Jump to content

Заден плафон


bsdnikolov

Recommended Posts

Колеги, докато разглеждах скоро приключващите търгове из е-вау, попаднах на това: http://www.ebay.de/itm/original-leseleuchte-innenraumleuchte-hinten-8E0947111A-audi-A4-S4-/111452032738?ssPageName=STRK%3AMESINDXX%3AIT&_trksid=p2047675.l2557&nma=true&si=GppDXNEexFpzXXznXq62OpVeMJM%253D&orig_cvip=true&rt=nc. Стана ми кофти, някой да го отнесе за 1 евро, та чукнах и аз цена. Ако някой има интерес, да каже. Трябва да пристигне след около 3 седмици на цена 2,01 евро + 4,50 евро доставка в Германия + още 4 лева до България. Аз съм със същия и не ми трябват 2. Ако някой има интерес да си направи ъпдейт на задния плафон, да свирне.

$_57.JPG

 

А ако не, здраве да е.

 

п.п.

Само да не скочи някой, че си има раздел, купува-продава. Не го правя с търговска цел.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Цитиране на предходен пост!

:lol::P:D

Предно с амбиентно в е-вау са на дубъл цена, а да не говорим, че аз си дебна за задно с амбиентно, които са много редки и цифрата става нереална. Но ако случайно издебна (на същата цена), ще пиша да подразня, но ще го дам, на човек който заслужава.

Редактирано от VBI
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ако до месец не намеря предно с амбиентно на тънка лайсна до 30лв. сам ще си го разпробия и направя, не е трудно и си има тема за това, просто сега не ми е зор, понеже шофирам основно през деня и не ми е нужно :-) , за задния не съм търсил за цени, но и там може да си го направиш сам.

Sent from my IdeaTab A3000-H using Tapatalk

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Амбиентното (от зад и от пред) всеки може да си го направи, стига да има елементарни технически умения, при това себестойността се изразява в стотинки, но аз за сега търся оригинала. Когато преценя, че себестойността не си струва, тогава ще си го вдигна сам.

 

Не, че предното не си го имам.

180068512.jpg

Редактирано от bsdnikolov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Няма оригинално с амби за отзад! Това, което виждаш в ибей са отново нечия "разработка" ;)

По тази причина и бих ти препоръчал да си го направиш сам защото ще вземеш вероятно предвид разни неща, които който го е правил за продан няма да е направил (например това, че е безсмислено да "напичаш" главите на пасажерите си отзад право надолу все едно ще ги готвиш на грил и да им вадиш очите :freak: , а диодите трябва да са насочени под ъгъл и по възможност скрити от нормална позиция за седене).

Оригиналният LED блок е за предпочитане тъй като така ще имаш унисон с отпред като цвят и интензитет, но далеч не е за "стотинки".

 

http://audibg.com/forum/index.php?showtopic=143444&p=2277479

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

От 2 месеца издирвам преден плафон с амби и то без успех ....  В Ибей са по 20-30 евра просто не си заслужава.
Имам някакво съмнение , че от А4-ка плафона е същия , но са само съмнения :D  

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

А защо не си смените само крушките,а сменяте целия плафон?Аз си сложих диодни крушки отпред и отзад...не струват милиони...

Sent from my LT25i using Tapatalk

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Реших да направя разбор на амбиента и да видя какво толкова специално има в него. Е има, убедих се.

Това е амбиентния модул:

180082377.jpg

 

Светодиодите и начина им на свързване, не ме изненадаха с нищо, съвсем стандартно изпълнение. 2 светодиода 3mm Red Water Clear 34°, на око, на не повече от 100 миликандела. Свързани са последователни с товарно съпротивление в средата ( със стойност 2,4 килоома).

180082389.jpg

 

Стандартното и очаквано от мен обаче беше до тук.

При по-внимателно вглеждане в корпуса, първото нещо, което прани впечатление са несиметрично разположените легла за светодиодите.

