Jump to content

Разходомер на гориво за Audi 80


Recommended Posts

От доста време се канех да реализирам една моя идея за прецизен разходомер на горивото на B4-ката. Най-накрая тя вече е факт. Ще попитате защо не си инсталирам направо ауточек с борд комп - по две причини. Първо - не обичам да правя необратими или труднообратими интервенции по колата си и второ - цената на борд компа заедно с лостчето не е за пренебрегване. За сравнение цената на компонентите на разходомера не надхвърля 25 лв.

Какво представлява въпросният разходомер:

Дисплеят е цифров волтметър с червена LED индикация монтиран в средната решетка на парното на централната конзола. Сигнал се взема от жълтия кабел, изведен на черна букса, намираща се до блока с допълнителните релета. На снимката мястото е оградено с червено кръгче. За да може да бъде използван, сигналът трябва да бъде обработен и усилен, което се постига с подходящ адаптер, показан на последната снимка. Схемата му не е много сложна, ще я приложа в един PDF документ заедно със всичките материали, необходими за изработката на разходомера.

post-37412-0-83320300-1313070042_thumb.j

post-37412-0-56890600-1313070153_thumb.j

post-37412-0-24802600-1313070171_thumb.j

post-37412-0-05707500-1313070788_thumb.j

post-37412-0-06508300-1313071535_thumb.j

Редактирано от Костадинов
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Браво колега. Ще очаквам с интерес схемата. А жълтия кабел ще кажеш ли всъщност като какъв се явява в схемата. И до колко реални са показанията на уреда? :zustimm:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Сигналът от дебитомера ли е? Какво показва волтмера? Литра/час?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Най-напред да уточня, че двигателя е ADA (пълна инжекция, ЕКУ Hitachi MPI, 101HP).

Жълтия кабел е фабрично изведен и е част от оригиналната електроинсталация на колата. Това е кабелът, от който фабричният борд комп (ако е инсталиран на колата) взима информация за разхода на гориво. В началото се заблудих, че сигналът е аналогов, защото при измерване с обикновен мултицет показанията бяха в рамките от 0.1V при работа на празен ход, до 2.5V при пълно натоварване.

От различни теми във форума разбрах, че при Б4ките с фабричен борд комп максимално отчетената стойност на моментния разход е около 50 l/100km. Следователно за да бъдат показанията на дисплея в размерност l/100km трябваше да направя адаптер, който да усилва сигнала 20 пъти. За мое учудване, въпреки предварителната тарировка и тестване с различни напрежения, адаптера не работеше добре след монтиране в автомобила. Това ме накара да обърна повече внимание на този сигнал и се оказа, че той е със широчинно-импулсна модулация, като честотата на импулсите е пропорционална на честотата на въртене на двигателя, а широчината им съответства на натоварването. На празен ход (900min-1) честотата на импулсите е 30Hz при duty cycle 1%, а при 6000min-1 честотата на импулсите е 200Hz и duty cycle 10%. Така че за да работи добре адаптера, сигнала трябваше предварително да бъде преобразуван в аналогов, а след това усилен. Направих корекциите в адаптера и той заработи отлично. Самата тарировка може да се извърши чрез промяна на коефициента на усилване на сигнала на адаптера (посредством прецизен многооборотен потенциометър). Достатъчно е да се направи справка с автомобол с фабричен борд комп. Аз приех за база 50 l/100km при максимално натоварване (6000min-1 на втора скорост), което съответства на коеф. на усилване 20. (Ако искаме показанията да са актуални за автомобили с газова уредба, трябва да знаем с колко процента е по-висок разхода при каране на газ и да настроим съответно коефициента на усилване на адаптера с тази стойност. Примерно в моя случай - разход на бензин (градско)-10 l/100km. Разход на газ-12 l/100km. Следователно за да ми отчита коректно разхода на газ трябва да увелича коефициента на усилване с 20%. т.е коефициента на усилване при работа на газ е 24.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Качвам схема на адаптера. Както казах, малко по нататък ще приложа PDF с всички материали.

post-37412-0-88493000-1313087231_thumb.j

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Интересна ти е разработката но ми се струва че се нуждае от поцесорче което да прихване ШИМа и да го преобразува в правилната величина с вход за корекция на газ по друга таблица. Все пак ако борд компа е пригоден за аналогов вход е възможно да получиш добри приближения.

