Jump to content

Бордови компютър


Recommended Posts

Добре,

като за начало здравейте на всички. Поздрави, форума е готин, почти обстоен и изчерпателен по някои теми, забавно е като четеш коментарите. Въобще приятно местенце с подобаваща обстановка и всякакви люде. От доста време го чета. Като цяло ми отне доста време та да реша се регистрирам и понеже, честно казано, от коли малко отбирам, пък и не съм голям писач не бих могъл да се изказвам компетентно по някои теми, обаче си казах че не може най-малкото от съпричастност към идеята да не си направя един потребител. Та така, близо май вече три месеца се реших да взема да задам и аз един въпрос!

Имам Б4ка, черна 2.0 90к.с. така, дотук добре, нищо особено, ала от доста време ми се въртят в главата разни въпроси та реших сега да ги задам. Основно се въртят около компютъра на системата....

Значи ето, за пореден път преглеждам форума, написах в търсачката "компют" и какво излезе 24 страници с всякакви данни за компютри къде за аудита къде за у дома. Прегледах ги и ето тука общо взето какво разбрах:

1) Б4-ките след 1992, а пък и всички други аудита произведени след тази дата сто на сто имат бордови компютри. (за предходните не ми стана много ясно)

2) Според двигателя и модела компютрите имат различни функции. Може би основната разлика при Б4та е дали е моно или пълен инжекцион. (моята е моно)

3) Компютъра е екстра тоест допълнително оборудване и то най-вече в онази си част с екранчето на таблото където ти се изписват разни джиджани неща за това колко харчи и др.

4) Ако нямаш изградено всичко, по добре не се опитвай да направиш каквото и да е, защото ти са необходими един куп датчици и бая жълтици за да ги дадеш на някой, който най-често на теория, знае къде какво и как да направи та да се кефиш че нещо ти мига.

5) Теоритично Б4ките след `92ра имат два кабела под таблото с бушоните и чрез тях можеш да се вържеш към системата и да се кефиш, че ръчкаш нещо без много да знаеш какво.

Супер! Обаче аз съм е***и нерационалното копеле и въпреки че гореизброените пет точки са ми пределно ясни аз имам следните въпроси:

1) Какви данни са необходими та да разбереш какъв е компютъра на системата ти?

2) Въобще известно ли му е някому по какъв начин действат тия машинки? Да речем моята като е моно инжекция как изчислява примерно колко бензин харчиш?

3) Теоритично, ако примерно имаш всички датчици (аз ги нямам) по какъв начин приема данните и ги обработва? И дали ако изкорубиш компютъра, а оставиш датчиците и след време да речем си сложиш компютър в колата с LCD екранчета и т.н. можеш да вържеш датчиците и да речем с подходящият софтуер да ти изкарва данните на въпросните екранчета с много готина графика?

4) Ако има някаква логика в изчисляването на разхода може ли съответно да работи и при газова уредба (при мен липсва) и да речем да се препрограмира компютъра?

5) Въобще някой играл ли си е по обстойно с каквито и да е ауди компютри? Може би по разни немски теми има тук таме нещо обаче немския ми е до Ja/Nein и край.

6) А, тука и нещо допълнително- за БМВ има една програма ETK с всякакви данни за всякакви БМВта има ли такова същество и за ауди?

7) Преди от някъде четох за навигация/компютър в Б4 и май беше във форума обаче не мога да го намеря, та ако някой се сеща би ли ме подсетил?

Е до тук съм и не ме разбирайте погрешно, обаче за три месеца все съм събрал нещо в главата си! Благодаря на всички ви предварително!

И публикувам това в техника че май е за там...?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Прегледах ги и ето тука общо взето какво разбрах:

1) Б4-ките след 1992, а пък и всички други аудита произведени след тази дата сто на сто имат бордови компютри. (за предходните не ми стана много ясно)

И дали ако изкорубиш компютъра, а оставиш датчиците и след време да речем си сложиш компютър в колата с LCD екранчета и т.н. можеш да вържеш датчиците и да речем с подходящият софтуер да ти изкарва данните на въпросните екранчета с много готина графика?

Колата ми е 96 год. а борд компютър нямаааааа....

А за другото , ако успееш - ще те има в Златен Фонд. :nixweiss:

Знае ли човек - може пък и да има начин.

