Jump to content

Обяснете на младшията


Recommended Posts

Та колеги винаги ми е било чъдно когато искаш да изкараш максимума от една кола на драг...интересно ми е къде точно трябва да превключваш предавките...преди прекасвача,около максималния въртящ момент ... :bia:

Даите малко инфо... :bia:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Трябва да караш винаги при макс. на въртящия момент! Номера обаче е да не превъртат гумите.... Така че карай на максималния момент, който позволяват гумите ти..... Има значение и скоростта на нарастване на момента (ускорението на момента), което пък е функция и на моментната скорост на колата. При нулева скорост (покой) оптималната скорост на нарастване на момента е по-малка. След като потеглиш можеш да си позволиш по-голяма скорост на нарастване на момента.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ето едно теоритично преположение от моя страна...

Според мен предавките трябва да ги сменяш където двигателят получава максимална мощност. Не макс въртящ момент, ами където конюшната е най-пълна. Принципно това е един момент, някъде около 700-800 оборота преди прекъсвача... Ако се сещаш как изглежда графиката на мощността: тя достига един пик и след това пада до известна степен, но съвсем кратко. Значи ако приемем, че един двигател има 7000 работни обороти и максимални 150 коне при 6200 оборота, то би следвало, че след тези 6200 е безсмислено да цедиш колата, защото мощността пада. Примерно на 6500 ще имаш 140 коня... зависи от предавателното число на кутията и от знам ли какво още. Не ги разбирам толкова :bia:

Лорда ме преварил, та.... Не мисля, че трябва да се кара до макс въртящ момент, защото това би означавало да сменяш предавки на 3-4 хиляди оборота при повечето коли. А ако караш дизел, то до 2000 оборота максимум. Не печелиш нищо, тъйкато от там нататък конете и предавателното число поемат нещата. Така си мисля поне аз де, пък да видим. Нейде там е истината, знам си аз! :bia:

Дай да чуем разбирачите и играчите какво мислят по въпроса....

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Това, което го писах важи за постигане на максимално ускорение. Когато искаме да постигнем максимална скорост следва мотора да гони максимална мощност.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

При мен въртящия момент е най-много на 2500 оборота, струва ми се че най-върви нагоре от 2500 и както каза Wizi към 5200 където са конете...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Значи искам да се абстрахирам от разбирачите и да напиша поредния си ламерски пост. Ринокс, наште коли правят маск. въртящ момент на 4400 об/мин., а максимална мощност на 5200 об./мин. А мощността представлява възможността на двигателя да запази на максимално високи обороти възможно по- висок въртящ момент. Тоест дори и да влезеш в червената зона колата ще продължи да ускорява, но не е сигурно дали по- бързо отколкото ако преминеш на по- ниска предавка. Според мен това се усеща най- добре при каране и опит с колата отколкото изчисления на хартия, защото на пътя има много други фактори, които влияят на ускорението- наклон, температура и т.н. Практически ускорението спира да е достатъчно ефективно при достигане на 500 оборота преди прекъсвач ама май за всеки двигател е индивидуално :bia:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Другари :bia: ,ще ви кажа какво знам от личен опит.Колата ми ( А3 )прави таван на об. при 6500.Пробвал съм я няколко пъти на ускорение и най-добре ускорява т.е. наи-бързо когато я "изцеда" до край т.е. 6500.Пробвал съм я на 6000 ,6200(където почва червената зона) и на 6500.Така ,че направете си сами изводите.А м/у другото има и техника на каране която дава още по-добро ускорение, е с някакви си стотни да речем ,но все пак...... :bia: ,а именно когато ускоряваш и когато скоростта достигне 10% от мах. сменяш предавката, но без да се натиска съединителя.Това се отнася за равен участък от пътя,а за баир и за наклон са съответно 2% и 20% :bia: Всичко това не е моя измислица и ще се опитам да намеря саита и ще ви го пусна :bia:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Другари :bia: ,ще ви кажа какво знам от личен опит.Колата ми ( А3 )прави таван на об. при 6500.Пробвал съм я няколко пъти на ускорение и най-добре ускорява т.е. наи-бързо когато я "изцеда" до край т.е. 6500.Пробвал съм я на 6000 ,6200(където почва червената зона) и на 6500.Така ,че направете си сами изводите.А м/у другото има и техника на каране която дава още по-добро ускорение, е с някакви си стотни да речем ,но все пак...... :bia: ,а именно когато  ускоряваш и когато скоростта достигне 10% от мах. сменяш предавката, но без да се натиска съединителя.Това се отнася за равен участък от пътя,а за баир и за наклон са съответно 2% и 20% :bia: Всичко това не е моя измислица и ще се опитам да намеря саита и ще ви го пусна :bia:

Грешка, исках да кажа когато ускоряваш не пускаш газта ,а не както съм написал, без да натискаш съединителя :bia: ...................за какво ли съм си мислил хахахахаа :bia:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Ринокс, наште коли правят маск. въртящ момент на 4400 об/мин., а максимална мощност на 5200 об./мин.

Аз все си мислех че е на 3000 маск. въртящ момент,ама маи съм се заблудил :bia:

та до 5 и нещо и превключваш :bia: Това ще се пробва :bia:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Това, което го писах важи за постигане на максимално ускорение. Когато искаме да постигнем максимална скорост следва мотора да гони максимална мощност.

