Jump to content

Как най-лесно и евтино да заменим стъпковото моторче 2-ра серия


Recommended Posts

Вече повече от 2 месеца мина откакто успешно замених стъпковото моторче за ниските обороти с реглажен кран. Практиката показа, че двигателя работи устойчиво на ниски обороти – до сега не ми е гаснала нито един път. Поставянето на реглажен кран на мястото на стъпковото моторче и на други двигатели също беше успешно съдейки по отзивите на колегите в предишната ми тема. Все пак идва лято и както знаем климатика е сериозен товар за двигателя и особено на ниски обороти. Затова след наблюденията по моята кола, а и на другите колеги поставили реглажен кран, реших да подобря “китайската технология” :hilezh: По време на тестовете забелязах, че сутрин например, когато двигателя е студен и е на бензин държи около 700 оборота. Също така при включване на климатика (без значение газ/бензин) оборотите падат с около 150-200 при загрял двигател. Това означава, че лятото с пуснат климатик и фарове, за да бъдат ниските обороти около 1000, е необходимо да се регулират на 1200 без включен климатик, за да се компенсира натоварването на компресора. За да стане по-елегантно изпълнението е необходимо нещо да вдига оборотите автоматично при включване на климатика – т.е. да се имитира работата на стъпковото моторче под товар. Затова като “байпас” поставих електрически вентил, който да пропуска допълнително количество въздух през реглажния кран, като по този начин вдига оборотите с около 200 и така компенсира натоварването от компресора. Как съм го реализирал може да се види на схемата долу:

Това са необходими части за да се направи:

- двоен реглажен кран от АГУ – 3лв.

- пластмасов тройник за вода – 3лв.

- електрически вентил с проходен отвор минимум 6мм – 25лв.

- силиконов маркуч от АГУ около 1м. - 3лв.

- десетина скоби за силиконовия маркуч – около 3лв.

- кабел 1.5мм/кв и кабелни обувки в зависимост от начина на свързване.

- *автомобилно реле с един превключващ контакт 12В/10А – 3лв. (не е задължително)

- *3 диода 1n4007, ако се ползва схемата с релето – 1лв.

- *термо-датчик за 20-30С, ако се ползва схемата с релето

Вариантите за свързване са два – с реле и без реле. На схемата съм дал варианта с реле, тъй като е по-сложен за изпълнение. Като за начало може да се направи варианта без поставяне на реле, като на +12В на ел. вентил се подава напрежение директно от компресора на климатика. Така при всяко включване на компресора, ел. вентил ще отваря и ще вдига оборотите, като по този начин ще компенсира натоварването. Както се вижда от схемата ползването на двоен реглажен кран позволява както регулирането на ниските обороти (при изключен ел. вентил), така и регулирането на допълнителните обороти. Хубавото е, че след като се регулират ниските обороти с пуснати фарове и 2/3 вентилатор на парното на около 950, можем да вдигнем допълнителните обороти посредством 2-рия реглажен винт с колкото е необходимо в зависимост от натоварването на компресора на климатика. По този начин включването на климатика няма въобще да се усети по работата на двигателя на ниски обороти.

МНОГО ВАЖЕН е подбора на ел. вентил. Проходния (вътрешен) отвор на входящата и изходящата му тръбичка трябва да е минимум 6мм, за да може да осигури необходимия дебит въздух преминаващ през него и по този начин да вдигне оборотите минимум с 200. Самото им регулиране става под товар (задействал ел. вентил и пуснат климатик) много лесно посредством горния (по схемата) реглажен винт на крана. За целта купих ел. вентил за спиране на бензина от газаджиите в сервиза на ул. И. Сусанин, но се оказа, че вътрешния отвор е само 3мм и не е еднакъв от двете страни. При директното му свързване оборотите ми се вдигаха само с 50, което не беше моята цел. Затова се наложи да преработя малко ел. вентил, като му разпробия двете тръбички с 4мм бургия (това е максималното за този кран) и също така да разширя отворите вътре в затварящия механизъм. Като резултат от тази намеса оборотите се вдигнаха с около 100-150, което горе-долу удовлетворява целта ми. Затова поставянето на ел. вентил за бензин от АГУ не препоръчвам и е необходимо да се търси от нещо друго.

Така, че основния елемент в цялата история е подбирането на ел. вентил. Тъй като в момента не се сещам от какво би могло да се ползва се надявам някой от вас да предложи по-добър вариант.

Сега ще обясня по-сложния вариант за свързване, чрез използването на реле и диоди за управление на ел. вентил. Необходимо е да се изведе един кабел от компресора на климатроника, един кабел от шалтера на стартера (по-тънкия кабел на стартера, който управлява шалтера) и да се монтира на изпарителя (или на двигателя) температурен датчик, който да затваря верига при достигането на 20-30С температура. Всеки от тези проводници през диод управлява намотката на релето. По тази причина допълнително сложения температурен датчик трябва в единия край да е на +12В от контакта (задължително), а другия му край да е вързан през съответния диод към намотката на релето. Самите диоди съм поставил за да не връща напрежението обратно към останалите два проводника. Например докато двигателя върти на стартер, ел. вентил се включва и имитира подаване на газ, като по този начин двигателя пали по-лесно (без газ), а и +12В от шалтера не могат да захранят компресора на климатика защото минава през диод.

