Jump to content

Червячни зъбни колела на торсен


Recommended Posts

Чудя се какво е допустимото износване на въпросните зъбни колела?!

Някой запознат ли е каква е дълбочината на циментацията на тези колела, или ако е друг вид термо-химична обработка, то каква е тя и също на каква дълбочина от повърхноста на зъбите е?

Ето снимки на колелата, които породиха в мен това чудене:

3124680x.jpg

3124682b.jpg

3124684B.jpg

3124685x.jpg

Износването при двете (централни) големи колела видимо е по-дълбоко, може би към 0,4-0,5мм на места, докато при малките като, че ли не е толкова много но за сметка на това имат язви и тук там леко задиране.

Въпроса, който ме мъчи е колко време би изкарал евентуално торсена с тези колела? И нормално ли е това износване за този вид зъбна предавка?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

не знам какво го е причинило, но е брутално :hilezh: Изглежда , като да са били блокирали и да са трили едно в друго повечко...За нови си.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Здрасти Митак,ясно е,че знаеш в пъти по-добре от мен какво става, когато се остави лагер,зъбно колело.....и прочие без мазане :hilezh: циментацията си заминава бързо-бързо,А иначе за това износване не мисля,че е нещо страшно,(нали аудито не е на 1000 км )Виждал съм торсен на 80-ка с почти качили се зъб върху зъб като го разклатя във въздуха дрънкаше като касичка(но там си се знаеше че е карана без масло),и при тест на ръка,не заяждаше :lol:колата още се кара. Планетарното колело,което е за движението към предната ос по-изядено ли е,от това за задната ос? Сателитите според мен ,е ясно защо са по-малко износени,работят с две контактни петна,като предават с по-малко усилие всяко поотделно към планетарното,понеже сумарно предават движението на три места към предната планета и пак на три места към задната ос.На твое място с чиста съвест бих им ударил по една шкурка ....и отново на работа! :dance: Само си казвам мнението,иначе кардинално проблема се решава по телефона....като си поръчаш направо ново ауди! :hilezh::P

междувпрочем....ремонтирал съм няколко италиянски боклука,Джилера,Априлия,Дукати....еми там циментация по зъбните колела няма :) ,ама не няма много,а няма никаква,меко като кашкавал, факт,поне хората си знаят "стоката" и предписват хубави масла.....доволно богати на всякакви присадки в тях.

Редактирано от kalin3000
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Този при разклащане също подрънква, то няма и как да е иначе, все пак си е доста износването. Но също си се върти плавно и без проблеми.

В момента се чудя дали да не ги дам на йонно азотиране колелата. Температурите, при които се извършва са около 500оС, а това гарантира, че няма да настъпят деформации. Само не знам ако заводската обработка е циментация (навъглеродяване) на повърхностния слой, това няма ли да е проблем при азотирането.

Ако става работата с азотирането и се уякчи на дълбочина 0,4-0,5мм от повърхноста на сегашното износване 100% ще изкарат търкалата още толкова.

Утре вероятно ще отида да питам един термист, който се надявам да даде отговори на питанките ми.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Изглежда има и липса на съосие поради износени лагери, едва ли само от липса на масло да се износят така зъбите. Ако ги събереш в този вид най-малко шумът ще е силен,но може да изкарат още малко до следващото отваряне.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

По какво съдиш, че има липса на съосие?

Лагерите са в добро състояние, поне по моя оценка. Дори се зачудих защо задния лагер, на който лагерува оста с чашата за кардана е двойно капсулован. Изглежда като нов. Следите от иглените лагери (два на брой) по съответните повърхнини върху, които лагеруват също са нормални и няма видимо износване по тях. Като цяло смятам, че лагерите са в добро състояние.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Утре вероятно ще отида да питам един термист, който се надявам да даде отговори на питанките ми.

:bussi: така е,май ще е най-добре,някой който е наясно с тази материя и който го е правил,в тази връзка Sinister може да се произнесе. Аз съм доста скептичен относно тези обработки и то по-скоро за качественото им осъществяване...а не за самта технология. Давал съм блок на мотоциклет за покритие с никасил......изкара малко,после имаше много теории за сярата в родното гориво и т.н. Но пък как преди това караше 3 години в мен :rolleyes: и 5-6 откакто е произведен мотора,с оригиналното си никасилово покритие и пак с родно гориво ..... явно има все пак значение кой го прави и как. За виене,от "зъбчатките"според мен,не би трябвало да се притесняваш,кажи после какво стана с "термиста" да се ограмотя и аз малко! :hilezh: И човека с пружината и той да си каже.... и на него са му минали доста железа през ръцете...:hilezh:

Редактирано от kalin3000
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ходих днес при термиста, погледна колелата. Питах го дали няма опастност, като не се знае точно от какъв материал и с каква предишна обработка са да се получи нежелан резултат. Той каза, че по-зле не може да стане, можело да стане само по-добре.

Не се убедих напълно в това, дали защото по принцип трудно се убеждавам, дали защото човека не беше достатъчно убедителен.... не знам. Общо взето продължавам да се колебая.

Другото, което си мисля е, дали да не дам за йонно азотиране само двете планетни колела (винтовите), защото явно при тях основно е проблема и износването е в пъти повече?!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Тия както са износени ще изкарат още 10 години. Дали няма да е по-лесно да си намериш друг торсен в по-добро състояние?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Дали не купи цяла кутия само заради торсен, а то какво се оказа ...

някакви такива спомени имам, дано не греша...

Редактирано от SinisteR
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Мечо, ако първото ти изречение е вярно, то изключва второто! :hilezh:

Да взема май така да събирам всичко и каквото сабя покаже!?

