Jump to content

Дискусия относно икономичното шофиране.


Recommended Posts

Колеги предлагам да обсъдиме начините за оптималното шофиране.

Вчера имах дискусия с уважаван от мен човек и разбрах,че всъщност карайки около 2000 оборота

НЕ карам икономично и ми го обясниха с това,че двигателят работи най-добре(и харчи най-малко) в пика на въртящият си момент(при мен 3500).

От тогава все си мисля всъщност как наистина е най-добре да се редят предавките - кога да се превключва,на колко оборота да се държи и т.н. :gruebel:

В конкретният случай говоря за бензин(газ)и ръчни скорости,но би било добре и колегите с дизелови коли да се включат. :rolleyes:

Нека да направим една смислена дискусия.

Благодаря :zustimm:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Това ми напомня на една серия от Ловци на митове... караха с отворен и затворен багажник на пикап.

Най-икономично каране се постига с минимално ползване на спирачките. Кинетичната енергия се превръща в топлинна посредством триенето, което за теб са 100% загуби.

ПП: http://www.dimodi.com/?open=132, http://lasombra-said.blogspot.com/2009/05/blog-post_18.html

Редактирано от Nightmarez
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Темата е интересна дано повечето колеги да я вземат насериозно.Аз също съм чел,че най-оптимална работа на двигателя се постига при максимален въртящ момент,но трябва да отчетем два определящи фактора:

1.Зависимост на съпротивлението от скоростта

2.Коефициент на челно съпротивление на конкретният автомобил.

Въпреки че ще прозвучи страшно елементарно ширината на гумите и налягането също оказват съществено влияние до 1л/100.

Пример при 185/55/15 и 195/55/15 дава разлика 1л/100 бензин извънградско

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Когато говорим загуми не е зле да обърнем внимание на една характеристика – съпротивление притъркаляне. Обикновено точно гумите сочени за най-стабилни са и с най-голямо съпротивление.Аз махнах едни зимни Пирели (не помня модела, не я обичам тази марка) и ги смених с Нокиан. Разходътпри 180 км/ч падна с 2л, а за шума направо няма сравнение!

Аеродинамиката и предавартвлнитечисла на скоростната кутия са основните фактори при скорости над 120км/ч. Грубо съмсмятал около 200 оборота по-малко са литър икономия.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Имаме тук някъде обширна тема по въпроса.

С две думи - оптималната скорост е 80-90 км/ч с което оптимизацията приключва.

  • Like 4
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

А каква трябва да е скоростта за кола около 80к.с. и литри в порядъка на 1.4 1.6 ( малолитражки )? :stupid:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Пример при 185/55/15 и 195/55/15 дава разлика 1л/100 бензин извънградско

Много е това литър, много...

Грубо съмсмятал около 200 оборота по-малко са литър икономия.

Литър/100км. ли ?! :blink:

Това значи ли, че ако си смениш кутията и вече си с 1000об/мин. по-малко, ще харчиш 5л. по-малко ?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

..

Пример при 185/55/15 и 195/55/15 дава разлика 1л/100 бензин извънградско

При мен разлика няма - или не се усеща - не повече от 0,1-0,2 на сто.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

до 80-90км/ч на най-висока предавка, ползване на терена, плавно ускоряване и минимално ползване на спирачките по възможност.

в точките на максимален вътртящ момент получената сила от единица гориво е максимална, но това не означва нисък разход, би било вярно само при стръмен наклон на който е необходима максимална сила от двигателя. Ниските обороти в минута съответно са равни на нисък брой направени тактове за единица време, следвоателно нисък часов разход, но пък ако караш на голям наклон с ниски обороти натискаг газта повече и увеличаваш количеството гориво, което подаваш. Общо взето не може да се вземе само един фактор, било той обороти в минута, положение на педала на газта и т.н. защото има обратни по сила и големина съпротивление от триене с въздуха при различни скорости и вътрешно триене в лагери, пътна настилка, променлив терен и т.н. това как да караш икономично трябва да го определя усета и степента на интелигентност, да съобразяваш какво следва и да предотвратиш проблема преди да се е появил, като под проблем имам предвид всички фактори пречещи на плавното и икономично движение, което както имаше една друга тема, никой темпомат не може да направи както един опитен водач на МПС

  • Like 8
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Да не забравим и най-голямата тайна на бензинките - колкото по-отворен е дросела (натиснат педал на газта) толкова е по-добро КПД на двигателя.

