Jump to content

От ръчни към ел.стъкла с комфорт модул - автоматично затваряне от централното заключване


TStanim

Recommended Posts

В даден момент просто не можех да понеса ръчните механизми на стъклата повече. Малко карам тази кола, но това е може би е единствено, но за сметка на това НАЙ-дразнещото нещо (Audi 80 B3 останало от баща ми) – ръчните стъкла. Вече има тема по въпроса ( от Jordanik преди някакви си 12 години 🙂), която показва как трябва да се правят правилно нещата, но по различни прагматични вече причини, предпочетох друга посока – по-проста, само за двете предни ел.стъкла и използване на универсален КИТ комплект за целта. Правилния начин е оригинални ел. механизми, но след толкова години ръчните механизми работят перфектно и не исках да ги развалям, още повече оригинални ел. механизми и да се намерят и да са добро състояние са две еднакво почти невъзможни неща. В допълнение предпочитах да има възможност за безпроблемно връщане на оригиналното състояние.

 

IMG_20240602_235028.jpg


От тук следват два варианта – по-стария който е китайско (при това неочаквано добро) копие от немски или друг от 2012г. някъде - вече не помня универсален КИТ за ел.стъкла от миналото, но малко по-труден за инсталация и нов механичен... редизайн. Старият тип ми изглежда значително механично по-правилно направен (без остри завои на задвижващото жило) и съответно по-здрав.

 

   Electric-Car-Power-Window-Lift-OLD.jpg                                   Electric-Car-Power-Window-Lift-NEW.jpg

 

 

Отзивите и за двата от различни форуми и туби по света са че... работят. Така че след 11 дни след поръчката, от китайския магазин за авто и мото части на Луо (не много добър рейтинг и само 3 продажби на въпросния комплект... но общата картина на магазина внушава доверие) дойде тази усилена с дебели метални скоби, но много преживяла различни спедитори кутия, с универсален комплект за две ел.стъкла ~ 160лв. с доставката. Всичко беше в много добро състояние – кутията си е свършила прекрасно работата. Има всякакви комплекти зъбни преходници (направени най-вероятно на 3D принтер ако се съди по качеството – не лошо между другото) за почти всички стандарти и механизми. Всичко е на гумени втулки и в общи линии всичко е направено както трябва. Трябва да се има в предвид че резервни елементи няма – всичко е с точни бройки за всеки ел.механизъм и ако нещо е в повече, ще е някой самонарезен винт.

 

 


Втория и ЗНАЧИТЕЛНО по-сериозен проблем е... управлението. По принцип такива кит комплекти масово се монтират без никакви умни (или не чак толкова) контроли и се разчита че като спрат в крайно положение, някой ще отпусне бутона. Меко казано не ми хареса този начин, а с електронно управление нещата в най-добрия случай може да се сглобят на основата на ограничител по-ток който ще изключва в крайните положения но и при претоварване - това е сравнително бавно действащ метод (защото има endswitch16.jpgв управлението времезадръжка за да се елиминират пусковите преходни натоварвания) и като цяло не и особено лесен за осъществяване, ако трябва да. Така че отговора ButtonDiodeARL3512.jpgбеше прост - крайни изключватели – 16A 2.50лв :) След малко смятане, даже се оказа че ще са и със запас (макар и в границите между малък и микроскопичен). Паралелно на тях е включен автодиод (35A, пиков ток 300А – 1.80лв), така че крайния изключвател конкретен изключва движението в съответната посока – за движението в обратна посока, веригата се затваря през диода. Отделно диода защитава контакта от индуктивния товар, а и контакта само прекъсва веригата в случая т.е. най-вероятно ще е последното което ще се повреди в системата при такъв режим на работа. Предвиден е и двуцветен с два извода светодиод - скъп 😉 почти 1лв заради еднаквата сила за светене в червен и зелен цвят (трябваше да е жълт-червен за да пасва на останалото осветяване на уредите но уви – проспал съм това някъде в поръчката), 1kohm съпротивлението последователно не помня – може би е 15ст. Смисъла на светодиода е за индикация на състоянието на задвижването – на видеото накрая се вижда.