180082384.jpg

 

Едното легло в задния си край е изнесено напред (или назад, в зависимост от гледната точка), докато в предния си край са симетрични.

180082386.jpg

 

Това е с цел, единия светлинен лъч да е насочен към лоста за скоростите, а другия към касетофона и климатика.

Ако се вгледате по-внимателно, "рефлектора", ако мога така да го нарека, също не е стандартен. Вътрешната му форма е:

180082883.gif

Това е с цел, така да пречупи лъчите, че светлината, която пръскат да не излиза извън рамките на средната конзола.

Това са беглите ми наблюдения към момента, за амбиентното модулче.

180082393.jpg

 

И съответно изводите, които си правя, на базата на тази информация:

1. 

Ако до месец не намеря предно с амбиентно на тънка лайсна до 30лв. сам ще си го разпробия и направя, не е трудно и си има тема за това, просто сега не ми е зор, понеже шофирам основно през деня и не ми е нужно :-) , за задния не съм търсил за цени, но и там може да си го направиш сам.

Sent from my IdeaTab A3000-H using Tapatalk

 

Саморъчната направа на това модулче, и монтирането му отпред, би превърнало невероятния ефект, който създава в ДЕФЕКТ. Правилното насочване на двата светодиода може да се постигне (вярно, с доста играчка), но изрязването на светлината му бленда в домашни условия ми се струва невъзможна.

 

2. Монтирането на фабричния преден амбиент на задния плафон също ми изглежда безсмислено. той е направен, така че лъчите да се "гонят" и припокриват в средата и да не излизат от тази рамка.

 

3. Собственоръчната направа на заден амбиент е по-смислена, защото по този начин, ще може да се зададе правилен ъгъл на диодите по ширината на седалката. Но ефекта (леко-червения отенък по повърхностите), ще се забелязва при светъл салон или кожен (защото той не е мат и има свойството, да не поглъща почти на 100% светлината, както прави тъмния платнен).

 

Към момента, това са основните изводи, които аз си направих. Не твърдя, ще че съм на 100% прав. Всеки има право на свое виждане.

Редактирано от bsdnikolov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

 

Саморъчната направа на това модулче, и монтирането му отпред, би превърнало невероятния ефект, който създава в ДЕФЕКТ. Правилното насочване на двата светодиода може да се постигне (вярно, с доста играчка), но изрязването на светлината му бленда в домашни условия ми се струва невъзможна.

 

 

Колега, никъде не съм писал, че ще си слагам диодчета и ще правя цигания някаква :).Просто това модулче с двете диодчета струва 30лв., затова писах, че ако не намеря плафон до тия пари(понеже нямам зор към момента и мога да почакам, ако изпадне), ще си го направя сам, но след като си закупя съответното модулче. :zustimm:

Идеята е максимално да се придържам към оригинала, има го момента в който набито око лесно ще познае, че плафона е разпробиван, а не е оригинален, но това мен лично не ме бърка. 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

@bobitovn, поднасям най-искрените си извинения. Заблудата, че си решил изцяло да си го направиш е моя.

Редактирано от bsdnikolov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Няма за какво :), аз не се изказах напълно точно по-горе, иначе добре си го описал, за в бъдеще някой ако реши да си слага самоделка, какъв би бил крайния резултат  :zustimm:

Редактирано от bobitovn
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Реших да направя разбор на амбиента и да видя какво толкова специално има в него. Е има, убедих се.

...

 

Така, първо трябва да ти кажа, че в очите на някои хора вече има 2 "професора" в тоя форум или поне в A3 раздела (това явно е някаква дума, която трябва май(?) да се счита за обида и в превод значи "човек с образование и техн. познания, който се интересуват от замисъла, науката и изработката на всеки детайл, вместо просто да "пляска" квото му падне щото Ицо от съседния блок много ги разбира и така казал и щото някак върши работа".