Аз лично си направих по-сложния вариант и ето какви са ми впечатленията:

- много лесно пали без подаване на газ (общо взето и преди палеше почти толкова лесно)

- поддържа 900 оборота на бензин при студен двигател благодарение на термодатчика – за сравнение 700 оборота преди добавянето на ел. вентил.

- при включване на климатика оборотите от 950 падат на 900 стабилни (при по-добър ел. вентил може да се нагласят да са точно 950 и включването на климатика няма да се усеща въобще).

Така, че добавянето на ел. винтил към регулаторния кран имитира на 90% оригиналното стъпково двигателче за ниските обороти, като части необходими за изграждането му не надвишават 40лв.

Новата тема със снимки е тук: ЦЪК

post-8787-1203877899_thumb.jpg

Редактирано от VBI
Добавяне на линк към новата тема със снимки.
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • Отговори 65
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

Браво колега за това че така подробно си описал нещата

Аз съм направил системата със реглажният винт и допълнителният вентил за климатика още преди почти година но няма как да го опиша толкова подробно и разбираемо като теб :)

А и аз нямах просто друг избор защото колата ми е само на газ и ЕКУ-то за бензина не управлява нищо

Не съм очаквал че може да е полезно и за други колеги :nixweiss:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Да този "ъпдейт" е основно за климатика. Който е без може да се размине и само с реглажен кран :bia:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Какъв ел. вентил си ползвал?

Ползвал съм вентил от газова за спиране на бензина,разпробивах и аз и въпреки това му е малък дебита,но помага доста

Сега съм го свързал към подгряването на изпарителя,а лятото към компресора на климатика

Редактирано от venko74
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Все пак трябва да измислим по-хубав ел. вентил. Тогава съвсем ще се "изпъне" работата :bia: , въпреки че по мои наблюдения засега добре работи :P

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз съм сложил ел. вентил за спиране на бензина - но се налага разпробиване за да се получи по-добър ефект. По принцип става всякакъв стига вътрешния отвор на тръбичките му да е минимум 6мм. Това съм използвал:

post-8787-1203970202_thumb.jpg

Редактирано от VBI
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

При мен на купето си има такъв вентил фабрично и е напълно достатъчен за компенсиране на оборотите.

Редактирано от Vami
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Колега Vami снимай го да го видя какво представлява

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Колега Vami снимай го да го видя какво представлява

Утре ще го снимам вентила. Между другото вентилите са два. Единия е въпросния за климатика, а другия е, когато оборотите паднат под 850. Отделно има един биметален, който компенсира докато загрее мотора.

Редактирано от Vami
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Колега mak_a на DZ мотора "реглажния кран" е вграден в всмукателните колектори и регулира оборотите посредством изведения реглажен болт. Колкото за ел. вентил зависи от изпълнението. Преди доста години имах VW Passat с DZ мотор (1.8i GT) и той вместо ел. вентил си имаше стъпково моторче. Ако си със стъпково моторче може да се приложи тази схема и при теб, ако не си и имаш проблем с ниските на газ при включен климатик, то може би просто трябва да добавиш паралелно допълнителен ел. клапан, който да се управлява от климатика.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Днес си монтирах двата вентила които ми бяха останали с други дреболии които не съм продал от старата ми кола

Единият свързах заедно с подгряването на изпарителя,а другия към компресора на климатика

Сега няма абсолютно никаква разлика в оборотите при изключен и включен климатик :hilezh:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Браво колега, пусни една снимка на въпросните вентили да си потърся и аз.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ще търся и аз такъв ел. вентил, но първо ще разпробия още моя. Днес пусках климатика и държеше заедно с фаровете стабилни 800 оборота. Все пак ако на някой му се намира ел. вентил от DZ мотор да свирка :flipoff: .

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Успях да разпробия още отворите на ел. клапан с бургия 5.5 (по-голям отвор ще направи стените на тръбичките много тънки) и също така шмиргеловах два канала с дълбочина около 3мм по дължина на сърцевината вътре с цел преминаването на по-голямо количество смес през него. По-този начин оборотите вече се вдигат с повече от 150 и на климатик поддържа 900+ оборота, което е напълно приемливо. Съжалявам само, че забравих да направя снимки :hilezh: на преработването на ел. клапан. Иначе вече почти цяла седмица го карам и работи както очаквах - почти няма разлика с или без климатик.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

ГЕНИЙЙЙЙЙ! :steinigung:

Още не съм се хванал да реализирам "епизод 1"... ама е са кат се постопли още малко се фащам :);)

фани се

творението на колегата е чудо

при мен лично когато не е загряла има леки вариации,но позагрее ли малко край,замръзват буквално

п.с. с 2 тапички съм запушил отворите на ст. моторче,в които влизат маркучите,за да не се зацапат нещо

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
  • Потребители разглеждащи страницата   0 потребители

    • Няма регистрирани потребители разглеждащи тази тема.
×
×
  • Create New...