Jump to content

1.8Т - грижи за турбото


150hp

Recommended Posts

Здравейте, колеги. Преди време бях попадал на една статия, съдържаща конкретни съвети и насоки, целящи удължаването на живота на турбото. Проблемът е че статията е писана за турбодизелови мотори, но все пак и те и 1.8Т имат турбина. Копирам статията по-долу и моля след като я прочетете, да отговорите на въпросите, които съм поместил в края на мнението си.

Предназначението на тази тема е по-скоро ориентирано към експлоатацията на турбо-дизеловите двигатели, а не към ремонта им.

Темата ще бъде структурирана в две части: I. Експлоатация и II. Очаквани проблеми при неправилна експлоатация, която фактически ще кореспондира с Част I.

I. Експлоатация:

1. Експлоатацията на турбо-дизелов двигател, който няма технически проблеми винаги се осъществява с висококачествено дизелово гориво, без добавки или присадки;

2. Експлоатацията на турбо-дизелов двигател, който няма технически проблеми винаги се осъществява с висококачествено моторно масло за турбо-дизелов двигател;

3. Паленето на дизелов двигател винаги се осъществява с изправни подгревни свещи и при индикация на датчика, че двигателя е готов за палене;

4. След запалване, двигателя се остава да поработи на място поне 15-20 секунди, за да може съответното налягане на маслото да стигне до турбината и да започне нормално мазане;

5. Турбо-дизелов двигател, колкото и да е мощен и с каквато и горивна система да е, не се вкарва в обороти, когато е студен.

6. Спускане по нанадолнище - винаги на подходящата предавка, а не на неутрална предавка - много благоприятно въздействие.

7. Ако двигателя е вкарван в обороти и е "настъпван" за по-продължителен период (повече от 5-6 минути) или колата е настъпвана яко по сфетофари, кръстовища или по магистралата, ЗАДЪЛЖИТЕЛНО после се кара поне 5-6 километра съвсем спокойно, без юркане или ако няма възможност за това, двигателя не се гаси при спиране, а се оставя да работи на празен ход поне 5-6 минути, преди да се угаси.

II. Очаквани проблеми при неправилна експлоатация:

1. Некачественото дизелово гориво или такова с добавки или присадки има пагубно действие върху механичните и свързаните електрически компоненти/системи на двигателя;

2. Некачественото масло за турбо-дизелов двигател (ТДД) или такова с различно предназначение има пагубно действие върху механичните компоненти на двигателя;

3. Паленето на ТДД с неизправни или некачествени подгревни свещи води до: (1) трудно палене, оттук изхабяване на акумулатор и съкращаване живота на стартера и (2) износване на механичните компоненти на двигателя;

4. Неспазването на тази инструкция води до печални резултати с турбината. Мисля, че причините са ясни - липса на адекватно налягане на маслото (поради недостигане на необходимия визкозитет, температура на маслото, оттук и налягане на смазочната течност) към лагерите на турбината;

5. Причината е високата степен на компресия и интензитета на температурата, която е най-голяма в главата на двигателя. Турбо-дизеловия двигател има много голям въртящ момент и спокойно се кара студен в градски и извън-градски условия без излишно форсиране, докато не е загрял. Препоръчителни стойности - при студен двигател - смяна към горна предавка при достигане на 2000 об/мин, при средно загрял двигател - смяна към горна предавка при 2500 об/мин, при двигател, достигнал нормална температура - няма ограничение, освен прекъсвача;

6. Тук пак опираме до анализ на температурата на изгорелите газове, температура и скорост на въздушния поток към охлаждащите системи, температура на околната среда, скорост на въртене на водната помпа - оттук скорост на охлаждащата течност и т.н. Мисля, че подробни обяснения не са нужни;

7. След като ТДД е бил в тежък режим на работа, турбината, достигайки стойности от 150 000 об/мин е повишила до такава степен температурата на вътрешните си компоненти, че се нуждае от плавно и постепенно охлаждане. Ако след здраво 'юркане' на ТДД го угасите веднага, маслото, което остава вътре без циркулация, по компонентите на турбината буквално се изпича в сажди и твърди налепи, които залепват по металните повърхности. Пригответе се за ремонт, който отнема от 200 до 400 Евро, в зависимост от пораженията. Тук е момента да споменем, че един хубав ъпгреид е инсталиране на по-голям маслен радиатор, независимо че увеличава разходите за количеството масло, което се сменя при обслужван

1/ Относими ли са съветите в нея към 1.8Т и по-конкретно за турбо-бензинови мотори?

