Lenin89 Публикувано 7 Февруари 2016 Доклад Share Публикувано 7 Февруари 2016 Така, пиша темата с идея да съм полезен на колегите вбъдеще, тъй като има много неясноти и заблуди относно шумо/звукоизолацията в колите. Не мога да покрия всичко, затова ще споделя най-важните акценти яваващи си опорни точки и база на занятието - ака да стана по-тихо в колата, да се подобри комфорта и да извлечем повече от аудиосистемата си.Искам само да поясня няколко неща, защото масово няма разбиране на кой материал за какво е и къде се лепи за максимална ефективност. Цялото инфо е на база 4-5 годишното ми развитие в това хоби, като основната теоретична част съм я черпил от чуждестранни руски и англо форуми, сайтове и проекти. Практическата част идва на база собствен опит както и на чужд такъв. ВИБРОИЗОЛАЦИЯ Флашбанд , бутиселф, алубит - са евтин вариант на полимерните звуко и виброизолационни материали на битумна основа, НО butyl такива ! По-скъпите, специализирани в кар-аудиото са на butyl основа, а не като евтините строителни материали за изолация. Това е най-долния, базов слой, като се лепи върху изчистена вече метална повърхност, да речем с обезмаслител, преди това. Лепи се или с пистолет за горещ въздух или лятото когато метала е нагорещен. Не препоръчвам лепене на студено. Повечето материали са самозалепящи. Не се лепи върху абс пластмаси, кори, текстил и други материали - основно само върху метал.Скъпите материали са Silent Coat, STP, Dynamat, Ground Zero и прочие специализирани в тази област. ПОДЧЕРТАВАМ материалите на битумна (евтините заместители) или бутил основа (тези специално за кар-аудио и студия) са ВИБРОИЗОЛАЦИЯ, a не звукоизолация. Накратко, без да влизам в научни обясняния и теории, те обират резонанса от самия метал. Имат и звукоизолиращи х-ки, но са незначителни, т.е. е като лек второстепен бонус. Специализираните материали предпазват и метала от корозия. Влагоусточиви са. Скъпите материали обикновенно идват с дебелина 1.7-4.4мм, като има и по-дебели специално за SPL приложения. Колкото е по-голяма е масата, дебелината на листа - ясно е, толкова повече вибрация ще отнеме материала. Евтинито често излиза скъпо - сравнение между евтините материали(строителните от практикер/бриколаж) спрямо скъпите от личен опит - по-добре 4 листа скъп материал отколкото примерно цялата врата покрита с евтин такъв. Тъй като флашбанд и бутиселф не са проектирани с цел използване в колата, се налага лепенето на 3-4 слоя поне за да се доближи ефекта на 1 лист да речем 2.2мм специализиран материал. Още повече че евтините алтернативи се лепят значително по-трудно, разтичат се понякога в горещините, зимата стават на камък, трудно се чистят (почти нямат премахване) и ефекта им е много по-малък. ЗВУКОИЗОЛАЦИЯПовечето от специализираните звукоизоларащи материали са на базата на полиетиленовата пяна от “затворен” тип - closed foam cell. Такива материали имат фирмите на Silent Coat, Ground Zero, STP, Dynamat и т.н. Самозалепящи са. К-флекса познат на много от приложението му в климатичните системи е микропореста гума или пенообразен синтетичен каучук, което ние в car-audio-то ползваме като евтин и не толкова ефективен заместител на полиетиленовата пяна от “затворен” тип - closed foam cell, което е в основата си звукоизолация. Разликата е съществена, тъй като става въпрос за съвсем различни материали = различно поглъщане и то на различни честоти. К-флекса е повече топлоизолация, не толкова звуко, просто ние ползваме вторичните му качества, защото е ЕВТИН, но и също не толкова ефективен. Лепи се над вече положен слой виброизолация на битумна основа. Сам по себе си само К-флекс, върши изключително малко и дава съмнителен ефект, откъм акустична гледна точка, без да е комбиниран с виброизолация. Т.е. използването му самостоятелно не е финансово оправдано. Допълнителния е ефект от упражнението е че получаваме топлоизолацията, т.