Jump to content

работата на ламбда сонда


marsianec

Recommended Posts

зачетох се в темите за чип тунинга .

и видях , че ламбдата има карта .. която се настройва ..

може ли чрез намеса в тая карата да се обърка работата на мотора ..

примерно целта да е била сондата да подава импулси за бедна смес ..

и от там компа да казва на дюзите да седят по дълго време отворени за да обогати ..

знам че въпроса е сложен и едва ли са много хората , които могат да отговорят коректно ..

но все пак .. аз да попитам .. всякакви мнения са добре дошли ..

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Братчет, пак нещо не си разбрал.

Ламбдата е датчик.

На тях не им се "казва" какво да правят. А се гледа какво те показват.

По ламбдата двигателя разбира как да си коригира горенето за да влезе в параметри.

Обикновената ламбда сонда е като ключе. Бедно/богато. Двигателя обогатява, тя му казва "богато", той почва да обеднява , тя - "бедно" и така непрекъснато се менят стойностите около някаква средна точка. Съответно на ламбдата се получават импулси.

Широколентовата сонда е малко по-различна но не чак толкова.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

и аз така си обяснявах нещата ..

докато не прочетох и видях някой работи ..

ето как изглежда картата на ламбдата

arx1319118025k.jpg

за да изглеждат по този начин нещата ..

ламбдата изпраща импулси от 0 до 1.0 и малко повече ..

които казват какво се случва в изпускателната система ..

на база тия импулси .. компютъра прави логическо заключение ..

че щом са малко .. трябва .. примерно да обогати .. щом са много .. да обедни ..

не зная дали малките цифрички значат , че има много кислород в газовете или големите ..

но .. ако се повлияе на тези импулси .. което мисля , че е възможно ..

ламбдата може да казва на компа винаги , че сместа е бедна .. и той перманентно да обогатява ..

това имах предвид ..

въпроса ми беше .. може ли да се влияе на ламдата софтуерно ..

имам съмнение .. точно защото мисля като теб .. но мапера в една тема казва друго ..

че картата на ламдата е една от най важните .. и ако някой който не разбира бара по нея .. става мазало ..

иначе и аз си мислех , че ламдата няма някакво управление .. или не може да се емулира ..

а просто си мери там газовете и толкова .. но се оказва , че може .. поне според някой хора .

"Карта от 1.8 Т мотор в който е показн ламбда коефициента. Тази карта е изключително важна при бензиновите мотори особено при турбомоторите защото чрез нея лесно може да се оправят проблеми с детонациий бедни смеси и т.н. Така дори в някои случаи широколентовата сонда може да стане излишна, защото ясно и точно се задават определени ламбда коефициенти които ЕКУто спазва. Ако тази карта не се направи както трябва може да се стигне до бедна смес при бензиновите мотори при което да се получат детонации страшни темпреатури и стопени, строшени или продупчени бутала.

"

Редактирано от marsianec
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Марсианче, това което ти откриваш сега (т.е. вода на Марс) е така наречения "Power Box" - влияе се на реалните показания на различни датчици и се получава "чип тунек" ефект без смяна на софтуера...

Използва се по-често в нови коли на които гаранцията би отхвърчала при промяна на софта...

Също така позволява опции от типа "High" и "Low" както си караш, т.е. с колко да влияеш на показанията.

WRX-а който карах имаше подобна джаджа с 2 две степени ... залъгваше 5 или 6 различни "датчика" по колата - ламбди, дебитомер, налягане на intake-a и т.н.

Хубавите струват много пари ....

Не мисля, че само с "подлъгване" на ламбдата ще направиш чудеса.... все пак газаджиите нали ползват ламбда емулатори за да не се шашка компа от реалните показания на сондата, когато караш на чесън.. едиин вид ти вече я имаш тая екстра инсталирана

Редактирано от BECKO
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

..че картата на ламдата е една от най важните .. и ако някой който не разбира бара по нея .. става мазало ..

Пак си в грешка.

Не бъркай картата на ламбдата с "ламбда сензор".

Едното е качеството на горивната смес при определени режими а другото е датчик на крайния продукт.

Ламбда е съотношението гориво/въздух. При ниска ламбда сместта е обеднена и обратното. Това е заложено в картата на ЕКУто. Сензора само докладва дали заданието е изпълнено.

----

И тая тема не е за тук. Ще я преместя по-късно.

Редактирано от grizzly
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Пак си в грешка.

Не бъркай картата на ламбдата с "ламбда сензор".

Едното е качеството на горивната смес при определени режими а другото е датчик на крайния продукт.

