Jump to content

Какво означават някои съкращения


Inkozi

Recommended Posts

Често срещам по форума различни съкращения, които не са ми много ясни. Заради това правя ето тази тема в която нека съберем информация за това, кое какво е и какво означава.

Информацията е взета от украинския Audi сайт. Докато превеждах понаучих доста неща. Дано да са полезни. :bia::bia::bia:

QUATTRO - Фирмената особеност на автомобилите с марка Audi

Система за пълно и постоянно предаване на въртящ момент към четирите колела. Задвижващата сила се разпределя автоматично на всяко едно от колелата. Това обезпечава високи динамични характеристики на автомобила, добро и стабилно поведение при ускоряване, стабилност при рязък старт и отлична управляемост. Също така добра странична устойчивост при маневри за задминаване и при завои с висока скорост.

ABS (Antiblock Brake System) - Антиблокировъчна система на спирачките

Принципът на действие е основан на това, че най-ефективното спиране и най-краткия спирачен път, за конкретни пътни условия, ще се постигнат тогава, когато всяко едно отделно колело на автомобила се намира на границата на блокиране, но все още частично се върти.

Тази система предпазва от поднасяне и завъртане автомобила дори, когато колелата от едната страна спират в кал или сняг, а колелата от другата страна са на сух асфалт.

Признак за сработване на системата се явява вибрацията в спирачния педал при натискане. Важно е да се знае, че в такава ситуация педала не бива да бъде отпускан.

Работата на системата се обезпечава от електроника с помоща на специални датчици, който определят момента на блокиране и подават команда на изпълняващия механизъм за намаляване на спирачното усилие на заблокирващото се колело. Всяко колело спира индивидуално, а електрониката с помоща на много параметри оценява състоянието на автомобила в реално време.

EBV - Електронно разпределение на спирачните усилия

Това е устройство влизащо в състава на ABS пето поколение. Контролира поведението на всички колела едно спрямо друго и с помоща на електроника регулира приложеното спирачно усилие в съответствие със степента на натиск върху спирачния педал и със степента на натовареност на автомобила.

Tiptronic - "ителигентна" автоматична скоростна кутия, предоставяща избор между автоматично и ръчно превключване на предавките

ESP (Electronic Stability Programm) - Електронна програма за стабилизиране

ESP сработва в опасни ситуации, когато е възможен или вече частично е загубен контрола над автомобила. По пътя на моментно, принудително спиране на всяко едно колело, системата се старае да стабилизира движението.

Една примерна ситуация: При доста висока скорост при преминаване през десен завой предните колела занасят и излизат от зададената траектория на завиване по посока на действие на инерционните сили, по радиус който е по-голям от зададения радиус на завиване. ESP в този случай задържа задното дясно колело вървящо по вътрешния радиус на завоя, давайки на автомобила по-голяма маневреност и връщайки автомобила в кривата на завоя. Едновременно със задържането на колелата ESP намалява оборотите на двигателя. Ако при излизане от завоя се появи занасяне на задната част на автомобила, ESP активизира спирачния механизъм на предното ляво колело, като се появява момент на задържане действащ срещу страничното занасяне на автомобила. Когато се получи занасяне на всички четири колела, ESP самостоятелно решава кои спирачни механизми в кой момент да сработят.

Времето за реакция на ESP е около 20 миллисекунди. Системата работи при всички скорости и при всякакви режими на движение. Тя се явява една от най-ефективните от гледна точка на безопасността на движение. Способна е да компенсира грешки на водача при управление, с изключение на силно занасяне на автомобила, когато контрола над него вече е загубен.

Безусловно ESP e високоефективна система, въпреки че и за нея съществуват ограничения, причина за които са законите на физиката, чието изменение не е подвластно дори на електрониката.

EBS (Electronic Braking System) - Електронна спирачно системаСпирачния педал при системата EBS няма механическа връзка със самата спирателна система. След неговото натискане към системата се подава електричен сигнал, който се подава към блока за управление. След анализа на информацията от различните датчици (за натоварване, ускорение, ъгъл на разположение на волана), eлектронната система сама определя и подава команда към изпълнителния механизъм регулиращ налягането в спирачната система.

EDS (Elektronische Differential Spree) - Електронна блокировка на диференциала

Тази система работи при скорости от 0 до 40 км/ч. При забуксуване на едно от водещите колела, системата автоматично блокира диференциала преразпределяйки предаването на по-голям въртящ момент към колелата имащи по-добро сцепление с пътната настилка.

