Jump to content

Устройство на бензинови помпи PIERBURG 895 906 091F и BOSCH 0580 254 040. Причини за отказ.


Цанчо

Recommended Posts

Устройство на бензинови помпи PIERBURG 895 906 091F и BOSCH 0580 254 040

Причини за отказ.

Здравейте. Вече имам по една изгоряла помпа и от двата модела и реших да им направя дисекция за да разбера какви са причините за отказ. И двете помпи се поставят на моделите на АУДИ с т.нар "механична инжекция": K/KE-Jetronic, KE-Mortonic. При тези системи работното налягане е 6.5 атм, това обяснява по-високата цена на помпите. Техническите параметри на двете помпи са следните:

PIERBURG: Системно налягане 6.5 bar, дебит 110 l/h

BOSCH: Системно налягане 6.5 bar, дебит 300 l/h

Помпата BOSCH има доста по-голям дебит, тя е от най-мощните помпи които се произвеждат от фирмата, може да осигури гориво за 600-700 конски сили. Произвежда се във вариант потопяема и външна. Равностойна е по параметри на известната помпа Walbro 255LPH.

Устройството на горивните помпи най-общо е следното:

1. Електромотор – състои се от ротор, статор, четки. Предназначението му е да върти помпата.

2. Помпеща секция – това е частта от помпата която повишава налягането на горивото. Има различни конструкции, най-разпространените биват 3 вида: роторна, зъбна и центробежна.

roller.JPG

a)

gear.JPG

б)

centrifugal.JPG

в)

фиг.1. Видове помпи: a) ролкова, б) зъбна, в) центробежна.

Помпата BOSCH 0580 254 040 спада към първия вид, PIERBURG 895 906 091F е каскадна помпа, комбинация от вторите 2 вида – центробежна помпа подава горивото на зъбна помпа.

Третия вид-центробежна помпа е най често срещаната конструкция на горивна помпа при автомобилите с моноинжекционни сиситеми, ел.управляеми имжектори, MPI и др. с работно налягане около 3bar.

3. Предпазен клапан – ако системата не може да поеме подаваното гориво или се покачи налягането или при авария /запушване/ излишното гориво изтича през този клапан.

4. Възвратен клапан – неговото предназначение е да предпазва изпомпеното гориво в тръбопровода да не се връща обратно. По този начин системата остава под налягане дори когато помпата не работи.

BOSCH.JPG

фиг 2. Бензинова помпа Bosch. 1.предпазен клапан, 2.ролкова помпа, 3.ротор на електромотора, 4.магнити, 5.колектор, 6.четки, 7.обратен клапан, 8."уши" на ротора.

E3TDrawing.jpg

фиг 3. Бензинова помпа Pierburg. 1.входяща цедка, 2.зъбна помпа, 3.захранващи клеми, 4.предпазен клапан, 5.ротор на електромотора, 6.възвратен клапан

А сега по същество към практическата част. Първа е помпата Pierburg. Със здрава отверка се развалцова горният ръб на помпата. Изважда се вътрешността от кожуха, като се натиска долната капачка навътре. Ще кажа предварително причината поради която е спряла помпата, за да знаете какво да гледате по снимките: Колекторът на ротора се е изпилил до край. В следствие на което електродвигателя спира. Интересно че в четките има още много живот?

Частите на снимката са подредени по реда в който са извадени.

PIERBURG1.jpg

Това е статора на електромотора с 2 постоянни магнита.

PIERBURG2.jpg

Горната капачка с двете четки.

PIERBURG3.jpg

Тук се вижда износения ротор. Четките са направили канал дълбок около 1.5-2мм.PIERBURG4.jpg

PIERBURG5.jpg

PIERBURG6.jpg

Това е зъбната помпа разглобена. Зъбните колела стоят вътре в корпуса, отгоре е медната шайба. Всичко това се държи от пружинната тел. В дъното на корпуса се вижда една съчма, под нея има пружинка-това е предпазния клапан.

PIERBURG7.JPG

Зъбчатките от близо. Тази помпа е от моята кола. Ако е оригиналната означава че се е предала след 17 години живот и незнаен брой километри. Следи от износване по повърхността на зъбчатките-никакви.