 

 


Започнах с монтажа на крайните изключватели, за да може със стъклото чрез „манивелката“ да се тестват и да им се изберат правилни позиции. Монтажа на долния IMG_20240609_000249.jpgIMG_20240609_000720.jpgнямаше никакви проблеми но за горния трябваха още „творчества“ и механики закрепени на пластмасовата основа държаща стъклото. В общи линии монтажа на крайните изключватели отне два пъти повече време от монтажа на целия механизъм. Долния се получи почти малко по- добре на визия, но горния не чак толкова. На дясната врата стана много по-добре но за съжаление не съм го снимал. Всичко е неподвижно, страничните закривявания усилват така получената... конструкция и скромният ми опит говори (тихичко) че няма да има проблеми.

 

 

Оказа се че най-подходящо свредло за самонарезните винтове е 2.5мм (едно падна в неравната борба при пробиването на сложно място) и открих невероятно удобния автоматичен център – ръчните ги хвърлих в едно чекмедже за краен резерв.

 

IMG_20240602_233351.jpg

 


Важно е да се има в предвид че механизма е предвиден да се монтира в „кръстосан“ вид – така взаимно напреженията се компенсират в жилата и може да се постигнат и сериозни безпроблемни „криви“ монтирания, ако няма място. Новият тип няма такива усложнения и това е основно разликата от стар и нов тип КИТ система за целта.
При мен в случая място имаше даже МНОГО - предните врати се оказаха неочаквано големи. Вероятно е по добре да се започне закрепяването от страната на електромотора и спрямо него да се монтира в най-доброто положение останалата част а не както при мен да се прави двойна работа,
както си и личи от отворите в повече.

Преходника зъбен N3 спрямо описанието, пасна абсолютно точно в най-дългата избрана от комплекта зъбна втулка. Ровене падна докато открия фиксиращите скоби за въпросните. Мъничкия самонарезен винт предвиден за целта (за фиксиране на двете въпросни в единствения оставен липсващ зъб) неочаквано се счупи в правилното място при пълното завиване. Но при монтирането на втория механизъм го направи абсолютно точно същото – може да е нарочно отслабен винта в единия си край и така не се налага да се реже остатъка му. 😉

 

  IMG_20240609_000401.jpg            IMG_20240609_000425.jpg

 

Допълнително поставена планка с изкривени краища за усилване (така и за закрепяването на крайните изключватели) от поцинкована по-дебела ламарина свърши идеална работа. Не знам от какво е, но след като е висяла 30 години в работилницата без следа от корозия... вероятно ще изкара и още толкова. Въртящия момент на механизма е сериозен (~3-5кг е силата му на затваряне/отваряне) и всичко е монтирано с по две гумени втулки на планка и съответно всички метални планки за целта. Има случаи при недобро закрепване да са повреждали механизмите. Особено важно е при работата да се следи къде в момента е стъклото и дали нещо не пречи при движението му. Дясната врата се оказа леко несиметрична в механично отношение и съответно малко по-различна като монтаж. Беше вече късно (по-скоро рано – 2 часа) и желанието за снимки си беше отдавна тръгнало. За лесен тест на механизма, който не беше още свързан малкия акумулатор 12V от UPS (7Ah) се справи идеално.

 

 

 

 

IMG_20240526_145735.jpgНе използвах кутиите на бутоните от комплекта, както и самите бутони. Оказа се че са с подсведкаприятна, много правилна и равномерна, но в зелен цвят, което все пак не ми върши работа и поръчах нови – малко по-обли и по-подходящи по дизайн в случая и светещи в червено. Подсветката им се оказа че е на половина (може би заради смешно ниската им цена ;)) – само с един SMD светодиод и се наложи поредната модификация която беше особено „забавна“ – запояването на два нови SMD светодиода (с размери 2куб.мм) с жичка от многожилен проводник и залепяне за всеки случай на целия този цирк... ааа резултат... с цианоакрилатно лепило.... Каноконлит примерно.