ASR (Anti-Slip Regulation) - Противобуксуваща система

Работи заедно със системата ABS. В момента, в който колесните датчици регистрират буксуване, противобуксуващата система намалява усилието подавано към колелата, посредством намаляване оборотите на двигателя, а в някой случаи се и задейства спирачната система за да се спре буксуването на колелото (даденото колело или всичките четири). В този режим, електрониката обезпечава максимално възможното ускорение на автомобила при конкретното пътна настилка. В определен смисъл ASR е система имаща обратното деиствине спрямо ABS системата.

APS (Acoustic Parking System) - Ултразвуков датчик за разстояниеУстройство позволяващо точно паркиране, влизане в гараж, маневриране в притеснени условия, намаляващо риска от нежелано съприкосновение с автомобила.

В задната и в предната брони се монтират по два специални датчика, които излъчват и приемат ултразвукови вълни, които с точност до сантиметър определат разстоянието до най-близкия възможен обект или препятсвие. При опасна близост сработват звуковата и светлинната сигнализации свързани с тези датчици.

Устройството има възможност да бъде деактивирано по желание на водача.

Servotronic

Кормилно устройство, автоматично регулиращо хода на волана и степента на усилие необходими за управление на автомобила в зависимост от скоростта на движение.

Sideguard - Страничен Еърбек

Надуваема възглавница за защита на главата и на раменния пояс на водача и на пътниците на предната и задната седалки от страничен удар. Отваря се мигновенно при удар. Съвместно с носещите греди от вътрешната страна на вратите, обезпечава висока степен на защита от най-опасния вид стълкновение с автомобил - страничното.

FIS - Информационна система с дисплей

Дава информация за определянето на автоматичния контрол на настройката на честотите на вградения радиокасетофон. Има настройки за два регулируеми прага на сигнализация при достигане на определена скорост и температура. Включва бордови компютър и информация за избраната предавка, при използване на скоростна кутия оборудвана с типтроник. Дава информация за отворена врата или багажник. Индикира за нивото на маслото и горивото, както и друга информация в зависимост от възможностите на системата.

EDC - Електронна регулировка на дизела

Електронно устройство монтиращо се при дизеловите двигатели TDI. Работи аналогично на инжекционната система при бензиновите двигатели. Всяка дюза се управлява с помоща на процесор, който получава информация за работата на двигателя, скоростта на движение на автомобила, температурата и химическия състав на отработените газове, положение на дроселовите клапи за подаване на въздух, параметрите на работа на турбокомпресора и много други параметри посредством помощна на специални датчици.

Тази информация се обработва от зададена програма в реално време и на тази база се взима решение коя дюза, в кой момент, колко гориво да подаде.

Това обезпечава висока икономичност е оптимална работа на двигателя като цяло.

TDI - Дизелов двигател със система за непосредствено впръскване на горивото.

Този тип двигател е много надежден, дълготраен и екологично чист. Конструиран е посредством използването на елементи от високи технологии.

Принципът на действие се състои в следното: Горивото се подава към дюзите посредством електронна система (EDC), която управлява всяка една дюза самостоятелно. Тази система на подаване на горивото позволява пълно управление и контрол на изгарянето на горивото в цилиндрите на двигателя. Също така отстранява много от "болежките" на традиционните дизели,

като силния шум от двигателя, ниската икономичност, високото ниво на токсични вещества в отработените газове.

Благодарение на тази технология, върху която Audi работят от 1976 година, двигателя 1,9 TDI с 81 kW (110 hp), монтиран на Ауди А6 изразходва около 4.6л дизелово гориво на 100км. При вместимост на резервоара 70литра се достига до невероятните 1500км преход!

TDI двигателите се отличават също така с много добри динамични характеристики. Въртящ момент 235Нм за 1.9TDI и 310Нм за 2.5TDI осигуряват автомобилите с много добри ускорителни характеристики при не големи обороти на коляновия вал (започвайки от 1500 об/мин)

ASF- Audi Space Frame - Конструктивна (пасивна) система за защита при удар

Представлява сама по себе си корава алуминиева рамка разположена във вътрешността на купето и защитаваща автомобилния салон от деформации и значително съкращаване на обема му даже при силни странични удари.

Тази рамка има строго определени деформационни зони и при разрушителни натоварвания дава възможност за преразпределяне на натоварването и отвеждане на енергията на удара посредством контролирани деформации. По този начин се запазва в голяма степен сигурността и безопасността на водача и на пасажерите.

"ISOFIX" - Система за монтиране на детска седалка

Will be continued ...

