Jump to content

Има ли почва у нас препоръчителното налягане в гумите


Recommended Posts

Здравейте!

 

От доста години насам забелязвам, че очевидно препоръчителното налягане в гумите на всяка от моите коли силно вреди по някакъв начин.

Пътищата са доста по-неравни, с много бабуни, шевове, преходи, снадки и това се отнася дори за "магистралите" ни.

Вероятно производителите на гуми и автомобили са приели някакви условни стойности на налягането в автомобилните гуми, отчитайки пътната настилка.

Обаче, в България условията са много по-лоши от средните за Европа (да кажем).

По такъв начин, карането с предписаното налягане води до:

- дискомфорт от силното друсане и въобще от контакта на гумата с пътя;

- ускорена амортизация на ходовата част - шарнири, накрайници, амортисьори и т.н.

 

Сега на моята кола при размер 245/40/18 препоръчаното налягане на гумите при средно натоварена кола е 2,7 бара отпред и 2,5 отзад.

Еми, друса си доста и на места направо се стряскам, какво понасят носачите.

От друга страна, карането с по-меки гуми е предпоставка за тяхното ускорено износване, както и намаляване на свойствата им (спиране, поведение в завой, съпротивление при търкаляне, захват)

 

Вие какво мислите по темата и как процедирате по въпроса?

Редактирано от AALEXANDROV
грешки в правописа
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • Отговори 50
  • Created
  • Последен отговор

Top Posters In This Topic

Моите са extra load и са толкова твърди, че като е демонтирана гумата и лежи на земята, ако стъпиш отгоре въобще не поддава.

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Добре е че гумите са ти extra load, че с толкова нисък борд друго няма да оцелява по нашите лунни пейзажи.

Степента на напомпване зависи и от каква тежест носи всяка гума, напр., ако колата е 1300кг. по каталог, +200кг заредена т.е. общо 1500кг., и да предположим е с предно предаване, а разпределението на тежеста е 60% отпред и 40% отзад (в повечето случай е така), тогава предните гуми ще трябва да носят около 450кг. натаоварване в контактната си повърхност, а задните около 300кг. Ако гумите са подбрани според товарният им индекс и макс. възможна скорост на автомобила, то заводската препоръка с табличката за степента на напомпване е напълно вярна, но ако е подбрана гума с по-висок товарен индекс (както е при теб, а и както съм и аз), тогава може да се напомпат гумите до 2,6/7bar. предни и 2,4/5 задните (това е за 18 цолови гуми) и да не се променя налягането всеки път при различно натоварване на колата.

Ходовата част на колата понася абсолютно еднакво сътресение и това остава без значение, когато гума с нисък страничен борд е повече напомпана или е по-мека, дори когато е по-мека гумата, то тя може да не успее да поеме някой ръб от настилката и да предаде изцяло удара в/у джантата, което може да повреди джантата (особенно ако и тя не е подбрана според товерен индекс). Друг по-сериозен аргумент в полза за повече напомпване на гуми с нисък борд е например, че в завой има тенденция борда на гумата да се криви, което може да доведе до проблем със стабилността и със здравината на гумата. т.е. за предпочитане е гимите да се движат напомпани до максимум.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ау аз съм с 18-ки на височина 40 и ги държа на 2.5 бара. При първа възможност ще ги духна на 3.0

Така и така говорим за гуми, забелязвам, че колата ми от време на време дърпа, когато по асфалта има коловози от тежки машини, някой друг да е забелязал пофобно нещо или да е от меките гуми? На предишната ми кола не беше толкова осезателно дърпането с 205/55/16, говоря за един и същ маршрут.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Нормално е това с придърпването особено за гуми от 17-ки нагоре, Аз със 17-ки също имам придърпване - със летните по осезаемо отколкото със зимните, тъй като летните са доста по твърди.

Аз карам с размер 235/45/17 и зиме и лете ги правя на 2,5 - 2,6 бара 

Редактирано от wolverine
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Това с придърпването мисля, че няма връзка с размера на гумата - влезеш ли в коловоз, той те увлича.

