Jump to content

За праховото боядисване


Recommended Posts

В една друга тема възникна спор, затова дали след изпичане на джанта след процедура по прахово боядисване се разрушава закаляването на джантата и тя не става за нищо. Едни казват, че това е безспорно, други твърдят че е глупост.

Накратно ще спомена предисторията. Миналата година си купих четири оригинални 18-цолови джанти, олекотеното изпълнение от S-line серията на Ауди.

Audi-audi-RS6-ABT-felge_4423.jpg

Втора употреба ги взех и нямаха нужда от изправяне, а само от освежаваща боя. Занесох ги на бояджии и те ги пръснаха с лак наподобяващ оригинала. Станаха страхотно. Впоследствие открих един болт, който ми се беше забил в гумата и гумата отиде за лепене. При свалянето и от джантата, както обикновено става гумаджиите ми надраха джантата на две места - където обръщат борда с металната щанга.

Закарвам джантата на бояджиите за поправка. Трябваше само да ми я пръснат локално (в което са специалисти) и щеше да ми струва 40лв.

Незнам какво са пръскали, но общо тази джанта отнесе четири боядисвания - а беше само за поправка.

Цвета бил друг, боята се надигала, накрая ми казаха, че ще я пращат на песакоструй да свалял натрупаната боя и да я пръскат на чисто.

Аз поначало бях против, защото знам как изглежда прахово боядисана джанта и не ми харесва нито цвета, нито гладкоста на боята. Те обаче ме увериха, че щели да я направят както си трябва.

Отиде на прахово, където се я пекли в пещ, боядисаха ми я още два пъти след праховата боя и накрая си я взех.

Просто ми писна, защото цял месец стоя джантата при тях и в края на краищата пак се отличава от останалите три.

Платих си уговорениет 40лв и се приключи. Впоследствие един колега от форума каза, че печена джанта на прахово не става за нищо вече и започнахме да спориме. както и да е, нямах проблеми повече.

до днес.....

От две седмици усещам леки вибрации във волана и си викам, сигурно съм изкривил джанта. Сетих се за една дупка, която ударих с 5км/ч с предна лява гума и удари на джанта. Други случаи не съм имал, не и такива в които да се притесня за някоя джанта. Колата си я карам достатъчно внимателно.

Отивам днес да погледната джантите. Предна лява - правя, Предна дясна - права. Викам си ебаси, как може да е задна?

Познайте коя? Боядисваната и печена хубавица. Станала на кифла. Беше толкова крива, че чак ме уплаши.

Викам си "не може да бъде". Веднага попитах гумаджията дали е на мнение , че печена джанта е вече с разрушена гъвкавост и закаляване. Той каза : "Абсолютно"

Гледах докато я изправя - Мекица. Пластелин. Както я огънеш така стои.

Виждал съм как се изправя джанта реплика и оригинална такава. Знам каква е разликата. При мен оригиналната джанта е станала реплика. :gut:

Сега ще си купя една джанта и тази отива за резервна, защото скоро пак ще е крива.

Не ме е яд, особено сещайки се за тежката тема на daks и за истинските проблеми в живота, но просто смятам, че това прахово боядисване е една голяма глупост.

Редактирано от verter
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

В една друга тема възникна спор................

някой има ли идея каква температура се развива в тези пещи за прахово боядисване?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Бях чел,че максималната температура на пеща е 250 градуса.

Ето го http://www.lestoproduct.com/?lang=bg&r=home/t137/t151

Редактирано от GSI90
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Добре де тея бояджии,хубаво са ползвали песакоструя,ама после защо са я боядисали на прахово а не директно с твоята боя която си искал?

И аз съм на мнение,че праховото изглежда грозно,но ми се струва,че пещите не работят на толкова високи гр.,че да променят структората на метала.

Нагрявали сме алуминии(или по-точно,алуминиева сплаф) но като изтине няма проблем. :)

GSI90 Публикувано на Днес, 10:45

Бях чел,че максималната температура на пеща е 250 градуса.

Сега го виждам,ако е така Влади може и да излезе прав. :)

Редактирано от IRON MAN
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Публикувано (Редактирано)

Гумаджията днес ми каза 400 градуса. За мен е без значение.

Иначе след праховото ми я пръснаха два пъти с друга боя (същата, като на останалите джанти), но сега джанта стои по светла и няма такъв контраст. Явно заради основата от праховото променя контраста :)

Жалко за джантата и качествата й. Боята е друг въпрос.

