Jump to content

БЛОКАЖ НА ДИФЕРЕНЦИАЛА


miki69

Блокаж на диференциала необходим ли е ??  

161 гласа

  1. 1. Блокаж на диференциала необходим ли е ??

    • Да
      153
    • Не
      2
    • Не знам
      6


Recommended Posts

Блокажи на диференциали: Ще трябва да им обърна специално внимание. Първо и най-важно правило - дори full time 4x4 без блокаж на диференциал/и няма никаква разлика с обикновените 4x2 автомобили. Съвсем спокойно можете да видите който и да е автомобил 4x4 (без тези с автоматични блокажи), на който му буксува само едната гума и не може да помръдне. Ето защо:

Диференциалът служи за разпределяне на движещата сила между двете колела. Когато колата завива външното колело описва окръжност с по-голям радиус, тоест се движи повече. Когато едното колело забуксува, то диференциалът предава цялата сила на него и така другото не помръдва.

Автомобилите 4x2 имат само един диференциал - на движещите колела. Автомобилите 4x4 имат три диференциала. Два от тях са на преден и заден мост (осеви диференциали). Третият се нарича "междуосев" и се използва за предаване на движението между предния и задния мост. Това е така, защото автомобилите имат само един двигател. По същата причина, по която от примера външното колело изминава по-голям път на завой от вътрешното, е съвсем нормално да има ситуации, при които задните колела изминават по-кратко разстояние от предните и обратно. Поради тази причина междуосевия диференциал разпределя задвижването между двата моста, а от там осевите диференциали го разпределят между колелата си. Затова 4x4 се оскъпява много като технология!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Почти всички 4x4 автомобили както казах имат блокиране само на междуосевия диференциал. Блокирането означава, че едно желязце "зацепва" вътре диференциала и той вече разпределя едно и също движение напред и назад. С други думи можете спокойно да видите такъв джип, на който буксуват две колела едновременно (предно и задно), а другите две симетрични стоят неподвижни. Това обаче рядко ще го видите в града - обикновено се случва на полето, в гората или в някоя снежна преспа. Може да стане и на ледена пързалка за зимни кънки или добре заледена Софийска улица с много голям наклон.

За "пълни блокажи" говорим когато освен междуосев може да се блокира и заден (най-често), а понякога и дори преден диференциал. Така, за да закъса колата, буксуващи гуми трябва да са 3 или съответно 4. Подобни ситуации се случват изключително рядко - само в изключително тежки терени. Обикновено ако се е стигнало до нужда от пълни блокажи, то най-вероятно ще ви трябва лебедка или трактор за спасителна операция. Изключение правят наистина добрите шофьори, които са майстори на offroad - пълните блокажи са именно за тях. В същия момент "компетентни" потребители както казах в началото колкото искате. Поради тази причина производителите много рядко оборудват колите с пълни блокажи. Обикновено се продават като скъпа екстра...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Аз също не знам автомобил с три отворени диференциала.

Значи всеки 4по4 е по-проходим от всеки 4по2 в общия случай.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Подобни ситуации се случват изключително рядко

Aз съм буксувал с 4х4 с дълга база като застана на кантар. Базата и теглото са от голямо значение. Ако имах блокаж щях да се измъкна сам. А така напълних цялата локва с камъни за да изляза.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Mасовите "part time 4x4", които превключват ръчно в режим 4x4. Тези автомобили блокират диференциалите на предния и задния мост когато се включат в режим 4x4. "Компетентните" хора най-често ще ви кажат, че това е режим на "бавни скорости" (най-честия случай) и е "за черни пътища". Да така е - скоростите са бавни наистина, но това води паралелно със себе си и блокирани преден и заден диференциал. Когато излезете на черен път - диференциалите продължават да са нужни. Заключвайте ги само, когато забуксувате или когато видите, че предстои тежка ситуация! Карането по асфалт или без нужда с блокиран/и диференциали ще навреди на вашето финансово състояние! Това важи за абсолютно всички 4x4 автомобили, които имат блокажи!