2/ При положение че турбото на 1.8Т не е с променлива геометрия, нужно ли е колата да работи на място след продължително настъпване? Възможно ли е да натрупа нагар и сажди ако се угаси веднага, както е при дизела?

3/ Относно маслото - Кастрол Магнатек 10в 40 подходящо ли е за да се пази турбото?

4/ Необходимо ли е ако колата е карана дълго време градско, на ниски обороти, след това целенасочено да се вкарва в критични обороти, за да се "отпушва", както правят дизелистите?

5/ На колко точно оборота надува максимално турбото? Аз като ускорявам на 2200 оборота усещам мааалко по-дрезгава работа на двигателя, но в целия диапазон от обороти ускорява еднакво, само към 4000 оборота отпушва малко повечко? При дизела зацепва на 2000, а при турбо-бензина?

5/ И в заключение - освен висококачествено масло, как точно да осигуря максимален живот на турбото на 1.8Т?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

1. Да

2. Задължително

3. Да ама по-добре е 5в40

4. Не

5. ~2000

6. Спазваш тия неща и от време на време проверяваш турбо пътищата и вакумите за пробиви.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

1/ Относими ли са съветите в нея към 1.8Т и по-конкретно за турбо-бензинови мотори?

2/ При положение че турбото на 1.8Т не е с променлива геометрия, нужно ли е колата да работи на място след продължително настъпване? Възможно ли е да натрупа нагар и сажди ако се угаси веднага, както е при дизела?

3/ Относно маслото - Кастрол Магнатек 10в 40 подходящо ли е за да се пази турбото?

4/ Необходимо ли е ако колата е карана дълго време градско, на ниски обороти, след това целенасочено да се вкарва в критични обороти, за да се "отпушва", както правят дизелистите?

5/ На колко точно оборота надува максимално турбото? Аз като ускорявам на 2200 оборота усещам мааалко по-дрезгава работа на двигателя, но в целия диапазон от обороти ускорява еднакво, само към 4000 оборота отпушва малко повечко? При дизела зацепва на 2000, а при турбо-бензина?

5/ И в заключение - освен висококачествено масло, как точно да осигуря максимален живот на турбото на 1.8Т?

1. С толкова много уговорки, че по-скоро не.

2. Не. то и при дизела не е възможно. да не споменавам и фабричните таймери при по-новите коли.

3. Не

4. Не

5. Турбина се поврежда от три неща - лошо мазане, висока температура и чужди тела, минаващи през нея. Първите 1.8Т имат няколко конструктивни недостатъка (сравнение със следващите):

- по-малка топла част = по-висока Т и по често пукаща се топла част;

- тясна и запушваща се маслена магистрала;

- по-допотопна електроника, която често позволява по-висока Т на изгорелите газове.....

Във връзка с тези особености всяка от следващите мерки пази турбината:

- слагане на по-голяма турбина :)

- смяна на маслена магистрала;

- отваряне и механично почистване на мотора от нагар (или поне картера е задължително да се свали);

- използване на качествени филтър и масло

- рециклиране на главата (влизащото масло в мотора през гумички и водачи разваля горивната смес и образвуа страшен нагар по буталата) Виждал съм колеги, които карат с ОМВ100, защото в противен случай имат детонации, а те са пагубни за турбото и главата;

- хубави свещи, хубав въздушен филтър, изправен дебитомер.......

накратко: двигателят трябва да е изряден, за да е изрядна турбината.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Всичко от темата, за дизела си го спазвам стриктно освен, това че по надолнище слизам на предавка, обикновено е мега икономия и слизам на свободна, като разбира се гледам да не прегрея накладките :zustimm: , сега вече ще слизам на предавка :zustimm:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Само тая глупост за "чистия дизел" без добавки не я разбирам... в БГ "чист дизел" няма, всичко е говна smile.gif и с правилните добавки може да държиш мотора в прилично състояние

Но да караш без да чистиш профилактично горивната система си е велика тъпотия

Редактирано от BECKO
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Всичко от темата, за дизела си го спазвам стриктно освен, това че по надолнище слизам на предавка, обикновено е мега икономия и слизам на свободна, като разбира се гледам да не прегрея накладките :zustimm:/>/> , сега вече ще слизам на предавка :zustimm:/>/>

Не че би имало осезаема разлика, но теоритично спускането на предавка е по-икономично, отколкото на свободна.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Благодаря за мненията на включилите се колеги. Искам да попитам колегата robobug още няколко въпроса, на които ако реши да отговори ще бъде полезен на всички ни.

