Jump to content

Част 2ра: Създателите


Wizi

Recommended Posts

Първото действие се развива в горите на Финландия, отвъд полярните кръгове. Ще да е било гината 1977 през Февруари, когато там е отвратително студено. Цяла кавалкада от Ауди-изследователи се пързаляр из различни гори. Междо всичко останало са и дозина 200 коня мощни Аудита с 100-ца купета, с които искат да видят колко въобще е полезна толкова сила и само предно предаване.

Из екипа са и няколко човека от ръководството на фирмата, тестови шофьори, мотьори на гуми и двама научни изследователи. Единият от тях се казва Роланд Гумперт, който въпреки крехката си възраст от 32 години е ръководител на пред-проучването. Младежа е имал думата и в проект разработката на Ауди в поръчката на Фолксваген за конструирането на 4х4 джип наречен Илтис – с който е и в момента най-често на път. Гумперт: “Толкова беше студено вътре, че никой не искаше да се вози с мен.”.

С 75 коня срещу 200 коня

В началото имал опасения, че с неговите неубоздани 75 коня няма да има никакви шансове в догонването на колегите му във вътре добре затоплените Аудита. На правите отсечки опасението му моментално се потвърдило. За сметка на това в завоите без никакъв проблем ги настигал и смогвал на темпото до някъде, като непрекъснато се питал “защо по дяволите карат толкова бавно?”, което се дължало на перманентното задвижване на Илтиса. Въпреки това мислите как е възможно 3-пъти по-слабият Илтис да смогва на Аудитата не му давал мира.

Същата вечер на по бира в бара на хотела споделил на шефовете си за мислите си като на края дошъл до идеята си: перманентно 4х4 би паснало чудесно на една лимузина!

Шефа на Гумперт се казва Йорг Бенсингер и е ръководител на целият научен опит. На следващият ден Бенсингер сам се качил да кара Илтиса и не могъл да успори вижданията на Гумперт. Така двамата ентусиазирано започнали да обсъждат под мотото: човек трябва да... би могло да.... може би все пак да.....

Второто действие се развило в Инголщад. След като се завърнали от Финландия, Бенсингер провел дълъг разговор с неговият шеф. Въпросният човек е австриеца Фердинанд Пийх и е технически ръководител при Ауди. Молбата на Бенсингер била да кръстосат едно Ауди 80 с 4х4, но ако ще е гарга да е рошава: задвижването трябва да е перманентно. Идеята била да се получи добре моторизирана лимузина, удобна за ежедневието с много добро поведение на пътя.

За съжаление разговора свършил не толкова розово, колкото си го бил представил нашия човек. Пийх реагирал доста резервирано на предложението. Като излизал от бюрото му си мислел: “Май не успях да му го обясня като хората какво точно имам предвид.” Но явно на Пийх му е трябвало една вечер да премисли и да му улегне идеята и веднага на следващата сутрин му се обадил с думите “Направете го!”

Бенсингер е трябвало на първо време да действа малко по-скришум заради бюрократични проблеми и за това и не е получил официален договор от страна на Пийх. Фердинанд не е искал да притиска нежната майката Фолксваген, но самият той следял развитието на проекта под лупа.

Бенсингер започнал работа с Валтер Тресер, който по това време работил по секретен проект на Ауди за разработката на мотоциклет. Офицялна богословия от ръководството и номер на проекта (ЕА 262) получили едва шест месеца по-късно. Въпреки това до тогава нещата се развили доста конкретно: преценили, че купето на 80 с надлъжно разположен двигател и предно предаване била перфектната основа. Вероятността за реализация на проекта растяла!

През Ноември 1977 получават разрешение за тест на открито по улиците и малко по-късно самият Пийх изкачил Арлберг с вече турбо и 4х4 задвижваният прототип А1. Върнал се изключително ентусиазиран: “Направо унемях какво поведение имаше автомобила и при мислите за потенцяла какво би могло да се постигне!” С тези думи сцената се освобождава за трето действие!

Действието се развива в Турахер, високо в Алпите с максимално 32% наклон. През Януари 1978 е паднал дълбок сняг, условията са чудесни Ауди да тестват своето най-ново изообретение. Малката подробност е, че прототипа трябва сега да бъде представен пред шефа на отдел пласмент при VW Вернер Шмидт. След като Пийх и Шмидт с лекота изпревалили по пътя нагоре всичките снегорини резултата не можел да бъде друг освен Шмидт да е много впечетлен.

Но убеден не още. Дори грам не убеден след като Пийх заявява, че иска да произведе 400 бройки със спортна цел. “Къде по дяволите искаш да продам цели 400 такива неща???” била реакцията на Шмидт. “Дайте ми лиценза и аз сам ще ги продам!”

