Jump to content

Монтаж на темпомат на Б4 с жило на газта!


koko60

Recommended Posts

Здравейте, колеги. Лятото на миналата година си сложих темпомат на колата и чак сега ми дойде музата да пусна тема, в която подробно със снимков материал да илюстрирам монтажа. Надявам се да бъда полезен на всички, които искат да имат тази екзотична екстра в колата си. Някои, които се интересуват от това знаят, че когато колата е с жило на газта - нещата са много зле, едва ли не това е невъзможно. Нищо подобно - сега монтажа ми изглежда елементарен. Колата е Б4, 2.0, 90кс., АБТ,1993г, естествено със жило на газта. Наричам екзотична тази екстра, защото след като всичко тръгна както трябва, започнах доста предпазливо да споделям това с познати и отначало ме гледаха като индианци, едва ли не аз нещо не съм наред, а после започваха да питат как работи. След демонстрация на пътя, всичките ми колеги оставаха доста мълчаливи и спряха да ме базикат, че колата ми е доста стара - на 18 години. Всички те имаха доста по-нови коли (не са Ауди) и явно се чувстваха доста прецакани - нямаха тази екстра, а явно и не знаеха нищо за нея.

Темпомата беше свален от Ауди 100, 93г. Това е напълно автономна система и работи с ръчна и автоматична скоростна кутия. Има няколко компонента:

- Круиз контролер.

- Вакуумно моторче.

- Вакуумен актуатор (мембрана). Това е изпълнителния механизъм, който дърпа газта

- Два клапана (изключвателя), които се намират на конзолата на педалите - един на спирачката, а другия на съединителя.

- Ръчка за мигачи с бутони за управление на темпомата.

Преди да започна монтажа, а и сега все още не знам къде точно се монтира фабрично актуатора и вакуумното моторче на такъв мотор като моя. Но импровизирах и мисля че се получи добре.

Първо монтирах клапаните на конзолата на педалите.

34947815.jpg

34787281.jpg

Оказа се, че има предвидени отвори за тях. Наложи се обаче да направя по две гайки за всеки клапан, за да го монтирам и да може да се настрои. Монтажа се оказа доста трудна задача, по простата причина, че трябваше да се навря под волана за около 1 час в поза забранена с международна конвенция. Не е необходимо кой знае какво регулиране, но трябва да се спази следното - когато се натисне леко педала на спирачката първо трябва да включи стоп машинката и да светнат стоповете, след това да изключи контакта на клапанчето. Това означава, че за кратко към контролера ще се изпрати импулс 12 волта и той ще дезактивира темпомата. Другото важно нещо и за двата клапана е при отпуснати педали клапанчетата да затварят надеждно. Това проверих като нанизах на щуцера на всеки клапан едно маркуче и другия край го захапах и като пусна педала засмуквам, за да видя дали изпуска. Регулирам ги така че да затварят надеждно.

След това монтирах вакуумното моторче на нишата между сервото и бомбето на макферсона. Струва ми се, че там трябва да му е мястото.

81357003l.jpg

За да монтирам изпълнителния механизъм трябваше да направя една планка от 3мм дуралуминий, с която да бъде закрепен към мотора и лоста с който дърпа газта да бъде успореден на жилото на газта, за да се дублира неговото движение.

65019025.jpg

Използвах два готови отвора на двигателя с резби, единия е М6 и се намира над 1-ви цилиндър до капака на ангренажния ремък, не го знам за какво е предвиден, но на мен ми свърши идеална работа. Другия е М8, между 1-ви и 2-ри цилиндър по-надолу и на него бяха закачени две маси.

19618823.jpg

13222877.jpg

На оста на дроселовата клапа нямах лостче с ябълковиден накрайник, за който да закача лоста на актуатора. Наложи се да го направя. Ябълката направих на струг, тя е с диаметър 8мм и я запресовах на лостчето.

Получи се следното:

12877017.jpg

60615751.jpg

32539583.jpg

Овалния отвор влиза в оста на дросела. Доколкото знам тази ос при различните мотори е различна. Моята е 8мм. Направих така ъгъла на овалния отвор, за да може актуатора без проблеми да може да опъва газта докрай.

42856525.jpg

89992497.jpg

Наложи се да направя и нов по-дълъг лост, оригиналния ми идваше къс. Той е ф4 и накрая има резба, на която се навива и застопорява с гайка накрайника за ябълката, който се закопчава с една пружинка за да не се извади. Оттук се регулира в малки граници дължината на лоста.

47820198.jpg

69747212.jpg

Един маркуч свързва моторчето и актуатора, близо до моторчето има тетка с разклонение за педалите. Това маркуче за педалите го вкарах през един малък гумен тампон над тампона на кормилния прът. Оттам минаха и трите кабелчета за мотора. Кабелите от моторчето, ръчката и педалите се свъзват по схемата, не са много. Интерсното е, че и за круиз контролера имаше предвидено място – в таблото над лампата на жабката, с една рапидка се закрепва едното ухо, а другото влиза в един процеп.