Ефекта всъщност е използваем предимно на максимална предавка. Най-голямо натоварване на двигателя при оптимално отворен дросел.

Следствие (не е проверено): Ускоряването е най-икономично при пълна газ. Но не при максимална скорост.

Следствие 2: Не е нужно да редиш всички предавки при ускоряване от 1 до 5. Може да се прескачат на пълна газ. Потегляне на 1ва за кратко, 2ра, 4та и 5та. Или 1ва, 3та, 5та.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Тва за максимално-бързото ускорение съм го чувал/чел и за печките....яко газ до достигане на 90-100 км/ч и 5-6 скорост /1900-2100 оборота/...после поддържане на скоростта.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Следствие (не е проверено): Ускоряването е най-икономично при пълна газ. Но не при максимална скорост.

Следствие 2: Не е нужно да редиш всички предавки при ускоряване от 1 до 5. Може да се прескачат на пълна газ. Потегляне на 1ва за кратко, 2ра, 4та и 5та. Или 1ва, 3та, 5та.

Половината каране ми е по този начин и мога да потвърдя че със сигурност не харчи повече. Не говоря за светофарни гонки където видимо трябва да спреш след 100 метра. Първа 4000 втора 4500 след което изключвам от скорост или добутвам с 5-та предавка. Това за малолитражка 1.4 - 90 коня. По принцип много обича обхвата от 3000 до 7000 об. мин.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Отдавна имам подозрение, че са ми боядисали оборотомера в червено, защото там е оптимално да се кара:).

Новите коли без жило на газта отварят дросела докрай когато компютъра реши - т.е. може с наполовина натиснат педал на газта да се отвори докрай (за малко) и обратното - с "газ до ламарината" дросела да стои полуотворен.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Това значи ли, че ако си смениш кутията и вече си с 1000об/мин. по-малко, ще харчиш 5л. по-малко ?

Ако намериш такава кутия дай да пробваме.

Защо разни дечковци, които нямат какво да кажат по темата и дори не са разбрали за какво става въпос, трябва скапват темата със заядливи коментари.....

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аеродинамиката и предавартвлнитечисла на скоростната кутия са основните фактори при скорости над 120км/ч. Грубо съмсмятал около 200 оборота по-малко са литър икономия.

Напълно съм съгласен. Особено за комби.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Доста оптимистично приближение... :gruebel:

Колега, при постоянна скорост на магистрала 180 км/ч и 5000 оборота колата ми харчи 15-16л/ 100км. При 4000 оборота съм с 150 км/ч и колата харчи 10-11л/100км. Колата е Ауди 80 В4 2.6 АВС. Това съм го пробвал 4 пъти, разгледай ми темите и ще видиш че и други хора от форума го потвърждават. Така че сметката за 1000 оборота и 5л излиза. Мисля че е излишно да обяснявам че разходът ми се колебае от редица други фактори като например дали съм с климатик или не, а също и че уредите не могат да са математически точни.

Темата е сериозна и полезна и е кофти когато някой дървен философ започне да трупа точки с тъпи остроумия. Щото на празен ход с 1000 оборота ми харчи 5л , пък като я загася т.е. с 0 оборота ми харчи 0 л. Сметката пак излиза нали? Страшно хитро и страшно смешно хахаха.....научихме аритметиката за 1ви клас....

  • Like 1
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Темата е сериозна и полезна

Благодаря за разбирането :zustimm:

С точно такава цел направих темата,защото оказа се,че колкото хора толкова и мнения по-въпроса.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Колега с идентична на моята кола |A6-ABC-Ръчка-Предно|при по-агресивно от моето каране харчи 15-16 л,

а аз леко и лежерно :hilezh: 17-18 л ,къде е истината :gruebel:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Колкото са по-ниски оборотите и разхода е по- нисък. Аз винаги използвам инерция например, което пак помага...Например по АМ Тракия от тунела в посока Пазарджик, отсечката позволява около 4 км. инерция.....как да не я ползвам :hilezh: Тези дни пътувах няколко пъти Карнобат - Бургас - Карнобат, през Айтос и си карам с около 80 км....ми 7,5 л. газ разход....какво да искам повече.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Колега, при постоянна скорост на магистрала 180 км/ч и 5000 оборота колата ми харчи 15-16л/ 100км. При 4000 оборота съм с 150 км/ч и колата харчи 10-11л/100км. Колата е Ауди 80 В4 2.6 АВС. Това съм го пробвал 4 пъти, разгледай ми темите и ще видиш че и други хора от форума го потвърждават. Така че сметката за 1000 оборота и 5л излиза.