Баш така си е. Кутията не мога да я ползвам заради различното предавателно число на предния диференциал. Но пък останалите и карантии са си 1:1 и могат да влязат в употреба при нужда.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не се изключват. Не знам каква е целта.

Ако да си караш, явно и така работи.

Ако ще я правиш вечна, по-добре инвестирай в запазени части. Тия са износени. Единствения проблем е нещо да не заклини по време на движение. Да не стане ИЗНЕНАДААА. :rolleyes:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз отдавна съм се убедил, че вечни работи няма. :rolleyes: Просто при вида на колелата се притесних, че няма да изкарат дълго, но явно не е съвсем така. А сега понеже имам доста време преди да сглобя и да подкарам всичко, мисля дали няма какво да се направи за да се "позакърпи" положението така, че да кара повече.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Мите, във всеки случай толкова здраво износване на обработени за твърдост повърхности си е повод за притеснение. За мен е невъзможно да се движат още много време безпроблемно и е голяма вероятността да изхрущят като при колегата bull.bg и да останеш някъде по пътя.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Тия както са износени ще изкарат още 10 години.

И аз съм на това мнение,че има още доста живот в торсена, но предполагам при Митака

е професионално изкривяване, всичко да е в норми, допустими хлабини и иска да си го направи така,

както на него ще му хареса.

Ето тук "дялкат" зъбни колела всякакви,но подозирам,че ще е скъпо и ще се

обезмисли начинанието.

"Палинико ООД"

http://gearproduction.com/bg/

Митак, имам и един въпрос,но да не си помислиш че съм пиян,понеже е леко налудничав....

Ти не можеш ли да си ги направиш? Ще можеш да си избереш материала...да си ги термообработиш

както ти е кеф...и така,само за планетите говоря,гадно че имат вътрешни шлици,но ако имаш

подходящи машини под ръка и ти се занимава,нищо не пречи да пробваш. Макар че най-лесния вариант

си остава да го сглобиш в това му състояние.

При "термиста" ако решиш да ги даваш,ще ги наварят...шлайф....обработка,или как?

Редактирано от kalin3000
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

"Палинико ООД" ги знам и за късмет човека ми е колега от университета. ;) Утре отпрашвам към Варна и ще отида да го питам за цена. Това за изработката си го мислих, но не го написах точно за да не ме помислят и мен за пиян! ;)

Макар че най-лесния вариант

си остава да го сглобиш в това му състояние.

накрая май така ще стане, но поне ще се поограмотя до тогава малко повече по въпроса ;)
При "термиста" ако решиш да ги даваш,ще ги наварят...шлайф....обработка,или как?

Ето тази обработка имам предвид: Йонно азотиране
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Имай в предвид, че тези зъбни колела като гледам малките размери има голяма вероятност да са изработени чрез пластична деформация - вацовани зъбни колела. Изработените чрез пластична деформация з.к. са със значително по-здрави зъби и издържат доста по-големи натоварвания, както всички детайли изработени чрез пластична деформация. Пример - ковани бутала. Не съм сигурен дали има в България някой да има с какво да прави такива. В Русенски университет имаха такава направена машина, но още преди 6 години като завършвах беше доста изоставена.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Публикувано (Редактирано)

Колелата със сигурност не са изработени чрез пластична деформация (коване,валцоване), защото ясно си личат следите от механичната обработка по неизносената част от зъбите. Също така се загледай в сателитните колела, при тях се вижда, че инструмента, който е нарязвал червячните зъби, излизайки е "закачил" някои от страничните (прави) зъби и ги е скосил леко във вътрешната им част.

Редактирано от Митака
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

този тип зъбни колела могат да се изработят само на две места в българия.Едното е мадара-шумен а другото е в софия но не се сещам за фирмата.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

По сложна е изработката на сателитните колела. Реално те са червячните, но не това е сложното. Те са общо 6 на брой и 3х3 са еднакви. Тоест два вида са и не могат да се зацепят 2 колела от един вид. Разликата е в разминаване на определен ъгъл на правите зъби. При едната 3-ка колела разминаването е малко, а при другите три е почти половин зъб това разминаване. Хубавото е, че те са си привидно читави и износването при тях спрямо това на двете винтови колела е много по-малко. А винтовите колела, според мен са обикновени зъбни колела с наклонени зъби. Спокойно могат да се изработят и на универсална фрезова машина. Но не е ясно дали профила на зъба е еволвентен или е по-различен?!

Надявам се в неделя да имам информация относно възможните варианти за изработка на двете винтови колела.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Изработката на едно колело (за винтовите става дума) излиза около 120лв.

За изработката на сателитните колела не попитах, защото предвид много по-голямата им сложност предполагам че цената ще е.... А те все пак са 6 на брой.

За това вече торсена и корпуса му са почистени, смазани и слобени и си чакат подходящата кутия, която ще мине същата продцедура.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

:bia: баси....карай,здраве да е... поне и ние да си знаем,че там не правят хубави зъбчатки :D

А на кутията има ли и нещо,или си решил да я прегледаш само.... като освежителен ремонт :flehan: !?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Кутията, която ще слагам не сеъм я вземал още. Тази, от която е торсена я вземах само заради него, но не мога да я ползвам защото предния й дифф е 41/9, а задния е 37/9. От две кутии ще се получи една, с която ще карам и ще остане една за чаркуляци.

поне и ние да си знаем,че там не правят хубави зъбчатки :D

Напротив, много хубави зъбчатки правят, както и много други неща! :bia:

То да чуеш цената на "Кортекс"-Варна...... едни 200лв на колело как звучат?! :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 2 weeks later...
  • Потребители разглеждащи страницата   0 потребители

    • Няма регистрирани потребители разглеждащи тази тема.
×
×
  • Create New...