Ламбда е съотношението гориво/въздух. При ниска ламбда сместта е обеднена и обратното. Това е заложено в картата на ЕКУто. Сензора само докладва дали заданието е изпълнено.

----

И тая тема не е за тук. Ще я преместя по-късно.

тъй де .. и ако го излъжеш , че не е изпълнено като се намесиш по някакъв начин ..

и компютъра може да почне да казва да се обогатява сместа допълнително или обратното .

и не ги бъркам .. така както ти поставяш нещата ..

излиза така сякаш на стойностите от ламбдата не може да им се влияе .. а то май може ..

интересно ми е по какъв точно начин може да се намеси човек и да промени алгоритъма , логиката .

какви точно са зависимостите .. знам кога сместа е бедна и кога богата .. имам предвид ,

че по картата горе нямам проблем да разбера в кой момент беднее сместа и в кой е богата ..

интересно ми е защо точно в тези моменти е така .. и как да променя нещата коректно .. така , че когато сместа е бедна .. аз да повлияя и да кажа на компа един вид да не допуска такъв момент .

как точно да кажем на компа да прави по богата сместа

тая информация от ламбдата така изписана на картата .. е в този вид , но е завършена ..

тоест реално нещата не изглеждат така, а импулсите се преобразуват в тези цифри по някакъв коефициент .

и в зависимост от това какво отчита ламбдата .. тея цифри от 0 до 1.5 ..

играят като коректор на цифрите от 0.95 до 1.05 .. ако барнем тоя коефициент би трябвало да можем да повлияем така , че да променим нещата само в процентно съотношение ..

демек ако имаме ламда 0,97 .. примерно .. компа да я тълкува като 1.03 и да казва дай още гориво ..

сместа е бедна ..

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Е нали се сещаш, че пропорционално не ти помага нищо ... ако го подлъжеш така, в ниските (или на празен ход) ще ти обогати още повече сместа и ще удавиш колата... или ще имаш ебати разхода

Като не се кефиш от работата на ламбда емулатора, отивай при газаджиите и искай корекция

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не мисля, че само с "подлъгване" на ламбдата ще направиш чудеса.... все пак газаджиите нали ползват ламбда емулатори за да не се шашка компа от реалните показания на сондата, когато караш на чесън.. едиин вид ти вече я имаш тая екстра инсталирана

Като не се кефиш от работата на ламбда емулатора, отивай при газаджиите и искай корекция

Не давай мнения по теми дето не разбираш. При Ги-то няма "инсталиран" ламбда емулатор. Ламбда емулатори се слагат на обикновенни газови при някои двигатели. При Ги не се налага. А конкретно марси-то има проблеми с настройките на газовата. т. е. не могат да я настроят затова е пуснал тази тема.

Редактирано от shpeksi
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

и в зависимост от това какво отчита ламбдата .. тея цифри от 0 до 1.5 ..

играят като коректор на цифрите от 0.95 до 1.05 .. ако барнем тоя коефициент би трябвало да можем да повлияем така , че да променим нещата само в процентно съотношение ..

демек ако имаме ламда 0,97 .. примерно .. компа да я тълкува като 1.03 и да казва дай още гориво ..

сместа е бедна ..

Влияе се с диностенд. Плащаш и ти влияят:steinigung:.... Или просто си купуваш готов чип, с опция да го върнеш ако не ти върши работа. Като имаш запоен цокъл, смяната на чипа отнема 2-3 минути.

Гризли ти каза - това е датчик - той няма логика. Защо в даден момент е бедна или богата сместа зависи от "чипа". Смени го и ще имаш друга логика. Газовия компютър влияе на количеството гориво, но не и на аванса. Освен това, основния компютър на колата следи и буста (по косвен начин при АЕБ) и определя аванс и гориво. Т.е. при едни и същи обороти имаш различни времена на дюзите и различен аванс в зависимост от натоварването на мотора и буста на турбината. Доколкото знам, ламбдата в режим на рязко ускорение не се взима предвид, а най-големите проблеми с ГИ са точно в тези режими.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Накратко по въпроса.

НЯМА НАЧИН да повлияеш на показанията на теснолентова сонда (narrow band) така че да има смислени показания за ЕКУто.

Единствения потенциално възможен начин е чрез устройство което да коригира ширината на импулсите в лека степен. Обаче ефекта ще е непредсказуем. Ако забиеш ламбдата на богато (1) или бедно (0) ЕКУто ще реши че е дефектна. И ще изпадне в авариен режим по таблица.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

аз знам , че когато стъпиш на педала до край ..

компа не взема въобще под внимание показанията на сондата .. всичко е макс в тоя момент ..