Редактирано от Inkozi
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Виж тази тема, може да си допълниш оттам нещо

Съкращения

предлагам ти само за с-ми монтирани на ауди да пишеш, другите за какво са ни :bia:

Редактирано от verter
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

пифче, аз това намерих преди време

Multitronic.jpg

Multitronic е безстепенна автоматична скоростна кутия патентована от Audi. Способна е да предава изключително висок въртящ момент безпроблемно. Новата автоматична скоростна кутия е способна да ускорява по-бързо дори от механичната такава! Разходът на гориво е по-нисък с около 0.3л спрямо този при стандартаната механична скоростна кутия.

Знам, че ауди разработиха тази кутия най вече заради новото си поколение дизелови двигатели, чийто въртящ момент достига и дори наддхвърля 500Нм

Това е страхотна сила, и трябва нещо да може да я понесе и предаде на Кватро системата

Редактирано от verter
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

verter :)

Обаче Nasti писа че ако си търсим кола трябва задължително да е без мултитроник защото се развалял много по често от типтороника и не се отремонтирвал, а нов бил към 17000 лв. при връщане на стария , затова се поинтересувах за мултитроника. Нищо не се знае може и ние след някоя друга година да се качим на тези космически кораби... та да сме подготвени, да не сме неуки. ;)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 2 weeks later...

Low Range

Многостепенен предавателен механизъм, който увеличава общото предавателно число до фактора 1,54, като в това време значително се понижава предавката - намалява се скоростта, но се увеличава тягата.

Тази система може да бъде включена в движение до скорост 30км/ч с натискане на бутон. Превключването може да бъде извършено само при освободено сцепление на скоростната кутия. Ако водача ускори над 50км/ч прозвучава предупредителен сигнал, а при 70км/ч в режим на понижено предаване сработва ограничителя на скоростта.

Най-лесно се илюстрира това действие, като направим сравнение със скорост на движение на първа предавка с включен и изключен Low Range при 1000об/мин:

7,6 км/ч без допълнителен предавателен механизъм

4,9 км/ч с включен Low Range.

Тази допълнителна възможност позволява на водача много точно да дозира максималният въртящ момент при ниска скорост. Това обезпечава необходимата тяга при неравен или хлъзгав терен, а така също и при екстремен наклон на пътя.

Също така Low Range помага при маневриране върху мека повърхност, увеличава спирателното действие на двигателя и облекчава буксирното теглене на тежки товари.

Audi logbook

Възможност за електронен запис за отчет на работата на шофьора. Това е първата система в света от такъв род. Монтира се още в завода съвместно с навигационната система на автомобила. Снабдена с данните от навигационната система на Ауди, logbook автоматично записва данните за началната и крайната точка и пропътуваното време в специално запомнящо устройство. Това дава възможност да се следи времеразхода и работата на автомобила при изминаването на еднакви маршрути посредством съпоставка с предишни записи.

Brake assistant - система за авариино спиране

За повишаване на безопасността във всички модели АудиА6 вече постоянно присъства допълнителната хидравлична системва brake assistant. Тя е включена в серииното оборудване и е интегрираня с ESP.

Задачата на тази система е в повишаването на усилието в спирачната система при авариино спиране. Електрониката на хидравличния brake assistant разпознава дали е протекъл процес на авариино спиране според скоростта на движение на педала и натоварването върху него. В случай на авариино спиране ситемата автоматично увеличава значително налягането в спирачната система за период от милисекунди. С това се намалява се времето за сработване на спирачките на автомобила в ситуации когато, всичко се решава на мига.

MMI - мултимедиен интерфейс

По замисъла си представлява нова концепция за комуникационен автомобилен интерфейс. Посредством MMI могат да се ползват всички средства за масова информация, развлекателни програми за радио и видео, DVD, а така също автомобилни мобилни телефони, информационни системи и Интернет.

При тази система всичко става в пряко натискане на бутони. Избора между отделните компоненти става чрез въртеливо превключване на бутон на отделни позиции. Информацията се подава на монитор над блока за управление, който се намира в полезрението на шофьора. На волана на автомобила са разположени бутони за управление на телефона и касетофона.

С това електронните иновации и комфорта на управление не спират. Аудитата от ново поколение притежават система за разпознаване на водача. Водачите с право на достъп се определят авмтоматично чрез сигнала подаван от ключа за запалване. Стартирането на двигатела също така става само след коректна идентификация на водача. Чрез сканиране на пръстов отпечатък системата, ако е разпознала "своя" собственик, автоматично настройва всички позиции, избрани по време на последната експлоатация на автомобила - положение на седалките, настройки на климатика, конфигурация на MMI др.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Multitronic - безстепенна скоростна кутия

Системата Multitronic, превъзхожда със своите качества стъпковата автоматична скоростна кутия и механично превключващата се скоростна кутия. Тази още наречена "вариаторна" трансмисия работи много по-"комфортно" в сравнение с известните скоростни кутии, тъй като смяната на предавките става постепенно и практически неусетно.