е. санирате си колата , задържа повече топлина през зимата и стой по-студена лятото. КАК ДА СЕ СПРАВИМ С ДРЪНЧАЩИ, ТРАКАЩИ И ПРОЧИЕ ПЛАСТМАСИ ОТ ИНТЕРИОРА НА АВТОМОБИЛАМатериалите от този тип са на база от полиуретанова пяна, може да е с пирамидална структура а може и да не е. Самозалепящи са, може да ги намерите от същите фирми, които съм споменал по-горе за другите видове изолации. На самата кора НЕ СЕ ЛЕПИ виброизолация, ака битум, освен в тежки случаи на СПЛ, където умишлено търсим увечеличаване масата на кората и по-малък "flex". К-флекс или звукоизолация от типа на closed foam cell се лепи, както и виброто(битума) на ламарината срещу кората. Може да се сложи и на самата кора, но е overkill и ще ви струва излишни $$$, освен ако не се гони брутален СПЛ проект. За кората се ползва импрехниран материал от полиуретанова пяна, може да е пирамидален, може и да не е. За да спрат траканията, дрънканията и скърцанията от САМАТА КОРА се ползва този материал, а не дунапрени, к-флексове, ленти и други глупости. Почва да поглъща честоти под 120-160hz, затова не е добра идея да се ползва да речем в обема на вратата, където Ви свири мидбаса. Но е крайно удачен на калници, бомбета, самата кора и места където имаме контакт на пластмасови детайли или пластмаса с друг елемент. Лепи си най-отгоре, т.е. ако имате друга вече положена изолация, този слой е най-отгоре, последен е.Т.е. ако имате материал който влиза в контакт с друг, в зависимост от съства им, предприемаме даден метод. Да речем имаме пластмаса в пластмаса - в такъв случай ползваме просто импрехниран материал от полиуретанова пяна между двата. Ако е метал в пластмасов елемент - първо подлагаме виброизолация върху изчистения метал, после вече полиуретановата пяна, като я залепяме над виброизолацията.ПОЯСНЕНИЯ Много от материалите изглеждат еднакво на пръв поглед и масово не се прави разлика...това че Пешо видял, че Гошо слагал вата в съндъка у Гоуфу, не значи че така трябва. МОЛЯ ДА СЕ ОБРЪЩА ВНИМАНИЕ НА СЪСТАВА И ВИДА НА МАТЕРИАЛА на даден продукт, а не да се водим по рекламата и маркетинга на фирмите. Пиша го това за да може колегата, а и другите, да извлекат максимално ползата от каквито и материали да ползват. Правилно положена и по-адекватна за приложението изолация (често е по-скъпа), дори и в по-малко количество дава в 90% от случаите по-добър краен резултат и ефект от джаста-праста 300 слоя, което където можем да наврем евтина алтернатива...така че преди да решите да омажете автомобила си, поинтересувайте се малко, за да не си хвърлите труда, парите и мерака на вятъра.В следващия пост ще покажа снимки на това как трябва да изглежда обработена врата, багажник, кора и т.н., за да добият колегите и визуална представа за готовата работа. Успех колеги ! Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
bonevstiliyan Публикувано 7 Февруари 2016 Доклад Share Публикувано 7 Февруари 2016 Евала колега Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Lenin89 Публикувано 7 Февруари 2016 Автор Доклад Share Публикувано 7 Февруари 2016 Снимките са случайни от интернет, но са приложение към описанието по-горе. Вижда се кой слой над кой е, както и завършена врата от страната на ламарината както и от готовата кора. На едната снимка, която е ако не се лъжа е на багажната врата се вижда как е решен проблема с тракащи пластмасови елементи. Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