и при мен проблем при рязко тръгване няма ..

има проблем при ниските обороти .. когато съм дал малко газ .. или съм почти без газ ..

тогава се ошашкват смесите .

освен това .. мен ме интересува методиката .. алгоритъма който се следва ..

искам принципно да разбера как стоят нещата , а не конкретно при мен защо е така .

при мен е така защото сондата е мудна .. докато реагира сондата .. сместа вече е станала лоша .

искам целия принцип и логика да хвана ..

примерно при 3000 оборота турбината при 1 бар вкарва 100 грама въздух ..

това би означавало пак примерно , че могат да изгорят 5 милиграма бензин ..

за да влязат 5 милиграма дюзите би трябвало .. пак примерно да стоят 10 милисекунди отворени ..

в следващия момент се оказва , че гориво въздушната смес не е изгоряла напълно ..

поради една или друга причина .. примерно надморско равнище .. температура околна температура на мотора и т.н .

и ламдата казва има прекалено много кислород в колекторите ..

и сместа е прекалено бедна .. тогава вместо 10 милисекунди .. на база данните от ламбдата ..

компа ще каже 11 милисекунди да седят отворени дюзите .. или ще отвори гейта на турбината да намали въздуха .. за да нормализира на отношението бензин въздух .

тоест .. ние имаме база .. зададени основни стойности .. толкова бензин .. толкова въздух ..

а ламбдата прави само прецизна корекция на отношението ... в рамките на .. да кажем 5% .. които се оказват от огромно значение за енергията която ще се отдели при изгарянето на горивото .

освен това .. ако нещата изглеждат по този начин .. пак няма да ок .. прекалено е просто така ..

тоест .. тук е редно вземем предвид и това , че имаме ускорение .. и при изгарянето има процес на градация .. тоест в следващия момент при 3100 оборота .. вече ще имаме пик на турбото и налягане 1,5 а не 1 .. и вместо 10 мили секунди .. следващия цикъл ще е 15 .. като основа .. ама за да обогатим сместа .. ама 1 милисекунда плюс на 10 милисекунди е 10% , .. а на 15 не е .. тогава един вид сместа пак ще обеднена .

трябва да има някаква строго специфична логика която се следва в това отношение .. за да постигнем желания резултат ..

щото при хубава смес .. колата не мога да я вкарам у пътя ..направо полита

а при лоша .. я усещам как се задъхва като асматик при разходка в парка .

гризли .. аз не искам да я забивам

искам сместа да не беднее .. и да не богатее прекалено ..

и за да мога да го постигна .. би трябвало да имам механизъм ..

с който като видя , че сместа става бедна при едикави си обороти и атмосферни условия .. да я коригирам ,

а за да я коригирам .. трябва да знам алгоритъма по който работи ..

дано да разбираш какво казвам

вземи горния пример ..

като погледнеш една кола с чип и една без ..

и двете при 3000 оборота .. ще имат различно налягане на турбо

и различно време на дюзите ..

примерно в единия случай 10 милисекунди .. и 1 бар ..

в другия случай 20 милисекунди и 2 бара ..

а ламдата казва бедна е сместа .. колко е бедна тая смес ..

и колко трябва да задържат дюзите още за да стане хубава сместа .

и в двата случая ще е различно .. и още повече прогресията в следващия цикъл ще е различна .

Редактирано от marsianec
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Баси колко много написа за нещо което заема 2 изречения. :steinigung:

Алгоритъма е тъп:

В даден момент ламбата вика - бедно е шефе (т.е. има още неизгорял кислород). ЕКУто почва да увеличава постепенно горивото. Примерно по линейна функция. В един момент 100% от кислорода е изгорял. В този момент ламбата почва да вика "богато е шефе" и ЕКУто почва да намалява пропорционално горивото докато цикъла се повтори.

Това (целия цикъл) се прави 2-3 пъти в секунда. Така горенето е близо до идеалното заложено в системата.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

какво значи постепенно ? колкото толкова ли ? и какви са тия пропорции ?

2-3 пъти в секунда при колко оборота ? нали не е 2-3 пъти при 30 и 100 оборота пак 2-3 пъти .

просто е на приказки

Редактирано от marsianec
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ти за линейна функция не си ли чувал?

Естествено че е просто. Да не мислиш че в ЕКУто има четириядрен процесор със 1500 МИПСа?

Да, ламбдата се променя с честота 2-3 херца. И при 6000 оборота. И корекцията е фина.

Глей са. Нещата стават така:

ЕКУто си бърка в носа и гледа найсе входа.

1. Какво каза Шефа (drivers demand). Т.е. как си нагазил педала. Отчита 43% натискане. Гледа по таблицата (1).