До скоро до голяма степен (за някои) бях само аз :hilezh:  :hilezh:  :bia:  

Същият анализ го направих и аз преди време и стигнах до почти същите заключения!! ;)

Ето където се отличават леко моите:

  • Както си забелязал реално светодиодите са относително слаби (каквито и трябва да бъдат за приложението), а снопа светлина не е съсредоточен, а доста разпръснат. Това, което го насочва/ограничава е именно пластмасовата "бленда" пред самите диоди. За мен двата са насочени различно, не всеки към конкретна цел за осветяване, а просто за да се получи едно равномерно осветление на кокпита. Двата снопа се застъпват до голяма степен.
  • В този смисъл също мисля са идеални и за отзад, стига целият блок да е под лек ъгъл (тъй като плафона се пада точно над главите на хората) за осветява зоната точно зад предните седалки, вместо ушите на пасажерите и да не им блести в очите ако решат да се отпуснат да поспят ;) Все още ми липсва по-богат опит с моя, тъй като все още чакам по-тъмния сезон за да видя нещата на наистина тъмно, а и защото до сега съм имал честта да се возя 2 или макс. 3 пъти отзад в колата (от които само един след като модифицирах плафона отзад) ;)
  • Според мен основния риск при направи-си-сам диоди е коренната разлика в светлинния сноп като цвят, ъгъл и интензитет спрямо отпред, което би направоло тунинга доста ала "Пернишки светодиоден инжиниъринг". Разбира се обаче не е задължително да стане така, а и това е най-бюджетното решение.
Редактирано от Moonland
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 2 weeks later...

2 светодиода 3mm Red Water Clear 34°, на око, на не повече от 100 миликандела. 

 

Тъкмо се каних да пиша, че си се объркал и че диодите не са Water Clear и се загледах в снимките ти и - о, наистина при теб са!?

 

Ето диода (пак 3mm) от същия този Ambi модул при мен, купуван чисто нов от офиц. дилър преди по-малко от половин година:

 

x4hy302.jpg

 

А сега де?? Защо?

Какъв е номера на самия модул при теб ако го има изписан някъде?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

На задното капаче, има номер и производител, но не е 9 символа. Плафона, отданва е сглобен отново и ме мързи да го свалям. Но, разликата освен в типа светодиоди е и в съпротивлението. При теб е 1,47 килоома. Но това е логично, при положение, че са ползвани различни светодиоди. При теб, са използвани Diffused. Има принципни различия в ефекта, който създават. Но, за сега няма да обяснявам, кофти се пише през телефона.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Разликата в ефекта ми е ясна, точно за това ми направи впечатление, че не е clear water. По-странното е, че в определен момент явно са сменили от clear water на diffused. Силно се съмнявал някой инженер да е седнал да анализира светлинния поток на амбиентното осветление, че да прави промени в диодите, вероятно причината е в смяна на снабдител или нещо такова. 

 

Иначе тук разликата е добре видима:

 

Clear water vs. Diffused:

 

R3VnBea.jpg

 

Трудно ми е да преценя чисто на теория обаче койе е по-подходящ в това си приложение... много силно зависи и от силата. Склонен съм да мисля, че diffused с помощта на горе описаното "насочване" е по-добрия избор, но само на практика може да се прецени...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

P.s. Разликата в резисторите не е никак малка! Не мога да видя добре цветовете на твоя, но ако наистина е 2,4 kОhm спрямо 1,47 ....  

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Без да претендирам, че съм на 100% прав, мисля че, употребата на различни като тип светодиоди, не е случайно. Примерно, при осветяване на лакирани повърхности (както е при мен - лакиран махагон) с Water Clear светодиод, вълната с която се бомбандира повърхността е без примеси (чисти около 650 mm вълни, без примеси) и създава у осветявания обект, усещането, че светлината струи от него. Докато, Diffused според мен са по-подходящи за осветяване на матови, метални повърхности, като алуминии, защото по него светлината ще се поеме доста по равномерно и плътно заради примесите, създадени от "мътната" оцветена пластмаса . Трудно ми е да обясня, но в общи линии, това ми се струва най-разбираемия подход.