От думите ти излиза, че колите ускоряват оптимално когато сменяш предавките на границата на въртящия момент. Твърдо не съм съгласен с това, но съм сигурен че си имал нещо друго в предвид.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

.... ,а именно когато  ускоряваш и когато скоростта достигне 10% от мах. сменяш предавката, но без да се натиска съединителя.......

:bia:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Грешка, исках да кажа когато ускоряваш не пускаш газта ,а не както съм написал, без да натискаш съединителя :bia: ...................за какво ли съм си мислил хахахахаа :bia:

:bia:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

От думите ти излиза, че колите ускоряват оптимално когато сменяш предавките на границата на въртящия момент. Твърдо не съм съгласен с това, но съм сигурен че си имал нещо друго в предвид.

Момчета, отворете си учебниците по физика за 8-10 клас...

Ускорението е величина право пропорционална на приложената сила. Векторът на ускорението съвпада с векторът на силата. Въртящия момент е сила приложена перпендикулярно на остна на въртене (също така е право пропорционален и на рамото на силата)....

Накратко - за да имате ускорение ви е необходима СИЛА, а не мощност...

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Е, ако не пускаш газта, тоя съединител ще стане на дупенце... :unsure:

Ееее сега ще ускоряваме ли или кво :wall: ако си решил да се състезаваш мисля,че няма голямо значение какво ще стане със съединителя :bia:

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

До момента, до който не дойде време да го посмениш. Тогава ти се ще, да не си се състезавал.

Редактирано от Magnus
Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

  • 2 weeks later...
Момчета, отворете си учебниците по физика за 8-10 клас...

Ускорението е величина право пропорционална на приложената сила. Векторът на ускорението съвпада с векторът на силата. Въртящия момент е сила приложена перпендикулярно на остна на въртене (също така е право пропорционален и на рамото на силата)....

Накратко - за да имате ускорение ви е необходима СИЛА, а не мощност...

Лорде правилно пише в учебника по физика, но пропускаш някой важни детайли. Понеже мощноста е произведението на оборотите и въртящият момент - и понеже имаш скоростна кутия която запазва (почти) мощността но промения оборотите респективно - момента - следва че пиковете на въртящият момент на гумите и респективно на двигателя са различни неща и се получават при различни обороти/предавки. Какато каза Визи, макс. върт момент на гумите е тогава когато е макс. мощност на двигателя. Обаче за превключването има още една важна особеност - трябва да се превключва малко след макс. мощност, понеже след превключването - оборотите падат веднага - и е най-ефективно когато паднат близо до максимума на мощността.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Зящо да съм пропуснал? Не виждам никакво противоречие... За да получим макс. ускориние ни е необходим макс. на въртящия момент (на силата). Естествено, че това ще стане при определени режими на работа на двигетля, които се характеризират с определена мощност при определени обороти на определена предавка при определена скорост. Е, ти допълни, какви са тези режими на двигтеля, при които имаме макс. момент - не си противоречиме, а само се допълваме...

Момента на силата на въртене спрямо оста (или както е популярно "въртящия момент) е равен на произведението на разстоянието от точката на прилагане на силата до оста по стойноста на силата (Nm). При автомобилите разсотянието е комплексна величина и е определено от конструкцията - величината на рамото на коляно мотовилковия мехенизъм и конструкцията на скоростната кутия. Силата пък е функция основно от налягането върху буталата на мотора и степента на компресия.

Що се касае за мощнстта, то ако изходим че мощността е работата за единица време, а работата е преместването на определена маса на определено разстояние - вижда се че мощността осигурява преместването на масата на тялото (колата) на определено разстояние за определено време т.е. дефинира скоростта, а не ускорението... Или както всички са усещали, повечето коне под капака ни помагат да преодолееме съпротивлението на движението - баири, въздушно съпротивление от висока скорост и насрещен вятър, съпротивлението на търкаляне на гумите....

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Да де, просто не стана ясно за какво говориш, макс. момент на коляновия вал (двигателя) или макс. момент на гумите, понеже двете не са съответно равни.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Хора не се обиждайте но докато не прочетете един учебник по теория на автомобила едва ли тия изречения който си ги пишете ще изяснят каквото и да е на някой. Първо трябва да ви е ясно какво е диаграма на мощност и въртящ момент спрямо обороти, после какво прави скоростна кутия, после какво прави крайното предаване, и тогава вече ще е ясно кой въртяш момент колко е откъде идва и как се променя.

Респект за желанието ви да се научите :D:)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Прав си Стани, но не е нужно всички да го прочетат този учебник - за да научат нещо, достатъчно е един да го прочете, и да го обясни на другите - това е донякъде смисъла на форума. Това за което говорехме си е чиста механика и физика, но за съжаление има много други неща които не са ми ясни в автомобилите, затова се радвам че тук има разни доктори и професори по ауди науките и автомобилите като цяло.

Слава на тях :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Eugene според мен ако наистина искаш да го разбереш - трябва да го прочетеш, иначе по-скоро ще наизустиш някакви факти но какво точно означават и как си влияят - това ще ти убегне. Трябва си основа, това е, един циганин като го хванеш и 100 оки бой да го биеш пак няма да го научиш да програмира на асемблер :)

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Все пак, ако има желаещи и хора които искат да разберат тези понятия - мога да изведа малко формули, малко графики, както и конкретни примерни стойности за момента и мощността в отделните режими на работа на двигателя.

Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване
  • Потребители разглеждащи страницата   0 потребители

    • Няма регистрирани потребители разглеждащи тази тема.
×
×
  • Create New...