Full-time 4x4 с пълни блокажи: Да, това е истинското 4x4 за тежък offroad и всякакви ситуации! Да се ползва само от разбиращи и мислещи хора обаче! Няма нищо по-опасно например от безмозъчна мутра бързаща към ски курорт с 80км/ч и "натиснал всички копчета за всеки случай, че теренът е заледен"!!!

Full-time 4x4 само с междуосев блокаж: Истинско 4x4, става за всякакъв offroad (дори тежък)! В някои тежки ситуации излизат много по-трудно от part-time 4x4, но в общ план и масовия случай са по-добрия избор. Така де - карането на бавни скорости без да са блокирани диференциалите си е благинка не само за offroad, но и в града на моменти :)

Part-time 4x4: Стават за всякакъв offroad. Ако карате part-time джип - научете се първо как работи и след това няма да давате абсурден акъл като "включвам на бавни когато паркирам", "включвам бавни в задръстване - супер удобно е", "включвам бавни като се качвам на бордюри" и най-вече "като излеза на черен път си включвам задължително бавните" и т.н. НЕ, НЕ, НЕ и пак НЕ!

AWD: Не са препоръчителни за всякакъв offroad - не всички терени са подходящи за тях. Иначе са достатъчно добри - имат си блокаж/и, перманентно 4x4 са... Просто са леко бързички :)

A4WD - Добри са за магистрала, може да ви изкара от заледена улица... и толкоз. На offroad терен обикновено първо закъсвате и чак тогава компютъра сработва. За тежък терен тези машини са трагедия. При всички случаи part-time 4x4 е по-добре!

Street 4x4 - Най-вероятно сте си дали парите на вятъра. 4x4 без блокажи е напълно безсмислено и е скъп еквивалент на обикновен 4x2...

П.С. Възможно е да съм написал някой модел автомобил не където му е мястото. Не съм маниак и не знам моделите на всички производители и техните специфики - в общи линии почерпих информация от най-различни интернет източници. Ако съм сбъркал някъде - не ме кълнете, а ме поправете

Редактирано от miki69
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Интересна тема ! Да разбирам ли ,че примерно А4 куатро без блокаж и EDS е пълна глупост , а А6 със EDS става ,а също и АУДИ 100 със блокаж на задния мост!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

http://www.awdwiki.com/en - ето тука има доста информация за системите 4х4.

Конкретно в ауди клуба повече ни интересува ето тази статия http://www.awdwiki.com/en/quattro+evolutions/

При всички торсени от 88-ма до 2007-ма година може най-спокойно да си буксуваш с една от гумите и да не можеш да тръгнеш. :stupid:

Поради тази причина при В4 и 100-ците имаш блокаж на задния мост - да ама ако едната предна гума е на лед гориш.

При А4, А6 няма ръчен блокаж но имаш EDL (Electronic Differential Lock) демек хваща спирачка на колелото което се върти по-бързо. Да ама ако двете леви или двете десни гуми са на лед пак само седиш и се ослушваш.

Неща като AWD, Part/Full time, Street са просто нарицателни. Не може така да се обобщават.

При леките автомобили на VAG групата имаш или Халдекс или торсен система. Едното наистина е 4х4 при нужда а другото е постоянно 4х4. Реалната разлика е в поведението на колата. Има доста писано във форума и дискусии между хора които имат личен опит.

Иначе във връзка с темата и аз съм на мнение, че блокаж трябва да има. Но той е необходим само при тръгване от спряло положение или офроуд където се движиш бавно и може някоя гума да остане във въздуха. А това не е привично за леките автомобили.

Редактирано от Flatmo
  • Like 1
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Първо и най-важно правило - дори full time 4x4 без блокаж на диференциал/и няма никаква разлика с обикновените 4x2 автомобили.