Интересно съждение колега. Но невярно. Разхода зависи от скоростта а не от оборотите. Айде на бас че при 2000 оборота и 200км/ч ще харчи доста повече.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Колега с идентична на моята кола |A6-ABC-Ръчка-Предно|при по-агресивно от моето каране харчи 15-16 л,

а аз леко и лежерно :hilezh: 17-18 л ,къде е истината :gruebel:

Истината е, че колкото по-стар е един мотор, толкова по-далече е от заводското си състояние и толкова по-склонен към аномалии. Един вид спестените при покупка на кола пари после се дават двукратно под формата на ремонти и разход, а нервите и слугинството на купчина желязо няма да коментирам.

Със всяко следващо поколение мотори, разходът и емисиите отиват надолу, за сметка на по-сложната поддръжка.

Ако някой не е разбрал какво искам да кажа - темата е интересна, но безполезна. За разхода се мисли, когато се избира автомобил, а не после.

Редактирано от robobug
  • Like 4
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Напълно съм съгласен колега робобъг,

но колите вече са факт т.е. закупени са.Голямо значение от финансова гледна точка има годишният пробег и цената на горивото,а не толкова самият разход като абсолютна величина.Относно полезността на темата,тази за горивата е също толкова полезна,но стана 50стр.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Колега, при постоянна скорост на магистрала 180 км/ч и 5000 оборота колата ми харчи 15-16л/ 100км. При 4000 оборота съм с 150 км/ч и колата харчи 10-11л/100км. Колата е Ауди 80 В4 2.6 АВС. Това съм го пробвал 4 пъти, разгледай ми темите и ще видиш че и други хора от форума го потвърждават. Така че сметката за 1000 оборота и 5л излиза.

Щото на празен ход с 1000 оборота ми харчи 5л , пък като я загася т.е. с 0 оборота ми харчи 0 л. Сметката пак излиза нали? Страшно хитро и страшно смешно хахаха.....научихме аритметиката за 1ви клас....

Такааа... първо да започна от там, че грешно си ме разбрал. Това, което си споделил е изключително частен случай. Ако беше започнал с това, че сметката ти (изключително бакалска, не мога да не отбележа) се отнася само за твоята лична кола, нямаше да му обърна внимание. Но ти си се опитал да генерализираш своя собствен опит с една кола в нещо като всеобщо валидно за всяка кола по света правило. Което е (доста меко казано) невярно и наивно.

Първоначалното ти изказване, че 200об. по-малко водят до литър икономия, предполага аритметична прогресия и линейна зависимост между обороти и разход. Което само по себе си е глупост. Разхода е функция на много променливи, но дори да пренебрегнем всички останали и оставим само оборотите - зависимостта пак не е линейна.

По-натам с примера ти, които приемаме за верен - 5000rpm = 15/100 разход и 4000rpm = 10/100. Ако запазим предложената от теб аритметична прогресия (или регресия в случая) следва, че 3000rpm = 5/100. Искаш да ни убедиш, че почти 20 годишна В4ка с АВС гори 5/100 при скорост 120км/ч (на колкото отговарят 3000rpm по твоите сметки)? Аз съм готов да проведем тестове и ако сметката ти се окаже вярна, разходите за горивото ще са за моя сметка. Да не говорим, че ако продължим по схемата до 2000rpm, вече отиваме на разход 0/100. :gruebel:

Освен, теорията ти с оборотите и скоростите куца малко. Няма как при 5000rpm да си на 180, a на 4000 - със 150. Зависимостта между скорост и обороти (на една и съща предавка) е линейна, а твоите обороти и скорости не отговарят на такава.

И последно - на празен ход с 1000rpm разхода ти не е 5/100, а безкрайност, защото изгаряш гориво, а не се преместваш. Ако стоиш достатъчно дълго време, ще изгориш цялото гориво, а няма да си изминал никакъв път. Затова разхода на място се смята в литри/час, а не в литри/км.

Така по-ясно ли стана? Хубаво нещо е математиката, ама е добре да се използва, само когато се разбира. :zustimm:

:bia:

  • Like 7
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
  • Потребители разглеждащи страницата   0 потребители

    • Няма регистрирани потребители разглеждащи тази тема.
×
×
  • Create New...