Не случайно в Русия в дясната лента много често стават тежки занасяния и впоследствие катастрофи именно от т.нар. "колея" (коловоз) от тежкия автотранспорт.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

ОК, тогава да не търся пид вола теле. На другата ми кола и волана е доста по-тежък и вероятно и това дава отражение.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

По скапаните ни пътища всеки сам трябва да си решава.

 

Твърди гуми :

 

+ пазиш гуми и джанти и може би по нисък разход

 

- твърдо вози, блъска по окачване, влошено поведение и т.н.

 

Нормално напомпани гуми :

 

+ Добра возия, добро поведение

 

- риск от кривене на джанти и цепене на гуми

 

Това е най-общо казано. Ако се търси добра возия и нормално помпане по нашите пътища варианта е един и той е че няма как да стане с 18-ки и нагоре. Сваля се цолажа и се слагат балонести гуми на малко атмосфери ... там минуса е визията, всеки да си преценява.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Параметрите са зависими от външната температура. Забелязъл съм че при продължително шофиране в жегите, налягането ми се повишава с около 0,5 бара.

Sent from my LG-V500 using Tapatalk

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

0,5 бара е доста голямо отклонение. Може би гумите трябва да се проверяват по-често, за да има шанс налягането да бъде коригирано в температурни условия, близки до текущите.

А за помпенето с азот някой нещо да каже? Просто гъдел или наистина върши работа?

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Точно азота би трябвало да реши проблема с промяната в налягането породено от температурни промени. До колкото знам азота работи както се очаква, но тъй като на мен рядко ми се позволява да карам с висока скорост, не съм ползвал азот до момента. Когат нямах контрол кошерите дето карах не можеха за азот :)

Sent from my SM-N910C using Tapatalk

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Тази "норма" я приемам като ориентир.
Налягането в гумите го правя на мен да ми е комфортно от гледна точка на поведение в завой и спиране.

Прави ми впечатление,че по-ниско от препоръчаното налягане също води до удължен спирачен път,лошо поведение в завой.

Говоря за гуми с височинен индекс 50/55/60

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

На 9.08.2016 г. at 17:52, AALEXANDROV написа:

0,5 бара е доста голямо отклонение. Може би гумите трябва да се проверяват по-често, за да има шанс налягането да бъде коригирано в температурни условия, близки до текущите.

А за помпенето с азот някой нещо да каже? Просто гъдел или наистина върши работа?

Точно от теб не очаквах такива... (неграмотни) въпроси.

 

1. Гумите се мерят и настройват само на студено. Промяната в налягането в зависимост от температурата е общоизвестен и елементарен факт който е предвиден от производителя и гуми НЕ СЕ ПИПАТ когато се нагреят. Мерят се само на студено.

 

2, 78% от въздуха е азот. Точка. Всички газове се държат по еднакъв начин. Точка. Полза от азота няма....

 

Тия неща са нищени преди 8-10 години.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Няма нищо неграмотно във втория въпрос на колегата @AALEXANDROV – напротив, повдига доста интересна тема. При използването на азот вместо въздух основното предимство е че налягането е по-стабилно. Това е така по две причини:

 

1.    Както спомена въздуха съдържа 20% кислород. Молекулите на кислорода обаче са по-малки от тези на азота и изтичат по-бързо от гумата чрез дифузия. При чистия азот гумата си запазва желаното налягане по-дълго време. Този ефект е най-значителен когато гумата се напомпи от нула и се намаля при всяко следващо допомпване.

 

2.    Във въздуха има влага, която се вкарва в гумата при напомпването. Тази вода в газообразна (а понякога и в течна) форма предизвиква налягането в гумата да варира много повече при промяна на температурата. В азота от бутилка няма влага. Има компресори които премахват влагата, но са по-скъпи и едва ли ги има по нашите бензиностанции.