Редактирано от zoro
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Здравеи...

а по въпросите при мене разхода се изчислява и на газ и на бензин и е относително е един и същ.

Ако си мислиш 4е компютъра на колата става за игри или някакви други работи се лъжеш. Това е един прост чип в които е набита някаква програма и тя следи и управлява работата на двигателя и нищо друго то е направено за това и само за това и да се смени програмата няма да е с Виндовс 95 например просто защото уидоуса няма да разпознае процесора а и няма место няма хард диск има само памет и тя е мноооого малка за каквито и да са графични програми...:nixweiss:))

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Това е един прост чип в които е набита някаква програма и тя следи и управлява работата на двигателя и нищо друго

Не съм съгласен с теб. Птичка пролет не прави да не говорим че от чип до комп има оше по голяма разлика. В чипа е информацията или поточно логиката по която работи двигателя. А работата се следи от различни сензори които предават информация на компа за работата и състоянието на мотора след което компа реагира като командва работата на деигателя . Това е един затворен кръг. Например ако Лмбда сондата показва че има много неизгорели газове в изпускателната система компиутъра подава сигнал на инжекцията да подава по малко гориво. В така наречения чип има спецялни таблици които служат на компа да ънае на кое положение как да реагира. При промяната на тези таблици (на софтуера записан на чипа) компа командва двигателя по друг начин про което се постига така наречения ЧИПТУНИНГ. и така нататък.

А на колегата с АУДИ А4 1.9 ТДИ искам само да му кажа че е невъзможно да няма борд. комп. Просто трябва да се поинтересува или да пита :steinigung:

Поздрави

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

А на колегата с АУДИ А4 1.9 ТДИ искам само да му кажа че е невъзможно да няма борд. комп. Просто трябва да се поинтересува или да пита  :hilezh:

Това е снимка на таблото ми. Зад маркираната област няма нищо - отварал съм го (не само това табло). Къде тогава е борд компютъра ? :steinigung:

Редактирано от zoro
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Това е снимка на таблото ми. Зад маркираната област няма нищо - отварал съм го (не само това табло). Къде тогава е борд компютъра ? :steinigung:

Здравей. Мисля че няма или почти няма кола на която компа да е зад таблото. На твоята кола компа е под капака на мотора близао до чистачките от лявата страна. sg_audia4alt_001.GIF мисля че по снимката ще се приентираш. Такъв хубав двигател без борд комп за каде е :hilezh: А на таблото ти се глафичната част от цялата тая далавера. Нещо като все едно PC i Monitor хахахаах едно време като бях малък си мислех че монитора е компютър и си нямах напредстава каква е тая кутия по масата :blink:

Колицата ти е много добра за чиптунунг :hilezh:

Айде със здраве

Поздрави Wankel

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Колега Wankel, мисълта ми беше не за "компютъра" (защото това не е компютър ,а електронен блок) , а за борд компютър. Казва се БОРД защото е на борда т.е. водача получава информация по време на движение за разход на гориво, остатъчно гориво, темп.на маслото и т.н. При положение , че таблото не е пригодено да показва нужната информация то за борд компютър не може да става дума. Може да има други начини, като чрез смяна на табло и т.н. (нека по-компетентните да кажат) , но аз не ги знам.

А чип тунинга аз съм го направил в Digital Tuning. От 90 на 120 к.с. и съм доволен. :wall:

Редактирано от zoro
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Предполагам си прав. Извинявам се за невежеството си :wall:

А относно чипа искам да те питам какво значи ДОВОЛЕН. А и чесно казано 30 коня отгоре ми се виждат малко множко. Не че не може да се качи с 30 коня но ми се струва че тея 120 коня ги развива при макс.обороти та се чудя не ми ли идва много зор на двигатела. За мен добрия чип е от 90 коня на 110. Иначе предполагам много натискат турбото и при високи обороти налягането превишава предвиденото. Например аз искам да слагам SKN-чип и той вдига мощността горе долу с 20-22 коня. Имам Ауди 80 Б4 19.ТДИ.

Поздрави

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

мисълта ми беше не за "компютъра" (защото това не е компютър ,а електронен блок) , а за борд компютър. Казва се БОРД защото е на борда т.е. водача получава информация по време на движение за разход на гориво, остатъчно гориво, темп.на маслото и т.н.