2. Какъв въздушен поток минава (Mass flow). Чете по таблица 2 от потока какво е нужното гориво за този поток.

3. Коригира горивото по ламбдата.

4. Достигната ли е мощността по педал спрямо текущата? АКо ДА запази състоянието. Ако НЕ увеличи горивото / налягането на турбото.

Това са няколко взаимосвързани таблици в които е зададено "при еди какво си направи еди какво си".

Има и корекции. Температура ДВГ, околен въздух атм.налягане, буст и т.н.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

хубаво ясно :steinigung:

дай сега да направим нещо ..

да сметнем колко гориво и колко въздух ни трябва при 1000 оборота в минута .

за мотор 1.8 .. при атмосферно налягане и дюзи 440 кубика с .. при не знам кво налягане на помпата или там регулатора на налягането .

колко милисекунди трябва да седят дюзите отворени .. за да имаме хубава смес ?

дай да хванем първо тази методика .. и после да видим прецизната настройка с ламбдата .

нали се сещаш за какво ти говоря

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Батка, аз съм проЗт електронен инженер. Знам как работи ЕКУто. Ама не съм тунер.

Виж ми подписа, осигури нужния бюджет и започваме. Тия производители на коли какво мислиш че правят по цял ден? Има си апаратура за тази цел. Дино стендове, лаборатории и т.н.

Ти си мислиш че с калкулатора ще сметнеш 3 параметъра и айдееее.

Всеки може да ти направи двигателя да... литне. :steinigung:

Ама производителя някак се опитва да го накара и да изкара повече от 300х.км. А не да гръмне след 200км.

----------

Относно калкулиране на чексумата мисля че ТОВА ще свърши работа.

---------

По въпроса:

дай сега да направим нещо ..

да сметнем колко гориво и колко въздух ни трябва при 1000 оборота в минута .

за мотор 1.8 .. при атмосферно налягане и дюзи 440 кубика с .. при не знам кво налягане на помпата или там регулатора на налягането .

колко милисекунди трябва да седят дюзите отворени .. за да имаме хубава смес ?

Сметката е проста.

Въздух към бензин 14.7 кг към 1 кг бензин.

Смяташ килограмите в литри при съответната температура. Имаш литрите.

Въздуха го мери дебитомера (mass flow), бензина си го смяташ по налягане/дебит за време. И готово. Пускаш на диното и коригираш.

Редактирано от grizzly
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Да точно 2-3 пъти е при всички обороти.

Да колко-толкова е - има си зададен праг на обогатяване/обедняване, като компа чака следващият пореден пик на сигнал и коригира или в същата или в обратна посока.

Да нещата са много прости не само на приказки.

Но най-важното е - на ламбда сондата не може да промениш начина на работа. Можеш да промениш начина по-който компютъра да интерпретира данните на ламдата,НО трябва да се придържат нещата (коефициентите) в определени граници, за да не се получи продължително време гориво-въздушна смес извън границите на сондата, иначе както казаха колегите се стига до излизане в авариен режим.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Едва ли ако някой сподели как става това, онова ще му се прецака работата. Напротив, мисля че това е добра реклама. И аз си вадя хляба с ремонт на техника но това не ми пречи да споделям различни неща тук. Е, естествено не може всичко. От друга страна повечето хора дори и да изгледат филм по шпакловка ще си извикат шпакловчик. :steinigung:

------------------

Всъщност ето как изглеждат нещата:

Погледнато отстрани.

Тук за 850 GBP ставаш бейсик тунер.

Ако имаш много свободно време и не ти се дават пари четеш.

Настройка на MegaSquirt.

Знам че мегаскуирта е оплют у нас но базовата математика и принципа на работа е същия така че става за запознаване с материята и кое как се прави.

Приятно четене.

Редактирано от grizzly
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

значи първо трябва да си отговорим на въпроса ..

колко кубически сантиметра е камерата на 1.8 литра 4 цилиндъра мотор .

колко кубически сантиметра или литра кислород ще влезе в тази камера за 16 оборота в секунда .

и ще знаем колко литра в случая милилитра бензин ще ни трябват за поддържаме горенето .. 14,7 : 1

след това приемаме , че дюзите прекарват 440 кубика бензин за час при налягане 6 бара .

изчисляваме колко литра е това за секунда .. демек делим на 3600 .. после смятаме за микросекунда . май трябва да разделим още на 1000 .

и разбираме колко е капацитета на дюзите за микросекунда .

гледаме , колко може да мине макс за една микросекунда ..