1. Казваш че 10в 40 не е подходящо за този мотор. Защо? Вярно е, че производителят предписва 5в40, но нали всички коментират, че за мотор на много километри не било подходящо? Споделяш ли това виждане?

2. Щом категорично заявяваш, че не намираш за необходимо колата да работи на място след зверско настъпване, то тогава приемаш че е нормално да я изгася веднага след като съм я смачкал. Например карал съм със 180 по магистралата, спирам внезапно в аварийната лента и гася моментално колата? В такъв случай как наистина ще се охлади маслото и съответно самата турбина? Изобщо какви ще са последствията, ако след всяко мачкане я гася моментално? Полезно ще бъде да обсъдим и обратната хипотеза - ако всяка сутрин паля и моментално тръгвам.

3. Влияе ли карането на алтернативно гориво /например газ/ върху температурата на турбината?

4. На колко К. километра е необходимо да се сменя обсъжданата маслена магистрала и какви са индикациите за запушването й? Аз лично я сменям на около 80 000, заедно с ремъците, ролките и т.н

5. Как мога да разбера дали ми се е пукнала топлата част на турбината?

6. Нормално ли е при баир и натисната газ до половина /без значение от предавката/ да се чува силно, ясно и отчетливо свирене от турбото? Свистене досега не съм чувал, дори при отворени прозорци, но винаги при комбинацията баир + обороти над 2000 + половината газ долавям това въпросно свирене.

Възможно е публикуваните въпроси да звучат наивно за хората, които са напред с автомобилния материал, но същевременно ще послужат за информиране на по-начинаещите колеги, които ако от своя страна следват предписаните указания, ще осигурят по-дълъг живот на турбината си. Понякога човек има огромно желание да пази колата си, но просто не знае какво точно да прави, или пък се обърква от множеството разностранни мнения. Затова нека по-разбиращите да ни помогнат, все пак това е и една от целите на форума.

По-долу ще напиша какво точно правя аз, като същевременно с това ще предоставя възможност за корекции, градивна критика и коментари към начина ми на каране.

На първо място винаги когато запаля колата, чакам да поработи на място около две-три минути. През това време оборотите вече са паднали на 900 и потеглям, като през първите 4-5 километра не превишавам 2000 оборота. След като колата вече е загряла, карам предимно в диапазона 2000-3500 оборота, но понякога не се удържам и преминавам в следващия диапазон - 3000 - 6000 оборота /разбира се не постоянно/. Винаги, след като съм настъпвал колата или след като съм я карал нормално, но съм минал над 200 километра, я оставям да поработи на място 2-3 минути преди да я изгася. Ако не съм ръчкал и съм карал кратко и нормално, я оставям да работи преди изгасване не повече от 20-30 секунди /докато сваля колана и се приготвя за слизане/. Масло и филтри сменям на 10 000 километра, като маслото винаги ми е Кастрол. Вече следващите стъпки са появи ли се повреда я отстранявам, но те не са обект на настоящата дискусия, която е посветена най-вече на турбината.

Ще се радвам на забележки, в случай че не правя нещо както трябва, разбира се поднесени с адекватен, културен и нормален тон.

Благодаря предварително на отзовалите се колеги.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Единствено карането до 2000 оборота първите 4 - 5 км е безмислено , да не кажа пагубно за други агрегати.

Редактирано от martinich
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

1. Не казвам нищо за масло 10в40, а отговарям на конкретен въпрос "Кастрол Магнатек 10в 40 подходящо ли е за да се пази турбото?" - Не, не е. Това масло е подходящо за примерно АБК мотори, почистващите му свойства клонят към нула, при висока Т става на вода.

2. Всъщност отговорът ми е на втория въпрос - за саждите и нагарите:), което и при дизела е глупост. Мога да добавя към съветите за пазене на турбото - човек да си познава колата. "Зверско" настъпване е много относително, карането със 180 по магистралата не е такова. При мен с две изрязвания по бул.България ми светва турбината. Аз имам над 200к км с турбо коли с чип и досега не ми се е налагало да оставям колата да работи "на място" при нормална експлоатация. "Нормална експлоатация" изключва "стартове" и гонки. А като видя хора със стоков софтуер, които си "пазят" колите по бензиностанциите, като не ги гасят ме напушва на смях.