Редактирано от verter
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

До сега 2 пъти съм боядисвал прахово джантите си.Става дума за оригинални джанти МОМО,произведени в Италия през далечната 1993-а година.Джантите ги свалихме от едно Б4 кабрио,което беше внесено с тях в България.

И двата пъти праховото беше на едно и също място-в цеха,който се намира в двора на бившия институт "Пушкаров".

Като ги купих,преди да ги сложа на колата,ги закарах за проверка за кривини и 3 от джантите имаха нужда от изправяне.Това беше преди около 4 години.Момчето ги изправи,а и после ги занесох за прахово боядисване.Тъй като ги карах с гуми,които нямаха протектор за джантата отстрани и признавам не ги пазех много от надраскване при плътно спиране до бордюри за около 2 години ги издрасках и подбих и в началото на тази година реших да ги пребоядисам прахово отново.Пак ги занесох за проверка за кривини,този път само 2 имаха нужда от корекция и после пак на прахово.С момчето,което изправя джантите се заговорихме дали не се намалява здравината на джантите,ако се боядисват прахово предвид високите температури при тази технология на боядисване.Той сподели,че това го забелязва много често при некачествени джанти вероятно направени от некачествени сплави.

Иначе съм съгласен с мнението на Иво Динков,което намерих в VW форума:

http://www.vwclub.bg/forum/viewtopic.php?f...96&start=30

Редактирано от Docho
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

преувеличавате с темпаратурата

тя зависи от вида на лака, както и от прозрачността, която трябва да се постигне.

най - често е около 200 градуса

проблемът обаче е, че стои дълго за изпичане / в повечето случаи /

аз лично не бих си боядисвал никога джанти прахово

освен всичко друго праховата боя не струва като качества в сравнение с автомобилната

да не говорим, че няма как да се постигне ефекта на "едрия метал"

Влад, просто си сбъркал, че си се съгласил на подобни процедури

джанта се боядисва както се боядисва кола.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Един казва нещо и вече е чиста монета. Тва винаги ми е било любим момент.

Понеже и в другата тема, бях от инакомислещите и все още продължавам да съм, ще споделя и мойте премеждия и гледна точка по въпроса.

И аз карам прахово боядисани джанти, само че 16 цола, марката е Борбет, тоест едни от най-качествените джанти изобщо като здравина, тва надали някой ще тръгне да го оспорва. Както и да е и аз успях да изкривя две, на трамвайни релси бла-бла изжлембих предна и задна дясна. Положението стана зле, както описва Владо тресене............. И отидох да ги изправя, и тука става интересното, първо джантите доста трудно се изправиха, защото бяха твърди, такива са си били и преди праховото, като при изправянето поради естеството на джантата един декоративен ръб на борда не можа да се прибере напълно, за да се изправи трябваше да се прегъне окръжността на обратно, при което човека който ми изправяше джантите ми даде приятелски съвет, да не се занимаваме повече, защото джантите са ми прекалено твърди и има опасност да се спукат, както той се изрази на професионален жаргон, дрънчат като чугунена камбана. Последва разговор точно в тази насока, вредно ли е или не праховото за джантите и отговора му беше, че нещата са на двете крайности, както има джанти тотално осрани от прахово, така и напълно безпроблемни джанти, даже за по-конкретен пример ми показа някви 20-ки от Мерцедес, минати на прахово, които бяха изправяни при тях, само че там нещата бяха сериозни, прекълцани гуми............претърпяли нечовешки удар през дупка. И те като мойте джанти си бяха и твърди и здрави, без никакви признаци на омекване и загуба на здравина.

Почвам да си мисля, че много голямо значение има къде са правени прахово джантите, явно и в тази дейност има хора, които знаят кво правят и някви крайни дилетанти.

Редактирано от KYPO
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

От първия ден ти казах да си купиш нова джанта и да не се занимаваш с глупаци да я боядисват и пекат.

Вече мисля че разбра колко съм бил прав.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

значи добрия стар Йоско Фиргер казва следното,алуминиеви лети сплави най-често се закаляват при 500-550 градуса целзий,а се отвръщат при 200-250 гр-са целзий,всяка температура над тази втората срива механичните качества на сплавта(всичко казано се отнася за групата лети алуминиеви сплави предназначени да издържат на високи динамични натоварвания-според руската стандартизация и означения).