Идеята за безстепенната скоростна кутия не е нова, но създавайки тази трансмисия инженерите от Инглощадт поставят традиционната конструкция на скоростната кутия под съществена "ревизия".

Преди всичко задвижващия ремък е заменен със специална верига. Тя се сътои от 1025 пластинк, съединени със 75 штифта. На всеки щифт са насадени по 27 пластини, 13 от които са от едната страна и 14 от другата.

Тази замяна позволява предаването на големи въртящи моменти при едни и същи размери на валовете. Дори, даже тези 280Нм, които дава 2,8литровия V-образен "шестак" на Audi A6, за тази верига са далеч от нейните граници на възможности.

Освен това, пластинената верига, създадена с участието на фирмата Luk, се оказва много гъвкава, което дава възможност за съществено намаляване на минималните радиуси на предавателните валове. Същевременно позволява разширение на диапазона за изменяне на предавателните числа на трансмисията. Ако в обичайната "механична кутия" тези числа се намират в рамките от 0,7 до 5,0, то в новата конструкция те са от 2,1 до 12,7.

Самата верига е изготвена от високоякостна стомана и притежава огромна износоустойчивост. Според резултатите от тестове, направени в завода в Инглощадт износването на щифтовете на веригата през цялото време на ескплоатация на автомобила е от 0,1 до 0,2мм. Поради този факт подмяната на тази верига в периода на експлоатация не е необходима.

Още една тънкост: Multitronic притежава свойството да противодейства на евентуално приплъзване на предавателната верига. За това помагат специални полувалове и чуствителен елемент наречен датчик за тяга. Той практически мигновенно разпознава признаците за начало на буксуване на веригата и подава команда за увеличение на усилието на опън в контура посредством опънните полувалове. Необходимост от подобно действие принципно възниква при интензивно ускорение, когато от двигателя към колелата е необходимо да се предаде максимален въртящ момент или в случаи на рязък преход от различни по сцепление настилки. Непример когато колелата пробоксуват върху лед или сняг или кал, точно в момента когато стъпват на чист асфалт.

Управлението на трансмисията Multitronic е отдадено изцяло на "интелигентна" програма заложена в електронния "мозък" на автомобила. Ако зад волана се окаже любител на механичните трансмисии програмата може да му предложи предварително въведен режим на "6 степенна предавателна кутия". За превключване може да се ползва позиционен лост, както в Tiptronic, или посредством бутон на волана.

Още една особеност на трансмисията Multitronic се състои в това, че "свързващото" звено между двитателя и скоростната кутия се явява не обикновенния хидротрансформатор, а многодисково "мокро" сцепление. Така конструкторите на Ауди са изключили хидравличните загуби на енергия и са подобрили динамическите показатели на автомобила, осъвместявайки

плавността на хода на лимузина със спортната "рязкост" на рали машините.

Позиционирането на избирателния лост в позиция "D" и последващото натискане на педала на газта предизвиква скок в оборотите на двигателя до 4500 и съответно стремително набиране на скорост. И всичко това преминава толкова незабележимо и плавно, че докато се огледа човек и отчета на спидометъра е достигнал до максимума си.

При сравнението на трансмисиите монтирани на Ауди с едни и същи двигатели, Multitronic изпреварва "механиката" и нашумелия "автомат" Tiptronic по икономичност. "Вариаторната" A6 при изпитания по метода MVEG за 100 км пробег дава разход общо 9,7л бензин, което е с 0,2 л по-малко, от колкото в случая с механична скоростна кутия. Този разход на гориво се постига при работа на трансмисията в икономичен режим, когато оборотите на двигателя не превишават 1500 об/мин, а скоростта на автомобила се колебае около 100 км/ч.

Отсъствието на обичайните скокове при превключването на предавките и доброто набиране на скорост, в много хора предизвиква удивление и лек шок, но най-осезаемото е мигновенната реакция на Multitronic при натискане на педала на газта.

От мене, толкова. Надявам се да съм полезен. :(

Редактирано от Inkozi
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 2 weeks later...