3.Газта трябва да влияе. Но как - незнам. Едната ми кола е с ЕГТ и те не регистрират проблем от каране на газ, т.е. може да се приеме че газта не е проблем за 1.8т.

4. Съветите ми за маслената магистрала, чистене на мотора и картера се отнасят за нововнесени автомобили, които са били поддъжрани немарливо от предните собственици. Имам два автомобила 1.8Т, купени от първи собственик в Германия, единия на 90к км, до последно обслужван в Ауди. И двата имаха нагар. Единият автомобил е вече на 220-230к км и двигателя е абсолютно чист, след първоначалното сваляне на картера и смяна на масло Мотул 8100 на 10к км.

5.Пукната турбина се вижда при сваляне. Повечето К03-ки са с пукнатини, които не са проблем, ако не засягат гейта и не излизат отвън на кожуха.....

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

3.Газта трябва да влияе. Но как - незнам. Едната ми кола е с ЕГТ и те не регистрират проблем от каране на газ, т.е. може да се приеме че газта не е проблем за 1.8т.

ЕГТ-тата на колата ти ще се включат на около 950-975 градуса. През другото време, екуто си ги смята по заложени таблици. Определено с газта си покачил температурата на изходящите газове, а това малко или много си влияе на турбината.

5.Пукната турбина се вижда при сваляне. Повечето К03-ки са с пукнатини, които не са проблем, ако не засягат гейта и не излизат отвън на кожуха.....

Да добавя към К03-ките и повечето К04-ки също процъфтяват лесно.

Аз моите коли които са били с турбо или с две винаги съм ги карал с 5-40 Мотул (в момента планирам на следваща смяна 5-50 Мотул), не ме интересува на колко км са и какво ми казват майсторите. Това е предписаното масло, това слагам. Винаги изчаквам колата малко преди да загася, независимо как съм карал преди да спра. Може би колата която карам сега я чакам най-малко, защото има и допълнителна система която върти с ел. водна помпа водата след изключване на двигателя до сваляне на определени градуси. Останалото като въпроси и предписания според мен са пълни глупости, това си е мое мнение, не искам да го налагам на никой.

Редактирано от ghostdog
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ех, как ме е яд, преди около 900 километра си смених маслото и ако знаех щях да сипя Мотул 8100 10в40 или 5в40, вместо този Кастрол, който сложих. Но нищо, за следващия път ще остане.

Иначе относно карането със 180 по магистралата - действително, ако цитираните километри се поддържат само, не е кой знае какво изрязване, освен ако не се доускорява постоянно с пълна газ и не се сваля предавка, или пък не се правят ластици на четвърта с пълна газ от 140 до 180 постоянно. Но въпреки това, все пак при 180 километра в час магистрално каране, оборотомерът дълго време ще е стоял на над 4000 оборота, да не кажа приблизително 5000. Дори да съм поддържал тази скорост, ако спра и веднага изгася колата, ще успее ли двигателят за няколко секунди да се "успокои". Все пак на магистрален баир с около 180, дори позагрява малко, а дори да не загрее си се товари доста, а след това изведнъж рязко гасене.

Другото нещо, касаещо булевард България - и аз често изрязвам там и като цяло из София, та със сигурност турбината ми свети червено, защото изрязването ми се изразява в ластици между 3000 и 6000 оборота и почти напълно натиснат педал на газта, стартове и т.н. Ако примерно съм изрязвал половин час по нощните и големи софийски булеварди и спра на някое ОМВ да заредя бензин, възможно ли е да си изгася веднага колата, без да чакам изобщо /сток съм/?

Друг колега беше споменал че било излишно и дори вредно за някои компоненти първите няколко километра на студен старт да карам до 2000 оборота? Защо е така и за кои компоненти е вредно? А ако вкарам турбината на 4000 оборота през първия километър на чисто студен мотор, по-полезно ли е?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

първите няколко километра на студен старт да карам до 2000 оборота? Защо е така и за кои компоненти е вредно?

На лагери, колянов вал, демферен маховик, хич не им е хубаво да караш с 1500 оборота и надолу. Не казвам да караш с 6000, а да не се притесняваш да настъпваш до 3000-3500 оборота, че ина горе ако се наложи.

10/ 40 маслото не е синтетично, а полусинтетично, нещо като полубремнна жена. Полусинтетиката губи много бързо качествата си от синтетиката и за това не се препоръчва за турбо коли, в който мазането/охлаждането на лагери въртящи се с 80 + х. зависи от качеството на същото това масло.