гледаме колко милиграма ни трябват за да имаме горене и смятаме колко микросекунди ни трябват за набавим нужното гориво .. и да имаме нормално горене после умножаваме по 600 и получаваме колко милисекунди трябва да са отворени дюзите при 960 оборота в минута ..

това е максимума към който можем да се стремим .

и така .. когато имаме турбо .. и знаем какво над налягане имаме при обределени обороти ..

ще знаем и с колко максимум можем да качим времената на дюзите .. и колко при кои обороти

бъркам ли ?

моите дюзи например .. не са 440 кубика .. не знам колко са ..

но на празен ход дават времена от 11-12 милисекунди .. рядко падат под тези стойности .

а при пик на турбото дават 26-27 милисекунди .. мога ли да разбера с колко налягане ми надува турбината ?

ако на празен ход знам , че имам 1 атмосфера .

правя така .. 26/12 = 3 .. като махна 1 атмосфера която имам по дифолт остават 2 атмосфери :rolleyes:

:hilezh:

не ми се вярва , но така излиза :bia:

Редактирано от marsianec
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Нещо такова е. Имаш улеснение. Дебитомера ти казва колко въздух постъпва в момента. Реално. Няма нужда от сметки. Една от тайните на силовия тунинг е че се работи с по-богата ламбда от 14.7:1.

Примерно 13, 12 може и 11. Това гарантира охлаждане на двигателя и турбината за сметка на разхода.

С две думи - по-добре богата смес отколкото бедна.

Разгледа ли линка за мегаскуирта? :rolleyes:

Всъщност какъв е въпроса / задачата за която говорим?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Тогава не се занимавай. Не е за българи тая работа.

Отивам да пиша простотии по другите теми. За наука плюсове не дават. :hilezh:

не е достъпно за мен ..

иначе картинките които видях са интересни ..

най интересното е , че ламбдата е в състояние да коригира сместа около 30 % ..

това е ужасно много .. именно за това почнах с нея ..

нямах представа , че може да играе толкова голяма роля за работата на мотора .

свършиха ми плюсчетата :rolleyes:

ако приема , че моята ламбда е на макс богата смес ..

то е редно нда махна 30 % грубо от тия 2 атмосфери .. и ще излезе ,

че налягането е 1,5 . 1,6 което е доста по възможно .

Редактирано от marsianec
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Една от тайните на силовия тунинг е че се работи с по-богата ламбда от 14.7:1.

Примерно 13, 12 може и 11. Това гарантира охлаждане на двигателя и турбината за сметка на разхода.

С две думи - по-добре богата смес отколкото бедна.

Охлажда се сместа, което предпазва от детонации при заиграване с картата на запалването.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

аз имам техника с която да меря ламбди ,

Съмнявам се че имаш такава. :rolleyes:

Трябва ти vag-com. Или ламбда индикатор - една ламба която да ти показва как мига ламбдата докато караш. Ако спре да мига си закъсАл.

Най-добрата техника за мерене на ламбдата е самата ламбда сонда. По-точно сигнала и.

Редактирано от grizzly
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Що се занимавате с неща, които не разбирате? Има си майстори, които ако не друго, поне на практика могат да накарат нещата да работят.

Няколко уточнения и факти:

-14.7 не е ламбда, а съотношение. Ламбдата е коефициент, който показва с колко се отдалечаваме от това съотношение.

-14.7 (даже по-точно е 14.68) е съотношение за някакъв бензин, при някакво налягане, температура, влажност.

За всеки бензин и всяка надморска височина, това съотношение е различно.

Датчиците се калибрират и доколкото знам - не за съотношение 14.7.

-Широколентови сонди се ползват и защото сместа може да излезе от обхвата на "стандартния" датчик.

-По-богатата смес дава повече мощност и дава възможност за по-голям аванс, което пак е повече мощност. Което пък в крайна сметка може да доведе до икономия, ако употребяваме тази мощност по-разумно (примерно ако не се налага да превключваме на по-ниска предавка).

-Катализатора не може да работи при много богати смеси.... както и с много бедни. Колко много - зависи от типа.

-Турбината не се охлажда с гориво, но за главата е по-добре да работи с по-богата смес - държи се по-ниска температура и има по-малка възможност за детонации. Но и това е с уговорки.

-Принципите на ДВГ са прости, но реализацията не!

Заключение - който има проблем с колата трябва да отиде на майстор. Може да разбира повече от майстора, но майстора знае как стават нещата.

ПП "Майстор" в случая не е "гумаджия".

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
  • Потребители разглеждащи страницата   0 потребители

    • Няма регистрирани потребители разглеждащи тази тема.
×
×
  • Create New...