Всички знаем как се "отвръщат" новите медни дифтунги преди да се монтират(нагряват се до медночервено),същото се прави и с алуминия за уплътнения,направиш ли го с джантите ги унищожаваш,но все пак там говорим за над 500 градуса.

Гумаджията днес ми каза 400 градуса. За мен е без значение.

ако е вярно значи съсипват алуминия,но малко ме съмнява да е такава температурата.

С момчето,което изправя джантите се заговорихме дали не се намалява здравината на джантите,ако се боядисват прахово предвид високите температури при тази технология на боядисване.Той сподели,че това го забелязва много често при некачествени джанти вероятно направени от некачествени сплави.

ей това е важния момент,материала и вида на изработката.Кованите(щамповани всъщност) освен по-голямата цена са и с чувствително по-високи механични качества от чисто летите,а и имат физико-механична структура която е невъзможно да се постигне от леенето.Моноблоковете(изработените от цял блок) джанти са нещо средно между кованите и летите,но пък са скъпи за изработка.

Така че е напълно възможно при една термична обработка на боята лошия материал и неправилната температура да унищожават джантата.

Редактирано от NIKO
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

значи добрия стар Йоско Фиргер казва следното,алуминиеви лети сплави най-често се закаляват при 500-550 градуса целзий,а се отвръщат при 200-250 гр-са целзий,всяка температура над тази втората срива механичните качества на сплавта.........

Тоест при температури около 200 градуса, каквито би трябвало да се прилагат при прахово, не би трябвало да има никакви последствия за сплавта? Така ли се подразбира?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Тоест при температури около 200 градуса, каквито би трябвало да се прилагат при прахово, не би трябвало да има никакви последствия за сплавта? Така ли се подразбира?

точно,ако са такива наистина(което БИ трябвало да е така) температурите и АКО сплавта е достатъчно качествена и лята кадърно.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Овръща не значи ли, че се унищожава закаляването? Т.е. при 200-250 градуса, които явно са възможни за достигане.

Из mountain bike средите често се прилага прахово боядисване на алуминиеви рамки, които са най-често от сплав 6061, 7005 и други от тези серии. Засега за проблеми в последствие не съм чул, аз също си боядисах една рамка и доста я тормозих и не мръдна. Но пак е имало дискусии и май няма еднозначно мнение.

Явното е, че стават грешки и може би границата е тънка, за съжаление :) Дано успееш да си намериш единична такава джанта...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Овръща не значи ли, че се унищожава закаляването? Т.е. при 200-250 градуса, които явно са възможни за достигане.

Тц, прави се с цел намаляване на напрежението в самата сплав, щот след закаляване има разни статични чудесии вътре.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Овръща не значи ли, че се унищожава закаляването? Т.е. при 200-250 градуса, които явно са възможни за достигане.

точно както KYPO каза отвръщането се прави с цел да се премахнат до голяма степен чисто механичните и понякога и структурни проблеми в отливката(пък и при заварени конструкции понякога).

А сплавта за велосипедните рамки е изключително високо легирана(с добавки) и скъпа,ако направиш джанта от такава ще струва майка си и баща си,не че някъде някой не ги прави де,но на какви ли коли.Да не забравяме за почти чисто магнезиевите джанти на самолетите например,леки,здрави и....скъпи.

Абе при нашите условия да нямаш вяра на малкия си :) ,камо ли на неконтролираните от никого сервизи,майстори,търговци и "технологии".....

Честно да си кажа отдавна замислям да се оборудвам с един пясъкоструй и сам да си правя разни нещица,поне ще знам какво и как.Една джанта така изчистена е вече много лесна за класическата авто боя,за мен явно праховото е неоправдано голям риск при нашите "майстори".

Редактирано от NIKO
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Почвам да си мисля, че много голямо значение има къде са правени прахово джантите, явно и в тази дейност има хора, които знаят кво правят и някви крайни дилетанти.

За това си 100% прав, но от тук на татък мнението не е на 1 или 2 души ,мнението по този въпрос е цяла наука "Материалознание"

1курс в ТУ ,има учебници, лекции от изтъкнати господа в тази сфера като Саев, опитни упражнения, и т.н.