Сигурен ли си???? Искаш да кажеш, че quattro от 1-во поколение с 3 отворени диференциала се държи по същият начин, управлява се по същият начин и има същата проходимост като предно или задно???? Прочети още малко....

Автомобилите 4x4 имат три диференциала. Два от тях са на преден и заден мост (осеви диференциали). Третият се нарича "междуосев" и се използва за предаване на движението между предния и задния мост.

Torque can be transferred to the front wheels via electronically controlled multi plate clutch that is located in the transfer case. XDrive does not have a center differential.

Малко и тука не си прав, има системи и системи не е задължително всички да са с 3 диференциала.

Кои са автомобилите с три отворени диференциала?

Първото поколение quattro например.

Редактирано от Dragomir Burgas
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Mасовите "part time 4x4", които превключват ръчно в режим 4x4. Тези автомобили блокират диференциалите на предния и задния мост когато се включат в режим 4x4.

Масовите парттайм обикновено нямат блокажи, а ако имат то той е само на задния мост. Изключение Г-класата, където немците се опитват с три блокажа (различни в зависимост дали е W460 или W463) да компенсират някои недостатъци на конструкцията.

"Бързи" и "бавни" нямат абсолютно никаква връзка с блокажите. Може да си ползваш бавните, когато примерно искаш да паркираш голям и тежък джип с ръчна кутия на някоя стръмна улица.

A4WD - не разбрах какво се има предвид тук, но ако е това, което си мисля - ГрандЧероки е с такова задвижване:).

Street 4x4 - тук май се има предвид 3 отворени дифа - аз пак питам кой автомобил е с такива?

Куатро I-во поколение има ръчни блокажи.

Не искам да омаловажавам труда и желанието ти, но трябва да се подготвиш повече, иначе темата е за ключ.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Някой беше написал във форума,че с quattro 1 можело да се кара без кардан,лично аз не съм запознат с това.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Дрифтърката не си ли я гледал с Б2-ката, някога квадрат, ся на задно само :steinigung:

Иначе мисля че IX на БМВ в Е34/30 е точно така - 4х4, ама без блокажи ... Демек няма шпер касета на дифовете !

Ако съм в заблуда, кажете и ма положете ! :hilezh:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Не съм карал, но ако е, както пише навсякъде, с ръчни блокажи - нищо не пречи да блокираш средния и да махнеш предните или задните полуоски.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Блокажи на диференциали: Ще трябва да им обърна специално внимание. Първо и най-важно правило - дори full time 4x4 без блокаж на диференциал/и няма никаква разлика с обикновените 4x2 автомобили.

Не съм съгласен, 4х2 ще изгуби по-лесно сцепление, защото една и съща мощнос т се предава само към 2 гуми.

Mасовите "part time 4x4", които превключват ръчно в режим 4x4. Тези автомобили блокират диференциалите на предния и задния мост когато се включат в режим 4x4.

Второто изречение не е вярно. Като е парттайм, не означава, че има предни и задни блокажи. При парттайма като пуснеш на 4х4, се създава твърда връзка между предния и задния мост и това е. При парттайм с ръчно включване на 4х4, централният диференциал всъщност не е никакъв диференциал, защото не обира разликите между предния и задния мост. По-добре е да се нарича 'раздатка'.

Масовите парттайм обикновено нямат блокажи, а ако имат то той е само на задния мост. Изключение Г-класата, където немците се опитват с три блокажа (различни в зависимост дали е W460 или W463) да компенсират някои недостатъци на конструкцията.

Г-класата единия модел(460) е парттайм, а другия е фултайм.

Редактирано от msi200
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Дрифтърката не си ли я гледал с Б2-ката, някога квадрат, ся на задно само :steinigung:

Гледах едни клипчета пуснати тук с нея,но можело да се кара само на предно примерно,при В4 махнеш ли кардана,тръгваш ей така :blink::hilezh:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

пускам тази тема с цел да споделите дали блокажа е необходим или има нещо по ефикасно.