Tiptronic - "ителигентна" автоматична скоростна кутия, предоставяща избор между автоматично и ръчно превключване на предавките

Системата "tiptronic" притежава пет степени на предавки, работи rзключително меко и без резки скокове. В автоматичен режим кутията работи като обикновена автоматична с допълнителното устройство DSP. В режим на ръчно превключване скоростния лост се привежда в позиция "+" или "-", след което е достатъчно прилагането на кратковременен натиск към страната + или - за да се превключи съответно на по-висока или по-ниска предавка. По този начин превключването на предавките става удобно и ефективно, без да се

използва съединителя и да се получават извести загуби на двигателна сила. За още по-голямо удобство превключването на предавките може да бъде изнесено на волана под формата на бутони натискащи се само с палец без да се сваля ръката към скоростния лост. Това повишава безопасността по време на шофиране, давайки възможност на водача да остане концентриран върху пътната обстановка при натоварен трафик и/или движение с висока скорост.

Ново: tiptronic със спортна програма

Всички quattro версии на А6, а така и модела 2.5 V6 TDI / 132кW от май 2001 година се продават с петстепеннен спортен tiptronic. Новото е допълнителната спортна програма за превключване. Посредством нея шофьора има възможност да използва по-ефективно цялата динамична мощ на двигателя си и безопасно да достига зоната на високите обороти.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 5 weeks later...

Tiptronic-а е вече 6 скоростен :puppy_dog_eyes:

Спортната програма се казва DSP и не е стандартна за всички модели. Основната далавера е, че задържа предавката на която сте в момента без да качва една нагоре (както би постъпил в нормален режим).

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

ADS - Adaptive Dämfung System

С две думи колата разполага с въздушно окачване, което може освен ръчно, така и автоматично да бъде регулирано. Примерно когато има неравности по пътя амонтисьорите омекват и клиренса се увеличава. Обраното когато развивате висока скорост по магистралата амонтисьорите се втърдяват и клирънса бива намален до минимум.

AUC - Automatische Umluft Control

Umluft е на немски опцията за въртене на въздуха само в купето, без да черпи въздух от вън - цирклуация демек. Тази опция се предлага още в А6 С5 и представлява датчик във входната тръба, който следи дали въздухът, който влиза в купето е достатъчно чист и ако усети, че не е превклчва да цирклулира само този, който е в купето. Примерно когато минавате през дълъг тунел.

До сега всички коли, които съм виждал с тази екстра имат допълнително копче на конзолата за активирането й, точно до така известното ни копче за ръчно активиране на циркулацията. Демек имате два еднакви бутона, но на единият има буквата "А" за да сигнализира, че е за тази автоматична система.

CVT - Continously Variable Transmission

Така се нарича на Мерцедес Мултитроник-а. Работи на абсолютно същият принцип, но ако не се лъжа по-малко се чупи + че го предлагат дори и на А-Класа :(

Всъщност принципно така е правилно да се нарича тази система, а това как съответните марки си я кръщават за себе си е отделна тема.

VANOS - Variable Nockenwelle Steuerung

Тъкмо като си мислех, че знам толко' мноо' попаднах на една тема в БМВ форума за колянови валове и се убедих, че всъщност баш грам нищо не знам .... alx разбира се я беше написал. До колкото мога да си спомня, че ме мързи да я търся и да я чета на ново, беше че при високите обороти е по-далавера когато клапаните влизат по навътре в главата за да се улесни излизането на изгорелите газове и съответно влизането на въздуха. Да де, но ако направим вал, който да върши тази работа ще нарушим доста голяма час от останалата работа на двигателя в по-ниските обороти. Та докато се чудим къде е компромиса хората на Хонда са измислили въпросната VANOS система. Без много да се впускам в обяснения и да ме усетите колко малко съм открехнат ще кажа само следното: самият разпределителен вал е "плаващ", не е строго фиксиран. Според оборотите един механизъм го мести нагоре и надолу към клапаните и съответно по този начин вала ги натиска повече или по-малко. :( Резултата както повечето предполагам са се сетили е, че при високи обороти все едно сме със спортни валове и нещата са доста оптимизирани, а при ниски и средни обороти вала е разположен отново на верното място.

Друго важно, за да не стане евентуално объркване: системата е измислена от Хонда, но в момента патента е платен от всички по-големи фирми за да могат и те да го ползват. БМВ, Порше, Сааб и много други. Ето как се казва при някои други: VVT, VVT-i, VTEC.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Първите поколения на VANOS не местят разпределителните валове нагоре-надолу, а само ги завъртат спрямо задвижващите колела и така клапаните отварят по-рано, с което също се подобрява въртящия момент. А последните бензинови двигатели на БМВ изобщо нямат дроселова клапа, а количеството на горивната смес се регулира изцяло от въпросните системи за променливо газоразпределение.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Guest
Темата е заключена и Вие нямате право да коментирате в нея.
  • Потребители разглеждащи страницата   0 потребители

    • Няма регистрирани потребители разглеждащи тази тема.
×
×
  • Create New...