Jump to content

Как трябва да изглежда един газов смесител


Recommended Posts

  • 1 month later...
  • 8 years later...
На 5.06.2014 г. at 10:38, koko60 написа:

Мислех да кръстя темата "Дойде края на досадните проблеми с плочката на газта при обикновена АГУ", но щеше да се бърка много с другата ми тема за тампоните на макферсоните.
От пролетта на 2013г. сина ми се сдоби с Б4 Компетишън, куатро, с небезизвестния мотор 2.0, 16V, АСЕ. Когато купихме колата, газовата беше спряна, под предлог, че всички хора, които търсят Компетишън не искат и да чуват за газ!? При пускането на обикновената АГУ на тази кола се натъкнах на фатални грешки във газовите плочки, продавани в магазините и създаващи проблеми на всички хора, дръзнали да си сложат на колите обикновена АГУ. Проблемите са до болка ясни: незадоволителен разход или спъване на колата във високите обороти и на газ и на бензин. Невъзможност за достигане на предимствата на ГИ. Според общоприетото мнение газовата плочка "хваща за гърлото" мотора и го задушава. Поставянето на по-голяма плочка не е решение, защото тогава възникват проблеми от друг характер, а именно - лоши ниски обороти и висок разход.
Четох много за плочките в интернет, включително и в други форуми. Имаше много противоречиви мнения, имаше и много грешни тези. Ето един пример: Твърди се, че щом плочката е с по-малко сечение от сечението на дросела, колата задължително се задушава. Това е валидно само за плочките от нашите магазини (с много малки изключения), но принципно е абсолютна глупост!
Стигам до извода, че никой не знае защо дроселите се правят с такива големи сечения. Ако
някой знае, да каже.
   Във всеки форум имаше по някой ентусиаст, който беше усетил, че проблема е в плочката и търсеше усилено решение, според мен в съвсем грешна посока. Основно в намирането на най-подходящия диаметър, за добър разход и динамика във целия оборотен диапазон. А да се обръща внимание само на диаметъра е меко казано примитивно. Малко или много някои хора постигаха някакви резултати, естествено с компромис в разхода или динамиката. И понеже доста хора не ги интересуват обороти над 4000, този резултат за тях беше удовлетворителен. А нали и общоприетото мнение е, че с газова плочка компромиса е неизбежен. Явно аз трябваше да опитам да направя плочка, с която колата да върви както аз искам и да няма голям разход.
По-нататък в изложението ще обясня по какъв път тръгнах аз и защо това общоприето мнение е дълбоко погрешно.
  Газовата плочка работи на принципа на ефекта на Вентури.

http://koko60.snimka.bg/automobiles/gazov-smesitel.796345.32593335

  Идеята е въздушния поток засмукван от мотора да се свие до ЗНАЧИТЕЛНО по-малък диаметър, така да увеличи скоростта си и вследствие на увеличението на скоростта в най-тясната част да се получи разреждане, което е необходимо за засмукване на газ от газовите дюзи. Това е ефекта на Вентури. При тръбата на Вентури това свиване на потока се прави така, че той да остане ламинарен и загубите от тази трансформация да са пренебрежимо малки. Има определени аеродинамични изисквания, които трябва да се спазят. Тогава ограничаването на дебита (рестрикцията) е минимално. Газовата плочка трябва да бъде "тръба на Вентури". Дали плочките от магазина са такива?

http://koko60.snimka.bg/automobiles/gazov-smesitel.796345.32319956

Плочките от магазина са едни къси бленди, изработени набързо, като единствения стремеж е бил явно икономия на материал. Тези плочки по нищо не приличат на цитираната тръба, даже не са нейн много далечен роднина. Те са своего рода една бленда-рестриктор, поставена на пътя на въздушния поток. А всички знаят, че блендите се използват за ограничение на дебита на флуиди. И тези плочки правят това ограничение по най-перфектния начин. Защо е така? Потока преминаващ през нея силно се турбулизира, вследствие на самата конфигурация на плочката, а характерното за турбулентния поток е, че има много големи загуби от вътрешно триене между слоевете, което намалява скоростта на потока, а от там разреждането става много малко и даже нищожно. Точно това се нарича ограничение на дебита. Аз не знаех точно какво ще постигна с моето начинание, но във едно нещо бях абсолютно сигурен - газовата плочка в никакъв случай не трябва да изглежда така!
   Не е лошо да спомена, че открих сериозни принципни грешки и производствени дефекти при плочките, продавани в магазините за газови уредби. Виждал съм обаче и плочки, при които си личи че има някакъв замисъл. Просто тези за които говоря мисля че са най-разпространени.
  Тук ще цитирам дословно колега, мисля от друг форум (не си спомням кой беше):
  "Между другото, още едно заблуждение е, че стеснявайки една тръба, ограничаваме дебита
през нея. Това всъщност изобщо не е задължително. Дебита се ограничава, само когато се
повишава съпротивлението на тръбата. Двете съвсем не са едно и също. Например можем да стесним тръбата без да увеличим загубите (примерно с плавни, аеродинамични преходи) - тогава просто скоростта на газа ще се увеличи в стеснението, а дебита ще си остане същият. А можем да повишим съпротивлението и без да намаляваме сечението (например с груба повърхност, ръбове, които да създават турбуленция и др.под.) тогава дебита ще се намали, въпреки че сечението е постоянно."
   Явно производителите на плочки са предпочели втория вариант и всички ние сме жертви на това тяхно решение! Според мен главния проблем идва от аеродинамиката на плочката.
Естествено не трябва да се прекалява със сечението нито в едната, нито в другата посока.
Сечението, при което колата ще работи добре не е точно определено, а е диапазон от сечения. Мое мнение е също, че за предпочитане е да бягаме към по-малки сечения, с перфектна аеродинамика.
   Освен това за тръбата на Вентури има изискване за дължината и, тя трябва да е няколко
пъти по-дълга от диаметъра. Ясно е че в колата в повечето случаи такава тръба няма къде да се сложи. Все пак трябва да се направят някакви компромиси, но въпреки всичко в най-лошия случай тя трябва да е поне бледо копие на прословутата тръба. В противен случай резултата трябва да е ясен на всички.
  Би трябвало след дългото изложение да е станало ясно на всички къде е проблема. И всеки
сам да си отговори на въпроса, защо някои колеги не искат и да чуят за обикновена газова
уредба и карат на бензин.
 