Всъщност връщам си думите назад. Не си прав. ова за което си гоеоря си е бордовия компютър. А електронен бкол малко тъпо ми звучи (не се заяждам). Компютъра не може да мери темп на масло и т.н. За тая цел си има отделни сензори които измерват тия неща след това данните се предават на компютъра и вече АКО ТИ Е ТЕЖКАРСКО таблото получаваш графични данни за всичките тия състояния. Така наречения електронен блок ползва същите тия данни за да осигури оптимална работа на двигателя. Дали ги имаш на таблото тия данни или не е все тая... факт е че тези данни св измерва и се ползват от компютъра. Температура на маслото, Ламбда коефициент, обороти, налягане породено от турбото, температура на двигателя, околна температура, темп на засмукан въздух и на изгорелите газове и т.н. Според мен това което нямаш е Табло което да визуализира повечето данни. Евентуално може освен табло да ти трябват и оределени връзки между таблото и датчиците или компа (тука вече не разбирам как е точно).

Ще се радвам да чуя и други мнения тада понауча и аз това онова :wall:

Поздрави

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

А електронен бкол малко тъпо ми звучи

" Компютър - сметачна машина ; кибернетична машина " - извадка от BG-ENG речник. Но няма заначения как ще го наричме. Това е друга тема. :wall:

За чип тунинга прочети тук http://www.digitaltuning.bg/promotion.php?ID=1

А има и доста изписано във форума.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Момчета, благодаря ви за отговорите.

За колегата Иванст, ясно ми е че бордовия компютър не е машина на която ще подкараш windows обаче аз и не целя това. Има компютри за коли, които работят с windows или пък linux, въпросът по скоро бе дали някой има представа по какъв алгоритъм онизи "прост чип" изчислява и по какъв начин възприема данните от датчиците, така че ако примерно си сложиш компютър в колата (от онези по умните на които и Уиндоус върви) да можеш с подходящо написан софтуер да си извадиш въпросните данни на екрана. В общи линии е това.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Момчета, благодаря ви за отговорите.

За колегата Иванст, ясно ми е че бордовия компютър не е машина на която ще подкараш windows обаче аз и не целя това. Има компютри за коли, които работят с windows или пък linux, въпросът по скоро бе дали някой има представа по какъв алгоритъм онизи "прост чип" изчислява и по какъв начин възприема данните от датчиците, така че ако примерно си сложиш компютър в колата (от онези по умните на които и Уиндоус върви) да можеш с подходящо написан софтуер да си извадиш въпросните данни на екрана. В общи линии е това.

Въпросните данни можеш да извадиш на екрана ама нищо няма да разбереш. Просто са едни букви числа или пък можеш и като графика да ги покажеш. Тая далавера става обаче с домаше Комп. РС или Лап топ и с подходяща апаратура която струва прекалено много. Общо взето за да отговоря а въпроса ти трябва да знам как се прави чиптунинг. Кофти е . А каккъвто и комп да си сложиш в колата едва ли ще го свържеш да е постоянно ОНЛАЙН с бордовия. И още нещо. За да видиш желаните данни ти трябва само чипа а не целия комп.

Поздрави

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Има компютри за коли, които работят с windows или пък linux, въпросът по скоро бе дали някой има представа по какъв алгоритъм онизи "прост чип" изчислява и по какъв начин възприема данните от датчиците, така че ако примерно си сложиш компютър в колата (от онези по умните на които и Уиндоус върви) да можеш с подходящо написан софтуер да си извадиш въпросните данни на екрана. В общи линии е това.

Доколкото знам за по новите авотомобили от А4 натам има диагностична букса която е на самия компютър на колата (нека така го наречем) и на нея се закача чрез кабел за 100 тина лева лаптоп на ком порт. Програма написана за определен тип кола и за този кабел запитва компютъра на колата за всякакви данни и те се връщат по кабела. Резулата си излиза напълно графично и съвсем в юзер френдли интрефеис подава данни за какво ли не. Но тази програм ВАГКОМ например не може да замени компютъра на колата които управлява инжекциони, помпи, и даже и педала на газта(е някакъв потенциометър в по новите) тя само показва даните които и подава компютъра на колата....