Редактирано от bsdnikolov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

... Само че парт-номера на плафона и съответно на амби-модула вътре по никакъв начин не е обвързан с изпълнението на останалата част от автомобила, а само с моделгодината .... ;) Никой производител не би си причинил подобно нещо заради два 3-милиметрови диода за амбиентно осветление и теорията за светопоглъщане и отражение .... дори не Бентли ;) 



Ще погледна малко по-късно дали LED-модула има различни номера и коя година е настъпила промяната... поне ще знаем кой с какви диоди е :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Парт-номерът на LED-модула е един и същ за всички модел-години и не е променян... 

Минали са по тънката линия (и с право предвид промяната) за да не го сменят, явно BOM-а в конкретния случай е по сериен номер. 

Така че очевидно няма да разберем кога е настъпила промяната... :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

8E0 919 063 A. Няма други парт номера. Но попадам на снимки и с двата вида светодиоди. Все тая. Нека да си свети и да не се вталяваме чак толкова.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 2 weeks later...

Такаа, след като съм казал А, беше редно да кажа и Б, т.е. да (си) изясня цялата мистерия около амбиентните светодиоди и едновременно с това да оптимизирам амбиентното осветление отзад.

Проведох един изчерпателен експеримент, който отговори на всичките ми въпроси категорично.

 

Стартовата позиция:

 

Заден плафон с допълнително вграден от мен оригинален Ambi LED модул 8E0 919 063 A от по-новото поколение с diffused LED (виж предходните постове в темата):

pJWAPr3.jpg

 

Сет-ъп-а на тестовата площадка:

  • Mean Well импулсен трансформатор към 12V DC
  • Конвенционален трансформатор към 13,8V DC 
  • Линеен 0 - 10 kOhm потенциометър
  • 3 различни по параметри 3mm-ови clear water LED-та (2 от тях тествани)
  • 3 различни по параметри 3mm-ови diffused LED-та (2 от тях тествани)
  • Мултиметър
  • Поялник
  • Разнообразни електро-аксесоари
  • Дремел
  • Фотоапарат и телефон с камера
  • Други

faDudyR.jpg

 

Старт:

За да може да се направи някакво по-обективно сравнение между различните конфигурации е необходимо те да бъдат тествани и то при еднакви условия. За целта създадох импровизирана "сцена" поставяйки плафона всеки път на еднакво разстояние от стена в пълен мрак, снимайки ефекта от еднакво разстояние. Ефектът е отчетен с ясното съзнание, че при запален двигател напрежението е над 12V, което означава, че интензитетът на светлината в реални условия би бил съвсем малко (почти незабележимо) по-висок.

Ето така изглеждаше светлинното "петно" при оригиналната конфигурация, с оригиналните* LED-та и оригиналния резистор от 1,47 kOhm:

5jJnrCl.jpg

 

* - За съжаление успях да увредя един от оригиналните LED-та при предходен експеримент, така че увреденият реално светеше с приблизително едва 1/4 от капацитета си. Това, което се вижда на горната снимка е ефекта главно от изрядния светодиод!

 

1. Оригиналните диоди, но със заменен резистор с потенциометър настроен на 2,5 kOhm (вляво) и 0,5 kOhm (вдясно):
8M6EGPT.jpg 76OnSjb.jpg
Личи явната разликата в интензитета спрямо оригиналните 1,47 kOhm.

 

2. Clear Water 34°, 60mcd LED-та и 2,5 kOhm (вляво) и 0,36 kOhm (вдясно):

878Fme3.jpg DTiy1yG.jpg

Вляво: Коментарът мисля е излишен :) Няма почти никой.

Вдясно: На този етап станаха ясни 2 важни извода:

- Насоката на двата светодиода в "капсулата", която ги държи - реално, макар че са разположени хоризонтално, те хвърлят светлинен сноп един над друг съсредоточавайки светлината (в случая когато са монтирани в предния плафон) върху централната конзола и скоростния лост (което потвърждава напълно извода на bsdnikolov от анализа му на стр. 1 на темата!)