От този момент до пускането в продукция са още няколко неща за изглаждане. Като например това да се убеди VW концерн-шефа Тони Шмюккер от предимствата на цялата работа за да успее да отдели за целтта част от смешният (за наши дни) си бюджет от 3 милиона немски марки. Повечето отдели на Ауди гледат също все още скиптично на идеята, което също създава ядове.

Спецялно внимание трябвало да се отдели и на един основен проблем при перманентното задвижване: най-елементарното решение да се зацепи предната и задната ос с твърда връска създава огромно натоварване, защото двете оси описват кръгове с различни радиуси. На мястото на трудното и сложно за изпълнение стандартно решение идва нова генялна идея: отделна разрядъчна кутия – една ос задвижва разпределителният диференцял. От там кардан задвижва задната ос, докато предната остава задвижена от самото предно предаване. Също толкова генялно е и решението на Фердинанд Пийх да не остави дебюта под формата на Ауди 80. Междувременно Ауди е разработил 5 цилиндров турбо двигател с цели 200 коня – сериозно нещо за края на 70те. Ново Coupe е също така в разработка с което комбинацията е напълно завършена. Резултата: Coupe, 200 коня, перманентно задвижване! Само име, което да пасва липсва, което не го е измислил някой маркетинг гуру, ами самият водещ на проекта.

“quadro” е първото предложение, което Пийх предлага в началото на 1979. Шефовете не отхвърлят това предложение, но все още не им звучало както трябва – нали винаги си намират нещо да хленчат. В крайна сметка се спогаждат за quattro, защото такъв забележителен автомобил не трябвало да има меки елементи в името си.

Така влизаме в последния акт на действие.

Той се развива в Волфсбург, при майката концерн, която през лятото на 1979та дала кард бланш за продукцията на 4х4-Ауди, но сега поне малко иска да вземе думата. В решителното заседание на комитета по продукцията се успорва идята за името quattro. Тяхното виждане звучи CARAT и означава Coupe, Allradantrieb, Turbo. Но точно за такова нещо е и Валтер Тресер подговен. Изважда от джоба си флакон дамски парфюм със същото име и запитва VW-стратегите “Трябва ли нашият high-tech продукт да носи същото име като на един дамски мирис?”

С това нещата окончателно са завършени. Създателите създадали не само самият продукт, но и името му! Самият happy-end идва 9 месеца по-късно: на изложението в Женева през 1980 празнува ur-quattro своята премиера!

------

Публикувано в AutoBild от миналата седмица като допълнителен матерял (под формата на малка книжка) по повод 25 години quattro. Първата книжка още не съм я превел по простата причина, че я забравих в София. Там беше описано подробно какви други 4х4 модели е имало през годините от самото изообретяване на двойното задвижване до наши дни. Края на този месец ще излезе и следващата книшка (общо са 8 на брой) в която ще бъде обяснен принципа на действие. Ще ви го преведа и постна тук веднага щом ми се отдаде взъможност, count on me :lol:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

След прочит на написаното, в главата ми се заражда един въпрос.

позволявам си да питам щото пуснах един search и не попаднах на нищо подобно...

въпросът :

защо 80ките има надлъжно разположен двигател, има ли някаква конкретна причина това да е така.може и други модели да имат такова разположение, но съм имал досег само с 80.

благодаря предварително...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

здравеите, отдавна ме няма.

Въпросът за мен е: Що хората дето са карали някога, по някакъв повод QUATTRO неискат да карат други коли/и други модели на ауди даже/????

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

WIZI(Анди) в БМВ-форума има един симпатичен пич Евгени (Vassilen) дето се подписва "Доктор на БМВ науките". Предлагам да ти разрешим ти да се подписваш "Доктор АУДИСТ" или "Доктор на Ауди науките" :lol::lol::lol:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

WIZI(Анди) в БМВ-форума има един симпатичен пич Евгени (Vassilen) дето се подписва "Доктор на БМВ науките". Предлагам да ти разрешим ти да се подписваш "Доктор АУДИСТ" или "Доктор на Ауди науките" :lol::lol::lol:

Гласувам ЗА :lol::lol::lol:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Доста интересна статия.

На мене ми е любопитно колегите от българската редакция на списанието как ше реагират?

Безкрайни благодарности на Уйзи за статията:lol:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 6 months later...
Guest
Темата е заключена и Вие нямате право да коментирате в нея.
  • Потребители разглеждащи страницата   0 потребители

    • Няма регистрирани потребители разглеждащи тази тема.
×
×
  • Create New...