не че съм голям разбирач по въпроса.

при мен блокажа е само на задния мост.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Новите модели на почти всички модели нямат блокажи, разчитат на ESP и електрониката.

На лека кола блокажи не й трябват, ESP-то стига там малко като помага.

Блокаж на джип, SUV или коли тип Аллроад биха били доста полезни.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

чувам да казват че е за предпочитане механично задеистване на блокажа пред електронния :gruebel:

също така чух че електронния блокаж не винаги сработва адекватно или ако сработи то ще е със значително забавяне

т.е-няма да се задеиства когато ти е наи необходим :gruebel:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

чувам да казват че е за предпочитане механично задеистване на блокажа пред електронния :gruebel:

също така чух че електронния блокаж не винаги сработва адекватно или ако сработи то ще е със значително забавяне

т.е-няма да се задеиства когато ти е наи необходим :gruebel:

Така е. Обаче механичният /самоблокиращ или с принудително блокиране/ е много скъп. Предимство на принудителния е, че можеш да го пуснеш преди да си нагазил препятствието. Самоблокиращият е т.нар. шпер.

Електронният блокаж със спирачките върши работа на проходим път. Ако заседнеш някъде, ще поцъка-поцъка за кратко и после се самоизключва.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Самоблокиращият е т.нар. шпер.

ДО колкото знам устройството на въпросният диф, не си прав !

Не е самоблокиращ се, а "натегнат" както му казват !

Ще рече с ограничено приплъзване !

Предполагам и ти това си имал предвид, но определено не е самоблокиращ се, тъй като е предварително блокиран още в завода до определен процент !

Виж в БМВ форума има много подробно инфо за шпер касетите !

С течение на времето обаче, фрикционните касети намаляват своета дебелина (подобно на феродото в съединителя), както и процента блокировка ако мога така да се изразя ...

Bu the way, повечето оунъри на RWD забравят една много изпитана техника, която и на мен ми е помагала много пъти докато карах Бенца - лекото "дърпане" на ръчната спирачка ! Нали говорим за поколението 190/124/Е30/34/36/Сиера/Омега и подобни коли на отворен заден диф, без блокировки !

Обаче иска малко сухи тренировки !

Редактирано от Vitcig
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Самоблокиращия се диф може да е изпълнен по няколко начина.

Примерно торсен, ЛСД, шпер, синхро, халдекс може да се твърди, че са видове дифове с ограничено приплъзване. Зависи какво точно разбриаме под диф - дали масовото изпълнение - корона с пиньон или по-общото "устройства за предаване на движението между три вала" и какво разбираме под самоблокиране... и до каква степен е блокировката. А има и дифове, които са постоянно блокирани и се отключват в завои (примерно детройтлокър)...

Разговорното понятие "електронен блокаж" означава, че изпълнението, а не задействането е по електронен път. Твърди блокажи мога да се управляват електронно.

Изобщо темата е безкрайна с безкрайни уточнения, затова на автора на темата предлагам, да си зададе въпросите и съм сигурен, че ще получи адекватни отговори и/или линкове където да чете.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Предполагам и ти това си имал предвид, но определено не е самоблокиращ се, тъй като е предварително блокиран още в завода до определен процент !

Правилно уточнение, наистина е блокиран до някаква степен. Защото като се вдигне на подемник и се завърти едната гума, другата се върти в същата посока.

Изобщо темата е безкрайна с безкрайни уточнения, затова на автора на темата предлагам, да си зададе въпросите и съм сигурен, че ще получи адекватни отговори и/или линкове където да чете.

+1

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Имам една питанка за AUDI A4 2.6 V6, ако може да ми обясните каква е разликата и как е по-добре quattro или само предно за този модел :gruebel: , защото дочух че quattro системата не е била удачна за тази кола <_< .

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
  • Потребители разглеждащи страницата   0 потребители

    • Няма регистрирани потребители разглеждащи тази тема.
×
×
  • Create New...