- Очевиден е надостатъка на clear water светодиодите, които осветяват неравномерно и образуват ясен "ореол".

 

3. Clear Water 20°, 250mcd LED-та и 2,5 kOhm (вляво) и 0,5 kOhm (вдясно):

PMi1Kof.jpg GlipnMv.jpg

Вляво: Тук интересното е, че въпреки по-съсредоточените светодиоди (20° спрямо 34°) от пречупването на светлината се получи застъпване на "петната". Отново обаче се потвърди непригодеността на clear water LED-та за приложението. Светлината е неравномерна, ореолите личат.

Вдясно: 250-те миликандела си казват своето при намаляване на съпротивлението :birne:! Иначе същите изводи .

 

4. Diffsued 20°, 500mcd LED-та и 2,5 kOhm (вляво) и 0,5 kOhm (вдясно):

rEN3VM0.jpg 4k0idA2.jpg

Вляво: Тук нещата почнаха лека полека да отиват в правилната посока. С diffused LED-тата светлината е много по-разсеяна, макар че по някакви причини и в този случай не е особено равномерна. При 500 миликандела дори с 2,5 kOhm-а интензитетът бе приличен.

Вдясно: Направо може да се ползва за фенер :idea:

 

5. Diffsued 45°, 400mcd LED-та и 2,5 kOhm (вляво) и 0,5 kOhm (вдясно):

DPoPMNb.jpg usIqMB7.jpg

Вляво: Тук вече разбрах, че набарвам мекото полека лека ;) Очевидно обаче 2,5kOhm са твърде много.

Вдясно: "Ето това чукане чаках" - напълно равномерна светлина, без резки очертания!! При 0,5kOhm обаче може би по-интензивна от колкото е необходимо да бъде за амбиентно осветление

 

6. Същите Diffsued 45°, 400mcd LED-та и оригиналното 1,47 kOhm (вляво) и 1 kOhm (вдясно):

bUzJNwn.jpg 4sBch6T.jpg

Вляво: Струва ми се маааалко слабичко.

Вдясно: Спрямо стартовата позиция тук вече имаме подобрение, увеличен интензитет, равномерно "петно" резултат от комбинацията от двата светодиода.

 

7. За финал направих опит сменяйки захранването с 13,8V (за да се доближа до напрежението при запален двигател) и същите Diffsued 45°, 400mcd LED-та и 1 kOhm съпротивление:

s6CYguH.jpg

 

Мисля си, че оптималния баланс би бил постигнат при 0,75kOhm при тези светодиоди, но тъй като нямам наличен такъв оставих нещата с 1kOhm като оптимизирах малко и самия плафон и отворите за диодите. Ще видя на практика как изглеждат нещата - въпреки, че в колата напрежението би било малко по-високо, то не бива да се забравя и, че дори при затъмнени отзад стъкла в една кола винаги има наличие на някаква светлина отвън, т.е. не бива да се сравнява пряко с "черна стая". Ако установя, че има още малко какво да се желае ще сменя в последствие на 0,75kOhm :)

 

Ето и сравнителна снимка на новият светодиод спрямо оригиналния:

gvBmu7f.jpg

Изводи:

 

- Потвърди се категорично заключението и на bsdnikolov в началото на темата, че диодите са насочени умело по начин, при който да осветяват централната конзола на кокпита и зоната около скоростния лост и ръчната, когато този модул е вграден в предния плафон (каквото е и приложението му). За заден плафон това може да бъде и предимство и недостатък в зависимост от целта. Аз смятам, че именно средната зона на седалката и пред нея е хубаво да бъде осветена с амби, вместо главите на хората директно отгоре (приемайки, че рядко се возят 5 човека в колата за да седи някой и в средата).

- Очевидна е причината в даден момент производителят на амби-модула да премине от clear water LED-та към diffused (както е коментирано в предните постове). Clear water са негодни за амбиентно осветление, светлината е силно неравномерна, ореолите личат ясно.