 

До колко използването на чист азот е рентабилно е съвсем друга тема в която няма да навлизам. Но мисля че от масонска гледна точка не е лошо да си изправиш една бутилка азот в гаража, да я боядисаш с жълт спрей и да си помпиш гумите от нея. :)

Редактирано от CVT
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Преди 6 часа, grizzly написа:

...

 

Мечок, може би си прочел поста ми както на теб ти харесва или на няколко бири в повече, но щом чак като неграмотни квалифицираш въпросите ми, да поясня следното:

1. Като казвам, че гумите трябва да се проверяват по-често, имам предвид веднъж седмично, заедно с общия оглед на автомобила - течност за чистачки, проверка на маслото и разни такива дреболии. Не съм казал, че трябва да се коригира налягането в 8:00, в 14:00 и после в 20:00 часа. Веднъж седмично пак ли проблем по твоите критерии? Или е признак на неграмотност?

2. За помпенето с азот наистина не съм нито за, нито против, но дори да е "нищено" преди години, какво от това - има някаква забрана да се обсъди дадена тема още веднъж ли?

 

Като цяло темата е инспирирана от факта, че се изненадах, как се държи колата при налягане, предписано от производителя, пречупено през призмата на родната пътна реалност. Затова ми е интересно кой как подхожда.

 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

6 hours ago, CVT said:

Няма нищо неграмотно във втория въпрос на колегата @AALEXANDROV – напротив, повдига доста интересна тема. При използването на азот вместо въздух основното предимство е че налягането е по-стабилно. Това е така по две причини:

 

1.    Както спомена въздуха съдържа 20% кислород. Молекулите на кислорода обаче са по-малки от тези на азота и изтичат по-бързо от гумата чрез дифузия. При чистия азот гумата си запазва желаното налягане по-дълго време. Този ефект е най-значителен когато гумата се напомпи от нула и се намаля при всяко следващо допомпване.

 

2.    Във въздуха има влага, която се вкарва в гумата при напомпването. Тази вода в газообразна (а понякога и в течна) форма предизвиква налягането в гумата да варира много повече при промяна на температурата. В азота от бутилка няма влага. Има компресори които премахват влагата, но са по-скъпи и едва ли ги има по нашите бензиностанции.

 

До колко използването на чист азот е рентабилно е съвсем друга тема в която няма да навлизам. Но мисля че от масонска гледна точка не е лошо да си изправиш една бутилка азот в гаража, да я боядисаш с жълт спрей и да си помпиш гумите от нея. :)

 

1. Молекулите са почти еднакви да не говорим че по принцип само че атомното число на кислорода е по-голямо от това на азота. Всичко по тая логика е дали да си гледам гумите веднъж седмично или веднъж месечно. Ма като знаеме къде живеем трябва всеки ден щото не е ясно коя рапидка сме събрали по пътя.

2.Това за влагата е шуротия защото по принцип количеството и е незначително, отделно водата е опасна за стоманата, мри масовите вече алуминиеви джанти там риска е от електрохимична корозия.

 

Азот се ползва в силно специализирани приложения където гумата е подложена на екстремални прегрявания и има риск от възникване на запалване/пожар. Тогава азота реално се явява "гасителен" агент (например в авиацията и тежката минна и друга техника). Всички тия вицове да си попмаш гумите на погреба с азот са щото хвърчат едни пари назад напред от нищото. 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Колега, аз тези неща не си ги измислям а съм ги чел и то от различни реномирани източници. Ето например статия която обеснява защо молекулите на азота за по-големи от тези на кислорода и също защо не е добре да имаш влага в гумите: http://www.popularmechanics.com/cars/how-to/a3894/4302788/

 

Интересно ми е ти от къде черпиш информация че това не е така?

 

Другото е че големината на молекулата не се определя от атомното число на атомите от които е съставена, а от ковалентния радиус. Виж тук: https://bg.wikipedia.org/wiki/Ковалентен_радиус

(При кислорода връзката между двата атома е малко по-силна и затова са по-близо един до друг. Това прави молекулата по-малка.)

 

Да, разликата е малка, но все пак я има.