Та в тази сфера матриалознанието е упоменато за някокло вида алуминии и неговите сплави,

как даден елемент примес влияе на сплавта, как той се прибавя към нея, за какво е прибавен и т.н.

В конкретния случай имаме някаква алуминиева сплав с някакви примеси ,които са там с цел здравина ,ниско тегло ,достъпна цена и т.н.

Имаме и термична обработка на описаната по горе алуминиева сплав, за тази обработка или така нареченото 'прахово боядисване'

се изисква една константа темперетура за определен период от време която е в порядъка на около 250-300 градуса,

та тея всички дуаиени в своята обляст и по конкретно матриалознанието казват с години наред ,че въпросните алуминиеви дуралуминиеви сплави

променят структурата си на 40%-60% в следствие на термична обработка с темперетура от този порядък като при ел.статичното боядисване !

Не мисля че трябва да се оборват теории и научни открития от преди войната, с някакви тестове от рода 'джанта в джанта със 130км'

Още повече говорим за качественни джанти и ментета и реплики, в конкретния случай мисля че колегата е опоменал много добре в началото на темата

какви са му джантите !

От друга страна имайки в предвид какви майстори има както казва колегата КЪРО , и какви джанти има като олдскуул борбета

който и да искаш не можеш да изкривиш освем минавайки през семинарията без гуми , мисля че има варианта и сплавта да не се повлияе от темперетурата, тоест случай в който имаме сплав с такива примеси и добавки които не оказват влияние на нейните механични качества при обработка с тая темперетура !

Редактирано от lubomir anastasov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

та тея всички дуаиени в своята обляст и по конкретно матриалознанието казват с години наред ,че въпросните алуминиеви дуралуминиеви сплави

променят структурата си на 40%-60% в следствие на термична обработка с темперетура от този порядък като при ел.статичното боядисване !

Добре де, променят своята структура, обаче към кво? Нарушаваш кое, става по-крехка, по-еластична, по-ковка/ако изобщо алуминиева сплав може да е ковка/ тоя или оня бил казал, ама там е по таблици за конкретна сплав, а тия джанти освен производителя, никой не може да каже ква точно е сплавта и как и към какво си променя характеристиките, щот може да е всяква, а всеки елемент се променя различно спрямо друг, азоти, цианиди.......... тук стана кат семинар на металурзи. :hilezh:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

1986-та година водещия руски металург за времето си(и досега) Й.Фиргер споменава според ГОСТ тридесет базови вида алуминиеви сплави(а колко са вариациите оттогава досега.....),АЛ1 до АЛ30,като всяка една има типични физикомеханични характеристики и съответно видове обработки.Въпроса е ако сме наистина чак толкова заинтересовани от проблема да намерим съответните стандарти и по DIN да речем,да узнаем съдържанието на легиращите добавки във въпросните джанти и да сравняваме и търсим гранични температури,процеси и резултати.Нещо което аз нямам възможност да направя,ако искаш колега lubomir anastasov порови се малко(явно имаш идея за какво става дума) и дай крайни изводи,така само пълним темата с догадки и предположения.

Редактирано от NIKO
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

ако разбера какви са легиращите елементи в сплавта ,веднага ще мога да кажа при каква темперетура се променят механичните и характеристики

дай идея как да намерим вида сплав и нейните легиращи елементи на масово разпространена джанта като борбет модел А

само че се си мисля че едва ли до нас ще достигне по какъвто и да е начин информация односно смесите на борбет ?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

дай идея как да намерим вида сплав и нейните легиращи елементи на масово разпространена джанта като борбет модел А

само че се си мисля че едва ли до нас ще достигне по какъвто и да е начин информация односно смесите на борбет ?

По-лесно ще ни е да откраднеме уран от руска военна база. :hilezh:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Абе, verter, сигурен ли си, че тази джанта е тази, която си дал? Да не са направили някаква шмекерия...

И това си го помислих още докато ми я бавеха. 1 месец за една джанта?

Поне е с оригинални щампи, но дали е моята от комплекта или друга :hilezh:

Особено след праховото иди я познай

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Нямаше ли да е по-лесно просто да премахнат надраното и после един хубав лак с директна адхезия към алуминий, все си мисля че щеше да стане доста по-добре и с много по-малко главоболия

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • Потребители разглеждащи страницата   0 потребители

    • Няма регистрирани потребители разглеждащи тази тема.
×
×
  • Create New...