Редактирано от martinich
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

защото изрязването ми се изразява в ластици между 3000 и 6000 оборота и почти напълно натиснат педал на газта,

Напълно безсмислено, със стоково 1.8Т в 6000 оборота няма никой освен звук на лада във високи обороти. На 6к като набиеш следваща предавка пак попадаш в зона с обороти в които няма никой. С К04-ката като гледах, при смяна на 5800 беше горе долу добре, при положение, че след 5500 почти нищо не се случваше.

Редактирано от ghostdog
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Точно се прибирам и викам да поразсъня и аз малко кораба на правите. На 5200-5300 някъде има смисъл да се сменят предавки като усещане, реално за време предполагам малко нагоре. При мен понеже турбинката е напрегната докрай и средните обороти са с най-много сила, има доста разликата от фабричния АJL. Забравих да видя дали свети турбото, но сигурно е изстинало докато си наметя място за паркиране :wall:

Според моята логика и усещане като запаля колата студена изчаквам 10-15секунди докато си сложа панела и тъгвам като си карам около 2к оборота с малко газ. Тръгне ли стрелката на температурата вече карам както ми харесва, но без някакви зверски давания на газ. И това е само, на място чакам само ако съм карал по-якичко и веднага след това спирам, иначе е безсмислено пък и не съм се оженил за тая турбина, даже си търся поводи да я сменя /не ги намирам все още/ :hilezh:

Имам супер лекичко пукнато и аз, но маслото на помръдва изобщо до смяна, никакви звуци няма, изобщо всичко е супер.

Абе всичко супер, но тоя идиотски звук на 1,8Т вече едвам го търпя на трета кола <_< Ще продам накрая толкова благодарна и безпроблемна кола заради единия звук :angry:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ех, как ме е яд, преди около 900 километра си смених маслото и ако знаех щях да сипя Мотул 8100 10в40 или 5в40, вместо този Кастрол, който сложих. Но нищо, за следващия път ще остане.

слагай си 5-40 кастрол, нищо му няма. разлика с мотул няма плюс това не е хубаво да се мешат масла :zustimm:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ех, как ме е яд, преди около 900 километра си смених маслото и ако знаех щях да сипя Мотул 8100 10в40 или 5в40, вместо този Кастрол, който сложих. Но нищо, за следващия път ще остане.

Ефектът от подходящо или неподходящо масло нормално се усеща след многократни смени. Нищо фатално няма от ползването на Магнетик. Маслото не е лошо, просто 8100 е по-добро за този мотор - издържа повече километри и по-големи натоварвания и накрая излиза по-евтино:).

Аз също бих карал с Кастрол Едж, но е безумно да го сипвам на точно двойно по-висока цена от 8100, като на тази цена мога да сипвам естерна синтетика на Мотул (ако автомобилът има нужда). От финансова гледна точка (и възможността да се намира евтин Мотул) за мен е безумна покупката на Кастрол. За някой, който си намира Кастрола по-евтино от Мотул ситуацията е обратна:).

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 2 months later...
Публикувано (Редактирано)

Тези дни попаднах на друга тема, в която пишеше че турбото на 1.Т се въртяло и нагрявало много повече от това на турбодизелите, а в същото време коментираме, че нямало смисъл да се чака на място. Зачервявало се от 2 настъпвания по големи булеварди, но после не било нужно да се чака. Как ще се охлади тогава, ако изгася колата моментално след настъпване?

И другият въпрос е защо ТДИ се нуждае от "продухване", а бензиновото турбо не?

А относно газта - за по-високата температура ясно, но вредно ли е за турбото ако газовият инжекцион например не е настроен точно като на бензин и колата има по-малко мощност на газ, всравнение с тази на бензин? Един вид турбото не може да сработи на пълния си потенциал, въпреки, че газта е до долу? Това влияе ли пагубно или по-скоро го пази, като пуска малко гориво и то не може да надуе докрай? Или пък надува до 0.6, но не получава исканото гориво, необходимо за да ускори за същото време, за което би ускорила на бензин.

Редактирано от 150hp
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Турбото се развърта от изгорелите газове май /въздух/

т.е при това положение по-малкото газ няма да му влияе на надуването?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • Потребители разглеждащи страницата   0 потребители

    • Няма регистрирани потребители разглеждащи тази тема.
×
×
  • Create New...