 

 

Редактирано от CVT
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

преди 26 минути, CVT написа:

Да, разликата е малка, но все пак я има.

 

Нарича се  масон маркетинг.

 На времето правиха опит в автомобилно предаване, но не помня как се казваше.

Сравняваха налягането на гуми помпани с азот и с въздух в продължение на месец.

Извода беше, че няма смисъл, ефекта е  пренебрежително малък.

Редактирано от loshdancho
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Както казах по-горе дали е рантабилно е съвсем друг въпрос и съм съгласен че не е. Но ефекта си го има, не е несъщесвуващ.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

2 hours ago, loshdancho said:

Нарича се  масон маркетинг.

 На времето правиха опит в автомобилно предаване, но не помня как се казваше.

Сравняваха налягането на гуми помпани с азот и с въздух в продължение на месец.

Извода беше, че няма смисъл, ефекта е  пренебрежително малък.

 

Колега, не съм съгласен с теб. Ефекта на азота се вижда във времето: просто гумите не спадат. Направих си следния експеримент: гумите на колата на жена ми са с азот и не ги пипам цял сезон. Моите бяха с въздух и през 2 месеца сигнализацията мяукаше. Сега съм и аз с азот и нямам този проблем. Факт!

On August 3, 2016 at 9:08 PM, AALEXANDROV said:

Моите са extra load и са толкова твърди, че като е демонтирана гумата и лежи на земята, ако стъпиш отгоре въобще не поддава.

 

Колега, аз имах същата дилема и за товара и за налягането. Реших го по следния начин: минах на най-ниската възможна джанта , която се предписва, за да имам повече гума, вместо да се метна на макс цолаж и гумата над алуминия да е ,колкото филия. И си ги помпат , колкото си пише на етикета на вратата. Винаги ползвам летни/зимни и тия сменям на всеки 3г.

6 hours ago, PESHO OT MARS said:

 

 

Азот се ползва в силно специализирани приложения където гумата е подложена на екстремални прегрявания и има риск от възникване на запалване/пожар. Тогава азота реално се явява "гасителен" агент (например в авиацията и тежката минна и друга техника). Всички тия вицове да си попмаш гумите на погреба с азот са щото хвърчат едни пари назад напред от нищото. 

 

Колега, ще изразя мнение, което не считам за меродавно, НО: напуснах авиацията през 2003г, със специалност Експлоатация и ремонт на летателни апарати. За 14г стаж, вкл ВНВВУ-то в Долна, аз не си спомням да съм помпал гуми с азот. Виж амортисьори , над горивното пространство в резервоарите е друга тема. За ППБ се ползват пиропатронни бутилки с фреон. ОблусжвЛ съм боен и транспортно/десантни самолети и вертолети, но може би от тогава насам да са се променили нещата в авиацията.

Редактирано от dimpetrov
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

http://www.physlink.com/education/askexperts/ae192.cfm

http://www.boeing.com/commercial/aeromagazine/aero_05/textonly/m03txt.html

http://www.bridgestone.com/products/speciality_tires/aircraft/candm/care_win03.html

Мисля да е достатъчно.

 

А сега ми доста смешно твърдението за дифузията на кислорода. Пичове ако кислорода дифузира по-бързо от азота то това означава че на десетото припомпване на гумите вътре трябва да има само чист азот. Нали кислорода си ходи по-бързо значи вътре всеки път остава предимно азота.

 

Отделно на това в горните линкове се дава много хубаво обяснение за влагата, тя е опасна при самолетите защото на височината на полета образува лед който се натрупва примерно на едно място в гумата. Това води до разбалансиране на гумата и риск да се разлети при кацане.

 

Има някакви твърдения за окисление на самата гума но както казах това важи за специализираните гуми чиято цена е умопомрачителна и се изисква да имат дълъг експлотационен живот за да си "избие" цената. За ширпотребата джапанки с които караме е се тая. 

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
  • Потребители разглеждащи страницата   0 потребители

    • Няма регистрирани потребители разглеждащи тази тема.
×
×
  • Create New...