Това е той:

72956239.jpg

Cruise control.pdf

От синия 26 пинов куплунг на таблото се вързах за 18 пин (бял/син) и го закарах до 9-ти пин на куплунга на контролера. Това е сигнала от датчика за скоростта. Куплунга на контролера е номериран, така че няма как да се сбърка ако се гледа схемата. Контролера се захранва след контактния ключ. Сложих му едно бушонче за всеки случай. Когато всичко е готово може да се пробва системата дали е херметична. Аз извадих маркуча от моторчето и засмуках въздух, актуатора опъва газта, ако задържите въздуха не трябва да се връща обратно мембраната, ако о-пръстените на клапаните на педалите са стари, трябва да се сменят, обикновено от там изпуска.

В моторчето има едно електро-клапанче, което се управлява от контролера и така поддържа скоростта, като се управлява разреждането в системата. Системата е следяща и фиксираната скорост стои като закована.

Сега ще обясня подробно как работи системата:

Лоста за управление на темпомата има плъзгач с три положения: AUS (изключено), EIN (включено), AUFN. Първите две са фиксирани, щракват и остават така, а третото трябва да се задържа с ръка, като се пусне се връща в положение EIN. Темпомата се включва като дръпнем плъзгача на лостчето към вратата докато щракне. Сега темпомата е все едно в режим стенбай. Ускоряваме до желаната скорост, натискаме за кратко бутона FIX в края на лостчето и си махаме крака от педала на газта. Скоростта е фиксирана. Темпомата работи обаче, когато скоростта е над 40 км/ч. Ако се зададе баир, контролера подава толкова газ, за да поддържа скоростта, а като идва надолнище, газта се отнема, а скоростта не мърда. Естествено при по-сериозен баир или надолнище, това няма да стане, просто защото този баир иска по ниска предавка. Ако не пипаме предавките по нагорнището контролера ще подаде пълна газ и ако до 60 сек. не достигне фиксираната скорост ще се дезактивира сам. Ако пък решим да натиснем съединителя, за да превключим, клапанчето/ключ на педала ще дезактивира контролера.

Подаването на газ не изключва темпомата. Ако се наложи да изпреварим, натискаме газта, изпреварваме (без да превключваме) и пускаме газта. Скоростта се връща до фиксираната и остава там. Ако се наложи малко да намалим със спирачка, темпомата веднага се изключва от нейния клапан/ключ. Ако сега леко плъзнем плъзгача към вратата темпомата ще се включи и ще достигне предишната фиксирана скорост. Ако плъзнем плъзгача към волана (леко без да изщрака) изключваме временно темпомата. Ако се движим на темпомат и сме фиксирали някаква скорост, всяко натискане за кратко на FIX бутона увеличава скоростта с 1,5 км/ч. Тази скорост явно има варианти, някъде пише 2,5 км/ч, на моя е 1,5 км/ч. Ако пък задържим бутона – постоянно ще увеличаваме скоростта, все едно че подаваме газ, а като пуснем FIX бутона, темпомата вече ще поддържа сега достигнатата скорост. При търсенето на информация за темпомата попаднах на малки разлики по повод на режимите на работа, явно има варианти.

Това е в общи линии. За мен това е много удобна екстра, въпреки скептицизма на много хора. Най-вече на дълъг път и когато няма голям трафик, за магистрала е прекрасно. Имал съм случай, когато пътувам за морето, да не пипам педалите 45-50 минути. Надявам се че съм бил полезен.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 7 months later...

А би ли споделил, кое според теб е "сложо смислено"?

Някога ползвал ли си подобно нещо?

Цитиране на предходен пост!

Редактирано от VBI
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 2 weeks later...
  • 2 years later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...

Да питам само, тия нашите инжекциони, колко модела са?

Някой да има оригиналните размери на тенекето върху което стои компресора? Искам да си го сътворя, почти оригинално!

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Тя формата на тенекето под компресорчето е много изчанчена,а и то стъпва на специални гумени тампони,които пък влизат в специални отвори на стойката.Други пък,пак изчанчени преходници позволяват на цялата тази композиция да се позиционира над стойката на помпата на ABS-a/поне при АБК е така/.Аз трябва да видя дали не ми остана една такава стойка и ако е налице,мога да ти я измеря и снимам

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Имам тампоните. Поръчах си и двете пластмасови гайки за оригиналната конзола. Единствено ми остана тенекето между конзолата и вакум помпата. Най-лесно ми е по-размери но мога да си я направя и по трудния начин.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

jordanik, снимай ако имаш оригиналната планка и нанеси размери. Аз при мен също импровизирах със самоделна, получи се доста добре.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • Потребители разглеждащи страницата   0 потребители

    • Няма регистрирани потребители разглеждащи тази тема.
×
×
  • Create New...