Стигайки до тези фундаментални заключения, аз се реших да направя плочка за тази кола,
която в голяма степен да се подчинява на тези закони.
  

Идеята взех от една фабрична плочка, мисля че е полска, която колегата integrale45 ми
изпрати. С нея колата тръгна, но имаше какво още да се желае. Направих я от дуралуминий,
възможно по-широка, колкото ми позволяваше тялото. Взети са всички мерки, за да има малки загуби при свиване на потока. Характерното за нея е че има в центъра си ядро, което
значително увеличава скоростта на потока в близост до газовите дюзи и респективно -
разреждането. Захранена е от два щуцера за газ. Резултатите от нея са следните: разход 13
градско в София, 10 извънградско. Това е добър резултат за куатро. Най-важното е че колата
има перфектна динамика в целия оборотен диапазон и на газ и на бензин. Не се наблюдава
забележима разлика в поведението на колата със и без плочка. Трябва да отбележа, че може би не е окончателно прецизирана настройката на изпарителя, понеже колата не е при мене. А и известно време при тези резултати решихме да не пипаме нищо.
 
Основни предимства на така изработената плочка:

http://koko60.snimka.bg/automobiles/gazov-smesitel.796345.32319975

1. Задоволителен разход.Тази плочка работи с по-затегнат винт за чувствителност  на    
    изпарителя.
2. Добра динамика в целия оборотен диапазон на газ и на бензин поради добрата  

    аеродинамика  на плочката.
3. Поради постигане на доста по-доброто разреждане в областта на газовите дюзи, 

    значително  намаляване на вероятността от обедняване на сместта в определени режими

    и последвал гърмеж.

   В никакъв случай не се заблуждавах, че съм направил перфектната плочка. После направих
още две с по-различна конфигурация. Не са пробвани на колата, споменах че не е при мен. Това наложи да си направя една елементарна постановка, с която да наблюдавам разреждането, което прави всяка една, при някакъв постоянен поток. Това смятам за много важно. Бях приятно изненадан - последната ми плочка правеше около 5 пъти по-добро разреждане от тази от магазина, която снимах най-горе, при еднакви сечения.
И това беше очаквано, защото последната се оказа доста близка роднина с "тръбата на
Вентури"! Скоро ще се изпробва и тя.

   След тази сага с АСЕ-то реших да си направя плочка и за моето АБТ. Старата изглеждаше
идентично с тази на АСЕ-то от втората снимка, само че беше друг диаметър. Разхода беше голям и не вървеше. Явно затова наричат тази кола куц кон. Ето няколко снимки:

http://koko60.snimka.bg/automobiles/plochka-za-abt.810973.32879173

  Вижда се, че съм направил обтекател на тялото на дюзата, за да има по-добра аеродинамика плочката и да може добре да засмуква газ. Няма никаква подложка на плочката и не трябва да има. Аз може би съм единствения, който смята, че тялото на дюзата не пречи, а помага. Диаметъра на отвора на плочката е 36 мм, и заедно с новооформения корпус на дюзата се получава светъл отвор около 400 кв.мм. За сравнение площта на обикновена плочка 36 мм, с подложка на дюзата, за да не "пречи" е  1017 кв.мм.  Дросела на АБТ е 38 мм. Площта на този отвор при напълно отворена клапа и приспадане на площта на оста е 829 кв.мм.по мои сметки. Светлия отвор на новата плочка е повече от 2 пъти по-малък от площта на дросела! Тук ще направя едно заключение, с което много хора няма да се съгласят: Тези плочки които направих не спъват мотора, въпреки, че сеченията им изглеждат прекалено малки.

 Разход извънградско, скорост 100-120 км/ч  - 7,5-8/100.
 Разход градско  -  11/100
 Разход градско, ходене на работа всеки ден, отсечка 3,5 км  -  13/100. При това засичане
мотора е загряван около 20 пъти.

 Въпреки че съм с дългата кутия CDY, колата има много добра динамика и нямам абсолютно никакви забележки при изпреварване на 5-та.
Имам ТАП, аванса на газ е 7,5 гр. върху аванса на бензин.
В колата има ламбда монитор и постоянно гледам сместа - не е бедна.

   Вече коня не е куц и е излекуван!
 

 

Как можем да видим отново снимките на така направената плочка поне за пример на хора като мен със същите проблеми?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

и аз също търся работещи линкове :)

Edited by VBI
Не цитирай предходно мнение, ползвай бутона "@"
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...