- Противно на преценката на bsdnikolov, от горните експерименти може да се заключи, че оригиналните clear water LED-та са далеч над 100 миликандела, вероятно 250-300 миликандела! Оригиналните diffused LED-та пък са 400-500 миликандела.

- Изборът на правилен светодиод и съпротивление за дадено приложение е ключов! Пляскането просто на "някакво" LED с цел осветяване и "някакъв" резистор е халтура. За това и покупка на собственоръчно направено от друг амбиентно осветление е неразумно ако човек държи на детайлите и естетиката.

- Имах твърде много свободно време днес.  :grin:

 

Надявам се информацията да бъде полезна на някой.

Благодаря на bsdnikolov за ценните идеи, които ми даде във връзка с този експеримент!

Редактирано от Moonland
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Мисля, че темата е време да се развие по логичния си път. Основната идея за създаването и бе, ако някой колега желае и има смелостта да надгради фабричния си плафон. Плафона е вече при мен и колегата Ivelin88 прие предизвикателство да го монтира на неговата кола. Сега е време и аз да дам максималната информация, та всичко да мине по мед и масло.

 

Преминаване от:

180190791.jpg

 

Към:

180190793.jpg

 

180190792.jpg

 

Ще започна с wiring диаграмата при 8Р==>2006, където тази екстра се вгражда фабрично (ако греша, сигурен съм че Moonland ще ме поправи). Предварително се извинявам за лошото оцветяване, но с мишката, толкова си мога. Идеята е, че тя представя принципното свързване на плафона, към електрическата инсталация на колата.

180190058.jpg

 

Както ще забележите, задния плафон, се захранва от 4 пинова букса.

Пин 1 - Постоянен минус /кафяв кабел/

Пин 2 - Постоянен плюс /червено-бял кабел/

Пин 3 - Плюс при габарити /сиво-син кабел/

Пин 4 - Управляващ минус /кафяво-бял кабел/

180190789.jpg

 

Докато, при 8Р <==2006, wiring диаграмата е друга (като при нея, фабрично не се поставя плафона със секциите за четене), а именно:

180190799.gif

и както може да се забележи, буксата използва само два пина (пин 2 и пин 4). А те са:

Пин 2: Постоянен плюс /червено-бял кабел/

Пин 4: Управляващ минус /кафяво-бял кабел/

180190797.gif

 

И така, за да бъде възможно, новия плафон да се ползва пълноценно, е необходимо да се захранят и другите два пина. Това е възможно, чрез взимане на сигнал от предния плафон (а как ще се прекарат кабелите, ще сподели колегата Ivelin88, като го направи). 

Най-правилния и логичен начин според мен е, чрез кримпването на по два допълнителни пина (според мен са стандарт miniISO, но колегата Moonland е доста по в час с това и ще потвърди или ще ме поправи) и поставянето им в понове 8 (за плюс при габарит) и 12 (за постоянна маса) в предния плафон и в задния поставянето им в пинове 3 (за плюс при габарит) и 1 (за постоянна маса).

180190802.jpg

 

Ето и wiring диаграмата, както я виждам аз за най-правилна, при свързването на плафона.

1. Пин 8 от предния плафон, се свързва с пин 3 в задния плафон.

2. Пин 12 от предния плафон, се свързва с пин 1 в задния плафон.

180190801.gif

 

Разбира се, може да се избегне поставянето на нови пинове в буксата на предния плафон, но при цена от 60 стотинки на пин (ако наистина са miniISO), нека да бъде като фабрик. Ако все пак подходите към този метод, ето и от къде ще вземете сигналите.

От пин 2  - плюс при габарити /сиво-син кабел/,

и от Пин 6 - постоянен минус /кафяв кабел/.

180190786.jpg

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
  • Потребители разглеждащи страницата   0 потребители

    • Няма регистрирани потребители разглеждащи тази тема.
×
×
  • Create New...