 

 

За отвора на „тапата“ вместо „манивелката“(има шаблон-лепенка в комплекта) имаше незначителни усложнения, че за боркороната се наложи да монтирам временно дървено трупче на гърба на панела за водещото свредло. Колкото и да се мъчих да избягвам рязане по панелите на вратите, просто нямаше друг вариант т.е. всеки друг вариант повече не ми харесваше. Дори и само така монтираните бутони изглеждат не на място, но уви – не намерих други варианти. При рязането на местата им естествено имаше много използвано хартиено тиксо и измерване и отбелязване и... още хартиено тиксо вместо предходното и нови измервания и отбелязвания, проста високооборотна шлифовалка, с адаптер за рязане, с адаптер за шлайф, с мънички свредла по 1мм за нея, макетно ножче, предпазни картони за текстилната част изрязани за целта и изобщо всякакви такива неща по Фън Шуей... но с малко Фън... и повече Шуей. Приятно впечатление ми прави състоянието на текстила, специалния слой с приятна текстура който се оказа че е залепен на дебела пластмасова основа. Все едно всичко е на 5 а не на 35 години.

 

 

 

IMG_20240602_234334.jpg            IMG_20240602_234455.jpg

 

 

 

 

Силиконова смазка на металните шини никак няма да попречи и накрая – за завършек - комфорт модул за автоматично затваряне на ел.стъклата при централното заключване KModul.jpg Точно такъв модул какъвто очаквам и работещ както очаквам, с прекрасно описание. В конкретния случай заради крайните изключватели, не се използва функцията превключване по ток (при препятствие при затварянето на стъклото или при крайно положение) и трябва да минат 10сек. преди затварянето на втория прозорец. Това е просто особеност а не недостатък в случая (останалите два канала за ел. стъклата за другите две врати не се използват и кабелите са изолирани). За целта се наложи да пусна втори два кабела от лявата врата и да ги прекарам през черния шлаух от комплекта. Връзката към дясната си остана с 3 жичния проводник (наложи се само да го удължа), който се оказа идеално подходящ и за управление от модула за ел.стъкла. Всичко останало остана, както е предвидено оригинално в комплекта. Мястото под кормилото изобщо не се получи добре (където е монтиран модула), макар че където може съм използвал кабелни организатори и въпреки това всичко е на не добре подредени кабелни пластове наследени от миналото.

 

 


Малко видео на резултата – награда за който е издържал до края. 😀


https://freeplace.in/INF/tmp/AUDI-80/PowerLiftAuto.mp4https://freeplace.in/INF/tmp/AUDI-80/PowerLiftAuto.mp4

Съжалявам но скромния ми телефон Doogee S60 lite толкова може на изкуствено осветление. Друго все още не ме дразни в него чак толкова за да го сменя... засега.

 

 

Стъклата малко бавно се затварят, защото акумулатора е полумъртъв (огромно вътрешно съпротивление – така или иначе е взет на заем, защото стария и толкова не може).

 

 

 

 

 

PowerWindowLift.jpgАко на някой върши работа оригиналното описание на кит комплекта ето го. Пляснато.. еее направено е набързо с левия си крак, сканирано и силно УВЕЛИЧЕНО (скоро очаквам тези неща да се правят с микрошрифт), защото беше предвидено само за печат на стария ми лазерен принтер. За съжаление той уви след две години престой се оказа че силно се е увлякъл по класически художествен кубизъм и въпросната работа се оказа излишна.

Edited by TStanim
Link to comment
Share on other sites

  • TStanim changed the title to От ръчни към ел.стъкла с комфорт модул - автоматично затваряне от централното заключване

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...