Успех!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ами и аз в началото се разтърсих за някакъв готов модул, който да преобразува ШИМ сигнала в аналогов, ама всичко което намерих беше много скъпо. Почти се бях отказал, когато попаднах на един много хубав материал на Texas instruments. Там хората толкова подробно са описали нещата, че чак и аз ги схванах донякъде :zustimm: Има разгледани различни варианти на преобразуване, като най-простият е чрез RC филтър от първи ред (Точка 4.1) който се състои само от съпротивление и кондензатор :hilezh: Направих две три сметки за моя случай (при максимални обороти на двигателя 6000 min-1 честотата на ШИМ сигнала е 200 Hz, което отговаря на честотна лента на филтъра 1257 rad/s) и се оказа че ми трябват кондензатор 10nF и съпротивление 80k. (Виж сметките в картинката) Това са R2 и C4 на схемата на адаптера, която приложих по-горе (Най близкото съпротивление което имах под ръка беше 67к.) Не вярвах много че нещата ще се получат като хората, но чудо, когато свързах адаптера, заработи отлично :lol: Вчера и днеска почти щях да си издухам гарнитурата от пробване ;) . При форсиране на 1 и 2 си показва 40 - 50, при ППХ пада до 0, абе слънце :) Единствено се чудя дали да се тормозя да мисля някакъв начин при работа на празен ход да превключва в показание l/h. И още не съм коригирал коефициента на усилване на адаптера да отговаря за разход при каране на газ, ама това е най-лесното нещо.

Texas Instruments Digital to Analog Converter.pdf

post-37412-0-95993700-1313105327_thumb.j

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Колега в крайна сметка искам да попитам до колко са реални показанията на разходомера ти? Запали ме и се навих и аз да си направя за моята баба Яга. Само не знам дали няма разлика в сигнала който ще взема от моя комп. от твоя. Но ще си поиграя да потърся документация. Телевизионен техник съм но схеми на компа нямам идея от къде мога да изтегля. Моята е А4 ADR.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Това май показва само моментен разход, което е общо-взето полезно, ама все пак е добре да изчислява средния. Иначе идеята би трябвало да работи толкова коректно, колкото самата система на колата си отчита

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Колега в крайна сметка искам да попитам до колко са реални показанията на разходомера ти? Запали ме и се навих и аз да си направя за моята баба Яга. Само не знам дали няма разлика в сигнала който ще взема от моя комп. от твоя. Но ще си поиграя да потърся документация. Телевизионен техник съм но схеми на компа нямам идея от къде мога да изтегля. Моята е А4 ADR.

Колега все още работя по уточнявеането на точния коеф. на усилване на сигнала, от който зависят показанията на уреда. От засичания на разхода на гориво знам, че колата ми харчи около 8,5 - 9 l/100km газ извънградско при скорост 80-90 km/h и около 10-11 на магистрала (110-130 km/h) Вчера имах едно извънградско каране и засякох стойностите, приложени в екселската табличка. Много трудно се засичат мамка му. Леко нагорнище или надолнище или пък съвсем леко ускорение и всичко се променя драстично. Според мен правилната настройка би била около 20% надолу от показаните данни. А като си включа климатика при 100 km/h и поддържам същата скорост, разхода се вдига с 0,5 l/100km. Почти същото се получи, когато жената си отвори прозореца и си извади ръката отвън :respekt: . Успях да засека разхода при 40km/h за различните предавки: 5-та - 4,2 l/100km; 4-та - 5 l/100km, 3-та - 5,7 l/100km; 2-ра - 7 l/100km

А иначе показанията на дисплея са пропорционални на сигнала от ЕКУ-то. Грешката е в рамките на 2%. Много голяма полза ще има, ако някой колега с фабричен борд комп и Авант с АДА двигател сподели показанията си за посочените километри..

Pokazaniq.xls

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Колега ,а може ли да се преработи оригиналния бордови компютър,за да ми отчита и стойностите на разход когато карам на газ?Защото той сега отчита обаче отчита все едно колата се кара на бензин!Колата ми е Audi coupe 1.8DZ

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Колега ,а може ли да се преработи оригиналния бордови компютър,за да ми отчита и стойностите на разход когато карам на газ?Защото той сега отчита обаче отчита все едно колата се кара на бензин!Колата ми е Audi coupe 1.8DZ

Няма да стане с тази схема колега. На по новите коли таблото с приборите има управляващ модул чрез който с VAG-COM (Позиция 17 от менюто, ако не се лъжа) могат да се коригират показанията на борд компа в известни граници. Направи си една диагностика и виж какви управляващи модули имаш инсталирани

post-37412-0-31231800-1313672505_thumb.j

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз пък мислех със подобен волтметър да си направя да ми измерва колко бензин има в резервоара, щот тая стрелка е много неточна и несигурна. Естествено за първо време ще използвам оригиналния датчик в резервоара, а само ще добавя нова визуализация. След това ако видя че пак е неточно, може да сменя и датчика.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • Потребители разглеждащи страницата   0 потребители

    • Няма регистрирани потребители разглеждащи тази тема.
×
×
  • Create New...