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Доколкото знам за по новите авотомобили от А4 натам има диагностична букса която е на самия компютър на колата (нека така го наречем) и на нея се закача чрез кабел за 100 тина лева лаптоп на ком порт. Програма написана за определен тип кола и за този кабел запитва компютъра на колата за всякакви данни и те се връщат по кабела. Резулата си излиза напълно графично и съвсем в юзер френдли интрефеис подава данни за какво ли не. Но тази програм ВАГКОМ например не може да замени компютъра на колата които управлява инжекциони, помпи, и даже и педала на газта(е някакъв потенциометър в по новите) тя само показва даните които и подава компютъра на колата....

Напълно съм съгласен с теб. С ВАГКОМ можеш да си нааблюдаваш нещата но не и да ги променяш. През въпросната букса можеш да променяш невероятно много неща (само при новите модели) въпросът е че данните които трябва да управляваш са в доста неразбираем вид. Ако все пак си мераклия опиай с WINOLS.

Поздрави Wankel

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

А понеже стана въпрос за простия чип, ето тука една снимка на бордови компютър за ауди 80. :rolleyes:post-2891-1142877825_thumb.jpg

Това не е бордкомпютър а ЕЛЕКТРОНЕН БЛОК ЗА УПРАВЛЕНИЕ. Така нареченото ECU. И престанете да спорите с колегата ZORO защото той го е обяснил най правилно. Бордовия компютър е екстра като ел.стъклата и др. такива, затова на някои автомобили я няма а на други я има и няма нищо общо с годината на производство. Виждал съм оригиналнта книжка на Ауди 80 Б3 от 1988 г. и вътре е показан бордови компютър, електрически седалки с копче MEMORY което предполага че се запомня регулирането на седалкта за няколко шофьора, и какви ли не екстри. Така че годината на производство не е решаваща.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Явно сега и тука му е времето да започна....

Преди няколко години, когато си купих Аудито, имах голямо желание да е с борд-компютър, но понеже не ги пазаруваме от магазина се случи да е без такова чудо. Реших, че ше го преживея, но не би... След обстойно проучване на възможностите се оказа, че да си сложиш борд компютър не е много лека задача и най-вече не е евтина. Тогава си казах - ще си направя сам!

Проекта започна така:

post-356-1143660368_thumb.jpg

След три месеца, резултата беше налице, а именно мой собствен борд-компютър, който изглеждаше така:

post-356-1143660375_thumb.jpg

а в що-годе завършен вид така:

post-356-1143660385_thumb.jpg

Това, както се досещате трябваше да седи в средната духалка. Така или иначе не застана там, защото последва тактическа пауза, при която правих ремонт в къщи и хич не ми беше до бордови компютри. Година и нещо проекта отлежа в главата ми и еволюира! Реших, че ще е по-удобно да е на централната конзола. Ето така се започна:

post-356-1143660396_thumb.jpg

и се стигна до тук:

post-356-1143660405_thumb.jpg

Съжалявам за грозните снимки. Правени са, както се досещате, с телефон.

Това е устройството (бордовия компютър) в краен вид:

post-356-1143660417_thumb.png

Би могло да работи на повечето коли след 95 (А4, А6, А8), но за съжаление поради дизаина си се "фитва" само в А4 94-97г. на местото на малката жабка.

Какво може? Ми почти всичко, което може стандартния бордкомпютър, т.е. този който е на таблото, плюс още един куп екстри, включително повечето неща, който могат да се правят с лаптоп. За разлика от лаптопа, устройството

е винаги в колата и винаги работи.

Има един-двама от форума, който са го виждали, единия даже следи проекта от самото начало.

Мислех да направя отделен пост, но тук някак ми се стори че му е мястото.

Ще дам повече инфо по-нататък.

:wall:

post-356-1143660368_thumb.jpg

post-356-1143660375_thumb.jpg

post-356-1143660385_thumb.jpg

post-356-1143660396_thumb.jpg

post-356-1143660405_thumb.jpg

post-356-1143660417_thumb.png

post-356-1143660368_thumb.jpg

post-356-1143660375_thumb.jpg

post-356-1143660385_thumb.jpg

post-356-1143660396_thumb.jpg

post-356-1143660405_thumb.jpg

post-356-1143660417_thumb.png

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Браво, това е впечатляващо.