robobug Публикувано 7 Февруари 2016 Доклад Share Публикувано 7 Февруари 2016 Каква е идеята на дунапрена от първа и трета снимка? Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Lenin89 Публикувано 7 Февруари 2016 Автор Доклад Share Публикувано 7 Февруари 2016 (Редактирано) Звукоизолиращ е, гаси всичко под 160-200хз според зависи вече марката, дебелината и т.н. Използва се за да спре всички тракания, дрънченета и всякакви призвуци от контакта на един материал с друг. На база от полиуретанова пяна е, може да е с пирамидална структура а може и да не е.Не лови влага, мухъл, с времето не се разпада и т.н. както повечето дунапрени, вати и прочие глупости, които съм виждал хората да тикат в колите си... Редактирано 7 Февруари 2016 от Lenin89 Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Moonland Публикувано 7 Февруари 2016 Доклад Share Публикувано 7 Февруари 2016 (Редактирано) Евала и от мен за отделеното време и хвърления труд! Отдавна липсваше така добре описана информация във форума! Има обаче нещо, с което не съм особено съгласен: Не се лепи върху абс пластмаси, кори, текстил и други материали - основно само върху метал. Напротив - облепянето по вътрешната страна на пластмасовите кори е не само препоръчително, но и направо задължително за да се постигне желания ефект! Леките материали изискват много по-малко енергия за да бъдат вкарани в трептене и да бъде достигната тяхната собствена честота на трептене или с други думи да бъдат вкарани в резонанс. Ти самият си го описал по-надолу, но някак се получава противоречие. На практика увеличаването на масата на пластмасовите кори трябва да е стъпка едно (в разумни граници!) преди звукоизолация както си описал. Такава поне при т.н. премиум марки, в т.ч. и Ауди има и от завода под формата на вата. Говоря и от личен опит, разликата в реакцията на корите преди и след е огромна. Разбира се лепенето върху текстил е безсмислено само по себе си и трябва да се избягва. Иначе дунапрена, дори и специализиран и скъп, има слабо поглъщане в размерите, които практически могат да бъдат употребени в един автомобил и на фона на всички шумове и звуци, които влизат главно през стъклата. Основната полза от него е разделянето на твърди повърхности, които при контакт издават звуци от създалото се триене. Въпреки всичко при мен с подобен специализиран акустичен дунапрен съм покрил например над калниците (под декоративните кори), под праговете отвътре, задната страна на жабката, вътрешните (невидими) части на подлакътника и т.н. Особено при подлакътника, където неизбежно има паразитни звуци от триене на различните повърхности - ефектът е страхотен. Нещо изключително важно, което си засегнал накратко - при подбора на материали от рода на дунапрен трябва да се внимава за тяхната хигроскопичност спрямо приложението! Не всички специализирани акустични материали не поемат влага и вода! Така например неподходящ материал положен на места изложени на конденз или дори директно на вода (например във вратите, на гърба на най-външната ламарина) се превръщат в напоени гъби и сътветно на развъдници на мухал и бактерии! В такива зони трябва да се ползват само 100% нехигроскопични материали! Те за съжаление обаче пък не са с най-добрите акустични характеристики... и тук трябва да се намери правилния баланс. Редактирано 7 Февруари 2016 от Moonland Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Lenin89 Публикувано 9 Февруари 2016 Автор Доклад Share Публикувано 9 Февруари 2016 Приемам забележка с едно уточнение, че всичко опира накрая до целта която искаме да постигнем с бюджета, който разполагаме. Но съм съгласен колега, правилна поправка Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Moonland Публикувано 9 Февруари 2016 Доклад Share Публикувано 9 Февруари 2016 Напълно съгласен! По-късно ще кача извадка от инструкция за монтаж на оригинална, висококачествена Audi / Alpine аудио система за ретрофит в A3 8P, която включва и алубутилни "листа" за виброизолация. Илюстрирано е как и къде самите Audi / Alpine препоръчват употребата им във вратите, със сигурност е добра отправна точка. Адрес на коментара Сподели в други сайтове More sharing options...
Recommended Posts
Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате
За да коментирате, трябва да имате регистрация
Създайте акаунт
Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!
Регистрация на нов акаунтВход
Имате акаунт? Впишете се оттук.
Вписване