PIERBURG8.JPG

В трите канала на вътрешното колело влизат 3 пластмасови щифта на ротора, посредством които става задвижването на вътрешното зъбно колело…

PIERBURG9.JPG

…валът на ротора продължава до дъното и върти перката на центробежната помпа. Най-отдолу се намира капачката с входящата цедка. В дясно от цедката се вижда малък отвор-през него изтича горивото от предпазния клапан.PIERBURG10.jpg

Помпа Bosch. Причина за отказ – Задрали ролки в корпуса, в следствие на което се счупват двете уши на ротора. Електромотора е 100% здрав и продължава да върти. Тази помпа съм я взел от автоморга и я карах една година преди да спре. Нейният живот както и километри е незнаен, но и тя не е на по-малко от 15 години. През цялото време виеше "на умирачка" и накрая се предаде. 5-те ролки са задрали в корпуса, като на места има сериозно изпиляване. Съвсем леко си личи някакво синьо покритие по корпуса, вероятно пластмасово за намаляване на триенето и шума, но и то се е изпилило. Разглобяването на помпата става по същия начин-развалцова се горният ръб на кожуха:

Частите са подредени в реда на изваждане: капачка, кожух, статор с магнити, ротор, помпеща секция и едно уплътнение.BOSCH1.jpg

BOSCH2.jpg

Горната капачка с четките-някой Ханс е драснал 2 черти с маркер вероятно защото е преминала куолити контрол :)BOSCH3.JPG

Помпещата секция /вече с развити винтове/:BOSCH4.jpg

Поглед отвътре. Едната ролка се загуби някъде по време на разглобяването. В двата прореза влизат двата пластмасови щифта на ротора, чрез който става задвижването.BOSCH5.jpg

Тук се вижда колко са нащърбени ролките от триенето.BOSCH6.jpg

Поглед на страничната гривна. Ясно си личи колко са търкали ролките. Виждат се и остатъците от пластмасовото покритие /синьо/.BOSCH7.jpg

Ето го и злополучният ротор с двата откъртени щифта. Личи си че доста са се усуквали докато се откъснат.BOSCH9.jpg

BOSCH10.jpg

Изводи:

И двете помпи са на много години и много километри. Предполагаем живот средно около 300000 км. Помпата Bosch е с доста по-елементарна конструкция. Всичките компоненти са по-масивни. Може би е трябвало да се използват по-качествени материали за ролките и гривната. Колектора и четките са в перфектно състояние, въпреки възрастта на помпата-може би таза помпа работи на по-ниски обороти? Високите обороти или замърсено гориво са причините са изтрития колектор на Pierburg-a? И двете помпи бяха идеално чисто без налепи отвътре. Помпещата секция на Pierburg-a е много добре замислена-не издава никакъв шум, помпата както си работеше безшумно един ден спря. Докато Bosch-ът дълго време напомняше че му идва края. В един идеален свят перфектната помпа ще бъде с мотор Bosch и помпеща част тип Pierburg.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 4 years later...

Здравейте. Купих си Pierburg като мислех че моята е такава (по спомен действах) а се оказа че е Bosch. Има ли разлика за двигателя който е 90 коня? Има ли възможност за ремонт на помпите? Благодаря!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Скъпи, скъпи, колко да са скъпи, щом имат предполагаем живот (оригиналните) около 300 000 км, и 300 лв да струва, това е без пари - 1 лев на 1000 км. Скъпо ли е?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

1 лев на 1000 км. Скъпо ли е?

За мен не,опатка ли ми помпата,купувам си нова веднага.Единственото нещо е,че не зная кога и къде ще изгори?

 

п.с.Коко,станахме трима археолози. :hilezh:

Редактирано от veselin velchev
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Да, прав си, трябва да се отвори, да се види състоянието, иначе трябва да си караш една в багажника.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
  • Потребители разглеждащи страницата   0 потребители

    • Няма регистрирани потребители разглеждащи тази тема.
×
×
  • Create New...