Може ли малко повече инфо относно сигналите, които влизат в бордкомпютъра като входни данни въз основа на които се правят изчисленията като разход, литри в резервоар и др. При положение, че нямаш датчици подобно на колите с фабричен бордкомпютър, моля те обясни какви датчици изполваш като информация за основните измервани величини. Например: за измерване на разхода използваш разходомер или косвено изчисляваш този параметър на базата на друг-входен. Мисля че ме разбираш какво имам в предвид. И ако не е тайна, с кой контролер си направил компютъра. Може би и аз ще се замисля да си направя нещо подобно. Благодаря ти.

Редактирано от DStefanov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Подозирам че бордкомпютъра е просто един дисплей който визуализира режимите на ЕКУто в приятелски вид. Само ЕКУто е в час какво точно става в момента с двигателя защото то го командва. И не му трябва много да смята защото си има таблици.

Това което е направил колегата предполагам е специализиран дисплей вързан през диагностичната букса. Чете стандартният протокол към ЕКУто и визуализира нещата на екрана. Нещо като хардуерен VAG-COM.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не съм сигурен, че това точно е направил 1.8Т, защото доколкото знам VAG-COM и подобните програмки не визуализират моментен и среден разход например, а пък на бордкомпютъра това му е работата и предполагам че този на колегата го показва.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Браво, това е впечатляващо.

Може ли малко повече инфо относно сигналите, които влизат в бордкомпютъра като входни данни въз основа на които се правят изчисленията като разход, литри в резервоар и др. При положение, че нямаш датчици подобно на колите с фабричен бордкомпютър, моля те обясни какви датчици изполваш като информация за основните измервани величини. Например: за измерване на разхода използваш разходомер или косвено изчисляваш този параметър на базата на друг-входен. Мисля че ме разбираш какво имам в предвид. И ако не е тайна, с кой контролер си направил компютъра. Може би и аз ще се замисля да си направя нещо подобно. Благодаря ти.

Няма допълнителни датчици. Има няколко жици, който се връзват под таблото. Бордкомпютъра се свързва към диагностичната шина на колата и взима данни от ECU. После някой от тях се представят директно, други се изчисляват и представят нови величини. Стандартния бордкомпютър изчислява по същия начин, но има директна връзка с ECU и не ползва диагностичния интерфейс.

Диагностичните софтуери не изчисляват нищо - поне версиите, който съм виждал. Те просто представят информацията. Същото важи и за оригиналните тестери на VAG.

За съжаление, за B3/B4 подхода с диагностичната шина е неприложими, защото там интерфейса е различен, и е доста по-бавен.

По отношение на контролера - няма особено значение, каквото те влече. В двата варианта използвах различни контролери и нямаше проблем с това. В софтуера е закачката....

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

За съжаление, за B3/B4 подхода с диагностичната шина е неприложими, защото там интерфейса е различен,  и е доста по-бавен.

Ти уби всичко детско в мен! :wall:

Тъкмо се зарадвах как идеално ще пасне и на мойто табло... и... B)

Ама не може да нема начин да се измисли нещо подобно дето да става и за Б4... След като има Б4 стандартно с бордкомпютър... :) Ама пусто като не учих навремето, ми свирих по мазетата... B)

Евала, колега 1.8Т! :hilezh:

Ако вземе та "отлежи" в главата ти нещо подобно дето да става и за наш'те по-скромни колици... Поне като идея... Ще бъде оценено по достойнство от цела армия ауди-фенове, мисля... :D

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Намираш табло от Б4 с бордкомпютър след което в руските сайтове се ровиш и намираш ел.схема на Б4-ка, снабдяваш се с кабели и вече е мнго лесно,в схемата си пише кой пин от буксата на борд компа за какво е и какво се вкючва от 10 пина 4 са за управлението му - сменя позициите на стрелката, един е до ЕКУ-то на двигателя/пише на кой пин там се закача/, и 3 са за потенциометъра на дебитомера - за моментния разход, другите данни се получават от вътрешни връзки в таблото - оставащо гориво, колко време пътуваш, средна скорост, трябва ти и бутони за превключване и си става кано оригинално, ако имаш всичко и си сръчен, средно грамотен и имаш инструменти ще се справиш за около 1-2 дена.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
  • Потребители разглеждащи страницата   0 потребители

    • Няма регистрирани потребители разглеждащи тази тема.
×
×
  • Create New...