зависимост от състоянието на пътното покритие.

В пълната си конфигурация ABS съдържа четири датчика и четири двойки клапани, което позволява индивидуално да се въздейства на всяко колело за постигане на максимален ефект на спирането и позволява да се запази диагоналното разпределение на спирачния привод. Такива системи се наричат четириканални.

Принцип на работа на ABS датчик

При работата си ABS получава сигнал от четири, еднакви по конструкция, датчика, по един за всяко колело.

Датчикът представлява бобина с намагнитена сърцевина. Изходът на датчика е променливотоков, като се генерира импулс на напрежение всеки път, когато накой от зъбите на въртящото се зъбно колело премине през магнитното поле на датчика. Формата на изходният сигнал зависи от няколко фактора:

• вътрешната магнитна сила на полето на датчика;

• броя на намотките на бобината на датчика;

• формата на въртящото се зъбно колело;

• разстоянието между датчика и въртящото се зъбно колело;

• скоростта, с която зъбното колело преминава през магнитното поле на датчика.

Всеки от тези фактори играе важна роля при формирането на изходния сигнал от датчика. Когато зъб на колелото попадне в магнитното поле на датчика се генерира положителен пик на напрежение на изходния сигнал, а след излизането му от магнитното поле се генерира отрицателен пик, еднакъв по амплитуда с положителния.

Датчикът има два извода, единият от който се свързва към маса, а другият (сигнален) извод се подава към ЕБУ.

Изходният сигнал от датчика зависи от скоростта на автомобила: колкото е по-ниска скоростта, толкова амплитудата на изходния сигнал е по-малка, а периода на импулсите по-голям и обратно – при висока скорост амплитудата е по-голяма, а периода на импулсите по-малък.

Ред за проверка на изправността на ABS датчик

1. Извършете външен визуален оглед на зъбното колело и датчика за скъсани или повредени кабели. С волтметър проверете дали към датчика се подава захранващо напрежение.

2. Проверете дали въздушната междина между зъбното колело и датчика е в необходимите граници.

3. Изключете куплунга на датчика.

4. Измерете с омметър активното съпротивление между изводите на датчика. Проверете в базата данни каква трябва да бъде стойността на измереното съпротивление на датчика за съответната марка и модел автомобил. Ако показанието е безкрайно голямо съпротивление, това означава, че датчика е прекъснат. Нулевото или близко до нулевото показание означава, че бобината на датчика е накъсо.

5. Повторете процедурата и с останалите колела, за да видите състоянието и на другите три датчика.

EBD-Electronic Brake force Distribution. Тази програма разпределя спирачното усилие между предните и задните, и левите и десните колела,с цел подобряване на стабилността при спиране в завой.

http://www.youtube.com/watch?v=K1DpymMuezY

ЕSP- Electronic Stability Program. ESP предодвратява недо- или свърхзавиването на автомобила,в границите на физичните закони. Системата използва данни в реално време от датчици следящи: положението на волана,страничното ускорение и завъртането на автомобила около оста си и ги сравнява с намеренията на водача (чрез датчика във волана). Ако има разлика между данните,компютър подава команда на ESP модула, който работи на базата нa АBS модула, да спре някое колело за стотни от секундата,за да се завърти автомобила в желаната от водача посока.

Редактирано от miki69
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

ABS- Anti-lock Break System. Програма НЕпозволяваща на колелата да се блокират при рязко спиране на лед,асфалт,сняг,мокър път, с което става невъзможно да се завие за да се избегне опасността. ABS системата НЕ съкращава спирачния път,но ти позволява да избегнеш препятствието.Триото ABS,BAS и EBD, съкращава спирачния път на модерните коли под 38 метра.

BAS-Brake Assistance System. Програма в допълнение при колите с ABS,която за хилядни от секундата вдига спирачното налягане на максимум,ако е „скочено“ на спирачката. Програмата прекратява действието си при отпускане на спирачния педал. Тази система е налична само в автомобили с ESP,защото те имат модул,който държи налягането високо непрекъснато,за да може да функционира ESP, а и BAS също*

Редактирано от miki69
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

ТCS-Traction Control System. (също познато като ASR-Anti-Slip Regulator(VW group) и Тraction Control-TC) Системата TCS,работи на базата на ESP и ABS и НЕ позволява на колета да боксуват. Използва данни в реално време от датчиците на АBS системата и при засичане на пребоксуване(рязко увеличение на оборотите на дадено колело/а) подава спирачен импулс,с цел намаляване на оборотите на колелото и прехвърляне на мощността към колелото/колелата с по-добро сцепление.Системата също може да ограничава оборотите на автомобила с цел запазването на фините елементи от чупене,при спирането на всяко колело за намиране на сцепление. TCS е известна и като ЕЛЕКТРОНЕН ОСОВ БЛОКАЖ.

http://www.youtube.com/watch?v=jZzdyH8ethY

http://translate.google.bg/translate?hl=bg&langpair=en|bg&u=http://www.bba-reman.com/content.aspx%3Fcontent%3DBosch_5.3_ABS_Removal

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 8 months later...

Поста ми с цел изясняване на проблеми с АБС-а и спирането като цяло. Скромния ми опит казва следното.

Потъващ педал на спирачката, при работещ мотор,въпреки многократни обезвъздушавания.Педала е доста твърд на загасена кола,но запалите ли пак потъва много,съпътстван с много чести сработвания на АБС системата ,по време на тестването.

Това значи само едно:-поради не своевременното сменяне на сп течност,боклуците от абсорбиралата се вода стигат до мн.фините цедки на клапаните в АБС-модула,всеки клапан представлява нещо като мини помпа,отлаганията приличат на тънка грес,които от своя страна нарушават плътността на клапаните към отворите в които лежат.От своя страна течността прониква през клапана въпреки че той е затворен и педала омеква.

Пробвано без почти никакъв ефект,чистене с кореселин под налягане през отворите на АБС модула ,двата входа и четирите изхода към колелата.Излизат боклуци ,но не става.Вследствие на водата в спирачната течност корозират елементи от системата които не са от алуминий или неръждавейка,буквално се разпадат.

Ако имате проблем със спирачката и се съмнявате в АБС-а ,пипнете под самия модул,ако се изцапате с мазна течност,то модула ви е изпуснал течност от многото пресовки със пружина и сачма от двете му страни,в следствие от свръх налягане .Когато шофера усети пропадащ педал той инстинктивно натиска много силно спирачката,сработилия АБС плюс усилието на педала ,а то не е малко ,представете си ситуация в която трябва да спрете на всяка цена ,натиска на педала е огромен,от сачмите е изтекла малко течност.

Как по дяволите слиза гняста до модула?

Износвайки се,накладките изтъняват,буталата излизат навън и течноста слиза дадолу.При ремонт на спирачки първо се гледа състоянието на течността в казанчето,ако се налага,прибират се всички бутала от сп.апарати,нивото на течността се вдига значително,изсмуква се ,казанчето долу и се измива до блясък.Чак след това новата течност се налива.

Всичко написано е в следствие от опит и тотално разкостване на два АБС модула с изследователска цел..

Елементарната превенция,редовна смяна на спирачна течност.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 4 months later...

Това е индуктивен сензор. Зацапването на го бърка. Той засича метал в близост до него. На определено разстояние. За това гривната на АБС е оребрена като зъбчета. От честотата на сигнала от зъбчетата преминаващи под сензора се отчита скоростта на въртене.

4060971U.jpg

Между контакта на гривната и датчика трябва да е чисто.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
  • Потребители разглеждащи страницата   0 потребители

    • Няма регистрирани потребители разглеждащи тази тема.
×
×
  • Create New...